Keleti Ujság, 1929. október (12. évfolyam, 224-249. szám)

1929-10-02 / 224. szám

4 Az erdélyi Vogelfreick Az otthonlisták összeállításának ügye újból fel­­színre hozta azt a kérdést, hogy vájjon hogyan is le­het elgondolni e listák kifogásta­lan összeállítását mindaddig, amíg igen gyép számmal vannak folya­matban állampolgársági ügyek, amelyekben az érd­e­kelt felek még mai napig sem tudtak eljutni ahoz, hogy a végső fórum kimondják döntő szavát és az ér­dekeltek erről értesítést kapjanak. Tudunk például esetet arra, hogy 1926-ban meg­indult ügyben, amelyben a helyi Curtea de Apel el­ismerte az érdekelt fél állampolgárságát, az ezen ha­tározat ellen a belügyminisztérium képviselője ré­széről beadott jogorvoslatra hozott legfelsőbb bíró­sági határozatot még mindig nem kézbesítették az állampolgárságáért évek óta harcoló félnek. Ez az eset egyébként azért is érdekes, mert élesen világít rá arra a felfogásban jelentkező különbségre, amely az erdélyi és regáti gondolkozás között van. Alig vonható kétségbe, hogy a községi illetőség, állampolgársági ügyekben vitás kérdésének eldönté­sére a­ kolozsvári Curtea de Apel több figyelmet tud fordítani, mint az ország legfelsőbb bírósága. E kér­dés eldöntésére tudniillik az 1886. évi 22. törvény­cikk rendelkezése az irányadó. Ezek szabályozzák nevezetesen a községi illetőséget. A kolozsvári Cur­tea de Apel a legtöbb esetben, igy a szóbanforgóban is, liberális felfogást tanúsított a községi illetőségek kérdésének elbírálásában és ha az állampolgárság el­nyeréséért folyamodó igazolta a csatolt területeken születését és 1918. december elsejét megelőzően négy éven át az egy helyben lakást, ezt az állampolgár­ság elnyerésére elégségesnek tartotta. Ez a fel­fogás nem volt és nincs ellentétben az állampolgársági tör­vénnyel és jogászi körökben méltán keltett feltű­nést, hogy a belügyminisztérium megbízottja az ilyen alapon kelt és kellően megokolt határozatokat űr­lapszerű felebbezésekben megtámadta. Még nagyobb feltűnés kettesére alkalmas azonban az, hogy a sem­­m­tőszék számos esetben, így a fentebb említettben is, helyet adott a felebbezésnek és pedig azon az ala­pon, hogy az állampolgárságáért harcoló se­rencsét­­len nem igazolta illetőségi bizonyítvánnyal az ő köz­ségi kötelékbe tartozását. Hivatkozás történt itt az idézett 1886. évi községi törvény 17. paragrafusára. Ez a hivatkozás nagyon különös. A 17. paragrafus ugyanis csak azt mondja ki, hogy a fél kérelmére a községi tartozik az illetőséget bizonyítani és ha a folyamodó ileltőségét elismerni nem akarná, az el­járást az illetőség kérdésének eldöntése végett meg­állapítani. Köztudomású, hogy az impériumváltozás után a községi elöljáróság és városi tanácsok, nyilván fel­sőbb utasításra­ igen szűkkeblű felfogást tanúsítot­tak az ile­tőségi bizonyítványért hozzájuk folyamo­dók ügyében. Igen sok esetben minden további vizs­gálat nélkül, elutasították a kérvényezőket és alig tu­dunk esetet arra, hogy mint a semmitőtszék előtt olyan nagy jelentőséget nyert 17. paragrafus köte­lezően előírja, az illetőség megállapítása végett az eljárást megállapították volna. Érthető tehát,­ hogy az érdekelt felek számos esetben nem tudták köz­ségi igazolvánnyal igazolni illetőségüket. Ez azon­ban nem zárta ki azt, amint a kolozsvári Curtea de Apel határozataiból ez meg is állapítható, hogy maga a bíróság a rendelkezésére bocsátott adatok alapján meg ne állapíthassa a községi illetőséget. Valóban bővebb indokolásra szorul az ezzel ellenke­ző felfogás, amelynek a semmitő­szék kifejezést adott és amelynél fogva az illetőségi bizonyítvány hiányá­ban az annak pótlására produkált helyi hatósági bi­zonyítvány, amely a négy évi megszakítatlan hely­­benlakást bizonyítja, nem elégséges. Lehet vitatni azt, hogy a helyben lakás mellett a közterhekhez hozzájárulás is, mint az illetőség el­nyerésének az 1886. évi törvény szerinti egyik fel­tétele, is igazolandó volna. Itt azonban egy másik körülmény követel különös figyelmet. Nevezetesen a régi magyar pénzügyi jog igen jelentékeny kategó­riáját ismerte az olyan állampolgároknak, akik egye­nes állami adót nem fizettek. Ilyenek voltak például napszámosok, tehát