Kelet-Magyarország, 1983. június (40. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-22 / 146. szám

1983. június 22. Lépés­igazítás A vasipari szövetke­zet kitüntetett bri­gádjának egyik tag­ja mondta beszélgetésünk alkalmával: azt kell min­dig gyártani, ami kelen­dő, de azt úgy, hogy a legjobb legyen a világon. Ilyen egyszerű nyelvre se hallottam még lefordítani a 77-es párthatározatot, amely a termelési struk­túra változtatását sürget­te. Gondolkodtam rajta, vajon ki mit fogadott meg ebből. Teljesen találomra kezdtem nézegetni a me­gyei tapasztalatokat. A konzervgyár sikeresen tört be új piacokra gyártmá­nyaival. A MOM újféle optikai csodával jelentke­zett. A nyírbogdányi kő­olajosok találmányokkal vettek be svájci és hol­land piacokat. A mándoki vasipari szövetkezet a ha­zai hiánycikkekkel kelt bí­rókra — eredménnyel. Több tsz munkaigényes, ritkán termelt növények­kel, zöldségfélékkel látja el az exportra termelő hű­tőipart. A feldolgozott al­ma aranyat érő cseppjeit­­illatait-aromáit gyártják Vaján és Mátészalkán. Gyógyszeriparunk új ké­szítményekkel ostromolja a piacot. A vasipariak pillanatok alatt váltanak, ha kell, új gyártmányok­ra. De sorolhatnék még a példákat annak bizonyítá­sára, hogy nálunk is meg­indultak az agyak. Ritkán vesszük mind­ezt szerbe-számba, holott a gazdasághoz értők tud­ják jól: ez a reform sike­rének alfája és ómegája. A kevés anyag, sok szellemi érték, piacképesség, ki­váló minőség. Egy válsá­gos világban csak így le­het porondon maradni. Keleten és Nyugaton egy­aránt. A felsorolt példák kezdetek. Korántsem mondhatjuk, hogy a skála teljes, a lehetőségek ki­merültek. Jószerével biz­tató jelzések, melyek mu­tatják megyénkben is a jelen és jövő feladatait. Üzemi közösségek, tu­dományos egyesületek tag­jai, egyénileg gondolkodók sokasága érti ezt már Sza­­bolcs-Szatmárban is. Las­san oldódnak a korábbi gátlások, az óvatoskodá­sok, meg-megjelenik a kockázat vállalása is. Azé a kockázaté, melyet meg­alapoz a jól tájékozottság, a hazai és a külpiac is­merete, a világgazdasági helyzet nap mint nap tör­ténő elemzése. N­em olyan régen a Financial Times cí­mű nagy tekintélyű angol közgazdasági lap ér­tékelte a magyar gazdasá­got. Nem rosszul. Reáli­san. Kiemelten szóltak ar­ról: képesek voltunk vál­tani. De képesnek kell maradnunk a jövőben is. Az 1977-es határozat, me­lyet a ’78 decemberi egé­szített ki, az egyensúly követelésével, hosszú táv­ra, jól igazította új körül­ményeikhez a reformot Érdemes néha visszatekin­teni erre, hogy sikereink tükrében még jobban lás­suk teendőinket. Bürger Lajos Kelet-Magyarország Korszerűbb pedagógusképzés Eredményes tanévet zár a tanárképző főiskola Dr. Cservenyák László fő­igazgató, akitől a tanév főbb eredményeiről kértünk tájé­koztatást, elsőként a tárgyi és személyi feltételek továb­bi jelentős javulását említet­te, mint a korszerű pedagó­gusképzés nélkülözhetetlen hátterét. Elmondta, hogy a rövidesen befejeződő tanév­ben új oktatási létesítmé­nyekkel gazdagodott a főis­kola, átadták rendeltetésének a fedett atlétikai csarnokot és a szabadtéri uszodát, melyek nemcsak a négyszáz testnevelés szakos hallgató oktatásában jelentenek mi­nőségi változást, hanem mind a kétezer nappali tagozatos főiskolás testi nevelését, mozgási lehetőségeit segíti. Hasznosan szolgálja az okta­tó és tudományos munkát a főiskola számítástechnikai központja is. Jobb feltételek A főiskola valamennyi tan­széke gazdagodott