Képes 7, 1988. május-július (3. évfolyam, 19-31. szám)
1988-05-28 / 22. szám
E — Amikor megpályáztuk, nem számítottunk ilyen mértékű anyagár-emelkedésre, tehát úgy kell viselkednünk, mint a kötéltáncosnak. Az árak miatt sietnünk kellene, viszont hogy ne szoruljunk kamatterhekkel járó hitelekre, nem is gyorsíthatunk... A lényeg az, hogy van munkánk, fenn tudjuk tartani ezt a munkaképes vállalatot. Nem fogunk ezen a munkán meggazdagodni, de sokat segít abban, hogy megmaradjunk. Emellett persze szinte mindent vállalunk, részt veszünk a budapesti metróépítésben, Dunakilitinél hajózsilipet csinálunk, Nagymaroson egy osztrák cég alvállalkozójaként építünk, nem sorolom. Ha akar csinálni a kiskertjéhez egy bejárót, lehet, hogy azt is elvállaljuk. — Hol tartanak most az M0-ás hídjaival? Az észak-déli transzeurópai autópálya A Balti-tengertől az Adriai-, a Feketeés az Égei-tengerig, illetve a török-iráni-iraki, valamint a török-szíriai határig mintegy 10 ezer kilométer hosszú autópályát épít tíz ország (Ausztria, Bulgária, Csehszlovákia, Görögország, Jugoszlávia, Lengyelország, Magyarország, Olaszország, Románia, Törökország) az ENSZ segítségével. Az elmúlt tíz évben a TEM-nek nagyjából kétezer kilométernyi szakasztöredékei készültek el. Magyarország a Hegyeshalom-Mosonmagyaróvár-Budapest, a Rajka- Budapest-Letenye, a Budapest-Szeged-Röszke és a Szeged-Nagylak utakon érdekelt. Ebből a 650 kilométerből mintegy 250 van készen, a többi kisrészt autóút, nagyrészt egy számjegyes főút. Az ezredfordulóig a tervezett magyarországi TEM-szakasznak talán a felét sikerül kiépítenünk, ennek része lesz a majdani M0-ás körgyűrű most épülő déli harmada. Egyelőre két fél híd épül. A Csepel-sziget ártere fölött egy ötszáz méteres hidat kell építenünk. Ebből 150 méter lesz a Duna-meder fölött, a többi természetvédelmi árterület, horgásztanyák és üdülők mellett ível át. Tehát nem lehet feltölteni, emelni kellett a szerkezetet. A cölöpalapozással elkészültünk, jelenleg az alapépítményeket csináljuk lápos, mocsaras talajon. Húsz-huszonöt méter hosszú cölöpöket verünk a földbe. A Nagy-Duna-hídra viszont alternatív javaslatot tettünk az asztalra. A tervezettnél könnyebb acél-beton kombinációt sikerült elfogadtatnunk, így a majdnem 800 méter hosszú híd könynyebb és olcsóbb lesz. Ehhez van egy saját, új módszerünk. A vízi pillérek vasbeton héját — akárcsak a kútgyűrűket a kútásók — daruval a helyükre emeljük a mederbe, aztán