Kecskeméti Lapok, 1870. július-december (3. évfolyam, 27-53. szám)

1870-12-03 / 49. szám

ből, a télen át hajlandó minden vállalko­zót a gazdasági gépekkeli bánásmódra és kezeltetésre díj nélkül betanítani, s a mi vidékünkön ily szakértők egyátalában nem találtatván, mert a gépkezelőket tetemes áldozattal Pestről kell szállítani, s a gépek terjedését már ez a nehezítő körülmény is érzékenyen gátolja: vajha a mezőgazdászat érdekében legalább négy-öt tanulékony kéz­műves a télen át a fővárosban az egyesület költségén, vagy ha korlátolt anyagi hely­zetében még nem tehetné, közvetítésével Kecskemét sz. kir. város hatósága által a gépkezelésre beoktattatnék. A közgyűlés által a mezőgazdászat ér­dekében e jóakaratú és közhasznú indítvány szíves örömmel fogott volna önerejéből ér­vényesíttetni, de mert kezdetleges helyze­tében kellő pénzerővel még nem rendelke­zik , az egyesületi elnökséget bízta meg, hogy ez érdekben saját ,gazda l­ak­o­sainak érdekében is, a gazdasági gépek használata és terjesztésére könnyítő közvetítő áldozat­nak elsajátítása és meghozására bizalomtel­jesen a városi közgyűlést kérje föl. S e jóakaratú megbízatás már másnap az egyesületi elnökség által egy szerény kérvény alakjában, el is lett intézve. **) Ezek voltak a főbb mozzanatok, melyek a gazdasági közgyűlésnek mindvégig nagy érdekeltséget keltőleg tárgyai és kifolyásai leendettek. Most záradékul, mind­ezekről a vidéki gazdászat iránt érdeklődő közönséget, s a közgyűlésen meg nem jelenhetett tagtársa­kat egyszerűen értesítvén,­­ szabadjon ismer­tető sorainkat azon óhajtással bezárni, vaj­ha öregbedő részvét, támogatás és tényle­ges áldozathozatal kíséretében siikerü­lne az egyesületnek, megbízott választmányának a jövő évre kétszeresen kielégítő tevékenysé­get és feltűnő eredményeket felmutatni; s vajha e gazdasági egyesület üdvös tevé­kenységében a vidéknek a mezőgazdászat terén mielőbb áldáshozó központi közegévé válhatnék! Adja isten. Pest, November 30. 1870. Az iparos-oktatás Magyarországon. IV. Angliában sokkal szélesebb­ alapon igyekeznek az iparosok szellemi emeléséről gondoskodni, mint Németországban s különösen az általunk például felhozott würtembergi királyságban. Az Angliában elfogadott rendszer némileg kiegészítő részét képezi az angolok összes lényegében felismerhető­ autodi­­daktikus iránynak, és ennek az angol egyesült ki­rályságban megvan a maga jogosultsága, már csak azért is, mivel a népoktatás-ügy nem nagyon összhangzatosan van kifejlődve s a humanistikus oktatás is tökéletlenül vagy egyoldalúlag van szer­vezve. Az angol scools of science and art, rész­ben reáliskoláinkat is pótolják, de úgy czéljukat, mint szervezetüket tekintve kitűnőleg gyakorlati jellegűek. Az Angliában oly magasra tartott egyéni szabadság abban is kifejezést nyer, hogy egyálta­lában hiányzik az iskolakényszer, s hogy a tanulónak tökéletesen szabadon lehet a tantárgya­kat megválasztani. Az állam, mely angliában nem nyúl be any­­nyira minden viszonyba, mint azt a szárazföldön majdnem mindenütt látjuk, nem igényli a tovább­­kiképzés feletti felügyeleti jogot. Vannak azonban szabályok, melyek szerint — de csak is ott, ahol szükségesnek látszik — gyámolítólag hat és ezen esetre némi befolyást is fentartott magának. De egy központi intézeten kivül, mely az iparos-szak­­­oktatási tovább-kiképzés előfeltételeit szolgáltatja, melyben tanerők képeztetnek, az állam maga ipariskolákat nem léptetett életbe. Ő csak elősegíti ezek életbeléptetését, mihelyest valamely helyen az iskola szüksége érezhetővé vált és az iskola fentartására szükséges eszközök magán vagy köz­ségi úton előteremtettek és ez összegek későbbi befolyása is garantírozva van. Az anyagi segélye­zés módozatai akképen vannak szabályozva, hogy az ily iskolák felvirágzásánál érdekelt minden té­nyezők a leghatályosabban pártolásra serkentet­nek. Segélyt ugyanis az állam csak előrelátható és tényleg elérhető eredmény kilátásában nyújt, mi­által aztán az iskolák jövője is biztosítva van. Az­­ állam a segélyezést nem is tekinti oly kötelesség­nek , melynek teljesítéséről az iparososztályhoz tar­tozó polgárok érdekében kell gondoskodnia, hanem