Keleti Ujság, 1941. május (24. évfolyam, 98-123. szám)

1941-05-01 / 98. szám

„Székelyföldi tengely vasút” kezdeményezte Székelykeresztur Az emlékirat szerint a Székelyföld mostoha vasúti összekötteté­sének minden hiányosságát megoldaná a Sepsiszentgyörgy— Bárót­-­Székelyudvarhely—Székelykeresztur—­Erdőszentgyörgy — Marosvásárhely közti új vasútvonal Székelykeresiítv, április 30. Néhány héttel ezelőtt a Keleti Újság riportsorozatban mu­tatta, be a hazatért erdélyrészi városokat s éretüke­t feltárva, foglalkozott sürgős megol­dásra váró kérdéseikkel. A hazatért erdély­­rész, s különösképpen a hazatért székelyföldi városok gondjainak első vonalában minden­­­hol megláttuk azt a súlyos helyzetet­, amelyet, a bécsi döntés­ben megvont határvonal révén keletkezett, közlekedési és forgalmi nehézsé­gek okoztak. A Székelyföld forgalmi nehézségein, leg­­v­adsorban pedig a vasúti összeköttetés fogya­tékosságain a legsürgősebben segíteni kell! — •■szögezte le a tételt már­ a visszacsatolás teg­­■­lső napjaiban a® Erdély fővársába érkezett Teleki Pál gróf miniszterelnök. Az összekötte­tés magja,vitájára a leggyorsab­­an meg is tör­téntek az intézkedések s még a tél közepére kiépítették és megnyitották a koloas—nagy idai feeskenyvágányu vasutat s megkezdődött már a Szeretfalva— dédai összekötő vonal építése is. Kétségtelen, hogy ezek a vonalak rendkívül sokat jelentenek a hazatért országrész és az anyaország vasúti összeköttetésének megjavu­­lásában. A Székelyföld különleges földrajzi helyzetét és a bécsi döntés aotán előállott for­galmi igényeit ezek az új vasúti munkálatok nem oldják meg, és így érthető meg, ha az utóbbi hetekben egyre gyakrabban jelentkez­nek a sajtóban egyes székelyföldi vidékek vasútvonalak építésének szükségességéről el­terjedt hírek. Most egy újabb s jelentőségében az egész Székelyföld helyzetében sorsdöntő fontossá­gúnak látszó megmozdulásról­­számolhatunk be. A kezdeményezés Székelykeresztúrról in­dult ki. A község elöljárósága emlékiratot dolgozott ki s abban egy egészen új terv gon­dolatát, veti fel és terjeszti az illetékes ténye­zők elé. A terv érreva­lóságát az ará hiva­tott szakértők minden bizonnyal lelkiismeretes vizsgálttal és az összes szempontok gondos­ mérlegelésével eldöntik. Ennek a döntésnek­benmiiképpen sem aka­runk elébe vágni, de a vasúti összeköttetést teljesen nélkülöző és az ország vérkeringésé­től elvágott országrész lakosságának jó útvo­nal után vele ösztönös sóvárgásának adunk hangot, amikor a Székelykeresztúron kidol­gozott tervezet lényegét ismertetjük. Az érdekes tervezet vezető gondolata a kö­vetkező: Az erdélyi Kolozsvár—Segesvár—Brassó-i fővonal és az ebbe belekapcsolódó székély körvasút által bezárt vasúti körteíd­ó irányá­ban egy ujolmm megépített Sepsiszent­­györgy — Bárót — Oklánd — Székelyudvar­hely — Székelykeresztur — Erdőszentgyörgy — Marosvásárhely fontosabb pontokon átha­ladó tengely vasútvonallá­ át kell szelni. Ennek a szakmzokben megépítendő vonal­nak legfontosabb kiépítésre váró része­­— mi­vel a S­­ékelyudvarhely—Székelykeresztur kö­zötti szakasz megvan — a Barát—Székely­­udv­arhely és Székelykeresztur—Marosvásár­hely közötti szakasz. Székelykeresztur emlékirata