Képes 7, 1987. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)
1987-03-14 / 11. szám
FILM WILLIAM WOLF (USA) (A Magyar Játékfilmszemle vendége) A Banánhéjkeringő egy amerikai szemével Bacsó Péternek különleges tehetsége van ahhoz, hogy a magyar valóságot egyszerre komoly szatírával, ugyanakkor népszerűen szórakoztatva tálalja. Eltérően másoktól, akik unalmasan, lehangolóan,kemény kézzel próbálnak politikai mondanivalót adni filmjeiknek. Bacsó adott képessége, hogy könnyű kézzel nyúljon a témához, és úgy küldje haza közönségét, hogy miközben mosolyra fakasztja, el is gondolkoztatja nézőit. A Banánhéj keringő — Bacsó legutóbbi filmje — elsőrendű illusztrációja a rendező tehetségének. A film forgatókönyve — szintén Bacsó munkája — ugyanolyan jól sikerült, okos munka, mint a megvalósítás, a filmre való átültetés maga. A film komikus helyzetek sorozata, de a felvonuló figurák önmagukban is mulatságosak és jól rajzoltak. Egy külföldinek — mint nekem is, hiába járok már évek óta a Magyar Játékfilmszemlére — nehéz és merész vállalkozás lenne megítélni, felbecsülni Bacsó szatírájának értékeit. A film igazságok sorozata, és a nézők (akikkel együtt láttam a bemutató előadást) reagálásából úgy tűnik, a film hat az érzelmekre. Az alaphelyzet, amelyre az író-rendező építi a történetet: egy nő idegösszeomlást kap egy hivatalban, ledobálja ruháit, és így, meztelenül sétál ki az utcára — mulatságos és szimbolikus is egyszerre. A félreértések sorozata azután következik, amikor az orvos pusztán kedvességből betakarja a nőt kabátjával, s többek között bűnügy vádjával is illetik. A végső pillanatban Bacsó újra a lemeztelenítés eszközéhez nyúl, amikor az orvos és az ápolónő-szerető — megtagadva a társadalmat — ruhátlanul elvonulnak (itt is szimbolikus ez), éppúgy meztelenek, mint a film által közszemlére tett közélet maga. Nem minden működik azonban jól a filmben. Az elképzelés, amely szerint az orvos menyasszonya olyan könnyen elhagyja vőlegényét a fent említett incidens miatt, erőltetett, mint egy előre megszerkesztett jelmondat. Bizonyos helyeken rövidebbre vághatták volna a filmet, de a gyenge pontokon mutatott türelméért a közönség megkapja jutalmát. Egy fontos részlet emelkedik ki ebből a különös szatírából. Eltérően Bacsó munkáitól, például a Tanútól, Bacsó itt valóban a jelen időt veszi célba. Merész film a Banánhéjkeringő, nem akar élvezetes lenni, elfogadtatja magát olyannak, amilyennek a való élet sokak által látható. Ez a film a világon mindenütt értékes, sikeres lehet. Bárhol készülhetnek olyan filmek, melyeknek hősei Bacsó filmjének főhőseit követik; ők is elsétálhatnak meztelenül a napnyugtában. 54 Hágai Katalin Kétesztendős korától balettozni tanult, majd az Állami Balettintézet növendéke lett, ahol 1980-ban szerzett diplomát. Az itteni egyéves művészképző után a Moszkvai Állami Balettintézetben fejezte be tanulmányait. 1982-ben szerződtette az Operaház, és 1985 óta viseli a magántáncosnői címet és rangot. Hol és mikor született: Budapesten, 1961. június 3-án. Családi állapota: férjezett, öt évvel ezelőtt kötöttem házasságot Erdélyi Sándorral, aki ugyancsak az Operaház balettegyüttesének szólótáncosa. Gyermekünk még nincs, de kettőt tervezünk ... Csillagképe: Iker vagyok, el is olvasok minden kezembe kerülő horoszkópot, de nem hiszek benne. Babonás, már inkább! Ha kívánok valamit, gyorsan lekopogom, ha fekete macskát látok, háromszor megpördülök magam körül, bal felé. A teliholdnál pedig valami szépet szoktam kívánni. Volt úgy, hogy teljesült is ... Hajszíne: barna. Szeme színe: zöld, mint a cicáknak. Kedvenc színe: természetesen a zöld. Kedvenc illata: változó. Kedvenc étele: a makaróni. Főzni tudok, szeretek is, de alig van rá időm. Egyébként a túrótorta a specialitásom. Kedvenc itala: a csipketea. Testsúlya: 49 kilogramm. Magassága: 167 centiméter. Szokott-e fogyókúrázni: az intézetben mindnyájan fogyóztunk, de mostanában nem gond, hogy tartsam a „versenysúlyomat”. Hiszen egész nap keményen mozgok. Hogyan telik el egy átlagmunkanapja : reggel fél nyolckor kelünk, férjemmel együtt jövök be az Operába, itt reggelizünk. Tíz órakor kezdődik a gyakorlati óra, utána 