csupán oly szolgálatnak, min­t minden egyéntől követelni lehet az­által, hogy mindenki bár csak mérsékelt, de elvileg szigorún keresztül vitt isko­lapénz fizetésére köteleztetik. A „Science and Art Departement of the Com­mitee of Council on education“, melyet röviden iparosoktatási hatóságnak nevezhetünk, képezi azon kormányszervet, melynek a parlament éven­ként iparosoktatási czélokra bizonyos összegeket szavaz meg. Ez összeg 1867-ben kerek summában 20,000 font sterlingre ment. Ezen hatóság a következő segélyezési eszkö­zöket alkalmazza: A) Azon helyeknek, a­hol községi költségek vagy önkéntes adakozások alapján ipariskola léte­sül, és ki lehet mutatni azt, hogy szükség van oly iskolára, „mely gyermekeknek és felserdültek­­nek ipari és gyári munkálkodásra hasznos ismere­teket szolgáltat“, az iparosoktatási hatóság ponto­san meghatározandó feltételek alatt pótösszeget adhat az iskolai épületre. De ezen összeg az épí­tendő ház területe szerint négyszeglábanként 2 sh. 6 d.-t meg nem haladhat, valamint 500 £-nél sem lehet nagyobb összeg. B) Az iparosoktatási hatóság minden ily isko­lának az állandón szükségelt taneszközök beszerzé­sére az e c­élra szükségelt költségek fele részét megadhatja, mihelyest azok másik fele helybeli illetékekből begyült és bizonyos szabályok szerint megállapított lokális iskoladíj által azon kötelezett­ség el van vállalva, hogy a segélyezési összeg az iskola beszüntetése esetére a hatóságnak vagy vissza fog téríttetni, vagy a taneszközök egy más iskolának fognak átadatni. C) Az ily iskoláknál működő s az előírt kép­zettséggel bíró tanítók nevezett hatóságtól az ok­tatás minőségi és mennyiségi eredményének meg­felelő előre kiszabott díjat kapnak. A tanítók ugyanis az egyes ipariskolai osztályokba tartozó tanulók mindenike után, ki egy év alatt valamely tantágy­­ból legalább 25 órát látogatott és a már előbb em­lített iskolai bizottságok valamelyike előtt évenkint tartatni szokott első- vagy másodfokú vizsgálaton jeles vagy kielégítő bizonyítványt nyert, vagy a­ki megfelelő rajzot készít 4 ■£., 2. jfb., 1. £. vagy 10 shilling díjat követelhet az ipar­hatóságtól, a szerint, a­mint a tantárgy vagy bizonyítvány igényli. Két évi tanműködés és legalább 30 tanuló eredménydús tanítása alapján minden tanító igényt tarthat II. osztályú 5 napi tartamra szóló és 3 fg.-re menő útiköltségre, hogy a főváros Kensing­ton múzeumát és egyéb tudományos és műintéze­­teit meglátogathassa. D) Az ipariskolák mindazon tanonczai, kik első osztályú bizonyítványt kaptak, királyi jutal­mat (Queen’s prizes) nyernek, mely könyvekből vagy eszközökből áll és a­melyet eléjükbe tett­­ jegyzék szerint önmaguk tetszés szerint választhat­nak. Minden egyes iskolai osztály legkitűnőbb nö­vendékei között pedig az egyes tantárgyak szerint éremdíjak (1 arany, 1 ezüst, 2 bronze) osztat­nak ki. A­ki aranyérmet nyert, szabadon beléphet a londoni bányászati iskolába vagy a dublini tudo­mányos akadémiába. És a­kinek első­ osztályú bi­zonyítványa van, szabadon látogathatja a Ken­­sington-museum könyvtárát és műgyűjteményét. Magán vagy községi ösztöndíjak alapítása te­hetséges iparos tanonczok alapos kiképzése czéljá­­ból, az iparhatóság részéről az által segíttetik elő, hogy ez egy-egy ösztöndíjas tanoncznak 25­0 pót­díjat ad, de az­­ösztöndíjakat a pályázók között a helybeli bizottság osztja ki. Mindez csak alapvonalait képezi a legkisebb részletekig csodálatosan kifejlődött angol iparos­oktatási rendszernek. A részletesebb tárgyalást megakadályozza közlönyünk szűk kerete, de talán ebből is elegendőleg meg lehet ítélni azt, hogy az állami segély Angliában mi módon gyakoroltatik. A science schools és art school többnemű ösz­­szetartozósága daczára is ez ideig el van külö­nítve , és az angol iparhatóságnak két egymástól elkülönített alosztálya vezetése alatt áll. De ezen szétválasztás az ismeretek két ágazata, t. i. a túl­­nyomólag elvont hasznos ismeretek szerzése és a műképzettség gyakorlati megszerzése között csupán közigaztatási, és alig nehezíti meg lényegesen az előretörekvő iparos ifjak előmenetelét mindkét té­ren. E két iránynak úgyszólván ideális egyesíté­sét, a­mint