rendkívül érde­kes fejtegetéssel indokolja a Sepsiszent­­györgy — Barót — Oklénd — Székelyudvar­­hely — Székelykeresztur — Erdőszentgyörgy — Marosvásárhely közti vasútvonal megépíté­sének szü­seségességét. A GÖRGÉNY— HARGITA—B­A­RÓTI VÍZVÁLASZTÓ JELENTŐSÉGE A visszatért erdélyi részt sor említett vas­úti körön ben a Görgény—Hargita—barót­i hegyvontolat vízválasztója két különálló jel­legzetes vidékre osztja. A hegyvonultól keletre eső vidék, a Maros és Ot felső folyásának vidéke külön gazda­sági­ egységet képvisel. A hosszanti medance­­szerkezet következtében a települések elhe­­lyes­kedése közlekedési szempontból nagyon előnyös, mert ezek úgy kapcsolódnak a me­­­fencesorozaton áthaladó székely körvasúthoz, mint gyöngyszermek az összefogó huijjoz. En­­nek a viccnek gazdasági jellegét, fakitemrve­­lése, fürdői, gyönyörű természeti szépségei,.­­*alaimert feltáratlan kincsei adják meg. Kü­­önállósa lévén a* erdélyi medence lakói, még a «apollaédos udvaarbeilgroegwiek is, mint, kü­­lö álló ,,orsz ág“-os­ ismerik (Csik pereaág!) Másként áll a helyzet azonban a Görgény— Murgi''i—baráti hegyvonu­lattól nyugatra, az erdélyi medence keleti peremén. Más itt a terepi' ’ Maág. A hullámos hegyvidéknek nin­csen egységes irányban felfejlődött útiránya, s mivel a folyóvölgyek sugarasan nyugat, dél­nyugat és déli irányban bakidnak (Nyárád-, Kis- , Nagyküköllő-, Homoród-, Vargyas­­völgye). A két Kük­­­lő völgyén kiépített vasútvonal csak a medence közepével köti össze ezeket a vidékeket és a nyárádvölgyi keskeny vonallal is csak közvetlenül helyi ér­dekeket szolgálnak. Ezeknek a vonalaknak azonban —­ a Görgény—Hargita—Barót­i hegyvonu­lattól nyugatra eső és az erdélyi vasúti fővonal között fekvő termetén — nincs az egész vidék gazdasági érdekeit egységbe foglaló összekötő jellege. Pedig ez a vidék is külön gazdasági egységet képvisel, de éppen az átfogó tengelyvasút­ hiányában különálló szigetekké forgácsolódott, amelyek éppen ezért ne az, tudnak egységes terv szerint fej­lődni. Nagyon fontos nemzeti érdek fűződik tehát ahhoz, hogy ennek a szigetekké tago­lódott, de egységes jelleget mutató gazdasági területnek központjait az említett vasút közt álló irányában átszelő és újonnan megépíten­dő székely tengelyvasút kapcsolja össze. Igaz, hogy a megépítendő vonalnak elég nagy terepakadályokat kell leküzdenie, mivel négy víz­választót kellene alagúttal átfúrni, de ez a magyar technika fejlettsége mellett nem képezhet akadályt. A vasútépítéssel járó kiadás, valamint az alagútépítés következtében felmerülő többletkiadás átmenetileg segítene a vidék lakosságán, annak anyagi meer­ősö­dését. Klefeztavoltainak emelését jelenteni, vásárló erejét fokozná, 4% így végeredmény­ben a magyar gazda­sági életnek szolgálna elő­nyére. A megépítendő székely tengelyvasoknak központi magja volna a Székely­udvarhely— Székelykeresztur közötti 22 litrü-es vonaliso­­kosz. Ebbe belekapcsolódhatik az Udvarhely­ről Erdővidék felé irányuló szakasz és Szé­­kelykersztúrról a Mákroevseárhely felé irá­nyuló szakasz. MIÉRT SZÉK­E­LY­K­ERESZTÚRON KERESZTÜL?! A Székelykeresztúr—Marosvásárhely-i sza­kasz lét­jogosultságának esetleges vitájánál felvetődhető: az a kérdés, hogy miért vigyék