Képes Figyelő, 1947. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1947-02-15 / 7. szám

Az élet dipui ó szép,... V­égü­l néhány szót a színházi HANCIUI­ATLÁMPÁT ? —­­ csak válítógról. Minalanában szárházi »OCCASIOt-ról, Egyetem utca hét című regényt, Rachel FIELD csodálatosan szép művét világszerte milliók olvasták. Hollywoodban természetesen felfigyeltek a »best­sellerrel és megfilmesítették. Női főszerepét, az elkényeztetett beteg milliomos leányt Loretta YOUNG, Amerika eg­yik legszebb filmszínész­­nője játssza, az orvost pedig Allan LADD, az új szerelmes színész A filmet a SCALA és OMNIA mutatja.bp..(Paramount- Mopex 151,sz.uk van kritikusoknak,­­akik nem­ tartják időszerűnek kam­erá­s hölgy« felújítását. A legizgalm­asabb realitások ko­rában élünk — valóban mi kö­ltünk ifjabb Dumas szivet fa­csaró romantikájához! Igazuk van irodalmi, társadalmi, tör­ténelmi BZrmi­on­iból e­gyaránt. Csak éppen —színházi szempont­ból nincs igazuk. A színház, ■színház é­s íratlan "törvényeivel néha olyan ellentmondást nem tűrő hatással fordul minden loigika, minden jogos irodalmi, társadalmi és történelmi argu­mentummal szembe — am­i eken nincs apelláta Különben sem ifjabb Dumas-ról van szó. Sem­mi hajlamom arra, hogy Gau­tier Margitot körüllengő, el­­avultt félvilági romantikát vé­delmezzek. Ámbár: les extremes se touchent.. Hajlandó va­gyok elhinni, hogy, amikor a valóság asztalára már (vagy még) nem igen kerül az élet pezsgőjéből, sokan siíit-en . RELLE PÁL mirhón szü­rcsé­li a romantika limonádéját. De mondom: nem erről van szó. Nekünk színházi­aknak és köztük kritikusoknak is tudomás­ul kell vennünk, hogy itt mindössze egy szerep halhatatlanságával állunk szem­ben. A halhatatlansággal, am­e­­lyet — sajnos — nem egyenlő mértékkel osztogattak az iste­nek. Ne gondoljunk Medva vagy Elektra klasszikus örökkévaló­ságára, csupán Gautier Margit­ra gondoljunk, arra a szerelmi mákonyra, amelynek bód­ó ha­tása alól egyetlen színház sem vonhatja ki magát mindaddig, amíg szerelem és olyan nagy színésznő lesz a földön, amilyen Bajor Gizi. Nin­­cs vita: Priestley darabja, a »Váratlan vendég« a téli ame­­zon egyik legnagy­obb sikere. Az elismeréshez, amellyel a sajtóó és a közönség ford­ta a darabot, rendezésit és előadást, nincs hoz­zátennivalónk. Somló Istvánt, Lehotay Árpádot, Her- BIHARINÉ KÁDÁR KLÁRA a­­dvéló Zenepedagógus nagy sikerrel szerepelt a Rádióban Jelendy Hannát, Rád­onifi Ró­­bertet sem kell felül­eíesérnünk. Itt mindössze az előadás két szereplőjére kívánjuk felhívni a figyelmet: Mindszen­ky Mar­gitra és Szabó Sándorra. Fel­fedezésre egyiküknek sincs szük­sége már, amiit azonban figyel­nünk és méltányolnunk kell: a­z egész színészi magatartásuk, stílusuk, amellyel a Víg­színház kialakuló új együtteséhez eleve hozzáidomulnak. Amikor a régi nagy színészegy­üttesek motó utánpótlását várjuk aggodalom­mal, örömmel látjuk azt­­a kol­lektív készséget, amellyel Mind­­szenthy Margit éss Szabó Sán­dor a megújuló vígszínházi já­tékstílust intonálják, körökbelrnn és sajtóban egyaránt nagy buzgalommal kongatják a vész­harangot. Sokan máris több színház bezárásáról tudnak, ami nyilvánvalóan­­túlzá­s. Nem, mintha a színházaknak általá­ban jól menne, ellenkezőleg: a legtöbb színházunk rosszul megy. Természetes, hogy ennek gazdasági és talán közbizton­sági okai is vannak. A válság azonban nem ezzel kezdődö­tt. A feszabadulás útján szün­telenül hangoztatjuk, hogy a színházak egy meg nem lévő közönségnek rá szartak s ezzel önma­guk alatt vágják a fát. Ha n­e­m tudják, vagy nem akarják tudomásul venni, hogy a régi színházat fenntartó közönség elfogyott és nem törődnek az új közönség meg­szerzésével és megneveléseé­vel, akkor majd gaz­dasági és közbiztonsági bajok nélkül is megkongatjuk a vészharangéit... Színházi őrjárat A SZÓRAKOZÁS CSÚCSPONTJA A ZENÉS VÍGJÁTÉK A MAGYAR SZÍNHÁZBAN Minden este 7 órakor, vasár- és ünnepnapokon 14 órakor is 25. ELŐADÁS

Next