Keleti Ujság, 1938. január (21. évfolyam, 1-23. szám)

1938-01-20 / 14. szám

s A K­omisz k­ölyök­ Jak­obfi Edit vígjátétának bemutatója Fiatal kolozsvári írónő első darabja ,,A ko­misz kölyök". Mielőtt nálunk színre került volna­ eljutott Budapestre, előadásra is elfogad­ták és csak azután, miután egy csomó akadály jött közbe, jutott vissza kiindulási pontjához és adták elő szép sikerrel tegnap este a mi színhá­zunkban. Az első kérdés, ami önkéntelenül fel­­­vetődött bennünk: ugyan, miért is maradt el a budapesti bemutató, amikor ennél a darabnál lényegesen vérszegényebb színművek és vígjáté­­­kok kerültek a színház műsorára a budapesti siker csábító márkájával. Mert „A komisz kön­nyök"-ről meg lehet állapítani azt, hogy a témája nem a legszerencsésebb, kényes kérdéseket vet­i föl és ezen az utón nem is az első, de azt senki sem tagadhatja, hogy Jakobi Edith első színpadi jelentkezésénél komoly jeleit adta nem közön­séges írói kvalitásainak, meglepő színpadi isme­reteket árult el, párbeszédei frissek, élettel tel­jesek, darabja az első jelenettől kezdve emelke­dik s még a harmadik felvonásban is bírja a tempót, ami pedig erőpróbája a színdarabízásnak. Ötletei soha sem elcsépeltek, a megnevettetés­­ eszközei,­el? végig megmarad az Ízlés határán s­­ •hogyha Wedekind-i emlékeket is ébreszt, ez sem j­árható a rovására, mert alapjában véve az életet­­ adja, az élet pedig tudjuk, hogy gyakran, sőt mindig önmagát ismétli. Az öregedő asszony és a jogait követelő fiatalság drámai összeütközése pereg­ne előttünk, de nem a tragédia komor vér­­tezd­ében, hanem a vígjátéki könnyedség derüt­­fakasztó jelmezében. Valóban megcsóváljuk nem egyszer a fejünket s kétkedve kérdezzük, hogy vajjon il­yen-e az élet és ha ilyen, helyes-e, hogy tükörkép­et készítsenek róla, mert a tükörkép nemcsak tényeket rögzít le, hanem befolyásol is. De erkölcsi aggályainkat gyakran oszlatja el a feltörő, egészséges kacagás és a kiegyenlítő megoldás, ami jutalmaz és egyben büntet is. A színház nem végzett tehát hiábavaló munkát, amikor teret adott Jakobi Edith kétségtelen te­hetségének és a közönség is elégtétellel állapít­hatja meg, hogy nem egy verejtékező „helyi szerző" szárnypróbálgatásának hanem érett és­­ sok reménnyel biztató színpadi alkotás, egy kva­litásos író beérkezésének volt a tanuja. Az előadásról csak jót mondhatunk. Külö­nösen tiényes Aliz érdemli meg a megkülönböz­tetett elismerést, mert ezzel az alakításával el­jutott ahhoz a ponthoz, ahol az ösztönösség és a rátermettség egy vonalba került az öntudatos művészettel. Mészáros Béla is jó volt a fel­szarvazott férj szerepében, de nem tu­dnánk ko­moly kifogást emelni Harmath Jolán, Iv­a­rtai Sándor, Lantos Béla alakításai ellen sem. Maria Éva egy német nevelőnő jól meglátott figurájá­ban bizonyította be, hogy joggal keresi a szín­padi érvényesülést, Rajnai Elli pedig egyenesen m­eglepetés vett egy benfentes cselédleány sze­repében. Annyi otthonossággal mozog a szín­padon, annyi jókedv és humor fűszerezte alski­­j fáját, hogy — nem szeretünk ugyan jósolni. •—­­ ’de benne látjuk a jövő és pedig a közeljövő ko­­i­mikáját. Arról már nem tehet Rajnai Ed h, hogy hiába próbálta üde fiatalságát elnaszkírozni, mert szerepe szerint egy idősebb lányt kellett volna játszania. Ezt a „hibát" azonban bárki megbocsáthatja a bájos és kedves színésznőnek. A közönség sok szeretettel, elismeréssel és zajos tapsokkal ünnepelte a szerzőt és a színé­szeket. •—a— Zerkovitz-melódia: „Látte-e már Budapestet­ éjjel?"