Székelykeresztúron át a fővonalat, amikor azt Székely­udvarhely—Parajd vonalon is átvihe­­tik. Ha a vonalat Parajd felé vezetnék, a vasútépítés csak egy néhány községnek jelen­tene hasznot és nem szolgálná ettől a vonaltól délnyugatra eső és a Nyikó — Gagy —­ Küs­­möd — Nagy-Kürcüllő völgyeinek nagyobb te­rületet felölelő egységes gazdasági érdekét­. Második fontos ok a Marosvásárhelyről Székelykeresztúr felé irányuló vonal kiépíté­sénél az, hogy­ Marosvásárhely, a székely fő­város megrövidített után dél felé is közvetlen, összeköttetésbe kerüljön a fővonallal.­­X­Az emlékirat­ a továbbiakban nemcsak gaz­dasági, hanem svadászati szempontok figye­lembevételével is megindokolja a „székelyföldi tengelyre­sut“ megépítésének szükségességét, Székelykeresztúr s az égést. Székelyföld la­­k­osága természetesen nagy érdeklődéssel várja, h­ogy az érdekes kezdeményezés milyen fogadtatásra talál az arra é­rtékes tényezők­nél. A menetkültek is jelentkezhetnek a május havi érettségi vizsgálatra KOLOZSVÁR, április 30. A vallás- és közoktatásügyi minisztériumból a tankerületi királyi főigazgatósághoz április 30-ikán érkezett telefon rendel­kezés értelmében a május 5-ikén reg­gel 8 órakor kezdődő rendkívüli írás­beli érettségi vizsgálatra azok a jelöl­tek is jelentkezhetnek, akik a VIII., illetőleg VII. osztályt vissza nem csa­tolt­ területen végezték. Az érdekeltek haladéktalanul jelentkezzenek irataik­kal a kolozsvári magyar királyi állami gimnázium igazgatói irodájában­ (Far­kas utca 11.) Május elején miniszteri bizottság érkezik Kolozsvárra a melyet köz­úti költségvetés végleges össze­­állítása végett Kolozsvár, április 30. Kolozs­ megye állami és megyei útjai nagyon rossz állapotban ke­rültek a magyar állam birtokába. A hazatérés után a csonka Kolozs­ megye állami útjai helyreállítására és fenntartására , amelyek hosszúsága 180 kilométer egymillió hat­százezer pengőt utalt ki. Ez az összeg a fenntartást 1941 december végéig biztosítja, annyival is inkább, mert az állami utak va­lamivel jobb állapotban vannak, mint a me­­gyei utak. Jelenleg nagyobb útépítkezések a követke­ző helyeken folynak: A királyhágói szaka­szon hat kilométer hosszúságban folyik a munka. Ezt a románok hagyták befejezette­­nül. A munka június elejére teljesen elké­szül. A nagykapusi vasbeton híd, amely a Kapus-patak felett vezet el s a Kolozsvár-S­zilahi jut átépítése és hengerelése mintegy húsz kdlométer hosszban s végül Apahídy s a szobsokdoboki határ között az áttérni utat bitumenes felületű kezeléssel látják el. A vármegyei utak állapota Csonka Kolozs­ megyének 500 kilométer­ hosszúságú megyei útja van. Ezek az utak leírhatatlanul elhanyagolt állapotban kerül­tek vissza. Van például nem­ egy útszakasz, amely a 22 éves román uralom alatt egy szemernyi kavicsot sem kapott. Emiatt tel­jes átépítésük szükséges. Ezeknek az utaknak átépítésére eddig a kereskedelemügyi és közlekedésügyi minisz­ter kétesben összesen 200­ 000 pengő, öt év alatt visszafizetendő kölcsönt folyósított Kolozs vármegyének. Az állam­i és megyei utakat ugyanis mind az államépítészeti hivatal kezeli, a várme­gye szempontjából a hivatal a­ vármegyének mellérendelt szakhatósága. A vármegye köz­úti