Képes 7, 1987. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1987-03-14 / 11. szám

FILM WILLIAM WOLF (USA) (A Magyar Játékfilmszemle vendége) A Banánhéjkeringő egy amerikai szemével Bacsó Péternek különleges tehet­sége van ahhoz, hogy a magyar va­lóságot egyszerre komoly szatírával, ugyanakkor népszerűen szórakoztat­va tálalja. Eltérően másoktól, akik unalmasan, lehangolóan,­­kemény kézzel próbálnak politikai monda­nivalót adni filmjeiknek. Bacsó adott képessége, hogy könnyű kézzel nyúljon a témához, és úgy küldje haza közönségét, hogy miközben mosolyra fakasztja, el is gondolkoz­­tatja nézőit. A Banánhéj keringő — Bacsó leg­utóbbi filmje — elsőrendű illusztrá­ciója a rendező tehetségének. A film forgatókönyve — szintén Ba­csó munkája — ugyanolyan jól si­került, okos munka, mint a megva­lósítás, a filmre való átültetés ma­ga. A film komikus helyzetek soro­zata, de a felvonuló figurák önma­gukban is mulatságosak és jól raj­zoltak. Egy külföldinek — mint nekem is, hiába járok már évek óta a Magyar Játékfilmszemlére — nehéz és me­rész vállalkozás lenne megítélni, fel­becsülni Bacsó szatírájának értékeit. A film igazságok sorozata, és a né­zők (akikkel együtt láttam a bemu­tató előadást) reagálásából úgy tű­nik, a film hat az érzelmekre. Az alaphelyzet, amelyre az író-rendező építi a történetet: egy nő idegössze­omlást kap egy hivatalban, ledobál­ja ruháit, és így, meztelenül sétál ki az utcára — mulatságos és szimboli­kus is egyszerre. A félreértések so­rozata azután következik, amikor az orvos pusztán kedvességből beta­karja a nőt kabátjával, s többek között bűnügy vádjával is illetik. A végső pillanatban Bacsó újra a lemeztelenítés eszközéhez nyúl, ami­kor az orvos és az ápolónő-szerető — megtagadva a társadalmat — ru­hátlanul elvonulnak (itt is szimbo­likus ez), éppúgy meztelenek, mint a film által közszemlére tett közélet maga. Nem minden működik azonban jól a filmben. Az elképzelés, amely szerint az orvos menyasszonya olyan könnyen elhagyja vőlegényét a fent említett incidens miatt, erőltetett, mint egy előre megszerkesztett jel­mondat. Bizonyos helyeken rövi­­debbre vághatták volna a filmet, de a gyenge pontokon mutatott türel­méért a közönség megkapja jutal­mát. Egy fontos részlet emelkedik ki ebből a különös szatírából. Eltérő­en Bacsó munkáitól, például a Ta­nútól, Bacsó itt valóban a jelen időt veszi célba. Merész film a Banán­héjkeringő, nem akar élvezetes len­ni, elfogadtatja magát olyannak, amilyennek a való élet sokak által látható. Ez a film a világon minde­nütt értékes, sikeres lehet. Bárhol készülhetnek olyan filmek, melyek­nek hősei Bacsó filmjének főhőseit követik; ők is elsétálhatnak mezte­lenül a napnyugtában. 54 Hágai Katalin­ ­Kétesztendős korától ba­­lettozni tanult, majd az Ál­lami Balettintézet növendéke lett, ahol 1980-ban szerzett diplomát. Az itteni egyéves művészképző után a Moszk­vai Állami Balettintézetben fejezte be tanulmányait. 1982-ben szerződtette az Ope­raház, és 1985 óta viseli a magántáncosnői címet és rangot.­ Hol és mikor született: Budapesten, 1961. június 3-án. Családi állapota: férjezett, öt évvel ezelőtt kötöttem há­zasságot Erdélyi Sándorral, aki ugyancsak az Operaház balettegyüttesének szólótán­cosa. Gyermekünk még nincs, de kettőt tervezünk ... Csillagképe: Iker vagyok, el is olvasok minden kezem­be kerülő horoszkópot, de nem hiszek benne. Babonás, már inkább! Ha kívánok valamit, gyorsan le­kopogom, ha fekete macskát látok, háromszor megpördü­­lök magam körül, bal felé. A teliholdnál pedig valami szé­pet szoktam kívánni. Volt úgy, hogy teljesült is ... Hajszíne: barna. Szeme színe: zöld, mint a cicáknak. Kedvenc színe: természete­sen a zöld. Kedvenc illata: változó. Kedvenc étele: a makaró­ni. Főzni tudok, szeretek is, de alig van rá időm. Egyéb­ként a túrótorta a speciali­tásom. Kedvenc itala: a csipketea. Testsúlya: 49 kilogramm. Magassága: 167 centiméter. Szokott-e fogyókúrázni: az intézetben mindnyájan fo­gyóztunk, de mostanában nem gond, hogy tartsam a „versenysúlyomat”. Hiszen egész nap keményen mozgok. Hogyan telik el egy átlag­munkanapja : reggel fél nyolckor kelünk, férjemmel együtt jövök be az Operába, itt reggelizünk. Tíz órakor kezdődik a gyakorlati óra, utána 45 