Képes 7, 1990. január-április (5. évfolyam, 1-17. szám)

1990-02-10 / 6. szám

­5 A filmszemle sűrű programja elviharzott. A Tavaszi Fesztivál még a jövő hónap elérhetetlennek látszó távolában dereng. A magyar társadalom különben is kócos idegrendszerét a politika viharai borzolják De aki úgy véli, a kultúrában nem történik semmi, nagyot téved. u% 5 cc­c 3CC CQ uu u_ FILM HOMMAGE A JOHN LENNON A szemüveg széttörött Kislánykoromban tiltott tőle a mamám. Azt mondta: ronda, hosszú haja van. Később sike­rült szereznem egy ugyanolyan sapkát, mint neki volt. Büszkén hordtam, de egyszer a jégpá­lyán lelopták a fejemről. Jobban mondva nem is lopták. A sapka­­csenés az ismerkedés egyik for­mája volt. Az a fiú, aki utánam hordta, hasonlított rá kicsit. Teltek-múltak az évek, több botrány is kitört az életében. Az enyémben is. Azután egyszer csak beleszerettem, mert hason­lított egy férfira, akit szerettem. Vagy fordítva: beleszerettem valakibe, mert hasonlított Len­­nonra. Azután meghaltak mind a ketten. Lennon tényleg, a má­sik csak nekem. Én pedig fel­nőttem. John Lennon furcsa kevercse a külvárosi suhancnak, a csi­bésznek, az úrifiúnak. Az ösz­­tönembernek és az intellektuell­­nek. A lázadónak és a kispol­gárnak. A férfias férfinak és a feminin férfinak. A hűtlennek és a hűségesnek. A gyerekét el­hagyónak és a gyerekéért min­dent feláldozónak. Mindenki ta­lál benne valamit, amire szüksé­ge van, mindenkit kiegészít. Ő a jó és a rossz. Akit lehet imádni és gyűlölni. Csak elfelejteni nem lehet. Az egész világ dédelgette, milliókat keresett, szép lányok vették körül, ő mégis letartott a nem fiatal, nem túl szép japán nő mellett. A Beatles feloszlott, egy világ átkozta és siratta őket. Ő azonban kitartott. Úgy vélte, joga van élnie a saját életét egy olyan nő mellett, aki biztonsá­got nyújt neki, aki szertelen éle­tének keretet ad. Talán az any­ját pótolta? Ki tudja? Társa volt a zenében is. Yoko Ono művészetét az ítészek fele­másan fogadják. Én szeretem a csicsergő hangú, néhol hamisan éneklő Nőt, szeretem az ötleteit, a bolondozásait, és megértem John Lennont. Legalábbis azt hiszem, hogy értem. Az Imagine nem igazi film. John Lennon halála után nyolc évvel készült, azokon a képsoro­kon kívül, amelyeken Lennon két felesége, két gyereke és egy jó barátja nyilatkozik csupa ko­rábban forgatott filmből. A fil­met tehát összevágták, nem ne­héz kitalálni, kié volt az ötlet. Az ezerszer elátkozott, sokak ál­tal gyűlölt Yoko Ono szerette volna, ha férje alakját az emlé­kezeten kívül egy jól komponált film is megőrzi. A film születé­sénél David L. Wolper producer bábáskodott (az ő nevéhez fűző­dik az emlékezetes, Gyökerek című tévéfilmsorozat), valamint Andrew Solt, a rendező. A film zenei anyagát dupla album örö­kítette meg, és minő csoda, ez a lemez kapható nálunk is. Borí­tóján a jól ismert Lennon-port­­ré, amit ő rajzolt magamagáról. Ha nem volna telhetetlenség, azt kérném, bárcsak a film­anyag is kapható lenne videoka­zettán! Jó film-e az Imagine? Nem rossz és nem jó. John Lennon tökéletesen alakítja John Len­nont. Aki nem ismerte, aki nem szerette, annak egyszerű film­kockák ezek, helyenként nem jobbak, mint egy amatőr pró­bálkozásai. Azoknak