Kecskeméti Közlöny, 1937. január (19. évfolyam, 1-25. szám)

1937-01-01 / 1. szám

LEGÚJABB frigyes főherceg meghalt. Frigyes főherceg tábornagy, a volt monarchia hadseregének egykori főparancsnoka, a világhá­ború és a világháborút megelőző korszak egyik legérdekesebb és legnagyobb hatású vezető egyéni­sége meghalt. Nyolcvan esztendő alatt mélyen és szorosan összeforrott a magyar néppel. 1856-ban született Morvaországban. Apja Károly Ferdinánd főherceg volt, anyja Erzsébet főhercegnő. Albrecht főherceg a kustozzai győző az ortokabátyja volt Mária Krisztina főhercegnő XIII. Alfonz volt spanyol király anyja pedig a nővére. 1871-ben nevezte ki Ferenc József császár és király had­naggyá. 1910-ben pedig rábízta a legmagasabb és legnehezebb katonai pozíciót, kinevezte az egész közös hadsereg főparancsnokává. A világháború­ban Teschenből irányította az óriási arányú had­műveleteket. Az aranygyapjas rendhez és a Szent István rendhez a monarchiának jóformán minden kitüntetését megszerezte, ezenkívül elnyerte a né­met császártól a vaskereszt I. osztályát a gyé­mántokkal és a Pour le Mérité I. osztályát is. Te­metése január 5-én lesz. A PÁPA ÁLLAPOTA NÉMILEG JAVULT. Vatikáni hivatalos körökben valótlanoknak minősítik a XI. Pius pápa aggasztó egészségi álla­potáról elterjedt híreket. A kezelőorvos szerint a fájdalmak enyhültek és a Szentatya állapota né­mileg javult. Tizenkét óra és öt perc alatt repülte át a délatlanti óceánt egy francia pllítanő. Maryse Bastie, az ismert francia pilótanő, szerdán reggel óceánrepülésre startolt, hogy meg­­döntse az újzélandi Joan Batten gyorsasági re­kordját, aki november­­ 13-án 14 óra és 17 perc alatt repülte át a délatlanti óceánt. A merész vál­lalkozás sikerrel járt. Maryse Bastie, aki a nyugat­afrikai Dakarból indult el, pernambucói jelentés szerint szerdán délután fél öt órakor (helyi idő) simán leszállott a natali repülőtéren. Tizenöt óra és öt perc alatt repülte át az óceánt, s ezzel új világrekordot állított fel. Közel 2 millió esetben nyújtottak segélyt a budapesti mentők. — 9.034.000 fő Csonkamagyar­­ország lakossága. — Mária főhercegnő, Ferenc József unokája meghalt. — Futó György somogy­­naki kovácssegéd fejszével darabokra vagdalta feleségét, mert az részegeskedése miatt összeszidta. — A földművelésügyi miniszter megtiltotta a zsi­­gerekből készült kolbász forgalomba hozatalát. — Erősen növekszik a belföldi borfogyasztás, de az árak még mindig negyven százalékkal alacsonyab­bak a tavalyiaknál. — Semmi nyoma a Frigyesi­­klinika ellopott rádiumkincsének. — Emlékmisét tartottak IV. Károly koronázásának 20. évfordu­lóján. —Ismét elkoboztak egy magyar lapot a csehek. — Kissé javult gróf Andrássy Géza álla­pota. Románia határain a csempészek miatt kiirtják az erdőket. — Az angol telefonelőfizetők betörés és tűzjelzőkészülékeket bérelhetnek. — München­ben összeütközött, két autó, négy ember meghalt. — Jugoszlávia barátsági szerződést kötött Bulgá­riával. — Fizetésjavítást kapnak az angol minisz­terek. — Fenyegető méreteket ölt a szovjetpro­paganda Csehszlovákiában. — Az angol és olasz egyezményt szombaton teszik közzé. — A török külügyminiszter elutazott Athénből. — A francia szenátus elfogadta a döntőbíráskodásról szóló ja­vaslatot. Eltemetett a hólavina két lembergi egye­temi hallgatót. — Meghalt a finn parasztmozgalom vezére. — Csangkaisek egyhavi betegszabadságot kapott. ISitíSsdésisA­l Gyenge légáramlás, sok helyen köd és zúz­mara, néhány helyen, inkább csak a nyugati me­gyékben hószállingózás, a hideg kissé csökken. ­ . •­wig . ÁRA 12 FILLÉR. Péntek, XIX. évfolyam, 1. sz. * Kecskemét, 1937. január 1. kecsm­é­t!­ítözl . íg y ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Alapította: Dr. KISS ENDRE. POLITIKAI NAPILAP. Egy hónapra . . . . 1 P 60 fill. __ _ Kiadóhivatal: Arany J.­u. 8. Telefon 114. Negyedévre . . . . 4 P 80 fill. Felelős szerkesztő: Dr. HORVÁTH ÖDÖN. Szerkesztőség: Hornlik. J.