... Szép és boldog volt ez a város, ami­kor egyik pillanatról a másikra, a villámcsapás hirtelenségével kitört a­­ világháború. Az első háborús perceit élő Budapest, a gyanút­lanul felvonuló, az elkövetkezendőkből mit sem sejtő, csatába induló magyar katonaság: Al­­mády Miettnek és dr. Takács Péter tartalékos hadnagynak, a fiatal, halálosan szerelmes há­zaspárnak búcsúja a pályaudvaron (a film leg­szebb jelenete ez!),­­a végzetes ütközet, amely Péter tobolszki hadifogságával végződik, a, ke­serű, szivettépő napok, hónapok, évek, melye­ket a fiatal férj Tobolszkban kénytelen eltöl­teni, az esztendők rohanása. Pesten, az apa ha­lálával teljesen egyedül maradt Mietz­s Gol­­govszkynak, a melegszívű, halkszavu, együtt­érző, lassanként végzetesen szerelmessé váló diplomatának feltűnése és az a pillanat, ami­kor az évek óta egyedül lézengő, lelkileg már amúgy is teljesen megzavart, akarattalan és tanácstalan Miett Golgovszky karjaiba omlik. Ezek után következik már csak a film kedvéért megváltoztatott befejezés, amely összehozza mégegyszer az orosz paraszttá vált Takács Pétert, aki fiatal orosz feleségével Zinaidával és kisgyermekével él Tobolszkban, Miettel és Golgovszkyval, aki elhozta oda feleségét- hogy az láthassa elhunytnak vélt férje sírját... Szép, érdekes és értékes ez a film, amely, ha a tartalmat legtöbbször kifogástalanul adja is vissza, természetszerűleg adósunk kellett, hogy maradjon Zilahy Lajos nagyvonalú regé­nyének ezer és ezer hajszálfinom részletével, sok-sok izzóan érdekes fordulatával, a zseniá­lis író leírásainak mélységes lírájával és ki­robbanó drámai részleteinek hosszú sorával. A rendező legfőbb érdeme, hogy a női fő­szerep eljátszását Bajor Gizire bízta. A mű­vésznő már játszott magyar filmen ezelőtt kö­rülbelül hat évvel, akkor azonban az amerikai Paramount filmgyár rendezője és egy-két ope­ratőrje készítette azt a filmet, amelyen Bajor Gizi egyáltalán nem arathatott sikert. Rosszul és hanyagul készítették el Bajor filmjét, Join­­ville-ben. A mostani filmen Bajor Gizi utolér­­hetetlenül finom, művészi, hatásos és nagyon szép. A film sikerét elsősorban az ő szereplése biztosította. Mellette őszinte dicséretet érdemel Jávor Pál, aki Takács szerepében férfias és kifogástalanul művészi. Az az érzésünk, hogy ebben a filmszerepében érkezett be igazán a valóban jó filmszínészek sorába. Rajnay Gá­bor Golgovszky és Csortos Gyula Miett édes­apja szerepében vitt néhány jó pillanatot az előadásba. Aany Irén ügyesen játszotta Zinai­­da nem egészen nekivaló szerepét. Vértess La­jos ezúttal is kifogástalanul jó. Akom Lajos komponálta a film sikerült zeneszámait, ame­lyeket hatásosan egészít Zerkovitz Bála né­hány békebeli, nagyon népszerű zeneszáma (F. 1.) Két fogoly Bajor Gizi első szereplése magyar hangosfilmen . _ (Buda­apest, jan. hu.) Zilahy Lajos világ­sikert aratott Két fogoly című regényét most megfilmesítették a Magyar Filmirodában. A kitűnő Székely Istvánnak rendkívül nehéz és felelősségteljes munkája volt, amikor Zilahy- 0.1­ak ezt a remekbe szabott írását filmre vitte. A film története, amely lehetőleg híven ragasz­kodik a regény menetéhez, legtöbbször a hite­lesség teljességével pereg le előttünk. A filmtörténet azokkal a pillanatokkal kezdődik, amikor a túlzottan aranyozott pesti lokálban felcsendül a legismertebb, békebeli . Kbieti Oisss , 1933.­­JANUÁR 20. — XXI. ÉVF. 14. SZÁM. Mindörökké Kovács György első fellépése hosszú betegsége után­­ A színház legközelebbi újdonsága pénte­ken este O’Neill világhírű, megrázó színmű­ve, a Mindörökké- Az annak idején óriási fel­tűnést keltett Különös közjáték szerzője, a Nobeldíjas amerikai lángelme legújabb da­rabja, témájának mindent átfogó mélységével és tragikumával csodálatosan szép eszmei tar­talmával és lenyűgözően érdekes cselekmé­nyével egyike a világirodalom örökéletű al­kotásainak. A darab problémája a véges emberben rejlő örök jó és rossz elkeseredett küzdelme, az isteni szeretetben és az élet szépségeiben való kételkedés megrázó drámája, amely megnyugtató és fölemelő megoldásban végző­dik egy régi templom falai között, ahol a fő­hős a megbocsájtó isteni szeretet fényében megtalálja önmagát és