Kecskeméti Közlöny, 1941. július (23. évfolyam, 148-174. szám)

1941-07-19 / 164. szám

1941. július 19. KECSKEMÉTI KÖZLÖM*/ TURUL „GYERMEKKERTEK”1 Jrusi Vennét tatotyavilátgábati Látogatás a lakiteleki és koháryszentlőrinci otthonban, ahol turulista bajtársnők vezetésével új gyermektár­sadalom nevelődik • Az Egyesült Női Tábor az év folyamán elhatározta, hogy munkába lép a magyar­­föld népéért. Elhatározták, hogy sok száz, ezer tanyai kis magyar életén keresztül nyúlnak be a földművelő tömegek életébe. Tavasztól késő őszig az egész napot a me­zőn, munkában tölti a magyar földművelő. Sokezer kis tanyai gyereket otthon kell hogy hagyjanak a szülök. Aliig akad, aki vigyázzon rájuk. Nap músik nap után és a kis ember elhanyagoltan szenvedi vé­gig a kényszerűségnek ezt a rabságát. így született meg a gondolat, hogy az egész ország területén — beleértve a visszatért részeket is — napközi otthonokat létesí­tenek. Eljutott a terv Kecskemétre is. A pesti központtal a Gazdasági Egyesület titkára került közvetlen érintkezésbe. Pártfogást és segítséget adott a város, a tisztifőorvos és már a terv részletes ki­vitelén gondolkoztak a szervezők. Sok­­volt a leküzdeni való nehézség és az elő­készítő munka. Előlép az ifjúság Ekkor, váratlanul, előálltak azok, akik a Turul Bajtársi Egyesület kecskeméti­­szervezetét képviselik és kijelentették, ■hogy ők magukra vállalják több tanya­központban ilyen napközi gyermekkert felállítását és vezetését. A tervből való­ság lett.. . Erősen süttött a nap, amikor a Kecs­keméti Közlöny munkatársa vonatra szállt, hogy megnézze az eredményt. A jelenleg Kecskemét környékén működő gyermekkertek felét a Turul vezeti. Las­san zúgva gurul a Tisza felé a vonat és az újságíró kicsit kételkedő gondolatok­kal néz elébe a látogatásnak. Csodásnak érzi, hiszen itt sokkal több történt még annál is, hogy párszáz kecskeméti magyar életet ápolnak. Az a helyzet, hogy a kecskeméti fiatalság egy tömörült része valósággá varázsolta a nemzetmentés ná­lunk oly szeretettel hangoztatott szép el­veit. Eddig is sokat tett ez az egyesület a tanyavilágért. Számtalan előadást, ku­tató munkát vitt szét a futóhomok vilá­gába. Most azonban szerves egészet alko­tott. Valamit, ami úgy beleillik ezentúl a tanyák világába, mint a templom, vagy az évenként megismétlődő szüret vidám­sága. Lakóteldken, Koháryszentk­öm­ircen és Hetényegyházán működnek eddig a Turul gyermekkertjei. Ezekből a Kecskeméti Közlöny munkatársa a lakit­elek­it és a ko­­háryszentlőrincit nézte meg. M­intik­et­t öl turulista magyar lányok vezetik. Egy nap a gyermekkertben A fiatal bajtársnők reggel fél öt, öt óra­kor kelnek. Elő kell mindent készíteni, hiszen már hattól kezdve jönnek a kis vendégek. A szülők korán munkába in­dulnak és a fiatal magyarok életét nap­nyugtáig az ő gondjukra bízzák. A reg­geli, cukros tej (a Zöldkereszt adja, hogy a gyerekek megszokják és mindig azt kérjék) és kenyér. Délelőtt játék, sé­ta, oktatás, kirándulás. Az ebéd szintén! ■a Zöldkereszt előírása szerint készül. Gondosan összeválogatták a szükséges kalóriákat és vitaminokat. Ebéd után pi­henő. Utána játék, uzsonna, oktatás és egy egészséges, bőséges vacsora. A nap­inak vége, a szülők is hazatérnek a mun­kából. Jókedivű