Kelet-Magyarország, 1983. augusztus (40. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-13 / 191. szám

KM hétvégi melléklet MEGYÉNKBŐL INDULTAK A miniszterhelyettes Szilágyi Lajos nadrágos ember lett. Fura dolog ízlelgetni ezt a kifejezést, amellyel majd ötven évvel ezelőtt biztatták a nyír­­tassi parasztfiút. Mert a vasalt nadrág már más minőséget feltételezett, olyan embert, aki kiemelkedik, odahagyja környezetét, nemcsak testi valójában, hanem munkája, beosztása révén is elszakad a paraszti világ­tól. Tény: Szilágyi Lajos nagy utat tett meg Nyírtasstól Budapestig. Az esze, kiváló ké­pességei tették alkalmassá, hogy mérnöki diplomát szerezzen. Úgy hozta a sors, hogy az, aki a ma is meglévő, tapasztóföldes kis szülői házból indult, mint Budapest főépí­tésze új városrészeket álmodjon, majd mi­niszterhelyettesként 15 éven át az ország építésügyeinek egyik vezetője legyen. Alig néhány hete, hogy nyugalomba vonulása al­kalmából a Szocialista Magyarországért Érdemrendet kapta meg. S a mostani beszél­getéskor mindig visszacseng fülében az útra­­való: „Ha nadrágos ember leszel, az életben sohasem feledd el a szegény embert!” — Mert szinte hihetetlen, hogy a szegény­ség mennyire összefogott — emlékezik. — Kisvárdán jártam gimnáziumba, mindig is bejáró voltam. Busz nem volt, vonat is rit­kán a messzi pátrohai állomásról. Ezért, ha valaki indult a malomba őrletni, estére be­szólt, tartsak vele. Délután megvárt, együtt mentünk haza. Akkor ivódott belém örökre a figyelmeztetés fajtám megbecsüléséről. A falusi református kis iskolában mind a hat elemit kijárta Szilágyi Lajos. Jófejű gye­rek volt, könnyen ment neki a tanulás. A fordulatot mégis a záróvizsga hozta életében. Mert akkor a papi bizottság felfigyelt az eszes gyerekre. Behívatták az apát, kapaci­tálták, hogy taníttassa tovább fiát. Közben­jártak, hogy felvegyék a nagyhírű Besse­nyei Gimnáziumba, tandíjmentességet ka­pott. — Az apám mégis nehezen egyezett bele, harmados földet vállalt, hogy állja az egyéb költségeket. Utána már magamnak köszön­hettem — a gimnáziumban és az egyetemen is — a tandíjmentességet. Kitűnő bizonyít­vány kellett hozzá. A második gimnázium­tól pedig állandóan tanítottam. Azok gyere­ket, akik tehetősebbek voltak, de az eszük nem fogott annyira. Így az apámnak nem kel­lett rám különösebb áldozatot hoznia, a ruház­kodástól a tanszerekig minden megvettem magamnak. S persze egy biciklit is, mert a legkönnyebb mégis kerékpárral volt a bejá­rás. Legfeljebb az én időbeosztásom annyi­val volt másabb, hogy délután, amikor lead­tam az órámat, hazafelé előbb a szőlőbe vagy a krumpliföldre mentem — mikor, hol volt munka. A vizsgabizottság elnöke Ady Lajos (a köl­tő öccse) tankerületi főigazgató felajánlotta: ha Debrecenbe megy, tanárnak készül, már egyetemi polgárnak vallhatja magát. Ő azonban mérnöknek készült, így került 1942-ben a műegyetemre. Abban a Hársfa utcai Diákok Házában (a református egyház gondozása alatt) kapott szállást, amely híres volt baloldali szemléletéről. Olyan társakra talált, mint Lőrincze Lajos, Gunda Béla, Ko­vács Imre, s olyan előadókat hallgathatott a házi rendezvényeken, mint Veres Péter, Ma­rosán György, Németh László. S annak a fiatalembernek, aki aktívan bekapcsolódott a diákmozgalmakba, egyenesen