45 perc ejtőzés, majd szereppróba 12-től 2-ig, egy másik szerep próbája 2-től 4-ig és a soron következő fellépés emlékpróbája este 6-tól 8-ig. Ha viszont aznap előadásom van, akkor csak a gyakorlati órán veszek részt, utána hazasietek és megpróbálok néhány órát alvással, erőgyűjtéssel tölteni. De délután 4 órakor már mindig az öltözőmben vagyok, mert sokáig tart a sminkelés, a frizurakészítés, nem maradhat el a 30—40 perces bemelegítés sem, s már kezdődik is az „esti tánc”. És előadás után: látja, ez már nehezebb! Órákig tart, amíg „leengedek”. Ezt a folyamatot beszélgetéssel, olvasással igyekszem meggyorsítani, de éjjel 1 óra előtt nem jön álom a szememre. Mit jelent az ön számára a siker: rettentően feldob. Nagy munkakedvem támad tőle, feltöltődöm energiával. És a bukás iszonyúan le tud törni, de tüzetesen átolvasom a „letoló”, ám tárgyilagos, hasznos kritikákat is, s igyekszem megszívlelni. Mit jelent az ön számára a népszerűség, eddig még nem volt szerencsém találkozni vele. Nem csoda, mi, táncosok egészen másként nézünk ki a magánéletben, mint a színpadon, ahol eltakarja az arcvonásokat a sok festék, a nagy paróka. Miért választotta ezt a hivatást: pöttömnyi gyermekkoromtól kezdve a tánc töltötte be az életemet. Kilencéves koromban Berczik Sári néni volt az, aki a leginkább javasolta, hogy jelentkezzek a balettintézetbe. Azóta sem bántam meg! Az elmúlt években sorra kaptam a szebbnél szebb feladatokat. A címszerepet táncolhattam a Rómeó és Júliában, Zaréma lehettem a Bahcsiszeráji szökőkútban, a Lány a Csodálatos mandarinban, a Királylány a Fából faragott királyfiban, a női főszerep Fodor Antal Látomásában és sorolhatnám tovább. Most mire készül: a többi között a Sylvia címszerepére, ez áprilisban esedékes, előtte ismét én leszek a Lány a Mandarin korábbi, Harangozó Gyula-féle változatában és Mária Magdalénát formálom meg Fodor Antal Próba című táncjátékában. Izgalmas az a két szerep is, amely Balanchine két egyfelvonásos balettjében várt rám. Táncolt-e már külföldön, igen! Ausztriában, az elmúlt nyáron. Velünk volt harmadikként Metzger Márta is. Nemrég alakult meg a balettkaron belül a Budapesti Kamarabalett, ennek tagjaként vendégszerepeltem a közelmúltban Spanyolországban és Szicíliában. Szerepvágyai nincsenek, már csak azért sem, mert meg akarom magam kímélni az olyan csalódásoktól, amelyeknek kitenném magam, ha nem én kapnám a vágyott szerepet. A klasszikus vagy inkább a mai, modern balett híve: mindkettőé. A klasszikusé a hagyományok miatt, a moderné pedig azért, mert izgalmas felfedezni az új kifejezési módokat. Volt-e már balesete, szerencsére még csak egyszer: próba közben egy kissé betörtem az orromat. De ez semmi, hiszen a mi szakmánk bizony igencsak veszélyes! Húzódás, repedés, ínszakadás szinte mindennapos „pech”... Hogyan memorizálja szerepeit, hiszen a balett-táncosok nemigen forgatják a tánckottákat: nagy segítség a video! Itt, az Operaházban végignézhetjük a korábbi előadások felvételeit, otthon is így tartjuk ébren a memóriánkat, és fedezzük fel az esetleges hibákat. Nagy-e a rivalizálás az együttesben, inkább úgy mondanám, vannak közöttünk — sajnos — olyanok, akik intrikálnak. De nem kell odafigyelni. Meddig tart egy baletttáncosi karrier: mi 25 évi munka után mehetünk nyugdíjba — papíron. Valójában a 40 éves korunk betöltése után már nincs sok hátra a pályánkból. Ha búcsút mondtam a tütünek, majdnem biztos, hogy valamilyen „polgári” foglalkozást választok. Egyébként a férjem is így gondolkodik. S ha külföldre hívnák, attól függően fogadnám el, hogy hová és milyen szerepre, de csak rövid időre. Nekem itt van az otthonom, a családom és talán már nem szerénytelenség, ha hozzáteszem, a közönségem. G. T. Kínáló ,HI új kedvezménye: NYUGDÍJASOK MOZIBÉRLETE amellyel féláron válthat jegyet bármely budapesti filmszínház bármely előadására, bármely helyre! A bérlettömb ára 10 forint. Megváltható minden budapesti moziban. /A régi bérletek március 31-éig díjmentesen becserélhetők a filmszínházak vezetőinél./ BARTÓK/du./, KOSSUTH, HUNYADI Üzenet üzenet hátán - beszélgetés levélben: RÓZSA JÁNOS új filmjének főszerepében UDVAROS DOROTTYA és KOLTAI RÓBERT