Kecskeméti Lapok, 1899. július-december (32. évfolyam, 27-53. szám)

1899-12-03 / 49. szám

49. az.­ kát követ s működésében a rendelkezésére álló szerény eszközökkel már eddig is igen szép eredményt ért el, t. i. a „Ron­gyos­ Egylet“. Ezen egylet lelkes veze­tőinek figyelmébe ajánljuk ez eszmét s meg vagyunk győződve, hogy jó helyre fordulunk, czikkü­nk nem lesz a pusztá­ban elhangzó szó, sőt ezen egylet nemes vezetői ezt az eszmét is diadalra viszik s az emberbaráti működés terén annak megvalósításával újabb babért fűznek egyletük számára. Hogy a két jótékony nőegyletben lelkes támogatóra s bajtár­sakra találnak, abban kételkedni sem lehet s igy remélhető, hogy Kecskemét városa rövid idő múlva ismét gazdagabb lesz egy emberbaráti intézménynyel. Úgy legyen­ csomó rejlik,­­ csak ki kell bogozni, a szá­lakat tovább fonni és a következő jelenetek­kel összekötni. Ezért jelentősen, jellemzően, nem hanyagul, prédikálva, hanem a tempera­mentumnak, az alaphangulatnak megfelelően kell hangoznia. A monológ a temperamentum szóbeli nyilatkozata. Monológok valósítják meg a gondolatokat, a magános gondolatokat , és a magános ember fel van mentve min­den konvenczionális kényszer, minden tekintet alól, a maga természetességében nyilatkoz­hat, tehát itt tör elő a temperamentum leg­erősebben. A monológ fontos útmutatásokat tartalmaz egy jellem magyarázatához, de a többi szereplők beszédében is becses utalások lehetnek, a­miért a színésznek nemcsak a maga szerepét, hanem az egész darabot jól át kell néznie. Ezért szükséges egy ismertető olvasópróba a szerepek tanulása előtt. A temperamentum befolyással van a maszk és a costume megválasztására is. A tem­peramentum hat az arczkifejezésre, minden mozdulatra, egész viselkedésünkre. A színész ne típusokat, hanem embereket ábrázoljon, azaz a temperamentum sokféle nyilvánulását kösse össze természetes, művészi egészszé. Minden temperamentum már a külsőben nyi­latkozik,­­ nemcsak a ruházkodásban, hanem apróságokban, a bot tartásában, a keztyűkkel való babrálásban, a kalap lengetésében, a fá­tyol lebbentésében stb. E részletekben sok­szor egyéni vonások törnek elő. Modor, kéz­mozdulat, ülés és állás, meghajlás stb. kitű­nően jellemzik a temperamentumot. Aprólékos dolgok ezek, és azért a színésznek minden aprólékosságra súlyt kell helyeznie. Egy tem­peramentum jellemző tulajdonságait nem sza­bad figyelmen kívül hagyni, mert azok egyé­nítik az embert. A kiállításnak is a főbb jellemek szerint kell igazodnia. Taine művei és Zola regény­elmélete által, melyek a nagy fiziológus, Claude Bernard bölcsészeti rendszerét apró­pénzre váltották, be van bizonyítva a kör­nyezet, a milieu hatása a jellemre és fejlődé­sére. E milient a többi szerepek felfogásában és a dekoratív részben kell kifejezni, minthogy lényeges részei egy jellem megértésének és rokonérző felfogásának. A táj hangulata meg­­felő legyen a lelki érzésnek, mert erre befo­lyással van amaz. A meiningeniek kitűnően értettek a hangulatkeltéshez és becses örökül hagyták a színházaknak, csakhogy nem élnek vele. Különösen a női jellemeknél mutatkozik a belső érzés a külsőségekben. A nő mindig alkalmas külső kifejezést