a napi bérért dologzó munkások. Ezek csak közvetve járultak hoz­zá a közterhekhez, amennyiben a községi fo­gyasztási adókat és díjakat természetszerűen fi­zették, de az egyenes adókat és az ezek után kiro­vott községi pótadókat a törvény alapján nyert men­tesség következtében, nem kellett fizetniök. Ezt úgy látszik, nem tudják Bukarestben és ez lehet ma­gyarázata annak, hogy olyan súlyt helyeznek a köz­ségi közterhekhez hozzájárulás kimutatására, ami pedig különösen a munkások részéről a fent jelzett okokból nem lehetséges. Vajjon következik-e ebből hogy most már a polgárság ezrei legyenek a bizony­­talanság ál­lpotában, vagy pedig célszerűségi szem­ponttól nem helyesebb-e, hogy az ilyen esetükben, még h­­ az a törvény liberális magyarázatát is igé­nyeli, a bíróság egy bizonyos latitud­ot igényeljen magának és amint a kolozsvári Curtea de Apel szá­mos esetben tette, megállapítja az illetőséget tekin­tet nélkül arra, hogy a közterhek viselésében való részvétvételét sikerült-e az illetőnek minden kétséget kizáróan bizonyítania­. Szinte halljuk erre azt a nagyképű választ, hogy a bírói eljárásban célszerűségi szempontok nem játsz­hatnak szerepet. Hajlandók is vagyunk megengedni, hogy így van, de ezzel szemben követeljük annak elismerését is, hogy­­a politikai szempontok még ke­­vésbbé lehetnek a bírói eljárásban irányadók. S bármilyen kellemetlen is, ami nekünk is az, meg kell állapítanunk, hogy a kolozsvári Curtea de Apelnek a célszerűségi szempontokkal számoló felfogása, sok­kal közelebb áll az anyagi igazsághoz, mint a semmi­­tőszéké, amely szakított a célszerűségi szempontok­kal, de... Hogy­ a politikaiakkal is ugyanígy tett-e, annak bizonyítására valóban nem tudnánk vállal­kozni. Egyébként az a tragikomikus ebben a nagyon furcsa históriában, hogy a semmitőszék döntése óta életbe lépett az új közig­zgatási törvény, amelynek alapján folyik az otthonlisták összeállítása. E lis­ták összeállításánál ismét illetőségi bizonyítványt kívánnak az összeíró bizottságok. De már most mit tegyen az, aki illetőségi bizonyítványt korábban be­szerezni nem tudott. Hiszen akkor még érvényben volt az 1886. évi 22-ik törvénycikk 17-ik szakasza, amely a semmitőszéknek is olyan nagyon imponált, s amely kötelezte a községi elöljáróságokat — vá­rosi tanácsokat — az ily bizonyítványok kiállításá­ra, esetleg az illettőség kérdésének más után való tisztázására. Ismételten kérdjük, hogy mit csináljon tehát az, aki ebben a valóban szerencsétlen helyzet­ben van, s korábban nem tudott illetőségi bizonyít­ványt szerezni. Most még úgy se tud, s így viselnie kell a vogelsrei helyzetet. Ennél a­ helyzetnél talán az indiai páriáké lehet kedvezőtlenebb. Pedig bátran állíthatjuk, hogy jó pár ezer még mindig azok szá­ma, akik a községek közegeinek szűkkeblűsége, a bírósági eljárás egyenlőtlensége és a törvényhozás rövidlátá­sa miatt ebben a helyzetben vannak és azon egyelőre a­ legjobb akarat mellett is alig változ­tathatnak. massmm Xll. ÉVF. 224. SZÁM. snoowiMi­m­n­r\tr^ behozatala I ff RAQIOFLAN București, Ikaggfr'frr,«, Bul. Pache 84 ^ H Charles Rist, a francia szakértő, hivatalos nyilatkozatában rendkívül ked­vezőnek látja az ország gazdasági és pénzügyi helyzetét (Bukarest, szeptember 30.) Az Árgus című köz­gazdasági lap legutóbbi számában hosszú nyilatko­zat jelent meg Chertes Risttől, a Francia Bank volt alkormányzójától s a Nemzeti Bank technikai szakértőjétől. Charles Rést hivatalos véleményét és megállapításait negyedévi jelentéseiben szokta meg­mondani a hivatalos körük számára, ez a nyilat­kozata azonban az ország nagyközönsége, a közvé­lemény számára szól és így a közvélemény széles érdeklődésére tartha­t számot. Kist szerint egészséges a gazdasági helyzet Kist legelőször is hangsúlyozza, hogy a Nem­zeti Banknak az a szerepe, hogy közvetítő szerve­zet legyen a külföldi tőke és a belföldi pénzpiac kö­zött, abban az értelemben, hogy a stabilizálás ered­­ményeképen minden, az országba belépett külföldi tőkét azonnal, automatikusan lej kibocsátás formá­jában az ország gazddaságának rendelkezésére bo­csásson. A stabilizáció előtt minden devizaszaporo­dás a lej értékének emelkedését