Képes 7, 1987. január-március (2. évfolyam, 1-13. szám)

1987-03-28 / 13. szám

kockázattal járt. A megtorlás soha­sem maradt el: letiltották a kime­nőnket vagy eltiltottak a hobbiktól. Osztálytársaim közül jó néhányan nem is bírták a légkört és év végén elhagyták az iskolát. Én viszont ro­mantikus lényemnél fogva mindig is vonzódtam a különleges helyekhez, helyzetekhez és misztikus atmosz­férát árasztó zárt közösségek vilá­gához. Csak úgy éreztem jól magam, ha rend, valamiféle áttekinthető szervezettség vesz körül, mert úgy gondolom, ahhoz, hogy a „balhé" észrevehető legyen, megérje a rápa­zarolt energiát, egyfajta rend kell. Azóta is a gimnáziumban megszo­kott szigorú erkölcsi normáknak szeretnék megfelelni a nap minden órájában. — A színművészet iránti érdek­lődése is itt bontakozott ki? — Igen. A gimnáziumban hagyo­mány volt, hogy a soros harmad­évesek előadnak egy moralitást. Eliot Gyilkosság a székesegyház­ban c. művében az Első lovag sze­repét játszottam. Nagyon élveztem az előadással aratott sikert, azt, hogy a közönségnek képes voltam örö­met szerezni, és ettől nekem is jó lett a közérzetem. Azóta is ezt tar­­tom az igazi sikernek. — Az előadást követően művé­szetre fogékony paptanáraim biz­tatására lejártam az iskola pincéjébe vers- és prózamondást gyakorolni, majd jelentkeztem a Színház- és Filmművészeti Főiskolára. Első neki­futásra felvettek. Ha jól emlékszem, a felvételin Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila akkoriban hozzám közel álló gondolatokat megfogalma­zó verseit meg valamilyen monológot mondtam. Csak arra emlékszem, hogy az első rostán Gáti József, míg a má­sodiktól későbbi osztályfőnököm, Kazimir Károly és Ádám Ottó vizs­gáztattak. — Nem félt a kudarctól? — Eszembe se jutott. A szoron­gást, a felvételi vizsga jelentőségének túlbecsülését csak hírből, azoknak az elbeszéléséből ismertem, akiket sokadik nekirugaszkodásra vettek fel. Nem is tudom, milyen érzés le­het, mondjuk, hatodszor is nekivágni a rostavizsgának. Bár magamat is­merve, a komolynak vélt dolgokban fanatikus vagyok. Amiben fantáziát látok, azt nem hagyom abba, amiről viszont megérzem, hogy nem vagyok rá való annak hátat fordítok. — Mit adott önnek a főiskola? — Rengeteg újabb élményt, be­nyomást. A négy év alatt évfolyam­­társaimmal — többek között — Ku­­bik Annával, Forgács Péterrel, In­­cze Józseffel és Sípos Lászlóval te­herbíró, azt hiszem, lelkiismeretes közösséggé formálódtunk. Kazimir Károly és tanáraink, pld. Vadász Ilona, Iglódi István, Pintér Tamás sok mindenre megtanítottak bennün­ket. Nagyon fontos volt, hogy már másodévtől — Kazimir jóvoltából — részt vehettünk a Thália és a Kör­­színház produkcióiban, de említhet­ném az Iglódinak köszönhető vár­­színházi előadásokat is: a Lovakat lelövik ugye, az Én, Claudiust vagy a Végítélet napját. Máig az egyik legemlékezetesebb szerepemnek tar­tom a vizsgaelőadás, a West Side Story modern Mercutiónak megfe­lelő Riff szerepét. A főiskola elvég­zése után több színház kínált szer­ződést, és én a Nemzeti Színház hí­vását fogadtam el, mert mindig hit­tem abban, hogy ez a jelző az ország első színházát illeti. A színház ak­kori vezetői — Zsámbéki Gábor és Székely Gábor — ugyan figyelmez­tettek arra, hogy ez nem azzal a ré­gi méltósággal Zsíró Nemzeti, amire számítok, de ez mit sem változta­tott elhatározásomon. Hová tartok? — A hat évad alatt eljátszott, többnyire vezető szerepek azt bizo­nyítják: talán helyesen választott... — Bár alaposan megváltozott a színház vezetése, én mégis itt va­gyok. A Nemzetiben ma is egy olyan kivételes egyéniségekből álló, tapasztalt színészgárda