tud adni kedélyál­lapotának. A férfi uralkodik magán, bár nagy felindulásokban a külsőre is súlyt fektet, így pl. Othelló, kiben Desdemona iránti szerel­mével a háborúban való pompa és fény ked­velése is fölébred. Lear király a fényűzéssel leplezi aggságát, Hamlet pedig ,a gyász megszokott bús fekete színét* le sem veti mert ez felel meg hangulatának stb. Itt kezdődik a rendező munkája, mely sok üdvöset produkálhat, de a vidéken inkább ront, mint épít. Baj, hogy a Színészegyesület, a rendezkedés kérdésében, csak az anyagi biz­tosításra gondol és a rendezés ügyét nem vonja be. Úgy kellene, hogy a rendezők ki­képzése Budapesten és Kolozsvártt történjék és csak, a­ki ott tanult, lehessen vidéken rendező és a­­segélyezett társulatok is azok­ból vegyenek rendezőt. Az, hogy egyszer­­másszor elnéznek Budapestre és legfeljebb a külsőségeket sajátítják el, nem lendít sokat. Csak tüzetes munka után mehet vérükbe a részletek teljes összhangja, a belső tartalom finom értékű kiegészítése a külsőségekkel, a részletek művészileg igaz indokolása, az egyes elemek mérlegelése és a tárgy művészi átgon­dolása és kidolgozása, szóval a stíl meg­óvása. A rendező igazi munkája ott kezdődik, a­hol a színészé végződik. Neki az egész lebeg szeme előtt, míg a színész csak szere­pével gondol; neki ott kell simítania, a­hol a színész túloz és ott kiegészíteni, a­hol a színész műveltsége elégtelen. A rendezőnek KECSKEMÉTI LAPOK 8 Városi Zeneiskolánk. Öt év forgott le azóta, hogy városunk bölcs tanácsa zenei viszonyaink kezdetleges­ségének s a kor igényeinek hatása alatt felál­lította a zeneikolát. E rövid idő alattt is azon eredményekre, melyeket ezalat a zene­iskola felmutatott, a legnagyobb megelége­déssel tekinthetünk. Mert dactára a megala­kulása nehézségeinek, a kézzel-lábbal ellene áskálódó egyéni érdekeknek, melyekkel foly­vást küzdenie kellett, egész hivatottsággal felelt meg a hozzá fűzött várakozásnak oly mértékben, hogy zenei életünk egyik elfoga­dott tekintélye őszinte dicsérettel nyújtotta Szent-Gály Gyula igazgatónak az elismerés koszorúját, midőn folyó évi márczius 28-ikát, az­ iskola nagy hangversenyének napját je­löli meg sarkpontul, melyből Kecskemét mű­vészeti életét számítnunk lehet. E fényes méltatással szemben kihívó ellentétet képez­nek azok a nyers, durva hangú támadások, melyek személyes, sokszor érdek­gyűlöl­ködésből fakadva bár ritkán, de még most is fel-felhangzanak, így legközelebb »Egy adófizető polgár“ védő ozim köpenyege alatt, nagyképűsködve hirdeti egy vádaskodó a „szülők érdekeit”. Nagyhangú mondásokat szórnak a zeneiskola ellenségei s a tisztesség korlátait áttörve, személyeskedő dühökkel megtiporják az egyéni becsületet is, a nél­kül, hogy egyetlen parányi adattal, ténynyel igyekeznének támogatni vádjaikat. Ez a hang jellemzi azt a kirohanást is, mely »Zene és kultúra* czimen egyik helyi lapban jelent meg „Egy adófizető polgár* aláírással. Indítékát, anyagát kizárólag sze­mélyes gyűlölködésből meríti. Vádol, rágal­maz, de az érvek, bizonyítások nem tartoz­nak fegyverei közé. Nem a közérdek mellett emel szót, hanem érdek-irigységében neki ront egy köztiszteletben álló, derék