Képes 7, 1988. május-július (3. évfolyam, 19-31. szám)
1988-05-28 / 22. szám
Koncepció és törvény Az Országgyűlés ez év márciusában jóváhagyta a közúti közlekedési törvényt. „A közlekedés fejlesztési koncepciója az ezredfordulóig" című tanulmányból idézek: „Közúthálózatunk mennyiségben, minőségben és szerkezetben egyaránt elmarad a nemzetközi színvonaltól, átbocsátóképessége a jelenlegi gépjárműállománnyal sincs összhangban. Autópálya-, autóút-ellátottságunk negyede az európai országok átlagának, és alig több mint fele a szocialista országokénak. A lassú építési ütem miatt az elmaradás rohamosan fokozódik. " „A közlekedés a nyolcvanas évek közepéig - időszakos zavarokkal, nagy élőmunka-ráfordítással és sokszor gazdaságtalanul - az igényeket mennyiségileg még kielégítette, a népgazdaság fejlődését nem akadályozta... A leépülési folyamat az utóbbi 7-10 évben felgyorsult... az utak állapota fokozatosan romlik (emiatt csökken a tranzitforgalom!), tervszerű karbantartás helyett gazdaságtalan kényszermegoldásokhoz kell folyamodni." Nincs elkülönített „útalap", egyfelől évi 30 milliárd forint nyereség származik a közlekedéssel kapcsolatos járművek eladásából, üzemanyagból, adóból, illetékből, bírságból, másrészt ugyancsak legalább 30 milliárdnyi kárt okoznak a közlekedési „veszteségtényezők". „A VII. ötéves terv hátralevő időszakában a romló tendenciák lassítását lehet célul tűzni, majd a Vili. ötéves tervidőszakban a romlás megállítását, az évtized második felében pedig a színvonal szerény javítását kell megvalósítani." Fotó: LENGYEL GÁBOR 19