Keleti Ujság, 1939. április (22. évfolyam, 74-98. szám)

1939-04-10 / 82. szám

22 R­eisti Ujsky 1930. ÁPRILIS — HUSVÉT Arilly Lajos Bardécsi Árpád Bárd Oszkár E. Berde Mária Dsida Jenő­ ­ • • 959 húsvét # l)­n­n­e­p le­s­z á­i Cs­u­bi Ei isiunkatársai e­ ­­teleinll regionálista irodalma Írta : Ligeti Ernő Erdélyi magyar Irodalomról, abban az értelemben, ahogyan ez most használatos, csak a főhatalmi vál­tozás óta beszélünk. Azelőtt az erdélyi magyar iroda, Inni az, egész magyar Irodalomnak összefüggő ré­­sze volt és bizonyos vonatkozásban az ma is. Jóval amindelőtte az erdélyi fejedelemségek korában megint olyan irodalmi élet volt, amelytől „önállóságát" nem lehet elvitatni. Ha regionalista Irodalmunknak igazi őseit akarnék megkeresni, úgy egészen a XVI. és XVII századig kellene visszamenni, azokba a kor­­szakokba, amikor Apácai Cser­ János, Felvinczy György, Szenes Molnár Albert,, Misztótfalusi Kiss Miklós valóban erdélyi gondolatot, transilvaniz­­must, fejeztek ki Nem véletlen, hogy egy újonnan létesült Irodalmi csoport könyvkiadó vállalat éppen Apácai Cser­ Jánosról nevezte el Mégis «r. a., érzé­­seink, hogy a m­a­­ erdélyi irodalom közvetlen őseit azok között az írók között kell keresnünk, akik még a múlt század idejéből hatoltak át a mi nemző, dékiünk félmúltjába és akik közül idősebb kortársa, luk még személyesen is ismerték egyiküket,másiku­­km. E szemlélődés annál tanulságosabb, mert hogy bennük kimutatható bizonyos erdélyi íz és földrajz, lelkiségből eredő jellemvonás, független a poli­­tikai­ természetű elszakadástól, tehát nem következ­­ménye változásoknak, hanem ami értékes benne,örök­ vonás. A regionális irodalmi érdeklődés fenntartására és a magyar szó ápolására már a múlt század első felé­­ben alakultak Irodalmi társaságok. Ezek elnevezése világosan kimutatja, hogy a mi Irodalmi közszelle­­m­ünk kit tekintett közvetlen őseinek és szellemisége zászlótartóinak. Szatmár és Arad irodalmi társasága Kölcsey nevét tűzte ki zászlónak. Marosvásárhely Irodalmi társaságát Kemény Zsigmondról nevezték el. A felekezeti Irodalmat szolgáló társaságok ugyan, csak az erdélyi Dávid Ferenc, Károli Gáspár, Beth­­len Gábor, stb. nevek­ szedik elő és célzatosság van abban is, hogy Fázmány Péternek, a magyarországi katolicizmus úttörőjének nevével indultak az erdélyi katolikus írók, hiszen Fázmány Péter bihari ember volt és Nagyváradon született. Azon gondolkoztunk, hogyha egyszer a mutt Iránti őszinte áhítattal elkezdenék az erdélyi irodalom előfutárainak kultuszát és fontosnak tartanák, hogy a talán nem döntő, de mindenesetre jellemző és szü­­kébb értelmezésben serkentő regionális különbséget tudatosítsuk, kiknek neveit és munkásságát kellene elsősorban olvasóinknak figyelmébe ajánlani? Nyil­vánvaló, hogy Kemény Zsigmond és Jósika Mik­­lós vezetnék be a sort. De ők már rutin essze vannak. Elképzelhetetlennek tartjuk azonban, ha a századvégi nemzedékből nem mindjárt Bart­ha Miklóst, emel­­jü­k ki. Bartha Miklós Erdélynek igen nagy közírója volt, remek stilista, fulmináns erdélyi véralkat, m­on­­dataiban az erdélyi földnek ereje és mozgalmassága. Irt