Kecskeméti Napló, 1913. január (2. évfolyam, 1-26. szám)

1913-01-01 / 1. szám

1. szám, Kecskeméti Napló 3. oldal­­ áért folytatott harcban nem vesztett-e az asszony olyan értékeket, melyek nélkül hiányos az anyai tekintély koronája ? Valami hőfogyás észlelhető a családi életben, mert a mai édesanyák közéleti szereplésük vagy kenyérkereső hivatásuk közben kisugározzák azt a meleget, melyet a tegnapi édesanyák teljesen a házitűzhely részére tartogattak. Valami hidegség, hogy ne mondjuk, tiszteletlenség észlelhető a mai férfiaknak a nőkkel való bánásmódjá­ban, ami a nő változott helyzetéből követ­kezik. Szemben találván a férfi a nőt a kenyérkeresés porondján, nem érzi többé kötelezőnek a „gyengébb nemű“ társsal szemben a hagyományos lovagiasságot, ha­nem az egyenlőség elve szerint használja az „erősebb“-nek fegyvereit — eldurvul a a nővel szemben. Viszont a nő elveszti a harcban nőies vonásait az arcán épen úgy, mint a lelké­ben , fogy a varázsa, ezzel pedig fogy a házasságkötések száma, melyeknek ma már nem épen családalapítás a céljuk. Ezért hal a családi élet, hanyatlik az édesanyák te­kintélye. Pedig jöhet idő, mikor vissza­szorítja a férfi a nőt elfoglalt állásairól, de az anyaságot soha el nem veheti tőle. Jö­het idő, hogy a nőtől ismét elveszik orvosi műszereit, hogy el kell vennie bírói talárját, hogy kiesik kezéből a szerkesztői toll, hogy le kell lépnie a főiskolák katedráiról, de a gyermekét beláthatatlan jövendőkben is neki kell a világra hoznia és legbiztosabb, ha az anyaságra alapítja jövendő hatalmának kérdését. Hiszen épen ama világrészen, hol a női egyenlőség, a feminizmus térfoglalása csaknem elérte már a zenitet, olyan vesze­delmes nemzet- és társadalombontó jelen­ségeket észleltek már, melyek könnyen visszafordíthatják a nőkérdést. Ott ezer és ezer számra futnak az asszonyok reggelen­ként kenyérkereső munkájuk után, ott a gazdag lányok a fiatal emberekkel tivor­­nyáznak éjjel és nappal alusznak, ott a munkásleányok fényűzésre, szórakozásra költik keresményüket kétes vagy nem is kétes társaságban; ott a fiatalasszonyok kenyérkeresetük miatt más városban, távol laknak férjüktől és mind fogy az anyák száma, nincs családi élet, rideg, néptelen az otthon. Az életviszony nagy változásai, a társadalmi mozgalmak alakító hatása alatt nálunk is szükségszerűen megváltozott az anyák erkölcsi felfogása. Az élet nehézsége, a gyermeke je­hű másolatban a budapesti városligeti Me­zőgazdasági Múzeumon látható. A román építésből a technika tökéle­­esülésével fejlődik a tévesen gótnak is ne­vezett csúcsíves stílus, mely a román épí­tészet szélesen elterülő formái helyett égre­­törő íveivel és tornyaival találóan testesíti meg a középkor vallásos buzgóságának Is­tenhez vágyódását. A csúcsíves építészet Franciaországban fejlődik ki; legkiválóbb alkotásai a saint-denisi templom, a francia királyok temetkezőhelye, — a párisi Notre- Dame, azaz: — Miasszonyunk, az amiensi és reimsi székesegyházak; Németországban a trieri, kölni és strassburgi dómok; a bécsi szent István-dóm; az olasz assisii, mely szent Ferenc tiszteletére épült, — a firen­zei és sienai dómok. Hazánkban a budavári u. n. Mátyás templom, a belvárosi plébánia­­templom, a stirhűen megépített kassai dóm, az eperjesi és lőcsei plébániatemplomok, a szepeshelyi és csütörtökhelyi Zápolya­­kápolnák s a garamszentbenedeki templom gyönyörű főkapuja, mint legkiválóbb alko­tások mutatják, hogy őseink hitbuzgalmuk­kal nem maradtak el Nyugateurópa gazda­gabb és hatalmasabb nemzetei mögött. Az