jelentette, most el­lenben a lej­nagyobb mennyiségét jelenti. A Nemzeti Banknak ez a mechanizmusa teljesen kielégítően működött. A mostani termés realizálása súlyos pró­bára tette a stabilizálás mechanizmusát, az örven­detes eredmény azonban az, hogy július tizenöttől szeptember 21-ig a Nemzeti Bank több mint két és félmilliárd lejáneny­­nyiséget bocsáthatott piacra. A bankjegyforgalomnak ez a szaporodása egészen rendes, egészséges uton következett be, a kivitel eredményeképen devizák jöttek be az országba. Egy másik olyan forrást,­ amely ugyancsak a bankjegy­­forgalmat­ növeli, hist a kölcsön mobilizálásában s lej alakjában a­ piac rendelkezésére bocsátásában je­löl meg. Az állami adósságok törlesztésére, a vas­utak és az utak újjáépítésére nagy összegeket fizet­tek ki és fognak kifizetni a kölcsön erre szánt rész­leteiből. Ez a folyamat kissé lassan történik, a fize­tési meghagyások verifikálásának s az újjáépítési tervek elkészítésének nehézkes mechanizmusa miatt. A Nemzeti Bank francia szakértője ezek után megállapítja, hogy határozott javulás tapasztalható s hogy ez a helyzetjavulás két-három hónap múlva jótékony hatásaiban még inkább érezhető lesz. Egy­általában nem találná csodálatosnak, ha a gabona s különösen a kukorica export eredményeképen öt-hat hónap alatt a bankjegyforgalom újabb két­­három milliárddal emelkedne. Hangsúlyozza azt a nagy különbséget, amely a mos­tani és a régebbi bankjegykibocsátások között van. A most kibocsátott bankjegyek aranyértéket je­lentenek. Rózsás jövő . A nyilatkozat ezek után csábító képét rajzolja meg azoknak a hatásoknak, amelyekkel a bankjegy­forgalom emelkedése jár. — Kifizetik a múlt adósságait — mondja Charles Rist — növekszik a fogyasztás, erősbödik az ország adófizető ereje. Az export következtében az import is emelkedni fog. A visszahatást érezni fog­juk a lakosság általános jövedelmében, vásárló ere­jében s az adók behajtásában. Pénzügyi téren ne­héz dolog jósolni és időpontokat kitűzni. Ismétlem azonban, nem csodálkoznám, ha az általános hely­zetjavulás az év végéig határozottan bekövetkeznék. A frascia szakértő a költségvetési deficit kér­désében is örvende­tes eseményeket vár. Véleménye szerint az eddigi hiányt főképen a vámbevételek alacsony volta okozta. Az import rossz voltát a ki­vitel gyengesége, ezt pedig a múlt és azelőtti évi rossz te­rmés okozta. Most remélni lehet, hogy ez a helyzet is megváltozik , hogy az összes fogyasztási taxák is nagyobb arányokban fognak befolyni. — Általában véve — vonja le végső következte­tését — úgy látom, hogy a helyzet állandóan javul. Ezt bizonyos mértékben még elburkolja az a jelenség, hogy a gabonaárak estek, nem kevésbbé iga­z azonban az, hogy ha a mezőgazdák nem is fog­nak annyit kapni termésükért, mint amennyinek igényléséhez joguk volt, az egész eredmény s az ál­talános gazdasági helyzet mégis javulni fog a bősé­ges termés következtében. Románia helyzete ebben a tekintetben nem izolált, hiiszen a gabonaárak az egész világon alacsonyak, letétien szükség van egy mezőgazdasági hitelintézet megalakítására, ami azonban nem történhetik, meg egyik napról a má­sikra. — A pénz stabilizálása teljesen biztosított — mondja tovább a nyilatkozat. Áprilisban és május­ban sok deviza vándorolt ki az országból, amikor a vállalatok külföldi adósságaikat fizették ki. Az a tény, hogy akkor a stabilizációt ez a körülmény nem érintette, bizonyítéka annak, hogy a stabilizáció biztosított. Nagy pénzügyi hibák elkerülésével — s meg vagyok győződve, hogy ilyenek nem fordulhat­nak elő — a stabilizáció biztosítva van. Nyilatkozata végén Charles Rist annak a remé­nyének ad kifejezést, hogy egy kis erőfeszítés nor­­malizálhatja a pénzügyeket. Az állam a Nemzeti Bank előlegszámlájára nemrégiben négyszázmillió lejt fizetett vissza, ami mindenesetre a kincstár helyzete javulásának a jele. A jelenlegi költség­­vetési hiány a költségveté­si év végéig jelentékenyen csökkenthető. Az ország nagy problémája, amely az összes csak mezőgazdasági országokkal közös, a termelés egyenlőtlensége és a terméstől, a® aratástól való teljes függőség. €&­UBITXq ILLATS/LAGYAR alapí/atott Stypissia PUDERET­S, KÖLNIVIZET

Next