élete értelmét. Ez a főhős Joh­n Loving, henyorki pol­gár, nem több és nem kevesebb, mint a többi vergődő ember, aki kétségbeesetten harcol a hitetlenség kísérlete ellen, amely a be­nne és minden emberben rejlő természetes tagadás és ellenszegülés az isteni rendeltetés elleni. Ezt a testetlen lelki ellenséget csodálatos színpadi technikával és új meglátással, mint élő személyt viszi a színpadra O’Neill. MAGYAR SZ?TNTARROTT,AT MŰSORA: Szerda este %9: A komisz kölyök. (Harmadszor.) Csütörtök este %9: Láz. (Lakatos László nagysikerű színműve, negyedszer.) Péntek este %9: Mindörökké. (O’Neill világhírű szín­műve, a Nobel-díjas író legújabb alkotása. Kovács György első fellépése súlyos betegsége után. Erényi Böske, Harmath Jolán, Nagy István, Tóth Elek, Deésy Jenő, Szabados Árpád a főszerepek­ben. Premier bérlet 23. szám.) Szombat délután 5: Különös szerelem. (Olcsó hely­árakkal,) Szombat este 9. Mindörökké, (Rendes bérlet 23. Iro Kettős szerepben él előttünk John Lo­ving: az egyik a szeretet és megtisztulás után sóvárgó ember, a másik a minden szépet és nemeset megtagadó rosszabbik fele, az örök sétáin, akinek elképzelt lénye azonban a vé­gén eltiporva, magát megadva és legyőzve hull az oltár elé. A színház ezen az eseményszámba menő bemutatón már hetek óta a legnagyobb ambícióéval és felkészültséggel dolgozik. A darab szereplői Szabados Árpád ren­dezővel az éln­köri, nagy lelkesedéssel készül­nek az előadásra, amely egyike lesz a sziniévad legszebb és legmegrázóbb estéinek. A Mindörökké kettős főszerepét Kovács György és Nagy István alakítják. Kovács György, akinek hosszas betegsége után ez lesz az első fellépése ebben a sze­zonban, John Loving jobbik énjét alakítja, a szeretet diadalától felemelt és megtért embert. Az örök rosszat és kételkedést. Nagy István sze­mélyesíti meg, míg a darab többi szerepében Erényi Böske, Harmath Jolán, Tóth Elek, Szabados Árpád és Deésy Jenő jutnak első­rendű feladathoz. halmi bérlet 13.­ Vasárnap délután 3: Szakíts helyettem. (Olcsó hely­árakkal.) Vasárnap délután 6: Mindörökké. (Harmadszor.) Vasárnap este 9: Láz. (ötödször.) Hétfő délután Egy pohár víz (Olcsó helyárakkal.) Hétfő délután 6: A komisz kölyök. (Negyedszer.), Hétfő este 9: Mindörökké. (Negyedszer.) , A KOLOZSVÁRI ROMÁN OPERA MŰSORA­­ Szerda, január 19: Hoffmann meséi.­­ Péntek, január 21: Boccacio. Vasárnap, január 23: (matiné) Hoffmann meséi. R KDiar Szerda, január 19. BUCURESTI. 630: Reggeli műsor. 13: Hirek. 13.10: Lemezek. 14.10: Hirek. 15: Időszerű anyag. 18: Julea Vazul zenekara, 19.15: Zenetörténeti előadás. 2015: Lemezek. 21.50: Tarka lemezek. 22.30: Hirek. 22.45: Könnyű zene. BUDAPEST. 7­45: Torna, utána hirek. 8.20: Étrend, közlemények. 11: Hírek. 11.20: Romantikus idők romantikus alakjai. Szücs -Salgó Mária felolvasása. 11.45: Felolvasás. 13: Déli harang­szó. 13.05: Cigányzene. 14.30: Hanglemezek. 15.40: Hí­rek. 17.15: A rádió diákfélórája. 17.45: Időjelzés, hí­rek. 18: Felolvasás, 18.30: Jazz-zenekar. 19: Előadás, 19.45: Zenekar. 20.20: Az operaház előadásának is­mertetése, 20.30: Glück „Május királynője", Dohnányi ,,A szent fáklya" és Liszt „Pesti karnevál" című mű­veinek előadása az operaházból. 23.15: Cigányzenekar, Csütörtök, január 20. BUCURESTI. 6.30: Reggeli műsor 13.10: Déli szórakoztató hangverseny. 14: Hirek. 14.30: Szórakoz­tató hangverseny. Utána időszerű közlemények. 18: Hanglemez hangverseny. BUDAPEST. 7.45: Torna, lemezek. 8.20: Étrend. 11: Hirek. 11.20: Felolvasás. 13: Harangszó. 13.05: Szalonzene. 13.30: Hirek. 11.20: Időjelzés. 14.30: Cigányzene. 15.40: Hirek. 17.15: Elő­adás. 17.45: Időjelzés. 18: Tejgazdasági tanfolyam. 18.30: Hangverseny kalapács-zongorán. 19: Bolgár népzene. 20: Csevegés. 20.30: Katonazene. 21: Berky Lili és Gőzön Gyula előadóestje. 22.45: Hírek. 23.10: Kern Aurél emlékest. 24.15: Cigányzene.

Next