az a nagyszerű With­worth-féle magán­­ösztöndíj alapítvány czélozza, e helyütt csak meg­érinthetjük, alkalmilag azt majd részletesen kifej­­tendjük. A schools of scienceben előadott tárgyak a kö­vetkezők: Gyakorlati sík- és tér-mértan. Gépszer­kesztés és rajz. Épület- és hajóépítés és rajz. Tiszta számtan, elméleti és alkalmazott számtan; hallás-, látás- és melegségtan; szerves és szervetlen vegy­tan; földtan, ásványtan, állati élettan, zoológia; növény-, boncz- és élettan; tudományos és mező­­gazdasági növénytan; bányászat, fémtan; hajóká­­zás és tengerészeti csillagászat, gőztan és termé­szeti földrajz. A shhools of art-ban előadatik: a mértani, erőműtani, építészeti és láttávlati vonalrajzolás; szabadkézrajz előrajzok és mintázatok után; lapok és testek árnyalása tárgyak és mintázatok után; emberi ábrázat, állati alakok, virágok, történelmi tárgyak rajzolása előrajzok, minták, mintázatok és a természet után vázlatosan és árnyalva; boncz­­tani tanulmányok; tájképek, diszítmények rajzo­lása lapok, előrajzok metszvények után egy szín­ben, víz- vagy olaj­festékkel; tájképrajzolás előraj­­zok és természet után; az emberi alak, állatok, csoportozatok lerajzolása meztelen és öltönyben metszvények és a természet után. Diszitmények, gyümölcsök, virágok és lombok, állatok és em­beri alakok mintázása öntvények, rajzok és a természet után. Elemi és alkalmazott mintarajz diszitési czélokra, monochromban vagy dombormű­ben; stílus-tanulmányok, építmények, gépek, ter­vek és térképek lerajzolása sík- és dombor-minta­­rajz, boltozat-készítés, kő- és fametszés, porczel­­lán-festés. A különböző tantárgyakra a tanulók száma következőleg oszlott meg: Az iskolák sikeréről következő statistikai ada­taink vannak: A chools of arts száma 1865-ik évben 103-ra ment, a tanulóké 16,621. De ezen számokbani kimutatás az iparos-ok­tatási rendszer eredményéről csak igen hiányosan tünteti fel a tényleges állapotot, minthogy maga e rendszer csak egy részét képezi azon eszközöknek, melyek az iparos­ haladás előbbrevitelét czélozzák. Az angol ipar, mely 1851-iki első világkiállításon a művészet, ízlés és képzelőtehetség által uralt ipar­téren a frr­anczia és német vetélytársak által igen háttérbe lett szorítva, az 1862-iki világkiállításon egészen más álláspontot foglalt el, mivel a kor­mány a nevezett irányban szenvedett vereség foly­tán arra érezte magát indíttatva, hogy az iparos- Osztályok és Tanulók Tantárgy --------------------­_____________________ 1865 , 1869­­ 1865 1869 1. Gyakorlati sík- és tér­mértan .......................... 52 257 1602 6413 2. Gépszerkesztés és rajz . 43 247 1320 6338 3. Épület és hajó­építés és rajz............................... 27 226 776 6423 4. Elemi számtan ... 1 52 221 1183 5073 5. Magasabb számtan . . 2 6 13 83 6. Elméleti géptan ... 21 57 727 1064 7. Alkalmazott géptan . . 8 47 112 1345 8. Akuszika, optica és me­legségtan ..................... 47 134 1406 3306 9. Villanyosság és delejesség 41 170 1487 4584 10. Szervetlen vegytan . . 88 191 2466 5182 11. Szervi vagytan ... 16 22 699 873 12. Földtan.......................... 16 64 382 1643 13. Ásványtan..................... 4 8 74 135 14. Állati élettan .... 35 220 1130 6131 15. Zoologia.......................... 10 8 584 1­151 16. Növénykoncztan és élett. 10 27 252 717 17. Tudományos és mező­gazdasági növénytan . 5 14 174 310 18. Bányászat..................... 2 4 23 40 19. Metallurgia..................... 6 7 117 74 20. Hajókázás.................... 15 22 1011 536 21. Tengerészeti csillagászat 9 8 865 349 22. Gőztan.......................... 4 25 138 900 23. Természettani földrajz . 33 219­­ 1132 7034 Összesen: 546 2204 1 9529 22,956 A shools of science száma Ev , . kiosztott érmek kiosz- ;---------------------------­szám iskolák tanulók tott dijak arany I ezüst ! bronz __ ; I ji': " I II / 1 ,mr ■■ ' 1868 212 , 11,925 3245 13 16 39 1869 I 810 21,669 1854­­ 10 12 23 *#) Kecskemét sz. kir. város közgyűlése a kérvény foly­tán néhány ifjabb kovács és lakatos iparosnak segélyezés mel­letti felküldését elhatározta s a vállalkozni szándékozókat je­­lentkezésre felhivatni rendelte. Szerk. Sólyom.

Next