Képes Figyelő, 1950 (6. évfolyam, 2-34. szám)

1950-06-10 / 23. szám

Révai József: Irodalmi tanulmányok (k. gy.) Az ember haladását szolgáló irodalom elválasztha­tatlan a politikától. Ez a tétel minden nép, minden kultúregység számára érvényes, de különösen és hangsúlyozottan igaz nálunk, Magyarországon. Legjobb íróink,­ költőink számára személyes ügy, szinte élet-halál kérdése volt a magyarság fejlődése, ku­­turális és politikai haladása. Révai József ezt így fejezi ki a kötet első tanul­mányában, Kölcseyvel kapcsolat­­ban­: »A költő, a politikus, a gon­dolkodó Kölcsey mindig haladó volt ideáljai az általános emberi haladásnak, a forradalmi pol­gárság hősi korszakában meg­fogalmazott­ nagy célkitűzései voltak: patriotizmus, szabadság, humanizmus ... Haladás és haza egysége sok országban ... nem volt mindig természetes valami... Németországban már nem egy­szer összeütközött egymással a kialakuló nemzeti öntudat a haladás követelményeivel... A francia felvilágosodás és német változata, a goethei humaniz­­mu­s, a világpolgári, az általá­nos emberi kultúra szószólói és képviselői voltak ugyan, de ennek az általános emberi kultú­rának hordozójául egyedül a mű­velt emberek maroknyi közösségét tekintették. Ez a humanizmus idegenül nézett le a népre ... Ez­ a világpolgárság ezért volt közömbös a nemzeti kérdések iránt, mert közömbös volt a nép­­tömegek élete iránt«. ■ Révai Józsefnek ezek a mon­datai vezérfonalát jelentik tanulmányainak és vezérfonalát jelentik a magyar irodalomnak. A Kölcsey F­­erencről,­­ Petőfi Sándorról, Ady Endréről írt tanulmányok egy átfogó gondo­latmenet szerves részei. S ebben a gondolatmenetben olyan tisz­tán tükröződik vissza a magyar irodalo­m legszebb, legigazabb hagyománya, s olyan egységesen, m­int egyetlen más tanulmány­­so­­ozatban sem. Ennek oka az, hogy Révai kongeniális tanul­mányainak alakjaival. Tanulmá­nyainak a célja nem az, hogy esztétikai műveleteket végezzen az­ írók, költők alkotásai körül. Éles dialektikája, tökéletes kor­cs, alakismerete, mint a sebész éles kése a káros, túlburjánzott szöveteket, úgy fejti le Kölcsey­­ről, Petőfiről és Adyról mind­azt, amivel körülvették,­ burkol­ták őket az elmúlt reakciós kor­szakokban, magukat kritikusok­nak és esztétikusoknak nevező íróik, vagy soktudású, de az iga­zat látni nem akaró Kornis Gyulák. Első tanulmányában, amelyet még 1938-ban írt, Kőlcv­ y­­ halá­lának százéves fordulóján, az egész ember, az író, a gondol­kodó és a politikus egységét jellemzi. Ebben az írásában nagyszerű példáját mutatja annak, hogy az irodalomk­ritikus kellő tudással miképpen alkal­­m­azhatja a dialektikus törté­nelemszem­léletet egy adott kor­szakra, egy adott életműre. Fino­man és tisztán elemzi ki, hogy­ a­­ nemes származású Kölcsey Ferenc , miképpen lett kortársai­­n­ál haladóbb és igazabban kor­szerű azáltal, hogy akkor a polgári s nem­ a Kazinczy-féle arisztokratikus-nemesi fejlődés­ben­ látta a h­elyes irányt, sem pedig a Csokon­ai-féle plebejus­­forr­adalm­i felfogásban. »1789-et és 1848-at kapc­solja össze Köl­csey költészete. Meghallani benne az­­ elviharzott francia forrada­lom hangját és­­ már felhangzik benne az érlelődő 48 is. Kölcsey híd, Bacsányi és Petőfi közt*. * v Petőfi Sándor a magyar szabadság, a forradalom költője... Ezt a köztudatot a reakciós irod­alomtörtén­észek, köz­írók nem tudták kiirtani a m­a­­gyar népből. De h­iba volna azt hinni, h­ogy nem történtek erre nagyon komoly kísérletek. Legkirívóbb példája ennek Hor­­v­áth János ■— a magyar taná­rok százait és ezreit nevelő — egyetemi tanár könyve, amely Petőfit, mint »szerepjátszót« akarta beállítani, s így termé­szetes, hogy a magyar szabad­ság ügye, a forradalom ügye. szintén csak egy szerep lett volna a magyar költő számára Révai József tanulmányának legnagyobb értéke az, hogy megcáfolhatatlanul mutat rá Petőfi zárt, teljes és tudatos világnézetére, költészetben és po­litikában egyaránt; arra, h­ogy forradalmi demokratizmu­sa nem ismert kompromisszumot, félutat. * Révai Ady-tanulmányánál aligh­a akadh­at izgalmasabb és érdeke­sebb olvasmány a költő hívei számára. Hiszen kit nem izgat­nának azok az ellentétek, ame­lyek Ady forradalmi radika­lizmusa vagy vallásossága, ön­sanyargató i pesszimizmusa és a népben, az »utcai fiaiban«, az új proletárságban való v­agy, op­timista viite között feszültek. Próbálták ezt már freudista alapon, franciás analízisekkel, a legkülönbözőbb módszerekkel meg­oldani. De várjon, nem m­­a­­radt-e nyitva mindig sok, leg­lényegesebb kérdés? Révai József 162 oldalas taniulmánya tökéle­tes és