Képes Hét, 1929 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1929-02-24 / 8. szám - Tarka krónika • Márai Sándor: A felejtés margójára - Karinthy Frigyes: Hölgyeim és uraim - (vd.): A süket sötétség

T fi R K fi K RÓ H I K fi A felejtés margójára A keszthelyi járási orvos leányát Párisban lelkes hadak Miss Európának kiáltják ki s az esemény megbabrálja a legszélesebb internacionális érdeklő­dést. Micsoda tehetetlen súllyal zu­dul odébb tragédiák fölött az élet... Bös­­két fogadják Párisban, Böske érdekli a világot: ilyenkor mindig oda lehet szorítani az emberiség hóna alá a hő­mérőt, s utána lehet nézni, hány tized­del kezdjük elfelejteni a háborút? Olyan ez, mint aki évtizedekig börtön­ben ül s most kiszabadult és gyámol­talanul járni kezd az emberek között, még orrában a börtön szaga, de már nevetgél, mer jókedvű lenni s megáll bámészkodni a külső életen, — kezdi elfelejteni, ami történt vele. Tízmillió halott gyásza begyógyul tiz esztendő alatt... ennyi az élet, nagy öröm ez. Már ott tartunk, hogy az emberiség megáll az uccán s utána­bámészkodik egy bagatellnek, egy szépségnek — akár egy díjazott szép­ségnek — botjára dili s bámul egy nő után. Biztos, hogy sok ember ott tart már: képtelen a tízmillió embert sajnálni, aki soronkívül a fűbe harapott. (Ahogy az ember soha nem a tízmillió embert sajnálta, — hanem az édesöccsét, vagy a nagybátyja pucérét.) Biztosan van­nak finom emberek, akik most, tíz év után, jobban sajnálják azt a néhány verset, meg képet, amit nem festettek meg a háború miatt. Sokan változatlanul ott tartanak, ahol Ludendorff: a háború valami „Stahlbach“, népek iskolája, emberiség vér csapolása gutaütés ellen, Vilmos császár szakálla, kinek szemöldöke rángása tengereket mozgat, valami ilyesmi. Mulatságos erőlködés, ahogy jószándéku defetisták iparkodnak be­kaparni Európában a gödröket, — s nem lehetetlen, hogy ötven esztendő­re csakugyan békét csinálnak. De ad­dig is írjuk fel a felejtés margójára, hogy a tehetséges ember hamar magá­hoz tért és meg­gazdagodott a háború után. A tehetséges embernek kezd megint ráérő eszmélete lenni önmagára, a természetre, a versekre, az emberekre, a mozielőadásokra, népszerű termé­szettudományra, kellemes barátokra, bizalmas társalgásokra, hosszas egye­düllétre. Az emberiséget megint érdekli minden, ami mulatságos, szép, érdekes és új. Az emberiséget kezdi nem érdekelni, hogy miért volt háború, mi volt az oka, és mi lesz a következménye? A költők nem siratják többé a van­dál háborút, hanem hajlandóságot mu­tatnak a továbbiakban foglalkozni a­­ gyermekkor titokzatos élményeivel, a férfiak és a­ nők egymáshoz való vi­szonyával, a lombfűrészelés elméleté­vel, s nagy sikere van a Tökéletes Kertész c. kézikönyvnek is. A költők újra finom verseket írnák, s a regényírók érdekes és kiadatlan részleteket közölnek a házasság válsá­gáról. A legtöbb ember kevés hajlan­dóságot mutat arra, hogy egy árokba feküdjön s időnként puskából tüzel­jen, ellenben élénk hajlandóságot mu­tat arra, hogy utazni menjen, egy kel­lemes lakásban lakjon, s langouste-ot egyen majonézzel. Az emberek rájöt­tek, hogy érvényes békét nem lehet se Versaillesben, se Trianonban kötni, s iparkodik mindenki megkötni a maga békéjét külön és egyedül. A felejtés gyorsabb, mint a pusztu­lás folyamata. Az emberiség millió és millió különbékét köt állandóan, szo­morú defetizmussal, mert meg akar élni. Meg akar élni, sétálni akar az erdő­ben, Böske fényképét akarja nézni a képeslapokban, savanyú szalontüdőt enni gombóccal, felejteni akar. A há­ború meghalt, éljen Böske. Nem nagyon fontos tünet ez, éppen csak odafér a felejtés margójára. Márai Sándor: majdnem kivétel nélkül csak a hölgyek izgulnak az eseten. Tizenöt férfival beszéltem ma délelőtt és mondjuk, tizenöt nővel. A tizenöt fér­fi tizenöt témát vetett fel, állása, hiva­tása, ambíciója, világnézete szerint. A tizenöt nő közül tizennégy azt kérdezte „Mit szól Miss Európához?