felszerelt­ségben, ellátottságban, mű­szerezettségben. Elsősorban a gyakorlatigényes tanszékek laboratóriumait, szakkönyv­tárait, oktatástechnikai fel­szereléseit fejlesztették. A legkorszerűbb videotechnikai eszközöket is az oktatás szol­gálatába állították: zárt té­vélánc köti össze a főiskolát az 1-es számú gyakorlóisko­lával, melyeket mind széle­sebb körben igénybe is vesz­nek a különböző tanszékek. Egyébként a főiskolán 24 önálló tanszék van, s az idén nyerte el állandó státusát az eddig ideiglenes jelleggel dol­gozó népművelési, könyvtár­­os a gyors- és gépírási tan­szék. A személyi feltételek továbbfejlődésére jellemző, hogy az idén hat főiskolai oktató szerzett kandidátusi tudományos fokozatot, így számuk 17-re emelkedett. Ti­zen pedig ez évben védték meg eredményesen kisdokto­ri disszertációjukat. A főigazgató hangsúlyozta: folyamatosan tájékozódnak a három megye általános is­koláinak tanító- és tanárje­lölt igényeiről és természete­sen orientálni igyekeznek a fiatalok érdeklődését, hogy a lehetőségek szerint olyan sza­kokon tanuljanak, amelyekre a legnagyobb szükség van az iskolákban. Ennek figyelem­­bevételével az idei tanévben a tervezett 60-ról 90-re nö­velték a tanítószakra felvett hallgatók keretszámát, amely egyaránt megegyezik a fiata­lok érdeklődésével és az isko­lák tanítói igényeivel. Azokon a szakokon, ame­lyekre évek óta kevés a je­lentkező — de az iskolákban nagyon hiányoznak —, olyan szakkal társították a kevésbé népszerű szakokat, amelyek valamely okból kedveltebbek. Így vezették be az ének—ma­gyar, az ének—matematika, az ének—történelem, a test­nevelés—matematika, a föld­rajz—matematika, vagy a magyar—matematika, a ma­tematika—történelem, rajz— technika szakos képzést. Ily módon szeretnék elérni, hogy kevesebb legyen a túljelent­kezés a humán szakokra és a jelenleginél többen válasz­szák a természettudományos és készségszakok elsajátítá­sát. Nagyobb lehetőség önálló tanulásra Kedvező változásokat ho­zott az idei tanév — már a korábbi évek is — a levelező­oktatásban is, ahol most már nem elsősorban a képesítés nélküliek tanulnak, hanem a már gyakorló nevelők egészí­tik ki szakmai felkészültségü­ket. Így a tanítók tanári ké­pesítést kívánnak szerezni, ezért vállalják a tanítás mel­letti tanulást, vagy újabb szakkal, vagy szakokkal egé­szítik ki a meglevőt. Mindez minőségi javulással is jár, mert már a nevelésben egy alapképzéssel rendelkező pe­dagógusok tanulnak tovább, meglevő pedagógiai, pszi­chológiai és gyakorlati isme­retek birtokában. Az esti ta­gozatos óvónőképzést is foly­tatja a főiskola, itt két évfo­lyamon 50—50 óvónő szerez felsőfokú képesítést. A megtisztelő koordináló szerep jutott a Bessenyei György Tanárképző Főiskolá­nak, az ország tanító- és ta­nárképző főiskolái között ők az összefogói az óra- és vizs­gatervek megújítását, korsze­rűsítését célzó közös munká­nak. A tanévi korszerűsítések ki­munkálásában az vezeti a fő­iskola oktatóit, hogy a külön­böző szaktárgyak lényeges elemeinek markánsabb kie­melésére serkentsék a tár­gyak oktatóit és az ismeretek elsajátítóit. A kidolgozott tantervi változtatások az ed­digieknél nagyobb lehetősé­get adnak a hallgatóknak az önálló tanulásra, ismeretszer­zésre, egyben megalapozhat­ják a tanév alatti folyamatos felkészülést. Közvetlenebb kapcsolat létesülhet az okta­tó és a hallgató között. Mind­ez a korábbiaknál jobb lehe­tőségeket kínál a hallgatói teljesítmények hitelesebb, tárgyilagosabb és folyamato­sabb „mérésére”. E tantervi változásoknál természetesen építenek a főiskolai sokirá­nyú és sokszínű közösségi életre, a KISZ-re, a tudomá­nyos diákkörökre, minden társadalmi, művelődési és más hasznos fórumra. Élénk kutatómunka Dr. Cservenyák László fő­igazgató végül elmondta, hogy a főiskola oktatói tevéke­nyen kiveszik a részüket az országos neveléstudományi és szaktárgyi kutatómunkából. Hét kiemelt témában nyertek országos, állami megbízásos pályázatot, melyek jelentős anyagi támogatást is hoztak a főiskolának, öt év alatt mintegy ötmillió forintot ka­pott a főiskola a tudományos, kutató munkálkodásra, mind­ez szellemileg is jól kamato­zik az oktatói kar felkészült­ségének növelésében. A fő­iskola oktatói általános isko­lai tankönyvek, főiskolai jegyzetek szerzőiként is részt vesznek a közoktatás korsze­rűsítésének nagy munkájá­ban, s mint vendégtanárok, rendszeresen előadnak más főiskolákon, illetve egyeteme­ken is. Hasonlóan — a főiskolák és egyetemek közötti kapcsola­tok erősítéseként — egye­temi tanárok is rendszeresen részt vesznek a nyíregyházi főiskola oktatómunkájában. Jól kamatoznak a szovjet, NDK-beli, csehszlovák és lengyel testvérfőiskolákkal évek óta meglevő munkakap­csolatok, cserelátogatások, vendégtanári szereplések. A Bessenyei György Ta­nárképző Főiskola az idén is házigazdája volt több orszá­gos tudományos, társadalom­politikai, oktatási tanácsko­zásnak, sőt nemzetközi kon­ferenciáknak is, mint a Ma­gyar—NDK Történeti Bizott­ság soros ülése, melyen a re­formáció és Európa volt a megbeszélés témája. Mind­ezek — az oktatástól a kü­lönféle rendezvényekig — egy célt szolgálnak: a sokoldalú, korszerű pedagógusképzést. Páll Géza A megye legnagyobb pedagógusképző intézményé­ben, a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán a nap­pali tanító- és tanárszakon kétezer, a levelező tagoza­ton 7—800, az esti óvónői tagozaton száz hallgató sajá­títja el a korszerű nevelési ismereteket, szerez pedagó­gus-oklevelet. Milyen változásokat hozott az 1982/83-as tanév a főiskola oktató-nevelő munkájában? Hogyan vesznek részt a főiskola oktatói a felnőttoktatás korsze­rűsítésében? 3 Alkatrészgyártók A Nagykállói Vasipari Szövetkezetnél sokféle alkatrészt gyártanak. Képünkön: a nagy pontossággal dolgozó köszörű­géppel Morvai István esztergapadhoz készít alkatrészt. (Elek Emil felvétele) . " Vállal­kozás — Tetszik a hír, jóllehet tudom, hogy nincs benne semmi igazán új. Valami­kor, még a századfordu­ló táján alig akadt olyan kávéház, étterem, ahol a pincér a vendég kérésére ne hozta volna a lapokat, vagy ingyen, vagy pén­zért. Jó rendszer volt ez. A vendég nem unta magát, ha várnia kellett, ráadá­sul szívesen elüldögélt az újságja mellett, kért még egy kávét, esetleg konya­kot, vagy korszerűbben, kapucinert. Nincs hát a milotai vendéglős vállal­kozásában semmi új, de mégis tetszik. Tudom ugyanis, hogy az üzlet ve­zetője nem a lapok ter­jesztéséből akar meggaz­dagodni, de azt is, hogy sok olyan vendége lesz majd, aki így jobban érzi magát. A HÍR RÖVID: néhány NAPON BELÜL, HA A POSTA EGY ÁLLVÁNYT AD HOZZÁ, MILUTAN A HELYI SZERZŐDÉSES ÉT­TEREMBEN NEMCSAK EBÉDET VAGY ITALT RENDELHET A KEDVES VENDÉG, HANEM KEDVÉ­RE VÁLASZTHAT A KÜ­LÖNBÖZŐ HAVI-, HETI- ÉS NAPILAPOK KÖZÜL IS. az Étterem vállalja A „MINI” HÍRLAPBOLT ÜZEMELTETÉSÉT IS. Írom, tetszik a hír, de valójában kedvetlen is va­gyok, mert tudom, hogy az ilyesminek manapság már illetlen dolog lenne hírré lennie. Évekre