Kelet-Magyarország, 2002. május (59. évfolyam, 101-125. szám)

2002-05-11 / 109. szám

2002. május 11., szombat Expresszív lenyomatok A jelenleg Nyíracsádon élő és alkotó művész 1975-ben szerzett diplomát a nyír­egyházi Bessenyei György Tanárképző Fő­iskola rajz szakán. 1973-80 között a deb­receni Medgyesy Ferenc Képzőművészeti Körben dolgozik, ahol mesterei Biró Lajos és Félegyházi László voltak. Kiss József rendszeresen részt vesz magyar és külföldi művésztelepek munkájában. Tagja a Ma­gyar Alkotóművészek Országos Egyesüle­tének. 1991 óta művésztelepet vezet Nyír­­adonyban. Művészetére a külső és belső tér, illetve az emberi belső expresszív lenyoma­tai jellemzőek. Meditáció Furcsa pár Barlangrajz Elek Emil felvételei Dsida Jenő Vízmenti ballagás Jaj, percek végtelen sora! Jaj, végtelenség percei! Meddig megy így? Meddig fog így az isteneknek tetszeni? E barnazöld ólomfolyó kanyargó medre merre visz? Csak hömpölyög, ki sem apad s tengerbe sem szakad a víz. És merre fut e furcsa út, e gyomfölverte csöndes út, hol a vándor csak vándorol, de soha sehová se jut? HÉTVÉGE /8 Orvosi táska, iglafa, a turulmadár titka Ismert nyíregyházi patrióták rekvizitumai nyomában - az utódok őrzik az emlékeket Marik Sándor Vannak olyan nyíregyházi­ak, akiknek neve évtizedekig elválaszthatatlan volt a város­tól. Nem kellett magyarázni, ki is az a Kemény doktor, Vareha divatszabó vagy Fizely vízvezetékszerelő. Szép kort éltek meg, néhány éve mentek el közülünk. Vajon hová ke­rültek kedves tárgyaik? Ha tbc, akkor dr. Kemény La­jos. A fogalom és a név évtizede­ken át összetartozott ebben a me­gyében,­­ összezsugorodott, gyűrött ugyan, de megvan édesapám első orvosi táskája, amit ő a diploma mellé kapott a szüleitől - mond­ta dr. Kemény Lajos oki. közle­kedésmérnök, főiskolai docens, igazságügyi műszaki szakértő, amikor a családi belügyekről kér­deztem. Hozzátette: néhány régi injekciós tű is van benne, a vérnyomásmérő talán csak azért nincs, mert azt gyermekként el­játszotta. A magyarázat egyszerű: a tüdő­­gyógyász, szervező főorvos csu­pán rövid ideig dolgozott olyan munkakörben, ahol szükség volt a „státusszimbólumnak” számító különleges táskára, de azért éle­te végéig megőrizte. Sok doku­mentumot gyűjtött össze idős ko­rára: tanulmányok, újságcikkek, sajátkészítésű rajzok, oklevelek, érmek, serlegek sorakoznak - és rengeteg diafilm, mozgófilm. Két szenvedély - Édesapámnak két szenvedé­lye volt: a tbc elleni küzdelem - ezt nagyon sokan ismerik - és a fotózás, filmezés - folytatja Ke­mény Lajos. - Őrzöm például azt a Super 8-as filmfelvevőt is, amit nyugdíjba vonulásakor munkatár­saitól kapott, egy vagyonba kerül­hetett, de a videó hamar kiszorí­totta. Most próbálom átmásolni a filmeket videoszalagra, és ren­dezni a diákat. Kemény doktor élete több, mint három évtizedig nyitott könyv volt a megyében, közismert szó­kimondása, következetessége, ha­talmas munkabírása. A hetvenes években egyszerre két főállást lá­tott el (a megyében nem volt rá más példa): a tüdőgondozót és a megyei egészségügyi osztályt is vezette. Viszont ritkán került szó­ba, hogy egy - a zempléni Újcsa­­nálosról és a somogyi Csurgóról Bedőbokorba érkezett - pedagó­gusházaspár gyermeke volt, a ta­nyavilágban született. Katonai pá­lyára készült, de édesapja orvos­nak szánta, emiatt az első egye­temi éve keservesre is sikeredett. Talán a sors akarta: a háború ide­jén munkaszolgálatosként az ipolysági kórház alorvosa lett a csont-tbc osztályon. Hazajőve bel­gyógyászként dolgozott, de a tbc már „megfogta”. 1950-ben elment a debreceni klinikára, hogy kita­nulja a tbc-t. A többi már ismert. Szót emelt a dohányzás ellen - bár maga negyvenéves koráig, mértékkel, cigarettázott. Akkor infarktus figyelmeztette, s negy­ven évig nem gyújtott rá. Munká­ját elismerték, sok kitüntetést ka­pott, Nyíregyháza díszpolgárává fogadta. Elérzékenyült, amikor bronz portáját meglátta a híres orvosok falán a Nyíregyházi Kór­házban. - Nem volt még idő dönteni ar­ról, mi lesz a sok dokumentum, emléket idéző tárgy sorsa. Lehet, hogy érdekelné a levéltárat, a mú­zeumot, talán egy-két kivétellel oda is adhatnánk... - mondja bú­csúzóul dr. Kemény Lajos, a