Keleti Ujság, 1944. január (27. évfolyam, 1-24. szám)

1944-01-01 / 1. szám

1944. JANUÁR 1. AGYAR­ VONAL Magyar és nem magyar építő szocializmus Viharocska kavarog amiatt a budapesti sajtóban, hogy Peyer Károly országgyűlési képviselő, a honi marxizmus és demokrácia közismert „Peyer elvtársa“, házat építtetett magának. Jobboldalról nem minden gúny nélkül tették szóvá a t­öbbi lakosztályból álló, csempékkel s más korszerű vívmányokkal ékes épületet. A baloldal viszont felpapri­kázva vitatta, hogy elvégre szegény Peyer ..elvtársnak“ is jussa van egy szerény kis otthonhoz, ahol gondokban égő és munkában elfáradt fejét álomra hajthatja. Itt Erdélyben is, hire szaladt már annak, hogy Peyer „elvtárs“ négy évtizedes munka után végre saját házikóhoz jutott. A ma­gunk részéről ebben nem is találunk semmi kifogásolni és gáncsolni valót. Otthonhoz mindenkinek jussa van a magyar ég alatt, még annak is, aki nem a magyar élet ma­gyar hagyományai és törvényszerűségei sze­rint alkotja meg életideáljait. Sem a mar­xizmus, sem a marxista táborban hirdetett és főkép kotyvasztott demokrácia nem az az eszmény, amely a ma magyarját túlságo­san hevítené, de amíg a kimondottan mar­xista berendezkedésű államokban másnak, mint meggyőződéses marxistának nincs le­hetősége olyan szép karrierre, aminőt ná­lunk Peyer „elvtárs" megfutott, lám, a tü­relmes és a demokrácia vignettája nélkül is „demokrata“ magyar ég alatt, a magyar földön békés és meghitt hajlékhoz juthatott Peyer Károly, úgyis mint „elvtárs“, úgyis mint törvényhozó. Sajnos, lekéstünk a Peyer-lak bokrétaünnepélyéről s ezért csak utólag köszönthetjük a marxizmus és a de­mokrácia jeles hirdetőjét, no meg szerény otthonát. És, hogy őszinték legyünk, nem csupán a magunk nevében fejezzük ki csodálkozásun­kat azon a viharon, ami íme felkavarodott Peyer elvtárs kicsi kunyhócskája körül. Nem értjük, mi van azon kifogásolni való, hogy Peyer Károly, akár mint honatya, akár mint „elvtárs“ végre eljut a saját házikóig. A csempéket emlegetik! Holott — hiszen a XX. században élünk, vagy micsoda?! — ha már ház, hát legyen csempés. S ha már ház, legyen rajta egy-két emeletecske is! S ha már ház, csak nem lehet olyan önző az építtetője, hogy csak magának biztosít­son fedelet s otthont. Val­ ám még szociális lelkiismeret és érzék e hazában! Payer „elv­­társ" tehát egy kis bérpalotácskát építte­tett, szerény két emeletecskével, jó néhány lakásocskákkal, amelyek rövidesen készen állnak arra, hogy másoknak is fedélül szol­gáljanak, otthont nyújtsanak. Mindenesetre kíváncsian várjuk az első híradást arról, hogy Peyer „elvtárs“ mennyiben szabja meg az egyes lakosztályok lakbérét? Figyelembe veszi-e majd eme kalkulációnál a magán­­tulajdon és a tőkére vonatkozó marxista rendszabályokat, vagy pedig a ma érvényes pesti és budai házbéreket tekinti irányadó­nak? Nem tagadjuk, delikát kérdés, külö­nösen olyan esetben, amikor a javak egyen­lőtlen elosztása ellen egy egész életen át hadakozó „elvtárs“ burzsuj háziúrrá vá­lik... Itt azonban nem ez a lényeg. Egészen más dimenziókban kell keresnünk annak je­lentőségét, hogy Peyer „elvtárs“, a hon­­marxizmus és demokrácia jól ismert apos­tola bérházacskát építtetett. A lényeget abban látjuk, hogy az emberi életben oly sokat jelentő siker és boldogulás mikép érvényesül a marxista demokrácia mezején a párt és a pártvezérnek tekinthető személyiség viszonylatában. A pártot, már mint a­ Peyer Károly pártját „proletárok" alkotják s a párt csúcsán az elvtársak" ál­lanak. Az „elvtársak“ messzehangzó szóval hirdetik (mostanában ugyan inkább csak suttogják): „Világ proletárjai egyesülje­tek“. Hát egyesülgetnek is és ha már jó néhányan együtt vannak, akkor tudatják velük: proletárok, ti kivert kutyák vagytok hazátlan bitangok, de ne búsuljatok, mi majd gondoskodunk arról, hogy a helyzet megváltozzék. Amikor a párt érdeke úgy kí­vánja, dolgoztok. Ha a párt érdeke úgy kí­vánja, sztrájkoltok. És ha a párt azt kí­vánja, hogy se ne dolgozzatok, se ne sztráj­koljatok, akkor fel, proletár elvtársak a barrikádokra és csináljatok forradamat. A többit bízzátok r­á­nk.