dolgozik, mint amilyenek Kállai Ferenc, Agár­di Gábor, Sinkovits Imre. Tőlük el­tanulhatom a mesterség fortélyait. Külön világ volt a maga odaadásá­val Őze Lajos. Ő nagyon hiányzik. De kortársaim közül is szívesen dolgozom együtt mindazokkal — Funtek Frigyessel, Rubold Ödönnel vagy Kubik Annával —, akik hiva­tásnak tekintik a színészetet és ezért hajlandók áldozatot hozni. — Hat éve végeztem el a főisko­lát, tehát még csak a pálya elején tartok. Tele vagyok akarattal és le­hetőségekkel. Mégis, elkeserítőnek tartom a magyar színházi élet je­lenlegi állapotát, aminek — véle­ményem szerint — egyik achilles­­sarka a főiskolai oktatás. Nem szí­vesen piszkítom be a saját fészke­met, de hiányolom az olyan színész egyéniségeket, illetve színházhoz értő tanárokat, akik a szakmai ismere­tek átadásán túl megtanítanák a nö­vendékeket arra a magasabbrendű morálra, amivel, úgy hiszem, min­den művésznek rendelkeznie kellene. Mert másképpen hogyan képes szó­székké emelni a színpadot?! Ehhez keménység, kitartás, fegyelmezett­ség, alázat és nem is kevés bátor­ság szükségeltetik. Tisztelet azok­nak a tanároknak, akik példamuta­tásukkal erre nevelnek. Sajnos, nincsenek sokan. Éppen ezért már a főiskolán elszaporodik azoknak a színészjelölteknek a száma, akik a színpadot csupán az olcsó ügyeske­dés színteréül használják. — Meg aztán a felvételi rendszer­rel sem értek egyet. Pár perc alatt nem lehet elbírálni senkinek az al­kalmasságát. Úgy gondolom, hogy­ha többhetes, hónapos kurzusokon válogatnák ki a jelölteket, és rend­szeressé válnának a rostavizsgák, akkor végül csak a valóban tehet­ségesek kerülnének a pályára. És nagyon hasznosnak tartanám, ha még egy másik hazai egyetemen is lehetőség nyílna a színészdiploma megszerzésére. A konkurencia nyil­ván magában rejtené azt az egész­séges versenyszellemet, ami az em­bereket képességeik maximumának kifejtésére ösztönzi. — Az­­elmondottakból arra kö­vetkeztetek, hogy tudatosan, sokat töprengve építi pályáját. — Ez igaz. Hat év elteltével és némi önismerettel meg kell barát­koznom a ténnyel, hogy színész let­tem. A játék és az önmutogatás örö­mén kívül erkölcsi felelősséggel tar­tozom a szerepeimnek és a közön­ségnek. Ehhez meg kell találni azo­kat a társakat, akik a cél eléréséhez segítenek és fordítva. L­atinovits Zoltán, Soós Imre és Őze Lajos min­denképpen irányt szabott, de Kállai Ferenc, Sinkovits Imre, Dégi István, Cserhalmi György vagy Balkay Géza játéka is magas mércém. — Ebben az évadban tíz jelentős szerepet játszom. A Tartuffe, a II. Richard és az István, a király cím­szerepek, de a Magyar Elektra Registus királya, a Rómeó és Júlia Mercutiója, Az ember tragédiájá­nak Ádámja, a Királyasszony lo­vagjában Don Cesar de Bazan, a Mó­zes Áronja, a Játékszínben látható Tüzet viszek Mátéja és a Vendég­ség Dávid Ference is főszerepek. — A szerepeimmel mindig önma­gamról vallok. Kötelességem minden energiámmal szerepeim érdekeit szolgálni és ezen keresztül az elő­adásét. Amennyiben olyan rendező­vel dolgozom, aki a darab ürügyén csak a maga elképzeléseit akarja megvalósítani, és a szerep igazságát figyelmen kívül hagyja, akkor kö­telességem annak a megvédése. Per­sze, annál jobb érzés nincs, mint amikor egy húron pendülünk és a próbák alatt együtt alakítjuk ki az előadást. Ilyen munka volt az őszön bemutatott Páskándy Géza-dráma, a Vendégség. Taub János rendező nagy türelemmel és bizalommal volt irántam, tehát alkotótársnak tekin­tett. Az ő színésztisztelete ma csak kevesek sajátja. A színésznek vi­szont játékkal kell bizonyítania. Nincs más hatalma. HUNYOR AGNES oD Ou LU —I —I D 2 6 o u_

Next