vezetett az út­ja az 1944 márciusi német megszállás után az ellenállási mozgalomba. Kapcsolatot ta­láltak a kommunista párttal, Somogyi Mik­lós, a katonai bizottság tagja rendszeresen ellátta őket feladattal. — Voltak, akik figyeltek bennünket, de akadtak jóakaróink is — idézi azokat az idő­ket. — Az első mérnöki szigorlatom 1944 jú­niusában volt, akkor figyelmeztettek, jobban teszem, ha nem járok be az egyetemre. Annál nagyobb lendülettel fogtak hozzá 1945-ben az újjáépítéshez. A kollégium au­tonóm lett, mind a 110-en Szilágyi Lajosra szavaztak, őt választották meg igazgatónak. Az 1947-es választásoknál szinte egyedülálló volt, hogy 45 százalékos volt a kommunista párttagok aránya, elsöprő győzelmet arattak a szavazáson. A fiatal mérnököt a pártközpontból az if­júsági mozgalomba, a MADISZ-ba irányí­tották. Ezután gyorsan peregtek az esemé­nyek. A honvédséghez 1948-ban került, há­rom hónap múltán már hadnagy a miniszté­riumban. Átszervezés után a Belügyminisz­térium következett, bár nem sokáig, mert a konstrukciós perek idején a különböző doku­mentumokon Somogyi Miklós aláírása nem a legjobb ajánlólevélnek bizonyult. — Úgy volt, hogy visszamegyek az egye­temre tanársegédnek. Helyette az oktatási tárca műegyetemi főosztályán kötöttem ki. Az esti és levelező oktatás megszervezését kaptuk feladatul. Azt sem tudtuk, eszik vagy isszák ezt a formát, semmilyen doku­mentumunk nem volt, ahonnan elindultunk. A hivatali ranglétrán szépen haladt előre. Két és fél év múlva már megbízott főosz­tályvezető. Mégsem volt maradása ezen a területen, az íróasztal mellőli irányítást az élettől túlzottan elszakadt területnek találta. Elvágyása egyezett mások elképzeléseivel. Mód Aladár hívatta a pártközpontba, a Fő­városi Tanács közlekedési főigazgatóságán a főmérnöki posztot ajánlották. — Akkor kezdődött életemnek egy szép szakasza. Sokat tehettem a közlekedésért. Erre az időszakra jutottak az 56-os esemé­nyek. A helyreállítás hatalmas munkát, ren­geteg energiát követelt. Igaz, rengeteg elis­merést is kaptunk érte. Az akkor kidolgozott közlekedési koncep­ciónak ezekben az években jutottak a végé­re. Folytatták a metró építését, a hidak helyreállítását, megépült az Erzsébet-híd. — Közben megnősültem. A házasságom nem úgy sikerült, mint hittem. Elváltunk, a fiamat én neveltem. Olyan periódus volt ez az életemben, amikor rengeteg volt a tenni­való. Aztán a főváros berkeiben újabb váltás következett. A városrendezési osztály élére nevezték ki 1960-ban, vagyis gyakorlatilag Budapest főépítésze volt. Egy elhanyagolt területet kellett rendbe tenni, s olyan kon­cepciót kialakítani, amit a kormány elé lehetett terjeszteni. — Minden, ami elkezdődött Budapesten, csírájában ezekben az elképzelésekben ben­ne volt. Épültek az új lakótelepek, az Inter­continental szálloda, a SZOT-szálló a Rózsa­dombon —, hogy csak azokat említsem, amelyek a maguk porában is nagy vihart kavartak. A tanácsi évek nemcsak rengeteg munkát hoztak, hanem az alkotó kollektívákban va­ló részvétel kellemes érzését is. Akadt több olyan feladat, amire húsz év távlatából is érdemes visszaemlékezni. — Sokat kínlódtunk a szemlélettel, amíg eljutottunk odáig, hogy az új lakótelepeknél kell a zöld, a gyermekintézmények egybe­függő tömbje. Persze van, amit sajnálok