visz­­szamenően sajnos egy ha­sonló vállalkozásról hal­lottam: Nyírbátor Báthori vendéglőjében volt egy brigád, ők vették meg a lapokat saját pénzükön a vendégeknek, de ők is ab­bahagyták ezt, mert az ilyesmihez nem szokott vendégek ellopták a lapo­kat. Persze, ha a vendégek minden jobb helyen ezt találták volna, akkor eszükbe se jutott volna a lap lopkodása. Végezetül: nem tudom, hogy mi lesz a milotai vállalkozásból, de biztos vagyok abban, hogy nem­csak egy szerződéses üz­let vezetőjének juthatna eszébe hasonló ötlet. (bariba) H­amari nyár heve tik­kaszt. Június eleje és amott, harminc­fokos melegben már a zöldborsót kombájnolják. Gyatrán fizet, nem volt eső a termés kötődéséhez. Itt szinte óránként apad a Tisza. Már egészen lent van a pontonhíd. Az őrbó­dé árnyékában csendélet. Megviselt karosszék, a széken Népszava, táskará­dió, a szék lábánál tölcsér alakú szócső. Azzal át le­het kiabálni a hajóra, a hajóslegényeknek. Juhász Bertalan hídke­zelő, hídbontó, a kukori­cát kapáló nőket nézi. Az asszonyt és lányát. Két út közé szorult illetményföl­det művelnek a nők tiszta fehérben, sortban, vakít, mint a hó. A hídbontó só­hajt egy mélyet. Kijelen­ti: — Eső kellene. Kiszárad minden. Igen. Szomjas a tiszado­­bi határ. A folyó mellett is száraz, üvegesen ke­mény a levegő. — Este jobb. Éjjel kel­lemesebb. Még szerencse, hogy most nem jönnek a fókások. — Fókások? — Annak hívjuk a fe­hérhajókat. Sódert szállí­tanak. Tegnap tizenhat­­szor bontottunk hidat. Nem könnyű, hiszen a csörlőket kézzel tekerjük. Ha nagyobb a víz, nehe­zebb. A hídnál négyen telje­sítenek egyszerre szolgála­tot. Huszonnégy óra szol­gálat, negyvennyolc óra szabad. Munka mindig akad, többnyire karban­tartás. A forgalom nagy, hiszen Miskolc felé erre közelebb az út. Aztán a tsz-nek, az embereknek túl a Tiszán is van dolguk, földjük. A hídőr termé­szetesen nem erre gondol. Nyár van, most itt van­nak az unokák Kazinc­barcikáról, a szőlőben, a ház körül sok a dolog. Süldőket is hizlal leadás­ra. Nem nagy pénzt re­mél belőle, de kimondja: — Ha nem dolgozna az ember otthon is, akkor mi­je lenne? Apámról veszem a példát, 74 éves, nyugdí­jas, nem állja a munkát­­lanságot. Az apám is itt volt hídőr, negyven évnél is tovább. Én léptem a helyébe. Na, a fiam már nem. Az elment Kazinc­barcikára vízvezeték­­szerelőnek. Azt szereti­ a várost, a motort. Vettem neki. Nekem jó ez a Ti­sza, a híd. Nem nézem, figyelem én a természetet, de bennem van. Érzem. Télen is szeretek itt len­ni. Akkor is, ha fagyban, hóban, esőben kell dol­gozni. — Jó a fizetés? — Most már jobb. Va­lamikor kevés volt, arány­talanul kevés. — Az ujjával mi tör­tént? Baleset? Nézi a kezét Juhász Ber­talan, egy pillanatig latol­gatja, mondja, ne mondja. De hát nem szégyen az. — Úgy születtem, hogy össze volt nőve az ujjam. Operáltak. Többször is, de ez az egy ujjam nem akart kiegyenesedni. Ak­kor én azt mondtam, vágják le inkább azt a két ízt. Levágták. A mun­kában ez semmit sem za­var. Az, hogy be volt görbülve, merev volt, az semmiképpen sem volt jó. Mert ha az ember dolgoz­­­ni akar, hát ne sajnáljon semmit... A hídon vontató jön át, szénával rakott pótkocsi döcög mögötte. Por kava­rog és ül el a száradt nyárfák levelein. Külön­ben nagy itt a csend, a nyugalom. A „fókások” sem jönnek. A csörlő dob­ján a drótkötél melegen tágul, süti a nap. Seres Ernő Híd bontó „Tegnap tizenhatszor bontottunk hidat. Nem könnyű, hiszen a csörlő­­ket kézzel tekerjük.”

Next