Képes Ifjúság, 1977 (33. évfolyam, 1427-1463. szám)
1977-10-19 / 1454. szám
képes ifjúság 5 Világunk, világképünk Mi a marxizmus (3.) Az adott társadalmi forma (Marx esetében a kapitalizmus) gazdasági szerkezetének vizsgálata, a politikai gazdaságtan lemezteleníti a társadalmi formát, valóságos lényegét mutatja meg, ugyanakkor feltárja továbbfejlődési lehetőségét is. Választ kapunk arra a kérdésre, hogy milyen is valójában ez a társadalmi forma és miért ilyen, vagyis megismerjük és megértjük létezését. Ez azonban még mindig kevés. Emlékezzünk ismét Marx tézisére: „a feladat, hogy MEGVÁLTOZTASSUK” a világot. Hogyan? Ez lesz most már a központi kérdés. És ez már nem elméleti, hanem kimondottan gyakorlati kérdés. Ebből tudnunk kell persze, hogyan változik a világ, mi a változás, a fejlődés motorja. A marxista társadalomelmélet ezt a motort az osztályharcban ismerte fel. A marxizmus válasza tehát az, hogy oszályharccal, tudatos osztályharccal kell megváltoztatni a fennálló társadalmi formát. Ez az osztályharcról szóló tanítás. Tudományos megalapozottsága a politikai gazdaságtanon és a történelmi materializmuson átszövődve a marxizmus filozófiai alapjaiban gyökerezik, így mutatkozik meg egységes egészként az elmélet és a gyakorlat. Mert Marx mindig teljességében, totalitásában szemlélte a világot, akkor is, amikor gyakorlati részletkérdésekkel foglalkozott. Az osztályharc már a társadalmi gyakorlat, a praxis szférájába tartozik, maga a forradalmi gyakorlat. Amikor ennek a forradalmi gyakorlatnak a szocialista, illetve hosszabb történelmi távon a kommunista társadalmi forma megteremtése a célja, akkor beszélünk szocialista forradalomról. Marx tudományos alapokra helyezte a szocialista forradalmat, megmutatta, hogy ez az osztálynélküli társadalom megteremtésének az egyetlen reális történelmi módja, hogy a proletariátus az utolsó történelmi osztály, az az osztály, amelyik hatalomra jutva megszüntetheti önmagát is mint osztályt. Így jutottunk el a proletariátus osztályharcának, a szocialista forradalomnak az elméletéig. Egyben ez ad tudatos irányt, ideológiai fedezetet és politikai programot a világ gyakorlati megváltoztatásának, vagyis a konkért társadalmi-politikai harcnak. Reméljük, vázlatos ismertetőnkben, ha nem is adtunk, adhatunk kimerítő választ a címbe foglalt kérdésre: Mi a marxizmus — könyveket írtak és írnak erről a választ keresők —, sikerült legalább némiképp érzékeltetnünk, hogy a marxizmus egységes tudomány, a reálisan, valóságosan megteremthető emberségesebb világ kiépítését szolgáló tudomány. Nem cél, hanem eszköz. És mint tudományos eszköz rendkívül összetett, nemcsak világkép, filozófia, nemcsak történelmi materializmus, társadalomelmélet, nemcsak politikai gazdaságtan, nemcsak az osztályharcról szóló tanítás, nemcsak a szocialista forradalom elmélete, ideológia és politika, hanem mindezek szerves egysége. Ezért nemcsak helytelen, de határozottan káros volna a marxizmus valamelyik rétegét, szintjét mint az „igazi” marxizmust kiemelni és egyoldalú előnyben részesíteni, ezért alaptalan és értelmetlen szembe állítani Marxot, a „filozófust”, mondjuk Marxszal az ideológussal. A szétforgácsoltan értelmezett marxizmus félreértett, félremagyarázott, eltorzított marxizmus és óhatatlanul eltávolodik a marxizmustól, legjobb szándéka ellenére is szembe kerül vele, nem marxizmus. A marxizmusnak nincsenek fontos, kevésbé fontos és lényegtelen rétegei, ezzel szemben megvan a maga belső tudományos logikája a filozófiai alapoktól a forradalmi gyakorlatig. De inkább így kellene mondanunk: a valóságtól a filozófiai alapokig és a filozófiai alapoktól a forradalmi gyakorlatig. Ezt a logikai láncot nem tanácsos széttépni, nem is lehet anélkül, hogy magát a marxizmust ne kérdőjeleznénk meg, hogy ne kerülnénk kívül a marxizmuson.______________________________________ Vártán Vártán Vártán Őszi napsütésben Olyan szép talán még soha sem volt a Fruska gora, mint a múlt hét három utolsó napján. Őszi napsütésben fürdött a hegy. A sárgásbarna avarban itt-ott mezei virágok virítottak. A bükk- és a tölgyfák levelei haragos zöld színüket lassan világos barnára váltják, a szilfák meg rozsdavörösre. Hatezer újvidéki diák élvezte a hegy lankáin a festőien szép ligeteket, tisztásokat. Városunk 25 általános és nyolc középiskolájának 400 legügyesebb tanulója egyenruhában, felszereléssel a hátán harci készségéről tett tanúbizonyságot. Néhány hozzáértő diák a legkorszerűbb műszerekkel a kezében hamar felderítette, melyik „farkasveremben” működnek az ellenség adó-vevő készülékei. A filmesek megörökítették a hadgyakorlat legizgalmasabb részét, a híradósok pedig tájékoztatták a zászlóaljtörzset az eseményekről." Az ápolónők ismét bebizonyították, hogy kiváló frontszolgálatos szanitécek lehetnének. A sorkatonák két roham között a mesterlövészek ügyességével vették célba a köröket .... Viszik a „sebesülteket” Két roham között a szakasz a rögtönzött lövöldében foglalja el a helyét