az­óta is: akad néhány rész Budapesten, amit akkor mutattam meg a szakembereknek, ha a változást kívántam érzékeltetni. Ezeket a „dzsumbujokat” még nem sikerült mind fel­számolni. Nagyobb távlatban kellett az építésügy gondjaival foglalkoznia 1968-tól, amikor mi­niszterhelyettessé nevezték ki. A főváros jó iskolát adott, de itt már a településtervezés­sel, a vállalatirányítással is foglalkozni kel­lett. — És ekkor már jobban volt lehetőségem, hogy ellátogassak a szülőföldre. Öröm volt látni, hogy Nyíregyháza az ország egyik leg­dinamikusabban fejlődő, új építészeti meg­oldásokat alkalmazó városa. S mindig „lop­tam” egy órát magamnak arra, hogy Nyír­­tassra kiszaladjak, találkozzam a régi isme­rősökkel, rokonokkal. Idén tavasszal a tsz zárszámadó közgyűlésén voltam. Felsorolásnak is elég lenne, mennyi társa­dalmi megbízatása van. A különböző tudo­mányos egyesületekben tevékenykedik, rengeteget publikál, előadásokat tart. — A biztos háttér, a nyugodt szeretetteljes családi légkör az a flottabázis, ahol erőt le­het gyűjteni — mondja budai lakásában. Több, mint húsz éve megosztja örömeit, gondjait feleségével, aki a Legfelsőbb Bíró­ság bírája. Ám a napi 12—13 órás feszített munka mégis fárasztónak bizonyult, így kérte a fel­mentését, a nyugdíjba vonulást a tavasszal. A Szocialista Magyarországért kitüntetéssel ismerték el érdemeit. — Marad mit csinálnom. Számítanak rám a budapesti pártbizottságban, van egy ker­tem, ahol gondozom a virágokat, mert kell egy kis fizikai munka a kikapcsolódásra, s ott a legnagyobb szenvedély, az olvasás. So­hasem a vadászat, a horgászat vagy a kártya kötött le, hanem a könyvek, a színház. Ér­telmiségi embernek istenverte jó dolog, ha ilyenben talál kikapcsolódást. Lányi Botond 1983. augusztus 13. ) ímumAlink­Biflfk­illian Egy szoknya, egy nadrág Gondolatok egy felújítás alkalmából V­allomással kezdem. Na­gyon szeretek régi ma­gyar filmeket nézni. Vigyázat, nehogy valaki fél­reértsen : nem azt írtam, hogy nagyon szeretem a régi ma­gyar filmeket, hanem azt, hogy nézni jó őket. Talán nyilvánvaló a különbség. De ha nem, mindjárt magyará­zattal is szolgálok. Azért va­gyok „vevő” a felszabadulás előtt forgatott hazai filmek­re, mert a kor szellemét,­íz­lését, stílusát tanulmányozha­tom bennük. Többnyire le­hangoló következtetésekre jutva, ám akkor még mindig megvigasztal az a tudat, hogy jeles filmcsináló mesterek módszereit figyelhetem. Van egy teóriám: ha Kabos Gyula, Csortos Gyula és még néhány színész történetesen amerikai vagy francia állampolgárként születik, népszerűek lettek volna az egész világon. Pedig itthon csak futószalagon gyártott filmekben tündököl­hettek. Ugyanezt mondhatjuk a rendezőkről, operatőrökről, írókról, zeneszerzőkről is. Felsőfokon ismerték szakmá­juk — mesterségük — titka­it, profik voltak a kifejezés legjobb értelmében, a körül­mények mégis úgy alakultak, hogy nem hozhattak létre re­mekműveket. Messzire vezetne az okok taglalása. Csak két mozzana­tot említek. A maradandó ér­tékek megszületése ellenében hatott az uralkodó ideológia és kultúra, de a társadalmi megrendelés is. A nézők an­nak idején mégis bálványoz­ták ezeket a filmeket. Bizo­nyos esetekben éppen a „bú­felejtés”, a szórakozás garan­tált lehetősége miatt. A mai nosztalgiák egyébként nem