férfiú­nak, egy érdemes testületnek, képtelen állí­tásaival gyalázza, sőt magának a városi ta­nácsnak is neki fordul. Már maguk az okok, melyekből e czikk fogantatott, mint — fentebb érintettük — olyan természetűek, az állító,­sok annyira igazságtalanok, hogy valóban szót sem érdemes tenni e dühös förmed­vényre ; de mert a czikk nyomán felháborodott köz­vélemény követeli, hogy a zeneiskola igaz­gatójának és tantestületének elégtétel nyúj­­tassék, másrészről pedig, hogy valahára e vádaskodások igazságtalan volta a nagykö­zönség előtt megvilágíttassék , a hivatkozott c­ikk minden egyes mondását meg fogjuk c­áfolni. Menjünk a vádaskodások rendjén. 1. Az »adófizetők, a­kiről időközben ki­sült, hogy az a gyűjtő­név Szabados Géza zenede-igazgatót takarja,­­ugyan ne tréfál­jon­­. czikkíró úr, hisz a fejem lehagyom vágni, ha Szabados úr egy mondatot hibátla­nul le tud írni. Szedő) — keserűséggel só­hajt fel, hogy a város a zeneiskolára »rövid hat év alatt, amióta fennáll, már­is 20—25 ezer forintot ráfizetettMennyi rosszakarat van állításában ! Ne ámítson, Szabados úr, önma­gának tetsző felfedezésekkel, hanem járjon lelkiismeretesen utána a dolognak, mindjárt más eredményre jut. Fáradjon csak­ fel a vá­rosi jegyzői hivatalba, kénytelen lesz beval­lani, hogy bámulatos nagyképűséggel számí­tott. Mert a költség-kimutatás szerint a vá­ros a következő összeget fordította az iskolára: Az 1894/5 isk. évben . 1900 frt — kr. összesen 11­127 frt 60 kr. Tehát — ugy­e Szabados úr ? még­sem egé­szen 25 ezer forint. Saját szavaival figyelmeztetjük, adófizető úr, hogy „ez igy nem járjál” Mert szabad­ságában áll Önnek önnálló számításaiban gyönyörködnie, a mint épen vágyai kívánják, de hogy a közönség ámítására, csakhogy a zeneiskolának árthasson, 10—15 ezer forintot a levegőből odaveteget, átlépi azt a határt, melyen túl a támadások szánalmat szoktak kelteni. Különben is szívesen nyugtatjuk meg, adófizető úr, aggodalmaiban, a növendékek nagymérvű szaporodása már jelen első félév­ben is körülbelül 200 forintot leütött az évi költség-átlagból. 2. Készséggel meghajlunk éber figyelme előtt. Hiszen ön egy Cato szemeivel őrködik a közügyek felett. Vagy nem Ön volt-e, ki sietett rámutatni, egy heverő tanintézetre, ama megrendítő kijelentésével: ,Úgy áll a dolog, hogy a városi zeneiskolai tanítók töb­bet pihennek, mint a legutolsó napszámos.“ Tekintse csak meg az intézet szerve­zeti szabályait, meg fogja látni, hogy az intézet minden egyes tanára a rendtartás előírásá­ból »hever“ hetenként 24 órát, az igazgató kivételével, ki 15 órát tart, sőt még többet is »hevernek*, mert Koller köteles óraszámain felül még heti 9, tehát összesen 33, Szent- Gály pedig 5 órán, tehát 20 órán keresztül tanít, ön szerint »hevernek*. És nagy való­színűséggel, ha az intézet ily arányban fej­lődik, talán még többet is kell »heverniök*. Vigasztaljuk adófizető polgártársunkat, ne essék kétségbe, látván zeneiskolánk tu­nyaságát. Vigasztaljuk pedig a szabadkai városi zenede ügyszabályzatára való hivat­ , 1895/6 , » . 1040 , - , , 1896/7 » , . 1562 , - , , 1897/8 » , . 1283 , 60 » »• 1898/9 » , . 2601 , 50 , , 1899/900 » , . 2740^ , 50 „

Next