költségvetését pedig a kereskedelemügyi és közlekedésügyi minisztérium egy szakbi­­■zottsága mindenkor a helyszínen állapítja meg. Kolozs vám­egye közút­i költségvetésé­­ue£ elkészítésére ezt. A miniszteri szakbi­zottság éppen május elejére várják, mert nagyon sürgős, hogy az elhanyagolt megyei utak ranikfilnhith­oz azonnal hozzá fogjanak. Az államépítészeti hivatal szakvéleménye szerint ezeknek az utaknak a­ teljes átépíté­séhez legalább öt millió pengőre van szük­ség. Ekkora összeget előteremteni egyszerre nem lehet s ezért az 1941. évi költségvetés­ben legalább egymillió pengőt kiván elérni s remélik, hogy a május elején kiesálló bi­zottság legalább ezt az összeget fogja a megyei utak részére a« Álamépitészeti Hi­vatalnak biztosítani. A munkáik azonnali elvégzése » pénzen kí­vül a mérnök­hiány miatt sem tehetséges rövid időn belül, így a megyei utek helyre­állítása minden valószínűség szerint még 4-­6 évet fog­ igénybe venni a pénz és a mérnökök számától függően. Mindenesetre az a 200.000 pengő, amit az Erdélyrészi Gazdasági Tanács mint­ kölcsönt juttatott a megyének s a még ezután a most kiutalt 3 millióból a megyére eső rész a legszüksége­sebbeket biztosította. A nagyobb és a foly­tonos munkálatokat a költségvetés összeállí­­tása, illetve a pénz folyósítása után fogják megkezdeni. T Társadalmi bojkotot szerveztek Nyí­regyház­án az angol rádió hallgatása ellen NYÍREGYHÁZA, ápr. 30. Nyíregy­házán széleskörű társadalmi mozgalmat indítottak az angol rádió kútmérgező magyarnyelvű hírverése ellen. A nyír­egyházai egyesületek vezetői a városi kaszinóban közös értekezletet tartottak s annak eredményeként elhatározták, hogy ezután az egyesületi helyiségekben nem hallgatják a magyar érdekeket sér­tő londoni híradásokat. A mozgalom szervezői határozatukról a hatóságokat is értesítették. Egyébként minden nyil­vános helyiségben kifüggesztették azt a felhívást amelyben a nyíregyházai egye­sületek felszólítják a magánosokat is a londoni rádió magyar hírverése elleni bojkottra. Bizonyosra lehet venni, hogy a nyíregyházai példa az ország más várost,­van is követésre talál. 19 4 1. M -Q J t í S 1 <BWHiBy6a*aBeeHe*«8*aE«Kiw*t?^Mryb«>wrra!H5MHeBe8s**eE55Wff Évi«­«9p®sif f­őisk­ola« «fiak­ lefszültsége érkezik pénteken Kolozsvárra Kolozsvár, április 30. A budapesti Pázmány Péter tudományegyetem Magyar Irodalomtör­téneti Intézetének tagjai néhol tűzték rá ma­guknak, hogy az ország többi magyar iro­dalomtörténeti intézetével minél szorosabb kapcsolat létesüljön az egységes gondolat ki­­alakí­tására. Ezért azt kezdeményezték, hogy a kolozsvári egyetem Magyar Irodalomtörté­neti Intézetének tagjaival is szőre® kapcso­latba lépjenek, sőt azt a óhajukat ie kife­jezték, hogy személyesen meg szeretnék láto­gatni a kolozsvári egyetem Magyar Irodalom­­történeti Intézetét. A kolozsvári intézet igaz­gatója, Kristóf György dr. egyetemi tanár szíve egész melegével támogatta ezt a törek­vést, úgyszintén György Lajos professzor, a Diákjóléti Iroda vezetője is, akinek rákerül az érkező vendégek elátását biztosítania. A budapesti vendégek — huszonhat leány és tizenhárom fia — pénteken reggel érkeznek Kolozsvárra Alszegiig Esett egyetemi ny. r. tanár és