feltétlenül az avitt kispolgári ideálok újratermelődését bi­zonyítják: a kíváncsiság, a tájékozódás vágya is moti­válhatja az érdeklődést. Meg az, hogy sokan szívesen pil­lantanak újra múltjuk (ifjú­ságuk) tükrébe. Az Egy szoknya, egy nad­rág című Hamza D. Ákos ren­dezte filmet előszö­r azon fris­siben tekintettem meg — rövidnadrágos kisfiúként. Ré­gen volt, több mint negyven esztendeje. Hogy tetszett? Már nem emlékszem. Felte­hetően nagyon, hiszen Lata­­bár Kálmánt imádtam, ne­vetni szerettem é­s még nem köthettem ismeretséget a filmkomédia klasszikusaival (ami esetleg befolyásolta vol­na ítéletemet). Élénken él bennem, hogy az Egy szok­nya, egy nadrág néhány mon­datát pöttömnyi srácként is szajkóztam társaimmal: „Bosszaság! Csibész!”. Aztán eltelt jó pár év. Azt hiszem, az ötvenes évek végén láttam újra az egykori kasszadara­bot. Akkor már másfajta szemüvegen át. Körülbelül úgy vélekedtem róla, ahogy a fenti bekezdésben írok a régi magyar filmek megítélé­sének szempontjairól. Har­matosnak találtam a sztorit, ellenállhatatlannak Latabár Kálmánt. Ócskának a sablo­nokat, ügyesnek a tálalást. Számos egykori filmünknek ilyen Janus-arcai, dupla ré­tegei vannak. És most a „harmadik olva­sat” után kritikát kellene ír­ni az országos mozihálózat­ban felújított, tehát bizonyos értelemben rehabilitált szó­rakoztatóipari produktumról. Ennek azonban az ég­világon semmi értelme. Az Egy szoknya, egy nadrág rutinos semmiség. Punktum. Arra való, hogy önfeledt ki­­kapcsolódást biztosítson a szemlélőnek. Készítőit művé­szi ambíciók nem nagyon lel­kesítették, amikor megtervez­ték a mesét, a dalokat, az öt­leteket stb. Magam ugyan nem osztom Nemeskürty Ist­ván azon nézetét, miszerint az ebbe a kategóriába tarto­zó filmekről egyáltalán nem szükséges bírálatot mondani (ugyanis a feladatot lehet ki­válóan, jól, közepesen, rosz­­szul, pocsékul stb. abszolvál­ni), ezúttal mégis megadom magam. Az a lényeg, hogy az Egy szoknya, egy nadrág című bohózatban nincs semmiféle ízlésficam, humora helyen­kénti banalitása ellenére is szellemes, tehát az „áru” fo­gyasztható. Ráadásul Latyi a semmit is mesterien tupíroz­­za föl. Mindezek az erények ellensúlyozzák, sőt feledtetik a film gyengéit. Van azonban abban vala­mi figyelemreméltó, hogy egy nyilvánvalóan napi fo­gyasztásra szánt bohózatot több mint négy évtized eltel­tével is elő lehet venni a do­boz­sírból. Jó, hogy nem időtálló remekmű, még csak nem is kommersz csemege. De hát nem minden mozi­régiség újítható föl, arról nem is beszélve, hogy ez a feldíszített filmléggömb ma is kacagó orkánt kavar a né­zőtéren. Ami — de ez már túlmutat az Egy szoknya, egy nadrág problematikáján — bizonyos gondokra és adóssá­gokra is figyelmeztet. Nem valami örvendetes tény, ám letagadhatatlan: a szórakoztató filmnek nálunk nincsenek komoly hagyomá­nyai. Ha a Keleti Márton ké­szítette Tizedes a csúcs, s mellette megemlíthetjük még a Liliomait (Makk Károly), a Dollárpapát (Gertler Viktor), s esetleg még egy-két nívós alkotást, a másod-harmadvo­­nalban a Kabos- és a Lata­­bár-filmek sorakoznak. Baj van az arányokkal. Túlságo­san a komor színek dominál­nak a palettán. Paradox mó­don ma sem más a helyzet, pedig jó ideje minden fóru­mon hangsúlyozzák, hogy nem szabad megfeledkezni a tömegigények