Kelet-Magyarország, 1970. május (27. évfolyam, 101-126. szám)

1970-05-30 / 125. szám

t­ dalai KELET-MAGYARORSZÁG KORMÁNYHATÁROZAT az árvíz- és belvízkárok felméréséről, a kártalanítás és a helyreállítás egyes kérdéseiről ' 'Az árvíz és belvíz által okozott tömeges, vagy na­gyobb területre kiterjedő, ká­rok felmérésével, a kártala­nítással és a helyreállítási intézkedésekkel kapcsolat­ban a rendkívüli árvíz-, il­letőleg belvízvédekezés során követendő eljárásról a kor­mány az alábbiakat határoz­za: 1. Szervezeti rendelkezések 1. Az Országos Vízgazdál­kodási Bizottság az árvíz és a belvíz által okozott károk felmérésének megszervezé­sével, a kártalanítással és a helyreállítási munkákkal összefüggő gazdasági és ál­lamigazgatási kérdések meg­vizsgálásával, az ezekre vo­natkozó állásfoglalások ki­alakításával, valamint a több minisztériumot (országos ha­táskörű szervet) és a taná­csokat érintő feladatok ösz­­szehangolásával kapcsolatos központi feladatokat az or­szágos helyreállítási albizott­sága útján látja el­­. Az árvízkárok felméré­sének megszervezésével, a kártalanítással , a helyreál­lítással kapcsolatos intézke­dések kezdeményezésével és összehangolásával, illetőleg megtételével felmerülő terü­leti feladatok ellátására az árvíz- és belvízvédekezési te­rületi bizottság keretén be­lül a) kárfelmérési és kármeg­állapítási, valamint b) helyreállítási albizottságot kell szer­vezni 3. Mindkét albizottság el­nöke annak a megyei tanács végrehajtó bizottságának a gazdasági ügyeket irányító elnökhelyettese, amely me­gyében a területi bizottság működik. 4. A kárfelmérési és kár­­megállapítási albizottság tag­jai: — a megyei (megyei jogú ? városi) tanács végrehaj­tó bizottsága, építési,­­ közlekedési s vízügyi osztályának, — mezőgazdasági és élel­mezésügyi osztályának, — pénzügyi osztályának vezetője, illetőleg an­nak helyettese,­­ — az állami gazdaságok­­ megyei főosztályának vezetője, továbbá — a termelőszövetkezetek illetékes területi szövet­ségei, — az Állami Biztosító me­gyei központja és — a területileg illetékes vízügyi igazgatóság képviselője. 3. A helyreállítási albizott­ság tagjai: — a megyei (megyei jogú városi) tanács végrehaj­tó bizottsága építési-, közlekedési- és vízügyi osztályának, — a mezőgazdasági és élel­mezésügyi osztályának, — pénzügyi osztályának helyettes vezetője, ille­tőleg vezetője, —• a megyei pénzintézetek vezetője, továbbá — a helyreállítási mun­kákban részt vevő ter­vező, kivitelező és ellá­tó szervek képviselői. 6. Az albizottságok meg­szervezését és működésük megkezdését — a szükséghez képest — az árvíz- és belvíz­védekezési területi bizottság, vagy az Országos Vízgazdál­kodási Bizottság helyreállí­tási albizottsága rendeli el. A területi bizottság műkö­désének megszűnése után az albizottságok — ha felada­taikat­­ még­­ nem végezték el — mint tanácsi önálló bi­zottságok. a megyei (megyei jogú városi) tanács végrehaj­tó bizottsága gazdasági el­nökhelyettesének irányítá­sával a szükséges ideig foly­tatják működésüket, vagy pe­dig feladataikat a megyei ta­­nács végrehajtó bizottsága il­letékes szakigazgatási szer­veinek adják át 2. Kárfelmérés, kár­talanítás és a helyre­­állítás egyes kérdései SZEMÉLYI TULAJDONBAN LÉVŐ LAKÓÉPÜLETEKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOK 7. Az árvíz és a belvíz ál­tal megrongált személyi­ tulajdonban álló épületekben keletkezett károk felmérésé­re és helyreállítására (újjá­építésére) a 7/1969. (III. 22.) ÉVM—PM. számú együttes rendeletet, illetőleg az ezt kiegészítő és módosító jog­szabályok rendelkezéseit kell alkalmazni. 