újkor kezdetén fölfedezik az ókori antik pogány művészetet és ez alapul szol­gál egy újabb művészi irány , a renaissance kialakulására. A vallásos buzgalom itt újabb formákat keres és talál önmaga kifejezésére. E törekvések örökbecsű, csodálatos alkotó­rendőjét féltő anyai gond sok-sok régi oltárt ledöntött, újakat épített, új utakat jelölt a nevelés célja felé, amitől a teg­napi anyák féltve óvták kicsinyeiket ; a mai anyák idejekorán beleviszik őket az élet forgatagába. „Hadd próbálják ideje­korán, mert nem oly könnyű ma az élet, mint régen volt.“ Így tartják a mai édes anyák, akik maguk is sokkal nyíltabb, sza­badabb életet folytatnak, mint az aszkéta ízlésű, szemérmes tegnapiak. Könnyű volt nekik. Ők megéltek az atya keresményéből, a mai anya segít a kenyérkeresetben. Idegenre, cselédre kell bíznia gyermekét, vagy magára hagynia — és sokszor kis értékekért vesztegeti gyer­meke lelkének kincseit. Aztán sokkal több szórakozás kínál­kozik a mai anyáknak. Esti séták a fel­nőttek lármás tömegében, színház, felolva­sás, zsúr, találka, hova a jó anya elcipeli gyermekét, hadd lásson a kicsi világot idejében, tanulja meg a társas bánásmódot, ha kevesebbet alszik is, ha fejletlen is hozzá idegrendszere. Amitől álmai nem fehérednek, arca nem pirosodik, szive és agya nem tisztul. És kél a panasz ezrek ajkán: „Ma nincsenek gyermekek.“ Vájjon nem a mai anyák ennek oko­zói ? És van-e joguk idő előtt érlelni meg a fel nem fejlődött gyümölcsöt? Van-e joguk elrabolni a gyermekük álmát s az ifjúság ártatlan örömeit ? Főleg a kis leányok nevelésénél re­formálnak a mai anyák. Úgy mondják: „egy új kor küszöbén nem szabad őket túl szemérmesnek nevelni. Ne piruljanak minduntalan. A fiuknak jól vissza tudjanak vágni, mivel pedig úgyis önálló pályára nevelik őket: legyenek szemesek, bátrak, merészek és beszédesek. A leánynevelés régi ideáljai elavultak ; ma koedukációs, szabad nevelést kell adni a kis leánynak, lehetőleg sok nyelvvel, zenével és tánccal; korán megismertetni vele a hódítás művé­szetét; így biztosítható leginkább jövője.“ Nem állítja senki, hogy az ily néze­teket valló mai édesanyák nem szeretik gyermekeiket. Ők is a legjobbat akarják s nekik ilyen módszert sugall a meggyőző­désük ; csakhogy nem mérlegelik, hogy a szenvedélyeket idő előtt fölkelteni nagyon kockázatos, hogy az így feldúlt talajban nem tenyésznek a családi élet egyszerű virágai. Azt sem állítja senki, hogy nálunk csak ilyen mai édesanyák vannak. Hála Isten, vannak itt tegnapiak, sőt tegnap­mai a Giotto építette firenzei dóm, melynek kupoláját — az első ilynemű modern al­kotást — Brunelesco emelte, s Rómának, az örök városnak szintoly örökbecsű óriás műremeke, a Bram­ante alkotta szent Péter templom, melynek égretörő kupolája Michel Angelo művészi lángelméjének remeke. — Ezekhez méltán társul harmadiknak a velen­cei San Salvatore vagyis Megváltónk temp­loma, Palladio alkotása. Hazánkban a ziva­taros századok folytán — mikor a magyar­ság évszázadokon át volt védőbástyája a keresténységnek — egyedüli e nemű kiváló műalkotásunk az esztergomi főszékesegyház Bakács-kápolnája, mely azonban méltán so­rakozik a nyugat nagyobb alkotásaihoz. A következő művészi irányt, a barokk építészetet az óriás római Gesu-templomon alkotja meg mestere, Vignola",­ s az egész m­űivány legihletettebben jut kifejezésre az Európaszerte ennek többé-kevésbbé mintá­jára emelt Istenhajlékokon, melyekhez bár későbbi időből, de méltán járulnak hazai enemű alkotásaink: a kalocsai, váci székes­­egyházak, valamint