­u. 1. Tel. 120. A úti SZ0H SSZUKVÓ (h. e.) Hét évvel ezelőtt a nemzetközi helyzet robbanó feszültsége indította el a vi­lágtörténelemnek talán eddig legnagyobb vál­ságát. A nemzetközi helyzet azóta sem eny­hült, sőt a bombaszerű meglepetések olyan sorát hozta, ami felülmúl minden képzeletet. Tetéződött ezenfelül egy szörnyű, állandósult háborús aggodalommal, amely világszerte megüti a lelkeket. A gazdasági elzárkózás sem enyhült, hanem még egy izgató, sok szá­mítást keresztülhúzó valutabizonytalansággal is párosult. Csupa olyan eredő, amelynek ösz­­szetevője — józan következtetés szerint — semmi jót sem mutathat. De az élet gyakran fittyet hány a logikának. A gazdasági élet, a kapitalista berendezkedés, amelyet pedig a velejéig betegnek jelentettek ki a válság vi­gasztalan éveiben, váratlan erőtartalékokat tudott harcba vetni és ma már ott tart, hogy függetlenítette magát a világpolitika zűrzava­rától. A nemzetközi politika napról-napra bo­nyolódik, a gazdasági élet pedig egyre bizto­sabban halad a válságból való kibontakozás felé úgy, hogy sokan már boldogan emlegetik a hét szűk esztendő és hét bő esztendő legen­dájának megismétlődését. Mindezt komoly formában igazol­jáit a számok, amelyek soha­sem csalnak, ha tendencia nélkül csoportosít­juk őket. Mi a bennünket legközelebbről ér­deklő magyarországi adatokat sorakoztatjuk fel, ezek az adatok azonban egy általános vi­lágfolyamat jelzői, mert Magyarország termé­szetszerűleg cs­ak függvénye az európai és vi­lággazdaság jelenségeinek. A múló esztendő­ben a munkanélküliség lényegesen csökkent. A szakszervezetek 1937-ben 16.286, 1936-ban 13.537 munkanélkülit tartottak nyilván. A kedvező változást még nyilvánvalóbban mu­tatja az, hogy az OTI-biztosítottak száma kö­zel 60.000 fővel emelkedett az elmúlt évben. De nemcsak a munkások száma, hanem a munkabér, a napszám is emelkedett. 1936-ban körülbelül 300 millió pengővel több volt a munkásság keresete, mint a válság súlyos autótűziként terjedt el tegnap este a hír a városban, hogy a betonúton Örkény mellett két autó egymásba rohant és halottak, sebe­sültek egész sora fekszik a romok alatt. A tö­megszerencsétlenség mindenfelé nagy meg­döbbenést keltett s mindenki a részletek felől érdeklődött. A hír szerencsére túlzott volt. Tény, hogy a betonúton borzalmas tömegszerencsétlenség történt, az összeütközésről és a halottakról szóló értesülések azonban nem fedik a való­ságot. Egy teherautó defekt következtében huszonkét emberrel az árokba fél­éveiben. Tíz százalékkal növekedett a­ vasút forgalma, majdnem ugyanilyen százalékkal emelkedett a forgalomban levő gépjárművek száma, a postánál pedig egyes vonatkozások­ban szinte ugrásszerű a forgalomemelkedés. Kivitelünk értéke 70 millió pengővel növeke­dett, a betétállomány 100 millió pengővel nőtt. Az államháztartás bevételei 75 millió pengővel haladták meg az 1935-ös bevételeket. A költ­ségvetési helyzet olyan erős tempóban javult, hogy 120 millió pengőről 200 millióra emel­kedett az államkincstárnak a Nemzeti Bank­nál levő készpénzállománya. És szűkebb ha­zánk, Kecskemét? Hála Istennek, a tavalyi nagy tragédia után sikerült beleilleszkednünk a fejlődés általános tempójába. A fizikai mun­kások munkanélkülisége a minimumra csök­kent. A több jelentős építkezés és a mutatkozó lakáshiány talán meghozza végre az építőipar fellendülését. A tisztviselők rendesebben kap­ták fizetésüket. A helyi bankok és bankfiókok mintegy 8 milliós betétállománya körülbelül 10 százalékkal növekedett. A váltókat ponto­sabban rendezik az adósok és a nagyobb ará­­nyú adósságtörlesztés csak azért maradt el, mert idén a sokféle akciós és egyéb magán­­adósságot kellett rendezni. A nagyobb törlesz­tési elmaradások okát a bor vigasztalanul ala­csony árában is keresni kell. A számos kisebb örvendetes jelenség közül kiemeljük még a bugaci vasút rekordforgalmát és a villanyte­lep páratlan üzleti eredményét. Bevételei hat­vanezer pengővel haladták meg az előirány­zatot, kiadásai viszont csak 10 000 pengővel emelkedtek. Ilyenformán Kecskeméten, bár a tízmilliós tavalyi veszteség után nincs és nem is lehet teljes az eredmény, az idei év kétség­telenül megteremtette az előfeltételeket ahhoz, hogy további egy-két jó esztendő nyomán rendbejöjjön a város háztartása és jobb hely­zetbe jussanak a magánháztartások is. Eszten­dő fordulóján ezeket a gyógyító, boldog új­éveket kívánjuk és beteljesítő eljövetelüket kérjük a Mindenhatótól­­dult s a rajta ülök közül tizennyolcan megsebesültek. A tömegszerencsétenség hírét elsőnek a tűzoltóság mentőállomása kapta meg. Lajos­­mizséről 7 óra után pár perccel telefonált Szőke László dr. felesége s azt jelentette, hogy önkénytábornál autókatasztrófa történt, hu­szonnégy sebesült van, kéri a kecskeméti mentőautókat! Minthogy a városnak köztudomásúlag nincs mentőautója, csak lovaskocsija, Papp István, h. tűzoltóparancsnok, a mentőállomás vezető­ Borzalmas tömegszerencsét­lenség a betonúton. Koller Mihály teherautója 22 kecskeméti utasával tegnap este az árokba fordult s az utasok közül 18 megsebesült.­­ Autók sora hordta be a szerencsétlenség áldozatait s éjfélig dolgozott a kórház orvosi kara. A tömegszerencsétlenséget gumidefekt okozta.

Next