szépirodalmi munkákat is, színdarabot, de ható­­képessége legfőképen remekbe vésett publicisztikai cikkeiben villant meg. Nyomban utána Erdély nagy mesemondóinak, Benedek Eleknek és Gaál Mó­zesnek neve jut az eszünkbe. Mind a ketten elkerül­­tek Erdélyből. Benedek Elek vissza is jött, hogy mindenkinél jobban teljesítse az írónak és a szellemi vezérnek kötelességét. Ne,m­ tudjuk, ismert­ e m­ég feltörekvő ifjúságunk Gaál Mózest, aki Fésa Lajos halála után Az Ima Újságom szerkesztője lett. Nagy kár volna, ha így volna Ha egy kicsit megrázzuk ifjúsági olvasmányaink tarisznyáját, keresve sem ta­lálunk szebb és ösztönzőbb könyvet, mint amilyen „A kegyelem kenyér" megrikató története. Külön erdélyi szín voltak a magyar irodalomban a Szászok is. Az egyik Szász Károly, a tudós püs­­pök, a magyar irodalom legnagyobb műfordítója. Az erdélyi szellemiség ismertetője volt az állandó érint­­kezés a nyugati eszmeáramlatokkal és ennek vissza­tükröződését látjuk volt felelős szerkesztőnk, Szász Endre édesapjának, Szász Béla egyetemi tanárnak munkásságában is, aki Longfellow­ot ismertette meg a magyar közönséggel. A múlt század homályából süt elő Gyulai Pálnak annyira jellemző­ erdélyiessége is. Ez utóbbiak kolozsváriak voltak, de Nagyvárad is szolgáltatott nekünk néhány „őst" Legelső sorban Szigligeti Edét, akinek nevéről Váradon az ot­­tani­a­k irodalomtársaságát nevezték el; Irányi Ödönt, „A püspök atyafisága" szerzőjét és azokat az írókat, akik a ,,H o 1­n­a­p" tömörülésével még a béke időben kihangoztatták a vidék szabadságharcát a fő­várossal szemben. Arad adta nekünk C­s­á­k­y Gergelyt, a darabírót, a tragikus sorsú Justh Zsigm­ondot, aki­­ről mostanában fedezik fel, hogy a modern magyar irodalomnak egyik legnagyobb ígérete volt. Justh Zsigmond sokáig élt konnt Fázisban és a nemrégiben napfényre került és még ki nem adott emlékirata azt árulja el, hogy ama kevesek közé tartozott, akit a francia irodalom nagyjai barátként szerethettek, Justh Zsigmond irodalmi tevékenységét azonban inkább ab­­ból a meggondolásból látjuk kiemelendőnek, hogy ez a nyugati szellem otthagyta Fárist, hazajött és szülőföldjén elsőnek állított föl népszínházakat. Justh Zsigmond az az író, ak­it érdemes volna ta­­nulmányozni a mai írónemzedéknek, mert sokat ta­­nulhat tőle társadalmi problémák felvetésében, kon­­cepciók elgondolásában, a jellemek megrajzolásában. Két regénye, a „Fulmus" és a „Pénz legendája" a legismertebbek, ezek is csak azért, mert Mikszáth Kálmán annak idején felvette a Magyar regényírók gyűjteménybe. E regényekben még a magyar főúri világot rajzolja, de merész elhatározással a nép felé fordul és azokkal a finom lélektani eszközökkel, ame­lyeket a francia irodalom hatása alatt sajátított el, a népeiét szociális térben elképzelt és megfigyelt figu­­rátt örökítette meg. A legjelentősebb talán azok között az erdélyi írók között, akikben tudatosítottam élt a regionalizmus, Pete­lei István. 