8. Az építési kölcsön tör­lesztését, ha annak visszafi­zetése az adós szociális kö­rülményei miatt nincs bizto­sítva, a megyei tanács vég­rehajtó bizottsága egyedi el­bírálás alapján — a kölcsön összegének az ingatlanra va­ló telekkönyvi bejegyzése mellett — részben vagy egészben felfüggesztheti. MEZŐGAZDASÁGI KÁROK MEGTÉRÍTÉSE 9. A mezőgazdasági nagy­üzemekben (állami gazdaság, mezőgazdasági és halászati termelőszövetkezet, mező­­gazdasági szakszövetkezet, illetőleg ezek társulásai, stb.) keletkezett károk felmérése a mezőgazdasági nagyüzemek­re érvényes biztosítási felté­telek szerinti kármegállapítás módszerével — szükség ese­tén a járási tanács végrehaj­tó bizottsága mezőgazdasági és élelmezésügyi osztályának a kárfelmérésben (kármeg­állapításban) való közremű­ködése mellett — az Állami Biztosító járási fiókjának fel­adata, tekintet nélkül arra, hogy az üzemnek van-e biz­tosítása, vagy nincs. 10. A biztosítási szerződés­sel rendelkező mezőgazdasá­gi nagyüzem kárát a biztosí­tási szerződésben foglalt fel­tételek szerint az Állami Biztosító téríti meg. 11. A biztosítási szerződés­sel nem rendelkező mező­­gazdasági nagyüzemek ré­szére — az állóvagyonban kelet­kezett kárt teljes egé­szében, — a forgóvagyonban ke­letkezett, valamint az egyéb károkat 50 szá­zalékban az állami költségvetés terhé­re kell megtéríteni. A kár összegének megállapítása ebben az esetben is az álta­lános biztosítási feltételek­ben foglaltak szerint törté­nik. A kár megtérítésével kap­csolatos feladatokat a járási tanács végrehajtó bizottsá­gának pénzügyi osztálya lát­ja el 12. A költségvetési térítés összegét a mezőgazdasági nagyüzemek biztonsági alap­jából (állami gazdaságoknál a tartalékalapból és a biz­tonsági tartalékalapból) fe­dezhető összeggel, valamint a megsegítésükre indított ak­ció során kapott juttatások értékével csökkenteni kell. 13. Azoknak a termelőszövet­kezeteknek, amelyeknél a tárgyév­i személyes jövede­­lemszin­t a kapott kártalaní­tással együtt sem éri el a pénzügyi rendszer által el­ismert jövedelemszintet — az előző két év átlagának 80 százalékát — a tényleges jö­vedelem kiegészítésére eddig a szintig 1—3 éves hitelt kell nyújtani. Kivételesen indokolt eset­ben a személyes jövedelem kiegészítésére az állami költ­ségvetésből vissza nem térí­tendő hozzájárulás is ad­ható. 14. Az állami költségvetést terhelő térítést adómérsék­léssel, az ezt meghaladó részt pedig közvetlen jutta­tással kell rendezni. Ennek során törölhető a földadója annak a mezőgazdasági nagyüzemnek, amelynél az árvíz, vagy a belvíz által borított művelés alatt álló terület aránya a 10 százalé­kot — megkülönböztetett tá­mogatásban részesülő üze­meknél az 5 százalékot meg­haladja. 15. A mezőgazdasági nagy­üzem részére a termelőesz­közök pótlásához — ha az e célra szükséges saját pénz­ügyi eszközökkel nem ren­delkezik — mind a visszaté­rítési időre, mind pedig a kamat feltételeire kiterjedő kedvezményes beruházási hi­tel folyósítható. 16. A termelőszövetkezeti tagok háztáji gazdaságában bekövetkezett állatkárok az állami biztosítási rendszer keretében, a mezőgazdasági művelés alatt álló háztáji te­rületeket ért károk pedig a ter­melőszövetkezet részére az ingatlant ért károk után nyújtott biztosítási kártérí­tés keretében térülnek meg. Ezt a rendelkezést kell érte­lemszerűen alkalmazni a szakszövetkezeti tagok egyé­ni tulajdonban lévő ingat­lanban és állatállományban bekövetkezett károk megté­rítésére is. A biztosítási kártérítésből, valamint egyéb forrásokból (pl. társadalmi segélyakció, valamint a termelőszövetke­zet, szakszövetkezet által tag­ részére nyújtott segély, stb.) meg nem térülő háztá­ji gazdasági károk részben vagy egészben központi for­rásból történő megtérítését egyedi elbírálással (pL szo­ciális helyzet, a károsodás mértéke, termelési érdek, stb.), méltányosság alapon a járási tanács végrehajtó bi­zottsága állapítja meg. 17. A nem háztáji, egyéni gazdaságok kárának megté­rítésére az általános szabá­lyok (a károsult által kötött vagyonbiztosítás, társadalmi segély, stb.) az irányadók. A KÖLTSÉGVETÉSI ÉS EGYÉB SZERVEKET ÉRT KÁROKRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK 18. A költségvetési szer­vek kezelésében lévő létesít­ményekben (középületek, utak, hírközlési létesítmé­nyek, vízilétesítmények stb.) bekövetkezett károkat a költ­ségvetési előirányzatból, ha pedig ez a jóváhagyott költ­ségvetésen belül átcsoporto­sítással nem oldható meg, póthitelből kell fedezni. 