viszont, akik szeret­ték Lennont - sűrű, édes nek­tár. (Intercom) BAGOTA EDIT PONTOS KRITIKÁK MÁRTA Flotow romantikus vígoperáját Tóth János rendezésében, Nagy Ferenc vezényletével újította fel az Erkel Színház. Főbb sze­replők: Pászthy Júlia, Bokos Jutta, Szüle Tamás, Leblanc Győző, Sárkány Kázmér és László Margit. Dalos Gábor - Képes 7 •••••• mert: Gulyás Dénes tavalyi nagy sikerű Rómeó-rendezése után ezúttal Tóth Jánosról is be­bizonyosodott, hogy nem csak kiváló énekes. Annyi ötletet so­rakoztat fel egy este, amennyit más, profi operarendező egy tel­jes pályán nem produkál. Végig ízlésesen és igényesen szórakoz­tató, jókedvű, kedves, magával ragadó a játék, amely a maxi­mumhoz hiányzó egy pontot is néhány előadás után bizonyára kiérdemli, amint a szereplők már teljesen együtt „lélegze­­nek" a színpadon elhelyezett ze­nekarral. Gábor István - Magyar Nem­zet •••••• mert­ remekebbnél remekebb ötletek kergetik egymást a szín­padon, ha nem is mindig eredeti forrásból merítve. (Lásd Ljubi­­mov Don Giovanni­ rendezé­­se.) Igazi commedia dell’arte lát­ható az előadáson, de az első szereposztásában hallható teno­ristánál szebb hangú énekest is el tudnánk képzelni. KOLDUSOPERA Bertolt Brecht-Kurt Weill mű­vét Gothár Péter vendégrende­zésében mutatta be a Vígszín­ház. A főbb szerepeket Kaszás Attila, Eszenyi Enikő, Igó Éva, Hegedűs D. Géza, Kern András, Kútvölgyi Erzsébet és Börcsök Enikő fh. alakítja. Gábor István - Magyar Nem­zet ••••• • mert: bámulatos szellemiséggel, a korszerűséget nagy bevérzés­sel hitelesítve, a játékot sok pompás geggel színesítve látha­tó Brecht népszerű, gyakorta előadott műve a Vígszínházban. Kár, hogy zeneileg valamivel igénytelenebb a produkció szín­vonala. Barta András - Magyar Nem­zet • •••• mert: a nagy technikai felhajtás, a fél tucatnál is több jeles színé­szi alakítás, az ízléses „átigazí­­tás”, illetve aktualizálás ellenére valami, talán az eszmei-gondo­lati összetartó erő hiányzik az amúgy szórakoztató előadásból. Koltai Tamás - Magyar Televí­zió ••••• • mert, amilyen frivol színházi bohémséggel bírálta Brecht és Weill a klasszikus kapitaliz­must, olyan laza könnyedséggel teszi ugyanezt Gothár Péter a „neokapitalizmusba” való mai zavaros átmenettel. Jó hangon szólal meg a legtöbb szereplő­­ és maga a darab is. Tarján Tamás - Népszabad­ság ••• • mert­ az előadás óriási formá­ban van. Óriási külső formában. Nem háromgarasoskodtak a díszlettel. Az elképzelés azon­ban nem kamatozott belső for­mát. A játék jobb-rosszabb ötle­tek füzére, magával ragadó szel­lemi energiája nincs. HANGLEMEZ Mácsai Pál: Zárójelentés Mikor az óra 1900. december 31-én éjfélkor elütötte a tizenki­lencedik századot, a gyermek Karinthy Frigyes lelkesen és hatalmas számokkal írta le nap­lójába az új dátumot: 1901. Új dátum, új század, új lehetősé­gek. Karácsonyi elégia című versében is így emlékszik: „Mi­lyen boldog voltam én ennek a századnak elején / Nem magam miatt szegény voltam és ma­­gamra hagyott / De volt valami példátlan izgalom és remény a levegőben / Készültünk valami­re és vártunk valami Meglepe­tést / Aminől soha még hinni se mert a világ / Egy nemzedék se... ” De a költeményt már a megcsalatottság íratja vele. Csupán pár év