Képes 7, 1987. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)
1987-03-28 / 13. szám
Az Ön által megvásárolt készülék használt árunak minősül. Vetéllási és szavatossági kötelezettséget, valamint alkatrész biztosítást nem tudunk vállalni, ezért 56 %-os árengedménnyel hoztuk forgalomba. A készülék érintésvédelmi,szigeteléstechnikai bevizsgálása nem történt meg. Használatbavétel előtt szakemberrel be kell vizsgáltatni. Centrum Divatcsarnok és Otthon áruház megelőz, végül is szakmai kérdések tömegét tartalmazza. De talán nem felesleges bepillantani a kulisszák mögé, s megismerkedni két MEKI- ellenőrzés történetével. A konnektor nem bírta a (be)gyűrődést Mellékleten küldünk 4 db Dal— 162 típusú dugaszolóaljzatot” — írta a Veszprémi Vegyipari Egyetem, majd közölte, hogy a Kossa István kollégiumban beépített 1500 db ilyen Kontakta gyártmányú konnektorból 1-2 évi használat után mintegy 200 db tönkrement. A MEEI-ben megállapították, hogy a beküldött konnektorok eltérnek a korábban jóváhagyott mintától. A védőérintkezőjük begyűrődött, ami annyit jelent, hogy használatuk életveszélyes lehet, mert így nem földelik le a bekapcsolt készülékeket. Ezek után megindult a gépezet. Első lépés: a MEEI tájékoztatta a gyártót, a Kontaktot a reklamációról és arról, hogy záros határidőn belül a gyártást ellenőrizni kívánják. Az üzletekben pedig próbavásárlásokat végeztek, konnektorokat vásároltak. Második lépés: A boltokból behozott mintákat megvizsgálták és megállapították, hogy a védőérintkezők fele már az élettartam-vizsgálat kezdeti szakaszában tönkrement. A balesetveszélyes csatlakozók további árusítását betiltották. Harmadik lépés: az MTI közleménye megjelent a sajtóban, hogy a vásárlók reklamációját minden további nélkül el kell fogadni, és a vételárat vissza kell téríteni. A negyedik lépés: a MEEI ellenőrei a gyárban vizsgálták a hibák okait. A védőérintkező — egy kis rugózó fémlapocska — a konnektor nagy igénybevételnek kitett alkatrésze. Valahányszor benyomják a csatlakozó dugót, ennek a fémlapocskának kell a dugó hasonló fémlapocskájához szorulnia. Hogy mitől gyűrődhet meg a védőérintkező? Például, ha nem megfelelő minőségű anyagból gyártják. Vagy ha nem jó ívben hajlítják. A Kontaktéban mindkettő előfordult. A védőérintkezők anyaga más minőségű volt, mint a jóváhagyott mintákon levőké, a hajlítószerszám kopása miatt pedig az aljzatok öszszeszerelésénél egyenként (!) állították be a védőérintkezők ívét, hajlatát. Ami nem nevezhető épp a legkorszerűbb módszernek — amellett, hogy nem is megbízható. Végül is a gyártónak intézkednie kellett a hibák kijavítására. Ennek megtörténte után a MEEI ismét engedélyezte a most már hibátlan dugaszolóaljzatok (azaz konnektorok) árusítását. Felül más, mint alul, avagy játék a (típus)számokkal Az „ügy” nem túl izgalmasan kezdődött. Felhívták a MEKI figyelmét, hogy a TRAKIS (Transzformátor-, Röntgen- és Villamoskészülék-gyártó Szövetkezet) biztonsági transzformátorai nem minden tekintetben elégítik ki a szabvány követelményeit. Aztán kiderült, hogy a TRAKIS ezeket a transzformátorokat — több más termékkel együtt — már évek óta forgalmazza, érvényes MEEI-engedély nélkül! A sajtóban közzétették a letiltott TRAKIS-áruk jegyzékét. A lista egyre bővült, a vevők már nem tudták, melyik TRAKIS-cikket vehetik meg, s melyiket nem (és sorra vitték-hozták a MEEI-be a korábban vásároltakat). Azután újabb két akkumulátortöltőről derült ki, hogy balesetveszélyes, az ATM 12/3 és az MT 6/3 típusról, majd később egy harmadikról, az MT 12/3-ról is. Ez utóbbiakról például a vizsgálat a következőket állapította meg: a töltés során kézbe fogott fémcsipeszek hálózati áram alá kerülhetnek, magyarán jól megrázhatják azt, aki TRAKIS-módon tölti akkumulátorát. A forrasztott kötéseket rosszul rögzítették, a hálózati csatlakozóra nem helyeztek vezeték-bevezetőt. Ami a legszebb, az MT 12/3 típusú akkutöltőhöz adott minőségi bizonyítványon a TRAKIS egy olyan MEEI jegyzőkönyvszámot tüntetett fel, amely egyszerűen nem létezik. Ám, hogy még nagyobb legyen a kavarodás, az akkutöltő csomagolásán olyan fénykép van, amiből a vevő arra következtethet, hogy a készülékkel motorkerékpár-akku is tölthető. Hát nem, a MEEI 2,2—2,5 amperes töltőáramot mért, s ha ilyennel töltenék a 8—14 Ah-ás motorkerékpár-akkut, az túltöltődne és tönkremenne. Egy biztos: a TRAKIS kifogyhatatlan az ötletekből. Egyik akkutöltőjét például úgy hozta forgalomba, hogy a tartódoboz tetején MT 6 típust jelölt meg, az alján pedig MT 12/3-at. Ebből jöjjön rá valaki, hogy mit vásárolt! És az ügynek még nincsen vége! Miután megjelent a letiltás, telefonáradat indult meg. Előbb a boltok vezetői jelentkeztek a MEEI-nél, hogy nem értik az egészet és nem tudják mit tegyenek. A TRAKIS-tól ugyanis telefonáltak nekik, tévedés történt, nincs is letiltás, már küldik is az érvényes MEEI minősítő iratot. El is küldték az M (módosított) típusjelű iratokat, csakhogy azok nem a letiltott, hanem a módosított, kijavított termékekre vonatkoztak. TRAKIS-ék azt is közölték a boltokkal: ne vegyenek semmit vissza a vevőktől, mert ők ugyan nem veszik át a visszavett árukat. Ezt követően a vevők telefonáradata következett, akik viszont azon háborodtak fel, hogy az üzletben nem vették vissza tőlük az életveszélyes termékeket, holott az állt az újságban, hogy visszaveszik. Most mi az igazság? Sikerült teljes zűrzavart teremteni. A TRAKIS a kötelező érintésvédelmi — minket, fogyasztókat védő! — vizsgálatokat bürokráciának, a MEEI-t piszkálódó hatósági intézménynek tüntette fel. Az érvelés enyhén szólva furcsa: mi szükség hatósági ellenőrzésre, mikor a gyártó úgyis felelős a termékeiért?! Ami olyan „reformul” hangzik. Ám azért jó tudni, hogy még a legpiacibb piacgazdaságokban is, hatósági ellenőrzéshez kötik az életet, egészséget, környezetet veszélyeztető termékek forgalmazását. Nem ritka, hogy a törvényes előírások betartására irányuló törekvéseket, a fogyasztói érdekeket sértő manipulációkat a reform továbbfejlesztésének tetszetős csomagolásába burkolva szeretnék nekünk eladni. A bürokratikus, felesleges megkötések feloldásáért folytatott harc azonban semmiképpen sem vezethet a fogyasztói érdekvédelem gyengítéséhez! — bóc —