perc ejtőzés, majd szereppróba 12-től 2-ig, egy másik szerep próbája 2-től 4-ig és a soron következő fellépés emlékpróbája este 6-tól 8-ig. Ha viszont aznap előadásom van­, akkor csak a gyakorlati órán veszek részt, utána hazasietek és megpró­bálok néhány órát alvással, erőgyűjtéssel tölteni. De dél­után 4 órakor már mindig az öltözőmben vagyok, mert so­káig tart a sminkelés, a fri­zurakészítés, nem maradhat el a 30—40 perces bemelegí­tés sem, s már kezdődik is az „esti tánc”. És előadás után: látja, ez már nehezebb! Órákig tart, amíg „leengedek”. Ezt a fo­lyamatot beszélgetéssel, olva­sással igyekszem meggyorsí­tani, de éjjel 1 óra előtt nem jön álom a szememre. Mit jelent az ön számára a siker: rettentően feldob. Nagy munkakedvem támad tőle, feltöltődöm energiával. És a bukás­ iszonyúan le tud törni, de tüzetesen átol­vasom a „letoló”, ám tárgyi­lagos, hasznos kritikákat is, s igyekszem megszívlelni. Mit jelent az ön számára a népszerűség, eddig még nem volt szerencsém talál­kozni vele. Nem csoda, mi, táncosok egészen másként nézünk ki a magánéletben, mint a színpadon, ahol elta­karja az arcvonásokat a sok festék, a nagy paróka. Miért választotta ezt a hi­vatást: pöttömnyi gyermek­koromtól kezdve a tánc töl­tötte be az életemet. Kilenc­éves koromban Berczik Sári néni volt az, aki a leginkább javasolta, hogy jelentkezzek a balettintézetbe. Azóta sem bántam meg! Az elmúlt években sorra kaptam a szebbnél szebb feladatokat. A címszerepet táncolhattam a Rómeó és Júliában, Zaré­­ma lehettem a Bahcsiszeráji szökőkútban, a Lány a Cso­dálatos mandarinban, a Ki­rálylány a Fából faragott ki­rályfiban, a női főszerep Fo­dor Antal Látomásában és sorolhatnám tovább. Most mire készül: a többi között a Sylvia címszerepé­re, ez áprilisban esedékes, előtte ismét én leszek a Lány a Mandarin korábbi, Haran­gozó Gyula-féle változatában és Mária Magdalénát formá­lom meg Fodor Antal Próba című táncjátékában. Izgal­mas az a két szerep is, amely Balanchine két egyfelvonásos balettjében várt rám. Táncolt-e már külföldön, igen! Ausztriában, az elmúlt nyáron. Velünk volt harma­dikként Metzger Márta is. Nemrég alakult meg a ba­lettkaron belül a Budapesti Kamarabalett, ennek tagja­ként vendégszerepeltem a közelmúltban Spanyolország­ban és Szicíliában. Szerepvágyai­ nincsenek, már csak azért sem, mert meg akarom magam kímélni az olyan csalódásoktól, ame­lyeknek ki­tenném magam, ha nem én kapnám a vágyott szerepet. A klasszikus vagy inkább a mai, modern balett híve: mindkettőé. A klasszikusé a hagyományok miatt, a mo­derné pedig azért, mert iz­galmas felfedezni az új ki­fejezési módokat. Volt-e már balesete, sze­rencsére még csak egyszer: próba közben egy kissé be­törtem az orromat. De ez semmi, hiszen a mi szak­mánk bizony igencsak veszé­lyes! Húzódás, repedés, ín­­szakadás szinte mindennapos „pech”... Hogyan memorizálja sze­repeit, hiszen a balett-tánco­sok nemigen forgatják a tánckottákat: nagy segítség a video! Itt, az Operaházban végignézhetjük a korábbi előadások felvételeit, otthon is így tartjuk ébren a me­móriánkat, és fedezzük fel az esetleges hibákat. Nagy-e a rivalizálás az együttesben, inkább úgy mondanám, vannak közöt­tünk — sajnos — olyanok, akik intrikálnak. De nem kell odafigyelni. Meddig tart egy balett­­táncosi karrier: mi 25 évi munka után mehetünk nyug­díjba — papíron. Valójában a 40 éves korunk betöltése után már nincs sok hátra a pályánkból. Ha búcsút mond­tam a tütünek, majdnem biztos, hogy valamilyen „pol­gári” foglalkozást választok. Egyébként a férjem is így gondolkodik. S ha külföldre hívnák, at­tól függően fogadnám el, hogy hová és milyen szerep­re, de csak rövid időre. Ne­kem itt van az otthonom, a családom és­­ talán már nem szerénytelenség, ha hoz­záteszem, a közönségem. G. T. Kínáló­ ­,HI új kedvezménye: NYUG­D­ÍJASOK M­OZI­BÉRLETE amellyel féláron válthat jegyet bármely budapesti filmszínház bármely előadására, bármely helyre! A bérlettömb ára 10 forint. Megváltható minden budapesti moziban. /A régi bérletek március 31-éig díjmentesen becserélhetők a film­színházak vezetőinél./ BARTÓK/du./, KOSSUTH, HUNYADI Üzenet üzenet hátán - beszélgetés levélben: RÓZSA JÁNOS új filmjének főszerepében UDVAROS DOROTTYA és KOLTAI RÓBERT

Next