“ A proletárok dolgoznak, sztrájkolnak, for­radalmat csinálnak, ahogy az elvtársak pa­rancsolják. A többit rájuk bízzák. Volt arra már példa, hogy kiharcolták a világot meg­váltó marxista világrendet. S miután fanat­í­tikusan dolgoztak, sztrájkoltak és hullatták vérüket a forradalom barrikádjain, marad­tak továbbra is proletárok, most már való­ban kivert kutyák, hazátlan bitangok, hogy fanatizmusuk csimborasszóin felépüljenek az elvtársak új arisztokráciájának új felleg­várai. A marxizmus példáját már láttuk s most láthatjuk, hogy ha szerényen is, de követ­kezetesen, miképp ballag ezen a jól kitapo­sott utón a szociáldemokrácia is. Nem tud­talán ők is érzik. A tények beszélnek és a „proletár“ — hála Peyer elvtársék öntuda­­tosító munkájának, nagyon fogékony a té­nyek beszédére. S a tények beszéde világos. Az uj világot, uj embert, uj erkölcsöt pré­dikáló nemzetközi marxizmus építő munká­ja ime ezzel jut diadalmas állomáshoz: a tö­meg megmarad nyomortanyáin, de a vezér­elvtárs két emeletes palotácskát emelhet s ha jól kalkulálja a házbéreket, nemcsak az lesz, amit a tejbe aprítson, hanem tejhez is hozzájut, mindennap, literszámra, amint azt a jólszituált, gondoktól mentes úri népek megengedhetik maguknak. S a m­agyar föld szegényei, a magyar munka magyar névtelen hősei egyebet is éreznek. Érzik azt, hogy ez a föld mégis csak a hazájuk. S ha eddig talán mostoha volt hozzájuk, ez a föld jóvá akarja és jóvá is tudja tenni a múlt mulasztásait. A szociáldemokrácia, a nemzetközi marxiz­mus jövendőt építő munkájának szimbóluma a Peyer-ház. A nincstelen „proletárok“ ér­dekeit hangoztató pártcézár luxusvillája. A magyar építő munka körül nincs oly nagy csindaratta, mint a világmegváltók 3 KOVALSZKY Mátyás király­ tér 13. sz. Telefonszám: 43-14. Diszmóáru­cikkek, kerámia, kristály, porét­a-­lán, a­ándéktárgyak, ugyanott művészi fotók­ juk, hány közrendű proletár-elvtárs jutott el odáig, hogy sok-sok évtizedes fanatizmus után saját házhoz jusson. Egy bizonyos: a vezérkedő Peyer „elv­társ“ eljutott a kétemeletes bérvilláig... A magyar föld szegényei, elesettjei, a magyar munka kérgeskezű hősei, akiket Peyer elvtára és a marxizmus többi hazai apostolai még ma is oly szívesen emleget­nek a „proletár" gyűjtőnév alatt, vájjon mi­lyen érzéssel szemlélik a főelvtárs tető alá hozott vadonatúj kunyhócskáját, két emele­tével és sok-sok csillogó csempéjével? Nem érzik a kiáltó ellentmondást a tan és annak gyakorlata között? elvtársi gyülekezetében. A magyar föld­i­ad. Eddig több mint húszezer otthont adtak át olyan magyaroknak, akiket Peyer elvtárs és az ő elvtársai „hazátlan proletárnak“ bé­lyegeztek. Több mint húszezer magyar dol­gozónak jutott magyar szív és magyar szo­ciális munka eredményeképpen tisztes, me­leg hajlék. Ez a húszezer ház legalább száz­ezer olyan magyart jelent, akinek a tények beszéde minden dialektikánál ékesebben bi­zonyítja, hogy szép és jó magyarnak lenni, mert csak a magyar föld jóvoltából lehet itt magyarként élni. S a húszezer magyar ONCIA-ház, ez a húszezer napos, levegős, tiszta, békés és bal- Kenti Ujsky Bold­og Újévet kíván rendelő körének kép­e divatszalon Kolozsvár, Jókai­ utca 25. szám. Még otthon fölényes büszkeséggel gratulál a nemzetközi marxizmus építő politikája nagy eredményének, a Peyer-laknak. Vagy talán húszezer magyar családi haj­lék nincs annyi, mint Peyer elvtárs kéteme­letes, csempés bérpalotája? Hja, azokban a magyar házacskákban nem valutával, de magyar gyermekkel fize­tik a lakbért! Ez a különbség a magyar és a nem ma­gyar építő szocializmus között. TINTA ZOLTÁN Öf e mixer» liivrqeilok Lyonban Genf, december 31. (Bud. Tud.) Mint Lyonból jelentik, a német hadbíróság de­cember 26-án az ellenséggel való összeját­szás miatt öt embert ítélt halálra. Az ítéle­tet azonnal végrehajtották. Visszatelepítik a Margitszigetre a domonkosrenk­i apácákat Budapest, december 31. A magyar katoli­kus társadalomnak régi óhaja, hogy az az apácarend, amelyhez a szentként tisztelt Árpádházi Boldog Margit tartozott, vissza­­telepíttessék Szent Margit szigetére. P. Ba­­dalin Bertalan, a Szent Domonkos-rend főnöke, a Szent Domonkos-rendi nővérek visszatelepítése ügyében alakított bizottság­gal tárgyalásokat folytatott és most beje­lentette, hogy megindítja a mozgalmat a domonkos-rendi nővérek Szent Margit szi­getére való visszatelepítésére. Magyarország bíboros hercegprímása az előterjesztésre a visszatelepíté­shez megadta az elvi hozzájá­rulást. Budapest, XIII., Váci­ út 45. Telefon: 299-060. Kolozsvár, Honvéd u. 30—36. Telefon: 29-25.­­ Gépkocsijavító nagyüzem Személy- és tehergépkocsik eladása Alkatrészgyártás és eladás Fagázgenerátor beszerelése -----.­---- -..... ........—-

Next