Képes 7, 1989. szeptember-december (4. évfolyam, 35-52. szám)

1989-09-09 / 36. szám

Pont a kegyelettel törődtek volna akkor, amikor minden, magát magyarnak valló 18 és 60 év közötti férfit munkatáborba hajtottak, s a „malenkij robot"-ból legtöbbjük sose tért meg? Ki mert volna akkor tiltakozni: Rákóczi első győztes csatája emlékművének köveiből ne épüljön szovjet hősi emlékmű? Az emberek összeszorított fogakkal tűrtek, befelé sírtak, magukban átkozódtak és imádkoztak, míg az utcákat hangszórók szórta dal töltötte meg: „Minden ember érzi, hogy szabad..." Akkor úgy tűnt: Tiszaújlakról mindörökre elüldöztetek a magyar turulmadár. Nincs szerencsénk. A tiszaújlaki autóbusz-meg­állóban leszólított férfi nem „govorit po­ven­­gerszki”, pedig Ungváron azzal biztattak, hogy színmagyar faluba jövünk, ahol a betelepedet­tek is rákényszerülnek a magyar szóra. Végül is nem csodálkozunk. Már néhány napja Kár­pátalján - a Szovjetunió Kárpátontúli Terüle­tén - vagyunk. Kellemes és kellemetlen megle­petésekhez egyaránt hozzáedződhettünk. Csak a félelemmel nem tudunk megbékélni! Az itt élő magyarok nehezen nyílnak ki. Ha kinyílnak - a nevüket takargatják. Úgy látszik, nemzedé­kekre szóló lecke volt 1944 késő ősze, amikor a „felszabadulás” egyik első jelzéseként minden, magát magyarnak valló 18 és 60 év közötti fér­fit „malenkij robot”-ra tereltek össze. A szeren­csés kisebbség másfél-két év múltán hazatér­hetett. A kevésbé szerencsések tíz esztendő múlva. A többséget azonban mindörökre ma­gukba zárták a sztálini haláltáborok. - A félelmet mi a génjeinkben hordjuk - ma­­gyarázgatják. -És a glasznoszty? Meg a peresztrojka? -Magas a Kárpátok vonulata. A hágókon csak kevés csordogál át belőlük. CSOPORTKÉP, RÁKÓCZIVAL Szóval, a megszólított férfi nem govorit velünk po­vengerszki, ám egy fejkendős néni készség­gel útbaigazít: -A magyarokat keresik, ugye, lelkecskéim, a tanácsházán? Ott gyűléseznek. Amott fordul­janak balra, aztán jobbra ott lesz az a szép, nagy épület. Ott volt. Ha nem is szépen, de a maga tekin­télyes nagyságában. De mi már azt is megszok­tuk, hogy egy-egy szó nem ugyanazt a fogal­mat takarja odaát meg ideát. A „szép” jelző például általában nem az építészetileg értéke­set, az esztétikusat jelzi, hanem a tömegében nagyot. Esetleg csupán azt, hogy nem hámlik jelentősebben a vakolat, nem különösebb a be­ázás. Esetleg, hogy az épület tiszta, karbantar­tott. Abban sincs semmi meglepő, hogy a tisza­újlaki tanácsháza ilyen. A szovjethatalom nem fukarkodott középületek - leginkább párthá­zak, tanácsházak, kultúrházak, autóbuszvárók - építésével. Meg a Vörös Hadsereg halottai­nak (élőinek) emlékműveivel. Csak azokat az utakat tudnánk feledni! A gödrök alternatívájaként jelentkező még na­gyobb gödröket! De­­ végül is­­ megérkeztünk. Igaz, csak a Rákóczi-emlékülés végére. Pe­dig Váradi-Stemnberg János történészprofesz­­szor, a neves Rákóczi-kutató már Ungváron fi­gyelmeztetett: - Érdemes eljönnötök. Szép és tartalmas ta­nácskozás lesz, érdekes előadásokkal. És ez valóban a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szö­vetség rendezvénye. A hallgatóságot azonban még látjuk. Megha­­tottan kászálódnak ki a széksorok közül, vissza­fogott hangon váltanak szót, valami végtelenül nagy és mégis csendes örömmel nézik a könyv­tárban a Rákóczi-kiállítást, amelynek tárgyait ők maguk hordták össze. Éveken át őrizgették azokat ládafiúk mélyén, padlásokon, pincékben­­ el is ásva némelyiket de most végre előve­­hették, kiállíthatják valamennyit. Egy tiszakeresztúri atyafi lép hozzánk: - Egy csoportkép nem lehetne a mi Rákóczi­­festményünkkel együtt? Néhány perc múlva már kattog a masina a tanácsháza előtt. Egyenesre igazgatott derék­­kal-gerinccel állnak. És boldogok, hogy megte­hetik. De örömüket csak az értheti meg igazán, aki tudja, hogy mit jelent kisebbségben ma­gyarnak lenni. Sokáig szótlanul ballagunk Váradi-Stern­­berg professzorral a széles újlaki utcán. Végül ő töri meg a csendet: - Szép, értékes rendezvény volt. És szép lesz a holnapi turulavatás. -Ismét magyar turulmadár az ősi ukrán földön ? - Ez véresen komoly! Azt hiszed, hogy csak Romániában van dákoromán-elmélet? Azt hi­szed, hogy itt nem akadt magát régésznek vagy történésznek mondó, aki Turjaremete, Ungvár, Munkács, Huszt várait ne ősi ukrán végvárak­nak tartsa?! Aki Anonymusba kapaszkodva ősi ukrán földről beszéljen, vagy legalábbis a ki­jevi Rusz ősi birtokáról? Aki avar vagy magyar sírokat ne minősített volna szláv leleteknek? -Hass, alkoss, gyarapíts, s a haza fényre derül! - Mit mondasz? - Csak önmagammal beszélgetek... NÉPÜNNEPÉLY TISZAÚJLAKON 1989. július 16. Vasárnap. Házigazdánk, Bíró Ferenc testnevelő tanár pálinkás jó reggelt kí­ván a szó legvalóságosabb értelmében. A kony­hából behallatszik feleségének, Erzsikének a dudorászása. - Piros bársony süvegem... A parányi Anna Mari még parányibb pártá­ját igazgatja, hogy teljes legyen a magyar ruha a kárpátaljai magyarság közös nagy ünnepére. Történt ugyanis, hogy egy szerdai napon, július 14-én, az Úr 1703. esztendejében II. Rákóczi Ferenc Tiszaújlak és Tiszabecs között vívta meg első győztes csatáját, majd átkelt seregé­vel a Tiszán, s ezzel kezdetét vette a győzedel­mes tiszántúli hadjárat. A két napon át tartó hadicselekmények emlékére 1903-ban halmot hordtak össze az akkori Magyarország 38 me­gyéjének földjéből, annak tetejére emlékművet emeltek, csőrében kardot hozó, zárt szárnyú tu­rulmadárral. A Trianon utáni csehszlovák re­zsim még tisztelte a hagyományt, s jó szívvel tűrte, hogy e szobor zarándokhely legyen. Ma- 3

Next