Kecskeméti Lapok, 1899. július-december (32. évfolyam, 27-53. szám)

1899-07-30 / 31. szám

31. sz. De újabban is akadnak Petőfi életben maradását bizonyítani akaró mende­mondára. A Magyar Hírlap 1898. május 3-iki, 122-ik számában közli, hogy a Székely Udvarhely cz. lapban Boldizsár Dénes, kaczkói iskola­­igazgató egy Boszniában átélt kalandja alap­ján bizonyítja, hogy Petőfi Sándornak 1883. márczius 23-án még élnie kellett. Boldizsár Dénes 1882-ben részt vett Bosznia okkupáczió­­jában s ekkor egy kiküldés alkalmával a hegyek között kunyhóra bukkant, melynek lakója egy aggastyán volt. Az agg remete elbeszélte, hogy ő Bemnek kedves katonája volt, de a segesvári csatában megsebesülve egy évig ápolta őt Alsó-Boldogasszonyfalván (Udvarhely megyében) egy szegény székely asszony. Felgyógyulása után ide a hegyek közé vonult vissza és itt hazafias bánat közt éli napjait. Lázban égve beszélte, hogy a szabadság eszméjéért elhagyta feleségét és fiát. Zokogva mondta, hogy azért nem tér többé vissza hazájába, mert az, kit hazája után legjobban szeretett (t. i. felesége), olyan hamar el tudta őt felejteni. Mikor pedig Boldi­zsár elvált tőle, akkor így búcsúzott: Öcsém, imádkozzál a testben, lélekben megtört Petőfi Sándorért. Az agg remete tehát maga Petőfi lett volna, de alig szenved kétséget, hogy az agg hallucinált. A második csoport közlemény azt vallja, hogy Petőfi Segesvárnál a csatában vagy a csata után meghalt. Lázár Ádám levele sze­rint „Petőfit a csatatéren elesni senki nem látta. Kik erre nézve is állitnak valamit, másod, harmadkézből, vagy apjuk 80—40 éves káprázataiból veszik“. Sokan állítják, hogy a csatatéren meg­sebesült nagyon, de nem halálosan s evvel a sebbel elvánszorgott Héjasfalvára, hol azon­ban az oláhok vagy a szászok agyonverték s a patak mellé elásták. Mások úgy látták, hogy egy huszár ken­gyelébe állva, avval együtt menekült, de az üldöző lovas-kozákok elől, a kengyelből le­­ugorva, a közeli kukoricza-táblába futott s itt ölték meg. A tény, Lengyel József, honvéd-orvosnak, Heydte német báró és több orosz tiszt néze­teivel támogatott azon előadásával egyezik meg legjobban, hogy „Petőfinek, ki a bekerí­tett helyen belül és gyalog volt, el kellett esni, emberi számítás szerint a bűvös körből ki nem menekülhetvén“, így az utókorra más feladat nem várhat, mint meghajolva a szomorú tény igazsága előtt, ásatás útján sirját lehetőleg megtalálni s örök emlékezet okáért megjelölni. A végeredmény tehát, összefoglalva igy hangzik: Petőfi nem mint hős katona, harcz-„Ne félj, ne rettegj a hivatlan Vendég miatt, oh szép ara!“ — igy búg a honvéd bánatos, de Komoly ünnepies szava — „Ne reszkess a férjtől, ki férjed körében is meglátogat, Nem fogja visszakövetelni Sem szivedet, sem jobbodat“. „Jöttem, hogy, a mit sejte a hit, De nem láttak tanú­szemek, A mit te hinni úgy siettél — Halálomról meggyőztelek. Igenl mi elváltunk: szabad vagy; Enyém a sir, tiéd a jog, — Mert a halottak nem porolnék, És én azok közűl vagyok.“ (A honvéd özvegye.) Kováts Antal: KECSKEMÉTI LAPOK 8 bánatpénze czimén letétbe helyezett 10 ezer frt után fölmerült kamatok­at illessék — elutasittatott. 