Keleti Ujság, 1928. szeptember (11. évfolyam, 198-222. szám)

1928-09-01 / 198. szám

TI. ÉVF. 198. SZÁM 3 OLDAL " Az optánsper kérdése ismét felvetődött a Népszövetség ülésszakán Még nem tudták eldönteni, hogy a tanácsülés tárgysorozatára kitűzzék-e? — A kisantant delegátusai mindent elkövetnek a halasztás mellett ! (Genf, augusztus 30.) A Népszövetség tanács­ülése megkezdődött. A különböző államok küldött­ségei és a diplomaták benépesítették a genfi szállo­dákat s már élénken tárgyalnak különböző csoportok­ban és különböző találkozókon. Chamberlain és Stresemann nem fognak részt venni ezen a tanácsülé­sen. Az optánskérdés azonban ott van ismét, ha nem is a tárgysorozaton, de a népszövetségi kérdések kö­zött. Megérkezett Apponyi Albert gróf is, a magyar megbízott, akit Valkó magyar külügyminiszter várt a pályaudvaron. Apponyit meghívták a tanácsülést megelőző­ bizalmas értekezletre, tekintettel arra, hogy itt szóba került az a kérdés, felvegyék-e a mostani ülésszak napirendjére az optánsport. Az ülésszak iránt a párisi paktumaláírás után igen nagy a kíváncsiság. Óriási érdeklődés közepette kezdették meg ezt az 51. népszövetségi ülésszakot. A tanácsülésen Procope finn külügyminiszter elnökölt. Chamberlain és Briand helye üresen maradt. Eddig három külföldi újságíró érkezett Genf­be az ülésszakra. A közgyűlés, mint ismeretes, hétfőn kezdődik. A mai tanácsülést bizalmas ülés előzte meg, ame­lyen pénzügyi és adminisztrációs kérdésekben hoztak döntéseket. A nyilvános ülésen Scialdia olasz kül­ügyminiszter referált a pénzhamisítók kiadatásáról in­tézkedő­ nemzetközi egyezmény javaslatáról. A német delegátus a behozatali és kiviteli tilalmak eltörlése érdekében nyújtott be tervezetet. A nemzetközi légi­­forgalmi bizottság jelentését 11 lengyel kiküldött is­mertette. Ma délelőtt a népszövetségi pénzügyi bizottság is ülést tartott, amelyen többek között a megbeszélés tárgyává tetté l­ az osztrák és ma­gyar népszövetségi kölcsön egyenlegeit. Arról volt szó, hogy a mai nyilvános ülésen dön­tenek Magyarországnak az optánsper új kitűzésére vonatkozó indítványáról. Ez azonban nem történt meg s valószínű, hogy csak holnap döntenek ebben a kér­désben. A cseh és szerb kiküldöttek minden befolyásukat latba vetik, hogy a ta­nács ne tűzze napirendre a magyar javas­latot, mert Chamberlain távollétében új előadót kellene beállítani s különben is Titulescu sincs jelen az ülés­szakon. A magyar sajtó nem lát módot újabb, közvetlen tárgyalásra az optánspörben (Budapest, aug. 30.) A magyar sajtó foglalkozva az Orient Rádiónak az optáns ügyben tett újabb ro­mán válaszról szóló közlésével, megállapítja, hogy a magyar közvéleményben nagy meglepetést keltett a jegyzék, miután köztudomású, hogy az ügyben a ma­gyar kormánynak augusztus 23-iki jegyzékével, illetve az arra adott válasszal a konfliktus barátságos ren­dezését célzó iratváltás lezáródott. Különös körülmény és a diplomáciában szokatlan jelenség, hogy a jegy­zék textusa előbb kerüljön publikálásra, mint a cím­zett kezébe. A román jegyzék most sem helyezi kilá­tásba, hogy az ügyben megértő periódus következhetik be, de a jegyzéknek nem is az a célja, hanem újabb diplomáciai sakkhúzás, amely azzal, hogy pontosan a népszövetség összeillésének előestéjén látott napvilá­got, azt a látszatot akarja kelteni, mintha az ügyben újabb prepozíció történt volna , mintha a két kor­mány között még folynának a tárgyalások. A magyar kormány és közvélemény­­— írják a­­ lapok — a legobjektívebben megállapítja, hogy ilyen tárgyalások, sem ilyeneknek lehetősége nincsen meg. Az augusztus 9-iki