1852.ben született Marosvásárhe­lyen és 1910.ben halt meg Kolozsváron Tevékeny él­­­tének egyik része Kolozsváron zajlott le közb­ől és szépírói munkában, később betegeskedni kezdett és visszavonult Marosvásárhelyre. Elbeszélései jóformán mind erdélyi nyersanyagot formáltak remekbe és tán egy sereg olyan novellája, drámává sűrüsített törté­­nete, amelyek hosszú ideig maradandók lesznek. Pe­­telei István stílusán minden más erdélyi írónál job­­ban érződik a külön erdélyi Íz, észjárás, kifejezésbe!! fordulatosság. Fetelei István volt egyik alapítója az, Erdélyi Ma­gyar Irodalmi Társaságnak is, amely most érte meg fennállásának félszázados fordulóját. Bármennyire is a maga soraiba vonta e jeles társaság az akkori er­délyi élet minden hivatott teaforgatóját, Peteléinél jelentékenyebb és mélyebb hatású nevet nem tidunk közöttük találni. Voltak e társaság tagjai között or­szágos nevű lírikusok is: Jakab Ödön, Szabolcska Mihály és Jékey .Madár, de ezek működése után víz­­választó vonalat húzott a háború, az új nemzedékhez már nem igen szólhattak. Petelei István Irodalmi ocuvreje azonban még ma is olyan eleven erőforrás, amely megtermékenyíthetőleg hat. A mai nemzedékünkre, arra az irói nemzedékre, amely még ma is itt van és a múlttal össze nem ha­sonlítható nehéz körülmények között alkot, a legna­­gyobb befolyást azonban Ady Endre gyakorolta. Ady Endre hozzánk, erdélyiekhez közelebb áll, mint az összes­ magyarságnak a lelkéhez. A szilágysági kis­­birtokos-családból kirobbant lángelme az erdélyi, a partiumbeli kifejezések formáit vitte be a magyar irodalomba, az erdélyi protestantizmus szellemét, sza­­badelvűségét, a hegylakó erdélyi lélek rapszódikussá­­gát Ha élne, most hatvanéves volna. Húsz évvel ez­előtt halt meg, de ma is úgy hat, mint a legközvetle­nebb kortárs. Végezetül nem tudnám megemlítés nélkül hagyni hevenyészett seregszemlénk során,­­ amely, mint mondották volt, távolról sem teljességre törekszik — ha valaki megírná erdélyi irodalmunk közvetlen őseit, kiírnék neveit kellene felsorolni? nos, Szabó Dezső hatása nélkül egyik-másik mai írónk igazán nem az lett volna, ami. Szabó Dezső hatvan évvel ezelőtt szü­letett Kolozsváron. Itt tanárkodott Erdélyben, Szé­­kelyudvarhelyen; itt szerzett benyomásai alapján írta meg 1919-ben az Elsodort falut, amely forradalmasí­­totta a lelkeket. Ha Szabó Dezső munkásságát csak töredékesen nézzük, bizonyára sok ellentmondást, fel nem oldott paradoxont találnánk műveiben. Nem össz­­hangzatos lélek, tele van nyugtalansággal, keserűség­gel. De ez a ki nem egyensúlyozottság éppen annyira erdélyi vonás, mint protestáló szelleme, amelynek földrajz-lélektani állandóságára már annak idején Kő­­váry László és Kemény Zsigmond 1s reám­utattak és jellegzetesen erdélyi vonás Szabó Dezsőben az európai­­asságnak­ és a népiességnek kereszteződése. Kevesen voltak Irodalmunkban, akik annyira be tudtak volna hatolni a francia irodalom lelki hátterébe, mint Szabó Dezső és akik a nyugati műveltség zománcával is oly érintetlenül, önmagától értetődéssel hullottak vissza az ősi rögre, mint ő. Apáczai Cseri János és Misz­­tótfalusi Kiss Miklós hagyományai hozzá és Ady Endréig húzódnak el és nyilvánvalóan ezeknek a szá­zados hagyományoknak kell alakítaniok továbbra is az erdélyi szópiró géniuszt. Fetelei István

Next