6. Az ásvány-, forrás- és gyártott­ vizek után szedendő városi fogyasztási adókról alko­tott szabályrendelet, a miniszter által tett észre­vételek alapján, azon módosítással, hogy a nevezett jövedelem nem mint termelési, ha­nem csak mint fogyasztási adó szerepelhet, továbbá, hogy a külföldi ásványvizek a bel­földi ásványvizekkel egyenlő fogyasztási adók­kal terheltessenek, végre a gyártott vizekre 6 decziliterig 1 kr., l'/a literig 2 kr., minden további 6 decziliternél 1 kr. dij szedessék, — a közgyűlés által elfogadtatott. 7. A szikrai szőlő­telep kezelésére vonat­kozólag a közgyűlés elfogadta a tanács azon javaslatát, hogy a szőlőbirtok megmunkálá­sára egyelőre 20 szakmány munkás­család alkalmaztassék, a­kik lakás és­­ hold föld használatán kívül évi díjazásban részesülnek. 8. A városi székház építési vállalkozói­val történt leszámolás után, általuk a javí­tási munkálatokra fölajánlott 1000 frt bevé­telezésével — letétbe helyezett óvadékuk visszaadatai határoztatok. 9. Grosz Izsákné V. tized 196. sz. házá­nak kisajátítása elhatároztatván, annak fo­ganatosításával a tanács megbizatott. 10. Szőke Gyula számtiszt, törvényes minősítését megszerezvén, állásában a köz­gyűlés által véglegesittetett. 11. Dömötör Géza számtiszt részére be­tegség czimén 3 hónapi szabadságidő enge­délyeztetett. 12. Szeiner Ferencz írnok részére beteg­ség czimén, augusztus 13-tól október­­­ig terjedő szabadságidő engedélyeztetett. 13. Bóbis Gergely pusztaszeri haszon­bérlő felebbezésére, — a­ki haszonbér czimén már régibb idő óta 3800 írttal van hátralék­ban s ezért a tanács által összes ingó és ingatlanainak elárverezése és az újabb bér­lettől leendő elmozdítással sújtatott, — a közgyűlés, figyelembe véve a felebbezésben felhozott méltányossági indokokat, őt a bér­letben továbbra is meghagyja, azonban uta­sítja a t. főügyészt, hogy a követelés fel­ajánlott törlesztését szigorúan ellenőrizze. 14. A szabadságharcz halhatatlan emlékű hőse és lánglelkű költője Petőfi Sándornak, a segesvári ütközetben történt eltűnése 50-ik évfordulója alkalmával Segesvárott rendezendő nemzeti ünnepen a városi közönség képvisele­tével Fekete István helyettes polgármester, Dékány László tanácsnok és Zombory László t. főügyész bízattak meg, egyszersmind a közgyűlés elhatározta, hogy a nagy költő emlékére fölállítandó „Petőfi-ház“-ra gyűjtést rendez s kecskeméti ág. hitv. ev. egyház udvarán levő iskola helyiségét, hol a nagy költő első elemi oktatását nyerte s a Petőfi­­utczai házat, melyben huzamos­ időn át la­kott emléktáblával jelöli meg s ugyanazon alkalommal ünnepélyt rendez. 15. A községi iskolaszék tagjaiul az 1899—1901. évre a következők választattak meg: ifj. Bagi László, Csabai Imre, Dékány László, Diószeghi József, Dömötör Sándor, Farkas Ignácz, Fehér Márton, Fekete István, dr. Fekete László, Grassek­ Miklós, Györffy Balázs, Hanusz István, Hornyik József, dr. Horváth Ádám, dr. Horváth Mihály, Kada Elek, Katona Zsigmond, dr. Kecskeméti La­jos, Koricsánszky János, Kovács Sándor, dr. Kovács Mihály, dr. Kovács Pál, Kressák Pál, dr. Mészáros Ferencz, Mészáros József, Par­­ragh Gedeon, Pásthy Károly, Pataky Imre, Rapcsányi István, Sárközy Pál, Szabó József, Szabó Márton, Szalontay Sándor, Szabó Mi­hály, Szappanos István, Szegedy György, dr. Szeless József, dr. Szigethy Lehel, Szokolay Mihály, ifj. Tóth István, dr. Tóth György, Zimay Károly