“ (A tizenötö­dik azért nem, mert maga is részt vett a versenyen.) Hát ezek után mit szóljak? Ha férfi kérdezne, azt mondanám,­­ mit lehet tudni? Az első Miss Európát, akiről annak idején földrészünket elne­vezték, bika képében Zeus ragadta el — kiváncsi vagyok, amerikai mozirendező, vagy európai bankár formáját veszi-e fel a korszerű Zeusz. A hölgyeknek mit mondjak? Tudom már. Nézzék hölgyeim — mind a tizenöt, aki ma délelőtt faggatott, hogy mondja már, maga látta személyesen, hát milyen? — ezután nyilatkozom, minden külön ér­tesítés helyett. Hát igen. Láttam. Hogy tényleg szép-e? Nézzék hölgyeim. Ez ízlés dolga. Nekem önök (külön-külön) jobban tet­szenek. Hogy objektíve — mondjam meg mégis? Ugyan kérem, — hogy szép-e? Nem elég neki, hogy Európa szépségkirály­nője? Még szép is legyen? Na, remélem, meg vannak elégedve. Karinthy Frigyes. Hölgyeim és uraim illetve ezúttal inkább hölgyeim, sőt csak hölgyeim, mert itt olyan dologról van szó, ami — minden újságíró vagy társa­sági ember igazolhatja — sajátságoskép­pen főként a hölgyeket érdekli. Hogy miért csak a hölgyeket? Az ember, első percben, azt hinné, a dolog természeténél fogva éppen fordít­va kellene lennie. Ugyanis arról van szó, kiről másról, Miss Európáról, Simon Böskéről, a Bala­ton sellőjéről, akit Párisban, minden szép­ség mértékének klasszikus fórumán, Eu­rópa legszebb leányának ismertek el, amitől — tekintettel arra, hogy Európa képviseli a Földön a testi szépség nor­máját — csak egy lépés, hogy a szép magyar leányt az egész emberi nem disz­­kötéses tiszteletpéldánya gyanánt ajánl­hassuk fel szíves megtekintés végett, a Világegyetem többi bolygóinak, „Miss Universe“ felirattal. Mondom, az ember azt hinné, ez az egész izgalmas kérdés, a ránk, magya­rokra, annyira hízelgő eredménnyel együtt, elsősorban a férfiak érdeklődé­sére és lelkesedésére tarthat számot. Végre is, a női szépség célja és jelentő­sége és férfiakon át, a férfiak számára, a férfiakra gyakorolt hatásban merül ki — férfiaknak szól, ugyebár — ha férfiak nem volnának, semmi értelme nem volna a női szépségnek. Mégis kérem, ahogy így körülnézek, A süket sötétség Süketek hallani kezdenek, ha halló­szerveiket fényhatásnak tesszük ki. Erre a különös konklúzióra jutott két bécsi természettudós, dr. Freund és dr. Hoff­­mann. Ezirányú kísérleteik ötletét egy régen feledésbe merült orvosi pályamun­ka szolgáltatta. A XVIII. század vége felé a göttingeni egyetem pályázatot hir­detett a fény és az emberi szervezet köl­csönhatásainak témájára. Ebermaier ne­vű biológus vitte el a díjat. Teljes jog­gal, mert szinte monumentális, mily exakt kísérletekkel igazolta ez a tudós a fény összes kihatásait az emberi testre. Csak egyetlen tétele a díjnyertes mun­kának látszott kevésbé tárgyilagosnak és sokkal inkább a fantázia szülöttének, az a tézis, mely szerint a fénysugár föl­­javítja az ember hallási képességét. S most kiderült, hogy Ebermaier itt is kí­sérletileg igazolható tényeket állított, az uj bécsi experimentumok tökéletesen iga­zolják a tizennyolcadik század nagy bio­lógusát. Bebizonyítást nyert, hogy ez a paradox állítás a valóság. A kísérletek oly módon mentek végbe, hogy nagyot­halló személyek jelenlétében különböző szavakat suttogtak az orvosok, a szava­kat a nagyothallóknak különböző távol-

Next