és egészséges gyerekeket látnak viszont, akikkel egész nap törőd­tek. Megkérdeztük az egyik fiatal vezetőnőt, hogy megy a munka. — Most képesítettem — mondja, — ez­­az első gyakorlat számomra. Elég nehéz,­­de nagyon szeretem. Nekünk kell kimenni a piacra és alkudni. Felügyelünk a fő­zésre, takarításra, mindenre. Sokszor a ■szülőkkel is nehézségek vannak. Különö­sen eleinte. Bizalmatlanok voltak és meg kellett őket győzni arról, hogy mi csak jót akarunk gyerekeiknek. Most már ők is látják ezt és szívesen küldik a kicsiket ■hozzánk. Mosolyogva elhallgat és a fogócskát játszó gyerekeket figyeli. A másik vezető­nő van velük. Hangosan nevetve szalad­gálnak és a nap csillog a szőke és barna fürtös fejeken. — Hogy unjuk-e? —• beszél tovább — El se képzeli, mennyi örömet ad nekünk ■ez a munka. Kielégít és megadja az ál­dozat jóleső érzését. Nem unatkozunk. Nincs is időnk rá! Itt, vagy százszázalé­kosan beleadunk mindent, vagy nem ér­t semmit az egész. Rámutat három kicsire. — Látja, az a három a „sírás külö­nítmény”. Akármi történik, rögtön rázen­dítenek. El se képzeli, micsoda diplomá­ciai tapintat szükséges a kibékítéshez. A gyerekeknek új ez a fajta táplálko­zás. Legtöbbjük megszokta otthon a leb­bencset. Gyakran előfordul, hogy vona­kodnak megenni a zöldfőzeléket, mert szokatlan nekik. A gyermekkertben minden ragyogóan tiszta. Barátságos és színes. Feltűnően sok a virág. A gyerekek reggelenként any­nyit hoznak „az édes tanító néninek”, hogy alig talál vázát számukra. Fiatal, ruganyos ideg és szív kell ahhoz, hogy reggel hattól este hatig mindarra a kér­­désözönre válaszolni lehessen, amit negy­­ven-ötven gyermekágy kieszel. A­ljajtársnéleiben mindkettő megvan. Uj fiatalok társadalma Egy szabad percében sikerül beszélnünk a másik „édes tanítónéni”-vel. Először ki­néz, hogy ott van-e a másik felügyelő s­alán kezd beszélni: — Foglalkozásom: fodrász. Szabadsá­gomat töltöm a gyermekek között. Úgy éreztem és érzem, hogy munkánk jó és szükséges. Egy percig sem fáj a szívem az elmulasztott mozikért, egyéb szórako­zásokért, vagy az otthoni kényelemért. Nagyon megszerettem a gyerekeket! Sze­retnék az ősszel Pestre felmenni az állami Gyermekmenhely egyéves tanfolyamára. Hogy milyenek a gyerekek? — ismétli a kérdést nevetve. — Eleinte vadócok. Nem is csoda. .A szülők a legtöbb esetben nem érnek rá velük foglalkozni. Ha nagyobb testvér van a háznál, az a szerencsésebb eset. — Huszonhatan voltunk, amikor el­kezdtük. Most alig tíz nap múlva már harmincnyolcan vagyunk és ez a szám még növekedni fog. Érezzük, hogy a gye­rekek szeretnek bejárni. Ha egy kis né­zeteltérés támad közöttük, gyorsan össze­gyűjtjük őket játszani és már el is felej­tik a haragot. Másik nagy jelentősége a gyermekkert­­­n­ek, hogy a gyerekeket közelebb hozza egymáshoz. A tanyai szüleiknek kevés ide­je van a­ra, hogy gyermekének kellő „társaságot” biztosítson, örül, ha elegen­dő kenyérről gondoskodhat. A napközi otthon új gyermektársadalmat alakít ki. Jobban fogja egymást ismerni az új nem­zedék. Ennek kell, hogy hatása legyen egész világfelfogásukra. Kifejlődik a kö­zösségi érzés. Nyilatkozik a szülő B. A. nevű fiatal asszonnyal sikerült be­szélni. — Három gyermekem jár a napközi otthonba — kezdi. — Négy, három és két évesek. Eleinte az apjukkal sokat gondol­koztunk, elküldjük-e őket. Gondoltuk, megpróbáljuk. Este jönnek ám haza a gye­rekek nagy lelkesedéssel. Igen jó napjuk volt. Azóta mindhárom jobb színben van. Szívesen mennek. Reggel ők maguk siet- 9 N­­ LEIPZIG! BIRODALMI VÁSÁR ŐSZI VÁSÁR 1941: BStfS Vizum kedvezmények —Vasúti kedvezmény­ek JELENTKEZÉS: AUGUSZTUS 2-IG. Minden felvilágosítást ad : a Leipzigi Birodalmi Vásár magyarországi kirendeltsége Budapest, IV. Váci u. 1—3., félem. 6. (Bejárat: Türr István utca 8.) Telefonszám : 380—540. nek az „iskolába”. Tetszene őket hallani, milyen szép verseket tanultak ott. Oko­san töltik az időt. Nyugodtan megyünk munkába, mert jó helyen vannak a kicsik. • Vasárnaponként a Turul a tanyákon faludélutánt rendez. Műsorral mennek ki a tanya­világba. Az idén nyáron már a „sajátjukba”. Magukra vállalta­k egy részt a magyar föld életének jobbá építéséb­ől. Nem csak gyűléseken hosszú szónokatok­­kal. Szerényen­­ alkottak. Ez a fajta ifjúság és a megvalósult tervek új élet­stílust jeleznek. Szorosan összefügg ko­runkkal. Fiatalabb nemzedékek felfognak a kor életrezgéseiből olyan hulláim­okat, amelyek az idősebbekhez nem igen jutnak el. Megérezték a rohanó perceket és a fe­szült másodperceket megújuló világré­szünkben. Itt már nincs idő halogatásra. Túl drágák a percek. Nincs idő és nem juthat energia tettnélküli szócsatákra. 1941-ben élünk. A tanyai magyarok hív­ják a városiakat, így és ezért épített a kecskeméti Turul gyermekkertet a puszták világának. Nagy Iván Ifgutáfrufik­ és a­z ipari szta­­tor. Szappanos Sándor Nagy érdeklődéssel olvastam a Köz­lönyben megjelent hozzászólásokat az ifjúság sorskérdéseiről. Érdeklődésem különösen fokozódott, amikor általá­ban a szabad pályákról, végül az ipari pályáról folyt a vita. Meg kell állapí­tanom, hogy a hozzászólók mindegyi­kének igaza van, ha a saját nézőpont­jából indul ki, mert kinek-kine­k ez az egyéni sorskérdése, én azonban szeret­ném a problémákat összegezni, s rész­ben külföldi tapasztalataim alapján le­zárni a vitát. Agrárállam vagyunk. Még ma is könnyebb földet szerezni a tanult és törekvő gazdának, mint a műhelyét bővíteni, avagy gyárrá alakítani az iparosnak. Ehez részben még ma sin­csenek meg az előfeltételek nálunk. Szakiskoláink csak nagyobb városok­ban vannak, de Kecskeméten még a tanoncok­tatás is sok kívánnivalót hagy maga után. Továbbképzésre, szaktan­­folyamokra alig van alkalom. Az ipari konjunktúra sem kedvező nálunk. Mindenki emlékszik még az agrárolló­­n­, tudjuk mindnyájan, hogy az anyag­beszerzés nehézségei és a termelési költ­ségek felfokozódása őrli iparunkat. Az iparcikkek ára pedig rögzítve van. Ezzel szemben most a tisztviselői pá­­l­a mutat jobb jövőt. Ezek a szempon­tok legtöbbször el is döntik a tanult if­júság pályaválasztásának kérdését. Pe­dig mindenki tudja, hogy „a nemzet ipar nélkül csak félkarú óriás“, s nincs senki, aki ne látná, hogy a német had­sereg technikai felkészültségénél fogva csodákat művel és iparának békében sem volt, de nem is lesz a jövőben sem­ könnyű versenytársul szegődni. Iparos szüleim azért neveltek jogász­nak, mert jogakadémiánk van. Lehet, hogy ipari pályára szántak volna, ha