és Zombori László. Egy „jó úr" halála. A palotára kitűzték a fekete zászlót, gyertyákat gyújtottak, a nagytermet posztó­val vonták be, táviratokat írtak, elkészítet­ték a gyászlevelet s főkép nagy gonddal igyekeztek arczukat ama megilletődötten fontos kifejezéshez idomítani, mely e nagy jelentő­ségű pillanatban nélkülözhetetlennek látszott. Az örök hiúság e külsőségeiben csak épen az nem vett részt, ki e lázas mozgalomnak tu­­lajdonképeni központja volt. Egyszerűen, nyu­godtan feküdt üveges érczkoporsójában a fölé boruló baldachin fekete leplei alatt Konstan­tin püspök. És nem bántotta gond. Először történt, hogy nem sopánkodott az élet drága­sága felett, nem nézte szorongó aggodalommal, mint emészti a csendesen, szomorúan meg­­lebbenő láng a szép, fehér, karcsú gyertyákat és nem bántotta a gondolat, hogy újra kopik püspöki díszruhája, melybe előzetes tiltako­zása daczára öltöztették. Nem gondolt semmire, de ha gondolhatott volna, bizonyára nagy diadalérzettel konstatálja, hogy szívós, makacs teste minden orvosi tilalom ellenére krumplin és sülttökön tengődve, nyolc­vankét eszten­deig merte hordani az ő idegen világból való, kigúnyolt, meg nem értett, jótékonysággal telt nagy lelkét. Mert nagy lélek volt. Nagy és hatal­mas. Leküzdötte a testnek kívánságait, nem törődve a jóléttel és megvetette a hiúságot, nem törődve a mosolygó, gúnyos pillantások­kal, melyek kopott, hajdan fekete, de idők folytán az unalomtól szelíden megzöldült reverendáját kisérték. Zsugorgott, hogy szapo­rítsa a pénzt, sült krumplit evett, mert drágálta a húst és veszekedett, porolt, alku­dozott, ha egy pár hatost nyerhetett vele. Mikor aztán időnként meg-meggyűlt a pénze, fehér kezének egy legyintésivel ezreket dobott az iskolák, templomok, kórházak örökké éhes pénz­tárába! És mindezek fejében nem érezte a köz­vetlen hála melegségét soha. Azok a jótékony intézetek, melyek az ő nagylelkűségéből meg­alakultak vagy lendületet nyertek, hivatalos köszönetet mondtak neki, de azok, akik tulaj­donképen részesei voltak az ő áldozatkészségé­nek, sohasem gondoltak rá, hogy szellemi és testi táplálékukat egy fukar, konok vén fő­paptól nyerik, ki örök szövetséget kötött a krumplival és törött karimájú, zsíros kalap­ban jár, hogy százezreket adhasson az ő jóllétükért. Azok a lágyszívű jó lelkek, kik maguk nyomják alamizsnáikat a koldusok kezébe, jólesően sütkéreznek a hála meleg verőfényé­­ben, de ő nemcsak jó lélek volt, hanem erős lélek is, ki nem törődött a hálával, ki soha­sem adott egyeseknek s nem törődött a szit­kokkal sem, amivel ezért illették a püspöki rezidenczia naplopó koldusai az „önző, fukar szívtelen“ főpapot. És ebben állt ennek a rendkívüli lélek­nek a nagysága. Nem szerették, de ő ezzel téren küzdve esett el ... de nem is mint fogoly senyvedett Szibéria ólombányáiban, hanem igen is, minden valószínűség szerint odaveszett az oroszoktól bekerített helyen, mint a csata aesthetikai szemléletébe elmerült hazafi, mint a veszélyt észrevenni nem akaró költői Archimedes. (Dr. Farnos Dezső.) E mellett szól Arany Jánosnak Petőfi lelki barátjának hite s e hit az igazság bélyegével bir. Ő mint megholtat siratja el barátját s Petőfi özvegyének új menyedzőjéről hallva, igy beszélteti a sírjából felidézett költőt:

Next