telt el s így kény­szerül kérdezni: „Gyalázatos század, mit tettél...?” Karinthy még indulatos és felháborodott. Nekünk a századvégre már csak a rezignáció és a szomorú­ság maradt. Ezt a rezignációt fogalmazta dalokba szövegíróként és elő­adóként Mácsai Pál, a Madách Színház sokoldalú művésze. A zene Bornai Tibor munkája. Zárójelentés - mondja a lemez címe: a szó kórházat és betegsé­get idéz. A kórt, amiről Mácsai beszél, leginkább talán század­­végelgyengülésnek lehetne ne­vezni, hogy némiképp derűs szójátékkal oldjuk melankólián­kat. Kilencvenedik esztendejé­be lépett öregemberként vege­tál a század az elfekvő egy kétes tisztaságú ágyán - nocsak, ez egy alakzat! -, és, ha akad ben­ne némi becsület, azon töpreng, mennyi mindent tett rosszul. Mácsai Pál szövegeiben a leg­fontosabb szó a félelem, valami­lyen formában négy dalban is visszatér. „Félni jár belém a lé­lek” - ez az alaphelyzet. Amit hallottunk, amit láttunk, amit megéltünk, ezt a félelmet alakí­totta ki bennünk. Láttunk „a zú­gó ég alatt / földreroskadt háza­kat”, megéltünk néma nappalo­kat és remegő éjszakákat, meg­éltük, hogy „az élelem és az ér­telem / jegyre kapható”. Itt ösz­­szegyűröttek a lobogók, a földön tévutak futnak, ez a szél­malmok országa. Itt az értelem­re annyi szó közül a félelem rí­mel. Nem rettegő, mindent el­borító félelem ez, nyugodtan le- Margitai Ági Mikor és hol született, látom, hogy kissé feszengve kérdezi... De én nem titkolom a koromat, 1937. júli­us 12-én születtem Budapesten, a VIII. kerületben. Család, sajnos, közeli hozzátarto­zóm már nem él. Apám 1944-ben, édesanyám több mint 20 évvel ez­előtt hunyt el, nővérem pedig tavaly hagyott egyedül. Szüleimnek papír­hulladék-kereskedésük volt a Karp­fenstein (ma Karácsony Sándor) ut­cában, amíg nem államosították. El­vált vagyok, gyermekem, sajnos, nincsen. Iskolái: nincs érettségim! 14 éves koromban tiszta jeles bizonyítvány­nyal kimaradtam az iskolából, hogy anyámat támogassam, és hivatásos táncosnak szerződtem a SZOT Köz­ponti Művészegyüttesébe. Ott rop­tam 17 éves koromig, kedvenc part­neremmel, Bodrogi Gyulával. Ko­rábban balettre jártam, így nem volt nehéz a rendszeres táncolás. De nem tett boldoggá. Bodrogival sok verset olvastunk, s kedvet kaptam a színészetre. 17 éves voltam, amikor - kivételesen - felvettek a színmű­vészeti főiskolára, ahol 1951-ben diplomáztam. Utána Pécsre szer­ződtem, majd végigjártam az ország csaknem valamennyi vidéki színhá­zát, Budapesten pedig tagja voltam az azóta megszűnt Petőfi Színház­nak, a Mikroszkóp Színpadnak és a József Attila Színháznak, ahol egyébként 6 évadot töltöttem, ami rekordnak számít ahhoz képest, hogy elég nyugtalan természetű va­gyok. Mindig oda megyek, ahol jól érzem magam, ha olyasmi van, amit szeretek, mert utálok mogorván ül­ni valahol és várni a sült galambra. Ha valahol nem úgy alakultak a dol­gok, ahogy én gondoltam, akkor to­­vábbálltam. Nem volt terhes ez a vándorélet, dehogynem! Mégis vállaltam, mert sorsszerűséget láttam benne, hogy így alakult az életem. De élvezem az előnyeit is: ennek a „vándorélet­nek” köszönhetem erős karaktere­met, önállóságomat, azt, hogy nem kényelmesedtem el, hogy mindig nyitott maradtam. S az sem mellé-

Next