városunk plébániatemp­loma a vallásos buzgalmat szerencsésen példázó impozáns külsejével és nemes belső térelosztásával. A képzőművészetek másik két ága: a szobrászat és festészet is e szellemben fejlődik, részben úgy, hogy az építészeti­­ műalkotásokat hiszíti vagy annak része gya­­r­­ánt szerepel; részben azonban önálló uta­előttiek is a fiatal anyák sorait ékesítők. Anyák, akik még mindig a család tiszta légkörében találják minden boldogságukat: akik szépségüket, jóságukat a család szá­mára tartogatják , akik nem zárkóznak el a haladástól, csak a haladás romlottságától, akik nem a bálban virasztanak, de a gyer­mekeik betegágya mellett, akik órákon át komolyan tudnak foglalkozni a gyermek­­nevelési kérdésekkel, idegen nyelvekkel, orvostudománnyal, ha azzal gyermekeik ja­vát előmozdíthatják, akik ma is azt mond­ják, ha gyermekek előtt az asztalfőn durva szó hangzik:. „Zsidely van a házon.“ Én láttam ilyen tegnapi anyákat és ma láttam őket. Özv. Sz. K- -né. A városi közgyűlés. Közel fél tízre járt az idő, mikor Ráday Gedeon gróf főispán a th. bizottság december havi közgyűlését megnyitotta. Kada Elek polgármester hirtelen rosszul­­léte miatt késett eddig a gyűlés megnyi­tása. Ezzel a szomorú hírrel lapunk más helyén foglalkozunk. A közgyűlés napirendjére több fontos, a város közönségét közelről érintő tárgy volt kitűzve ; ez a körülmény a bizottsági tagok nagy számát gyülekeztette fel a városi székház közgyűlési termébe. A nagyszámú gyülekezésnek azonban egyik indoka az is volt, hogy a helyettes polgármester nyug­díjazásának ügye kapcsán alkalma nyílt a város közönsége képviseletének tüntetni a helyettes polgármester mellett s kifejezni iránta elismerését, szeretetét és bizalmát. A közgyűlés lefolyásáról részletes tu­dósításunk a következő : Polgármesteri jelentés. A közgyűlés megnyitása után dr. Dö­mötör Lajos első aljegyző olvasta fel a polgármester jelentését a közigazgatás no­vember havi állapotáról. A jelentés érdekesebb adatait már a tegnapi számunkban, a közigazgatási bizott­ság üléséről szóló referádánkban ismertet­tük. A jelentést a közgyűlés felszólalás nél­kül tudomásul vette. i­gon is. A szobrászatnak szintén legkiválóbb­­ műalkotásai vallásos jellegűek. Legneveze­tesebbjeik : az ókoriak közül az e­g­i­n­a­i Apolló. Athéné Parthenos istennő óriás fehér márványszobra Phidiastól a Parthenon­­templom ormán, valamint ugyane templom domborművű homlokzatdíszei, majd Skopas szobrászművész citerás Apolló-szobra ; Pra­xiteles Hermese; — a keresztény középkor­ból a nyugati nagy székesegyházak : a rheimsi, a kölni szobordíszei, nálunk a jáki templom főkapuján Krisztus és a 12 apos­tol szobra; a felvidéki templomok, köztük a lőcsei szárnyas oltárai; a prágai szent György szobor, a Kolozsvári testvérek műve Nicolo Pisano díszítései a pisai dóm szó-*­ székén; — az újkor szobrászatéból a firen­zei keresztelőkápolna érckapujának dombor­­művei; Donatello szent Györgye, Michel Angelo Dávidja, Pietája és Mózese ; hazai műalkotásaink közül az esztergomi és bu­dapesti bazilikák szent szobrai mind téte­lünket igazolják. A festészet terén az őskeresztény föld­alatti templomok: a katakombák falfestmé­nyei;­­a korszakot alkotó kölni „babvirágos“ Madonna; a van Eyek-testvérek genti oltár­képe ; Cin­abue firenzei Madonnája; Giotto páduai passió-sorozata ; a pisai campo santo­­beli vagyis temetői boltozott folyosó freskói; Fra Angelico firenzei utolsó ítélete ; Filippo Lippi és Botticelli Madonnái; Mária szüle­tése Ghirlandarotól; szent Sebestyén Man-

Next