Kerecsényi Dezső egyetemi magán­­tanár és felesége vezetésével. A vendégeket a kolozsvári Irodalomtörténeti Intézet nevében küldöttség fogadja a pálya­udvaron. Két és fél napot tartózkodnak majd, Kolozsváron, ez alatt az idő alatt megnézik a város nevezetességeit, az egyetemet , annak intézményeit. Szombaton délután 5 órakor bemutatkoznak a Gábor Áron diákotthon ol­vasótermében kolozsvári kollegáiknak, majd a diákotthon teadélután,náp vesznek rézre. A budapesti egyediem Magyar Irodalomtörténeti Intézetének vendégei vasárnap délben jut­sanak vissza a fővárosba. Megalakult a Légoltalmi Liga dési csoportja DBS, április 30. Vasárnap délelőtt 11 órakor a várm­egyeház dísztermében mintegy 500 résztvevő jelenlétében tartotta alakuló közgyűlését a Légoltalmi Liga dési csoportja. A közgyűlést Gaál István bankigazgató nyitotta meg. Ismertette a megalikulás cél­ját és szükségességét s megköszönte Schel­­ling János alispán és K. Veres Jenő polgár­mester megértő támogatását. A választásokat egyhangú lelkesedéssel ej­tették meg. Díszel­nökök gróf Bethlen Béla főispán, Marschalkó Béla tábornok, Schilling János dr. alispán, K. Veress Jenő polgár­­mester és Hollóssy Béla főszolgabíró lettek. Elnöknek Gaál István bankigazgatót válasz­tották meg. Alelnök Balsai Krémer Lajos gyógyszerész, titkár Faragó Béla igazgató, ügyész pedig Pávay Sándor ügyvéd lett. Megválasztották még a tanácstagokat, számvizsgáló és fegyelmi bizottságokat is. A titkári jelentés beszámolt az eddigi mun­kásságról. örömmel vették tudomásul, hogy eddig m­ár 500 tűzcsoport-parancsn­okot és helyettest képeztek ki. Tervbe vették a­ tűz­oltó-őrsök és elsősegélynyújtó őrsök kiképzé­sét is. A közeljövőben mintegy 3000 embert képeznek ki. Kovács László ref. esperes örömmel üdvö­zölte Gaál Istvánt, mint elnököt. — Személye — mondotta — biztosítéka a komoly mun­kának. A költségvetés letárgyalása után a tiszti kar teljes ünneplésével a közgyűlés végetért. Május 1 i­­ fizet felárat a Falura a terményei­ért Magyar Távirati Iroda jelenti. A most folyó terményigénybevételek során szerzett tapasztalatok azt mutat­ják, hogy a gazda közönség több helyen abban a hitben van, hogy a Futura által terményeiért fizetet­ felárat, akkor is megkapja, ha, amikor azok­ért a beszerző osztagok a községben megje­lennek. Nehogy a jóhiszemű gazdák elessenek az április 30-ig fizetett felártól, a kormány úgy intézkedett, hogy tekintet nélkül a ka­tonai igénybevétel tartamáról, a felárak ese­tésére április 30-ig megállapított határidőt egy héttel, vagyis május 7-ig bezárólag meg­hosszabbítja. A tengeri átvételi ára május­ban 70 fillérrel magasabb, mint áprilisban volt. Ennek ellenére nemcsak a gabonanemi­­­éknek, hanem a tengerinek az átvétele máju­s-ig ugyanazon az áron fog történni. Grund április havában történt. Május 8-tól, amikor a 70 filléres felár megszűnik, a tengeri is­m­ár kormánybiztos által május hónapra meg­állapított áron fog átvételre kerülni. Ezek szerint erre a felárra mindazok jogosultak, akik május 7-ig terményeik átvételére a Fu­­turával körlevelet váltanak, vagy ha ennek akadálya volna, a községi elöljáróságnál be­jelentik feleslegeiket, amelyeket felárral a Futárénak át akarnak adni.

Next