színvonalas ki­elégítésének fontosságáról, így hát ne csodálkozzunk azon, hogy az Egy szoknya, egy nadrág valós igényt szol­gál, s a mi értékskálánkon — mármint a maga műfajá­ban — egészen tűrhető helyet foglal el. Az érem másik oldala: nem vet jó fényt filmrendezőink­­re, hogy az Egy szoknya, egy nadrág elszívja előlük a leve­gőt. Megérett az idő arra, hogy végre hasznosítsuk a reprízek és nosztalgiák tanul­ságait. Semmi baj nem szár­mazik abból, hogy az Egy szoknya, egy nadrág válta­­t­­lanul hódít. Csak ne tűrr­t­sük bombamozinak. Csak túl kellene már gyorsan szár­nyalni. Veress József Esterházy Péter művei nem véletlenül kerültek az érdek­lődés középpontjába. Maga a Fuharosok története egyma­gában is bestseller lenne, hi­szen egy szépséges hölgyek­ből álló asszonyi család meg­erőszakolásig kíméletlen tör­ténete. Van benne vér és ha­lál, van benne visszafojtott és közönségesen szabadszájú szexus, hogy a szövegből ki­hámozva a könyv megérje az árát. A kisregény-poéma azonban olyan kultúrelemek­­kel jelenik meg, hogy az el­sősorban esztétikai értékekre koncentráló (némi sznobságra hajlamos) olvasó is megtalál­ja a számítást. De mielőtt be­lemennénk a többértelműség nyilvánvaló csapdájába, az­előtt vegyük komolyan a Fu­harosok történeti lényegét. Ebben a történetben egy brutálisan nővé avatott gyer­meklány személyiség- és vi­lágképe tárul fel előttünk. A versszerűen tördelt monológ egyszerre naiv-pontos egysze­ri megfigyelés és bölcs ese­ményfeldolgozás. Külön említést érdemel a homály által többféleképpen értelmezhető monológból az anya és a bolond alakja. E két szereplő a kétfajta világ közötti átmenet lehetősége; helyük szerint az anya e ben­sőséges világ védelmét, a bo­lond pedig a nyers világ in­tellektuális vágyakozását tes­tesíti meg. A bölcsesség és a naivitás így a felserdülő lányban külső ellenpontokat nyer, s ez teszi lehetővé szá­mára a túllépést a cselekvő­­képtelen intellektus és az élettel teli, de természeténél fogva barbár hatalom párba­ja fölött. Esterházy — ha tetszik, ha nem — egyszerin jócskán túl­mutató története kétféle megoldást is felvillant. Zsó­fia, a gyermeklány bevallot­tan szerette a „fuharosok” bolondját, a „Lovag”-ot, az egyetlen igazi és vétlen, a ha­talomnak jelképesen elköte­lezett, de emberi lényegét tekintve eredendően intellek­tuális beállítódású áldozatot, akit mind a két, egymás elle­nére létező tábor alapvetően elutasított. De az író másfaj­ta megoldással, a túlélés egy­fajta diadalával is szolgál: „Túl vagyunk rajta megint, lihegik / mámorosan néné­­im ... / ... túl, és van só, krumpli, petrezselyem. / El­kezdtünk szívből nevetni.” Értem én Esterházy Péter valósággal rokon módon többszínű válaszát. Tehetsége és e kisregénnyel is felmutat­ható teljesítménye vitathatat­lan, így a „kultúrhalandzsa” vádja méltatlan hozzá. De az is kétségtelen, hogy írói állás­­foglalása most sem egyértel­mű, a karakter a megírás módjában, nem a mű végki­csengésében rejtőzködik. Ez az egyensúlyozás még soká­ig, további alkotásokon ke­resztül is folytatható, s lehet­séges, hogy az él­eű maj­dan így lesz jelen i­s. Szívem szerint azonban­­­házytól is egyértelműskor -zi íté­letet várnék is­­ nagy kérdéseiben. Dr (Esterházy Péter: Fuharo­sok. Bp., 1983. Magvető Ki­adó.) Fuharosok

Next