román jegyzék merev visszautasító ultimátum, amellyel a békés megoldás meghiúsultnak tekinthető. A magyar kormány álláspontján és az optánsügynek a Népszövetség elé való terjesztésén mit sem változtat ez a fordulat. Az sem tehető fel, hogy a jegyzék a népszövetség állásfoglalását befo­lyásolná, vagy elodázná, amikor mégis sikerült a Fehringen gépek mozgását leállítani és a Blitz csatahajót gyorsult hátráló moz­gással a Fehringtől eltávolítani. A jól sikerült kisérlet több óra hosszat tartott s bebizonyította, hogy­­ a legnagyobb ködben, viharban el lehet bárhova kormányozni ilyen hajót amelyen egyetlen ember sincs. De támadásokat nem lehet intézni ilyen hajókkal, emberi élet kockáztatása nélkül s ezért a találmány további fejlesztését a haditengerészet szempontjából óriási jelentőségűnek tartják. Belgium a Kelogg-paktum aláírása után háborúra készül (Brüsszel, augusztus 30.) A Kellogg-pak­tum pá­­z­si aláírásának egyik résztvevője volt Belgium, amely­nek kormánya azért kapott meghívást, mert szerepel a locarnoi egyezmény aláírói között. A belga parla­mentben olyan kijelentéseket tett­ a kormány elnöke, amelyek egyáltalában nem azt mutatják, mintha a békepaktumhoz reményeket fűznének. ■Jaspar miniszterelnök egy szocialista képviselő interpellációjára válaszolva azt fejtegette, hogy miért kell Belgiumnak a történtek után is fegyverkeznie. • •­04 Kijelentette, hogy a jövő háborúban minden más államnál izoláltabban fog állani Belgium, amely nincsen ma már olyan kedvező szövetségi vi­szonyok között, mint volt nemrégiben. A belgáknak erős hadseregre van szükségük, mert minden egyezmény mellett sem bízhatnak Németországban, amelynek növekedő ereje veszélyekkel fenyegt. Ember nélkül jár a hajó a tengeren Rádióhullámok segítségével bárhova elküldhetnek új találmány­­nyal felszerelt hajót . A gépek teljesítik a szóbeli parancsokat (Berlin, augusztus 30.) Azokat a kísérleteket, melyek elérték, hogy járműveket lehet a rádió elek­tromos hullámaival kormányozni, meglepő irányban fejlesztették ki a német tengerészetnél. A gépeket úgy szerelik fel a hajóra, hogy minden emberi se­gítség nélkül teljesítik és végrehajtják a nagy tá­volságról kapott szóbeli parancsokat. Helgoland-szigetétől délre mutatták be ezeket az erdeményeket a német tengerészeti hatóságok. A Fehringen nevű tizenkétezertonnás sorhajót a Blitz nevű csatahajóról rádióhullámokkal irányították, anélkül, hogy a hajón egyetlen emberi lény lett volna. A kísérlet lefolyásáról a következőket jelentik: A Blitz és Fehringen hajók fedélzetükön számos mozioperatőrrel és újságíróval tegnap Helgoland ki­kötőjéből kiindult. Félórás hajóút után a Fehringen hajót személyzete elhagyta és motorcsónakokon a Blitzre és kisérő­hajójára szállt át s ezzel kezdetét vette a rendkívüli érdeklődésre számot tartó kí­sérlet. A Blitz parancsnoki hídja körül a sajtó képvi­selői és fényképészek, valamint mozioperatőrök fog­laltak helyet s feszült figyelemmel kisérték a Blitz rádió-leadóállomásának kezdődő munkáját. A Feh­­ringen hajón a rádióvevő készülék összeköttetésben áll­­ a gőzgépekkel és olajozókkal, amelyek auto­matikusan végrehajtják a rádión kapott pa­rancsokat. A parancsnok mindenekelőtt mozgásba hozta a rádió­ leadóállomása útján az ötszáz méter távolság­ban levő Fehringet s hangosan leadott tengerész-vezényszavakkal irányította észa­ki, majd keleti irányokba, lassította és gyorsította mozgását, majd ismét leállította a gépek munkáját. A kísérleten megjelent újságírók csodálkozva szemlélték a csodát s még fokozódott bámulatuk, mikor a köderesztő készüléknek adott parancs