lett volna ipari felsőiskolánk. A világ­háború alatt orosz hadifogságba estem. A volt magyar őshazában, a Kama fo­lyó partján döbbentem reá, hogy­­ama­­r­ai jogász milyen tehetetlen, haszna­vehetetlen, ha elsodorja a világvihar szele ... Az orvos, mérnök tanulása bőven kamatozott, a szabó a tűjével, a cipész egyetlen kalapáccsal és árral pompásan keresett, csupán a magam­fajta magyar jogászgyerek állott tehe­tetlenül és kenyér nélkül. Ekkor hatá­roztam el, hogy gyakorlati pályára lé­pek, s ezt az elhatározásomat nem is bántam meg. Ipartestületi jegyzővé vá­lasztásom után, alatt is hasznát vettem gyakorlati tudásomnak, s az adminisz­tráció helyett a gyakorlati dolgok ér­dekeltek. Az íróasztal mellett csak szükségességből ültem. Szerény munkál­­kodásomnak csak a gyakorlati eredmé­nyeire vagyok büszke, mert ez mutatott igazi értéket fel. A­ poros akták a múltéi, a munka gyök­erölése — akár magunk, akár má­sok részére végezzük — a jövő­é. A munka az igazi és maradandó érték, az alkotások lendítik előre a világot. Az egyén alkotása nemzeti vagyonná vá­lik, tehát a munkából a nemzet is hasz­not húz, az ország is­­­. Ezt a megállapítást bizonyítgatta előttem két évvel ezelőtt egy német­­ gyári munkás németországi körutam alkalmával. A gyorsvonaton beszélget­tem vele órákon át Berlintől Münche­nig. Hatalmas, kidolgozott kezei mutat­ták, hogy nehéz testi munkát végez; ujjai között elveszett a 9 filléres ciga­retta, miközben letette az 1—1 márká­ért vásárolt képes újságokat és beszél­getni kezdett velem kötelességteljesítés­ről, munkaszeretetről, faji, nemzeti ön­tudatról... Néhány egyszerű mondat­tal bebizonyította, hogy ő végez oly­an nemzeti feladatot, mint bármilyen fog­lalkozási ághoz tartozó polgártársa. Büszke volt hivatására, munkájára, amelynek megtakarított eredményéből a család felnevelésén felül tanulmány­útra is feltett szabadsága alatt. . . Ismét a gyári szakmunkás mutatja a példát, a jövő útját. A magyar iparos világviszonylatban is kiváló, legalább is megállja a helyét. S mégis arról kell vi­táznunk, miért nem megy a tanult if­júság ipari pályára?! Miért nem tu­dunk iparosodni a tanultabb nemzedék útján? De nem olyan sötét a jövő! Kevéssel ezelőtt a székesfővárosi elektromos ipa­ri szakiskolán jártam. Itt 4—6 gimná­ziumot végzett 14—16 éves fiúk a gya­korló órákon munkaköpenyben dolgoz­tak; az iskola padjaiban nehéz tudo­mányokkal foglalkoztak. Ezek ma már mind elhelyezkedtek s 2—500 pengős állásokban munkálkodnak a nemzet­ és saját maguk hasznára. Ezek az iparosítják iskolai kötele­zettségük végeztével jól öltözötten ve­gyültek el a járókelők utcai forgatagá­ban, s mindenki főiskolai hallgatóknak vélhette őket. — Ha minden magyar városban lesznek ilyen ipariskolák, ak­kor nemcsak szükségből, kényszerűség­ből megy az ifjú iparospályára utolsó mentsvárképpen, hanem odavonzza a tanult ifjúságot, amely nemzedék maj­dan teljes elméleti és gyakorlati tudás­sal tekintélyt, elismerést fog szerezni az iparnak, s nem kell majd eltűnődni azon, hogy a tanult ifjúság miért nem megy gyakorlati, avagy ipari pályára? Ha pedig ez bekövetkezik, abból nem­csak az iparostársadalom, hanem nem­zetünk is gyarapodni fog anyagi és er­kölcsi javakban egyaránt.

Next