kerek, egész mű­, amely végre kielégítően és teljesen kap­csolja össze azokat az antinó­miákat, amelyek Adyban az egész magyar gondolkozás, lélek ellen­­­téte­iként vetk­ődtek­ ki. Ez az Ady-tanulmánya már szerves része lett új irodalmi tudatunknak. De erre is áll, mint a kötet utolsó fejezetére, (»Megjegyzések irodalmunk néhány kérdé­séh­ez;:) amelyben a L­ukács György—Rudas László vitában foglal állást, hogy bár ezek a tanulmányok külön­-külön már megjelentek, így, együtresen mégis új műnek számítanak. Egy olyan mű­nek, amely a dialektikus látásmód egységébe fogja a korokat és életműveket, h­ogy megmutassa mindan múltin­k számára, mi az iránya a magyar irodalomnak, melyik az az út, amelyen a legszebb haladó hagyományokat követve ma én n­okiap és mindenkoron járnuunk kell. Horváth Márton: Lobogónk: Petőfi • »Az elmúlt öt év harc­ai nem voltak könnyűek irodalmunk frontján sem. A fordulat kö­r­­vonalai m­a már ezen a területen is kezdenek kibontakozni. Születő új és fejlődő régi íróink zöme e­gyre­ sikeresebben veszi át épülő országunk és építő­­ népünk gyors munkaütemét. De éppen irodalmi frontunkon aratott új győzel­meink teszik fokozottabban idő­szerűvé az elmúlt évek nehéz­ségeinek világosabb feltárását. A közelmúlt irodalmi jelenségeinek újraidézés­éber­ szükségképpen a kritika, a polémia hangja uralko­­dik.­ Ezek a bevezető sorai Horváth Márton kön­yvnapi könyvének, amely 19 irodalmi­ tanulmányt foglal össze. Lüktet és él ezeknek az írásoknak minden sora­, mert érződik rajtuk, hogy olyan valaki írta, aki m­inden idegszálával benne él a politikában, éles szem­mel figyeli kulturális életünk ese­­m­ényeit. A tanulmán­yok leg­többje a Szabad Népben jelent meg, kifejtve a Párt,­ a fejlődés, a haladás álláspontját valamely vi­tában. Emlékezh­etünk, hogy Hor­váth Mártonna­k ezek a cikkei mindig nagy feltűnést keltettek és helyes irányba terelték a té­velygőket, leleplezték az ellen­ségeket. Első ilyen írása 1945 május 31-én, újratámadó éle­tünk kezdeti korszakában jelent meg a Szabad Népben »Bar­bits halotti maszkja« cím­m­el. Ebben kritikusi és politikus szem­pontból egyaránt röviden, világo­­san foglalta össze az elmúlt kor­szak izmusainak, dekadenciájának bírálatát és megjelölte irodal­­munk és­ művészeink követendő útját. József Attiláról szóló­­ ta­nulmánya következett ezután, egy előadás. Ebben nemcsak, h­ogy végre elsőnek bemutatta a nagy proletár-költő igazi arcát, de emellett mint esztétikus is, na­­gyonn­ finoman analizálta ki mű­velt. »Munkásság és ■ művészit«. »Márai naplóját, »Tükört, (Déri Tibor színműve) »Czinka l’annut jelzik kulturális, irodalm­­i életünk egyes állomásait. A kötet kiemelkedő része »A magyar demokrácia irodalmi éle­tének mérleget. A Csillagban je­lent meg, 1948 márciusában. Min­­den sora: tömör összegezé­s, bí­rálat és útmutatás. A marxista irodalomkritikáról szóló megálla­pításai lényegesen előbbre vitték nemcsak sajtónk, irodalmi éle­tünk kritikusait, hanem maguk­­nak­ íróinknak is segédkezet nyúj­tottak fejlődésükhöz. A könyv címét adó tanulmány (Lobogónk; Petőfi) a költő h­alálának 100. évfordulója alkalmából született, 1949 július 30-án mondotta el. Pontról­ izoútra veszi Horváth Már­ton Petőfi tanításait és rámutat arra, hogy miért a lobogónk a szabad­ságh­arc költője ma is, miért lehet ma is példakép »Petöfi a forradalmi erélyben és a forradalmi éleslútásbant. "»Belöfi inja: minden kizsákmá­nyolás megdöntése, az ember tel­jes felszabadítása, ahogy az a Szovjetúnióban már valóbra vált és napjaink történelme valóra váltja Magyarországon is.­­­ A tanulmánysorozat méltó be­tetőzése az az előadás, amelyet az MDP Politikai Akadémiáján 1930 februárjában tartott *M4a­­gyar irodalom — szovjet Iro­­­dakirnt címmel. Libben szinte­­­tizálja előbbi írásainak tanulsá­gait, mérleget készít irodalom­y ■ politikánkról és a művekről, ugyanakkor pedig széles, tág perspektívát, nyújt azúttal, hogy bemutatja a szovjet irodalom fej­lődésének útját. ■ Horváth Márton tanulmányait elolvasva, megértjü­k, mit jelent ,az, hogy ’ »irodalmi kritikánk a döntő láncszem irodalmuink fej­­lesztésében­... A marxista-leninista irodalomkritikának élen kell jár­nia a burzsoá befolyások elleni elvi küzdelemben«. * Horváthi Márton könyve meg­­m­utatja, hogyaai? (ki gy.) L­apunk­ régi (és új) példányai­nak árusítása korábbi helyéről elköltözött Ú­J CIM: BUDAPEST, VI. SZTÁLIN-ÚI 25 (BEJÁRAT A DALSZÍNHÁZ-UTCA FELŐL.) Szőrszála­­iat szemölcsöket, szépséghibákat, véglegesen iop%-os felelős­séggel eltávolít Kovács szoxmnetika VI. Terfi­z-krt. III I. Tel.: ZZT-Vm 'M

Next