a Fehringet vastag ködbe burkolta. A kísérlet további folyamán a személyzet nélküli hajó gépei a legprecí­zebben teljesítették a hozzájuk közvetített parancsokat. A mozioperatő­rök és fényképészek ekkor megkérték a Blitz tisztjeit, hogy a Fehringent irányítsák a Blitz felé, úgy, hogy premier plánban felvételt ké­szíthessenek róla. A parancsnok teljesítette a ké­­­­rést. Ekkor majdnem szerencsétlenség történt. A fordulatot rosszul számították ki és már-már az összeütközés elkerülhetetlen­nek látszott. Meghalt a nemzeti­ parasztpárt hercege Cantacuzino Misu herceg autóbaleset következ­tében meghalt és a váratlan halálhír a román poli­tikai körökben mély benyomást keltett. Cantacuzino Misu a vajdacsalád dúsgazdag leszármazottja, bele­sodródott a pártalakulások folytán a legélesebb el­lenzéki harcok közepébe. A régi vajdacsaládok dús­gazdag leszármazottjai nem szoktak ellenzékies­­kedni s magánéletükkel a királyi udvar közelében csoportosultak. Cantacuzinonak is meg voltak min­dig ezek a magas magánösszeköttetései, ezek azon­ban nem fordították vissza őt a balra haladt útjá­ról. Az összeköttetései szükséges alkalmakkor érvé­nyesültek is, mert ő tartotta fenn a kapcsolatot az ellenzék és a legnagyobb körök között s erre a kap­csolatra tényleg szükség volt. Cantacuzino Misu is a Bratianuék liberális párt­jában nőtte ki magát politikusnak. Volt miniszter, nem is egyszer. A közte és Bratianuék között tá­madt ellentét a háború alatt Take Jonescu mellé ál­lította s emlékezetes az az éles harc, amit Take Jo­nescu vívott Bratianu Jonellel. A háború előtt Can­tacuzino is az agresszív antantbarát politikának volt tevékeny híve, mint Take Jonescu. Amikor Take Jo­nescu meghalt, elveszett az a kilátás, hogy az ő pártja nagy párttá nőhesse ki magát és megcsinál­ták a fúziót Maniuék erdélyi nemzeti pártjával. Így lett a nemzeti párt ellenzéki vezetőségének tagja Canta­cuzino, akinek vezetőségi tagsága abból a szempont­ból is sokat jelentett, hogy óriási vagyonából nagy mértékben járult hozzá a párt anyagi fenntartásá­hoz. A liberálisok hatalmi uralma elkerülhetetlenné tette a nemzeti pártnak a fúzióját a parasztpárttal s igy a fúzió bevitte a parasztok pártjába a nagy­­vagyonú Cantacuzinot. A parasztpárti herceg különben rokonszenves volt Bukarest minden köreiben. A nagyon nagy mű­­veltségű regáti gazdag politikusok közé tartozott, aki már a legélesebb ellenfele lett Bratianunak. Ha ez a katasztrófája be nem következik, bizonyos, hogy továbbra is, az eddigi magatartásánál még élesebben folytatja a harcot. A cometi kolostor mellett haladt az autója s a Lotru nevű hegyen az autó lefordult az útról a sáncba. Az autón ült Cantacuzinon kivü­l két nő­rokona is. Sem a soffőrnek, sem a nőknek nem tör­tént bajuk. Cantacuzino olyan szerencsétlenül esett ki, hogy mindjárt meghalt. Bukarestben a Cantacu­­zino-család fényes palotájában ravatalozzák fel. Te­metésére a nemzeti parasztpárt egész vezetősége Bukarestbe utazik. Achmed Zogu kosarat kapott (Belgrád, augusztus 30.) Achmed Zogu trónralé­­pése azért késik, mert Albánia és Olaszország között komoly pénzügyi nézeteltérések keletkeztek. Azonkí­vül, miután már Achmed Zogu egyszer kosarat ka­pott, most másodszor utasítják vissza az olasz király leányának kezét, aki terv szerint a bolgár cárral fogja megtartani esküvőjét. Hálókocsiban való utazás menetjegy, bérletjegy, podgyászszálli­­idsstb.. stb. tudnivalóit és árait román, magyar és német nyelven ismerteti a .. ti érmes" vasuti menetrendkönyv IX-ik nyári kiadása, mely minden könyv- és hírlapárusnál kapható és ára ások Romá

Next