19. Az egyéb — nem a költ­ségvetésből — gazdálkodó ál­lami szervek, (vállalatok) to­vábbá az egyéb szövetkeze­ti szervek és a társadalmi szervezetek az árvíz- és bel­vízkárokat saját alapjaikból fedezik. A központi forrá­sokból esetleg szükséges té­rítés indokoltságát eseten­ként kell megvizsgálni. 3. Vegyes rendelkezések 20. Ez a határozat kihir­detése napján lép hatályba. Végrehajtásáról a pénzügy­­miniszter — az építésügyi és városfejlesztési, valamint a mezőgazdasági és élelmezés­­ügyi miniszterrel együttesen — gondoskodik. A határozat rendelkezése­it az árvíz- és belvízkárok folyamatban lévő felmérésé­nél, elbírálásánál is alkal­mazni kell. Budapest, 1970. május 29. Fehér Lajos s. k. a magyar forradalmi munkás-paraszt kormány r» rWh «1 v<*ttP-RP> 1SW. méfjos 96. Külpolitikai összefoglaló 0 US ígéret — tizenh­atszor isg Miért fütyülték ki Nixont? IÜ. Nasszer két feltétele Tizenhatszor mondott be­szédet a vietnami háborúról Nixon elnö­k, amióta átvette Johnsontól a Fehér Ház-beli hivatalt Ez egyúttal azt is jelenti, hogy tizenhatszor ígérte meg az amerikai, nép­nek a háború mielőbbi befe­jezését, a katonák mielőbbi hazahozatalát, stb., s ha a sok fogadkozásból és ígéret­ből annyit valóra váltott is, hogy néhány tízezer katonát csakugyan hazarendelt már (a több mint fél millióból!), a háború befejezése érdeké­ben semmilyen igazán hat­hatós lépést nem tett. Loka­lizálás helyett inkább ki­terjesztette (Kambodzsa) azt. A május elsejei kambod­zsai beavatkozás, illetve az ugyanakkor történt kenti egyetemi sortűz óta most először mert ismét diákkö­zönség előtt beszélni Nixon. Nem csoda, hogy lelkesítő­nek szánt, patetikus, az ifjú­ságnak udvarló beszédének hallgatósága nem dőlt be és sűrű füttykoncerttel kísérte az elnök szavait. Hiszen ezek a fiatalok is végighall­gattak vagy olvastak már tizenhat Nixon-beszédeit a vietnami háborúról, szóbe­széd helyett most már tény­leges tetteket, a háború va­lódi befejezését várják. Fontos eseménye volt még a napnak Nasszer elnök khartoumi beszéde, amelyet a Szudán fővárosában ren­dezett kis arab csúcs (Egyip­­tom, Szudán, Líbia) értekez­let befejezése utáni nagygyű­lésen mondott. Nasszer megköszönte a Szovjetunió katonai segítsé­gét Azokat a kifejezetten, mint mondta, védelmi fegy­vereket, amelyeket az EAK és a többi arab ország min­den politikai feltétel nélkül kapott, csak azért hogy megfelelően védekezhessenek a további izraeli támadások és azok kiterjesztése ellen. Fontos része volt Nasszer beszédének az a két pont amelyet a közel-keleti konf­liktus rendezése feltétele­­ként jelölt meg. Izrael kivo­nulása az általa 1967 júniu­sában megszállt arab terüle­tekről — ez az egyik. Hely­re­állítani a Palesztinai arab nép törvényes jogait — ez a másik. Minthogy ezek a feltételek lényegében meg­egyeznek a Biztonsági Ta­nácsnak a közel-keleti vi­szály megoldására hozott — és voltaképpen az egész vi­lág által helyesnek tartott — 1967. november 22-i határo­zatával, tehát nyilvánvaló, hogy a világközvélemény a most elhangzott Nasszer-be­­szédet is helyeslően fogadja. írtai Cs. Horváth Tibor !¡l9li¡! fTJOffiV Sto jj­­«!«»$& fOJffiS&fJn­ WFrSBACft RAGYOG AZ ÖRÖMTŐL. TekatHomANNT IS ÁTDOBTÁK AZ OROSZOK. EZT NYOMBAN TUDATNIA KELL BORIMMAL!SOHA JOBBKOR, MÁSFÉL ÓRA MÚLVA UGY/S TALÁLKOZIK VELE. ASZ­KÉR FESZÜLT IZGALOM­MAL vár­ja,m/fog tör­ténni. homann nevé­ben Ő TELEFONÁLTA HA GYANÚJA NEM CSAL,BA­RÁTJÁNAK JELENTKEZŐ- (Hi Si&Át* Rajzolta: Sebők Imre W&SBACHNYOM­BAN JELENTÉST EOG­YEN- mi. Tudja,­hogy a hegesz­tő nem ott lakik. akkor MÁTMtr KERES EBBEN A MAGÁNYOSAN ÁLLÓ VILLÁBAN ? EGYSZER­­ CSAK GÉPKOCSI FEMEG A KAPU ELŐTT. »i^athat! Egy Gestapo tiszt!Helyesem következtettem. WEISBACH A NÉMET KÉMELHÁRÍTÁS ÜGy­ . nöke. Ártalmatlanná kell tennem ! FOLYTATJUK

Next