mér­nök-tanár. A divatszabó - Nem emlékszem, hogy apu­kám kicserélte volna kedvenc varrógépét, nem kizárt, hogy több, mint hat évtizedig hajtotta; az öreg Singer ma is működik, be­cses családi emlék - mondja Vare­ha Attila, a neves divatszabó fia. - A többi rekvizítum - párna, ujjafa, baba és több más szakmai eszköz - egy kedves tanítványá­hoz, Majd­rics Jóska műhelyébe került; legalább használják... Vareha József megérte kilenc­venedik születésnapját, pedig az élet többször verte, mint simo­gatta. Négy éves korában maradt árva Dankóbokorban, hét-nyolc évesen sorkosztért vigyázott a ta­nya jószágaira, tizenkét évesen már a híres szabónál, Tenigli Károlynál sertepertélt, hogy az­tán ott lehessen inas majd segéd. Lehúzott három évet Odesszában is, nem magától ment oda, elhur­colták. Elvették műhelyét, önál­lóságát mégsem adta fel, nyitott egy kisebbet. Nyolcvan éven felül is a régen lebontásra ítélt Egyház utcai házban dolgozott. A kilencvenes években még egy­szer eljött az ideje: készített re­verendát, atillát, sőt díszmagyart - a fiatalabb szabók jobbára csak képről tudták, milyen is az. Min­dig jó szabó akart lenni, tanult Bécs, Bukarest, Szófia mestere­inél. Egész Európát be akarta járni - de a történelem nem ját­szott a kezére. A nyíregyházi szabók közül mégis nagyon so­kan a Vareha-műhelyben tanul­tak, mindig volt két-három tanu­ló, segéd. A városszerte ismert név - amelyet a divatszabó apa mellett három fia viselt - szlo­vák eredetű: a „variha” üstkava­ró kanalat jelent.­­ Megvan apám első iparigazol­ványa, amelyet 1935-ben Szohor Pál h. polgármester írt alá - foly­tatja a fiú -, majd az 1945-ös ipar­hatósági igazolás, mely szerint „igazoltnak tekinthető”, sőt az öt­venéves iparosmúltért járó arany­gyűrű 1985-ből. Most úgy látszik, mégiscsak valóra tudom váltani álmomat, amit apukám, sajnos, nem ért meg: megszereztem a Ke­rekes-házat, és ősszel visszatesz­­szük a Varela feliratot arra az üzlethelyiségre, ahonnan 1950-ben apámat kitették, hogy ott az ÁVÓ rendezkedhessék be. Dr. Kemény Lajos - fénykorában Vareha József (balról) Iparos vezetőségi társaival - negyedszázada A Nyírvíz-palota ormán - Nem volt gond, hogy hová kerüljenek apu emlékei, mert öccse is vízvezeték-szerelő, dol­goztak is együtt, így kedves szerszámai oda vándoroltak a műhely felszámolása után - mondja Fizeli József az egykor városszerte ismert vízvezeték- és központifűtés-szerelő és amatőr városvédő lánya, Márta.­­ Amit a Nyírvíz turulmadará­ról és az országzászlóról össze­gyűjtött, átkerült Lábossá Gusz­távhoz, a városvédők elnökéhez, a személyes emlékeket pedig otthon őrizzük. Fizeli Józsefről - aki 1953-tól volt önálló iparos - az a hír jár­ta, hogy őt este tízkor is fel le­hetett hívni telefonon, ha - mondjuk - elromlott a Koroná­ban a kávéfőzőgép. A munkája volt az egyik hobbija, a másik pedig a város. Tősgyökeres nyíregyháziként minden régi házról tudott valamit, ha össze­találkoztak, mindig nagyot be­szélgettek - néha vitatkoztak - Margócsy Józseffel, Nyíregyhá­za egyik legjobb ismerőjével. - Szívügye volt, hogy a Nyír­víz-palota saroktornyára visza­­kerüljön a turulmadár, ezt nem sikerült megérnie - emlékezik lánya. - Rengeteget járt Kál­­mánházára, mert többen azt mondták, ott ásták el. Nagyon örült a megtalált eredeti terv­rajznak, álmodozott, hogy akár öntetnek is egy új madarat. Több sikere volt az Országzász­lóval, mert annak eredeti darab­jait megtalálták. Amikor azon­ban a Magyar huszár szobra ke­rült arra a helyre, elkeseredett, mert csaknem lehetetlenné vált, hogy az országzászlót visszahe­lyezhessék a térre. A rajz megvan Fizeli József Fotó: Szipál Nevezetességeink A nyírbátori Báthory István Múzeumot 1955-ben alapította dr. Szalontai Barnabás. Az állami díjas múzeumigazgató egész életét a múzeum gyűjteményeinek a kialakítá­sára, az anyagok tudományos feldolgozására fordította. A múzeum otthona 1961-től a minoriták egykori kolostorá­nak barokk stílusú műemlék épülete. A közelmúltban ké­szült el a tető felújítása, a homlokzat, a lábazat festése. Állandó kiállítások: Nyírbáto­ri évszázadok, a nyírbátori határőrigazgatóság csapatmú­zeumának anyagából Elek Emil felvétele

Next