Képes Ifjúság, 1985. (40. évfolyam, 1740-1778. szám)

1985-02-06 / 1741. szám

oldal­ a Képes Hiúság Visszajelzés« Visszajelzés Nagy szamár avagy ASINUS MAGNUS Amióta leérettségizve, büszkén, diplomával a kezemben búcsút mondtam az iskolapadnak, és nem érnek különböző „léleknyomorító” hatások az iskola részéről, mint ahogy nem vagyok kitéve egyes ta­nár-hárpiák rigolyáinak sem, de vagyok idénymunkás-munkanélküli, többször gondolkodtam azon, mi könnyebb: „recetálni” az ötvenki­­lós zsákok alatt, és közben örülni, hogy lám, mégis akadt munka szá­momra, még ha rövid időre is, és ha nem is az, amit tanultam, vagy elviselni azt, hogy tanárom nagy szamárnak nevez az osztálytársaim előtt, esetleg le is hülyéz. Akármit mondatok, nekem az utóbbi tűnik könnyebbnek. Egyik tanárom, aki­ a szakközép­­iskolában tanított, a címben és az előbb említett jelzős szerkezettel il­lette azokat, akikre megharagu­dott. Igaz, latinul mondta (asinus magnus). A tanár néptárs, T. M., szaktantárgyakat, növénytermesztést és öntözést adott elő, és nagy a valószínűsége, hogy most is ezt te­szi a zombori Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolában. Nem szörnyeteg (monstrum mag­num), de nem is mondható el róla, hogy valami „diákálom”. Egy idő­sebb, klasszikus módszereket alkal­mazó tanár, akit a padban ülve csendben kell várni, mert ha vala­kit a folyosón csíp el, menthetetle­nül eltávolítja az óráról nem tud­ván, hogy ezzel vissza is lehet él­ni. Megesik ugyanis az a csalafin­taság, hogy a diák, aki nem készült az órára, tehát katasztrófa lenne rá nézve egy felelős, nem akar szökés gyanújába keveredni, ezért kész­akarva besétál a tanár kelepcéjébe. Az osztályfőnök előtt azzal védeke­zik, hogy őt (természetesen igaz­ságtalanul) kizavarták az óráról. Valószínűleg enyhébb büntetéssel ússza meg a dolgot, mintha szándé­kos szökés lenne a rovásán. A tanár, miután elvégzi a „tisz­togatást”, illetve kiküldi a rendet­­lenkedőket, beírja az órát, mi mást is tehetne, felelet, vagyis követke­zik a „tetemrehívás". A szegény ál­dozatnak — hogy még véletlenül se folyamodhassak külsöttüldőző segéd­eszközökhöz, ha netán kihull egy fontos adat agytekervényei közül, és hogy a szomszédok se tudják gyors­segélyben részesíteni — ki kell ül­nie a tábla elé, nem veheti le te­kintetét a fehér pontról, amelyet a tanár felrajzolt. Nem csoda hát, hogy idővel minden kín, szenvedés és rossz, ami létezik a világon, fehér ponttá egyszerűsödve jelent meg képzeletünkben. Súgni tilos volt, mert akit rajtakapott ezen a bűn­tetten, menten „kitódította” a folyo­sóra. Mivel olyanok is akadtak, akik a felelő iránt érzett szolida­ritásból vállalták az eltávolítás kö­vetkezményeit, precíz ember lévén mindent elkövetett, hogy valami módon ezeket a diákokat is megret­tentse, ilyenkor a megfélemlítés legősibb módját helyezte kilátásba. Persze, senki sem hitte, hogy a ná­la két-három fejjel magasabb, tag­baszakadt középiskolások közül va­lakit meg fog ütni, de azért úgy­­ah­ogy sikerült megfékeznie a tár­saságot. Volt egy „bűvös füzete”, ahova bele-belepillantott magyarázás köz­ben, és ahonnan feleltetéskor kér­­­dései tömkelegé­t merítette. Év közben semmit sem volt szabad el­felejteni. A legelső leckét éppúgy kérdezte tanév végén, mint az elő­ző óra anyagát. Három nyelven adott elő: magyarul, szerbhorvátul és latinul. Dicséretére szolgál, hogy anyanyelvétől függetlenül igyeke­zett magyarul előadni. Ha egy ki­fejezés nem jutott eszébe, mindig szerbhorvátul mondta. A növények nevét latinul is megadta (pl. Lami­­um purpureum — árvacsalán). Né­ha tévesen mondott egy-egy kifeje­zést, mint pl. „szárazsági nedves­ség”, és csak nehezen lehetett meg­győzni, hogy ilyesmi nem létezik. Lehetetlen volt beszélgetni vele az órán, tanulás helyett vitatkozni va­lamiről, legfeljebb a leckével kap­csolatban. Csak néhány szó erejéig vett részt társalgásunkban. Ez így zajlott: — Miről beszélgettek? — Az ökölvívásról. — Annak idején én voltam a leg­jobb bokszoló a környékünkön! Ha netán valakiben különös von­zalmat ébresztettem iránta, iratkoz­zon a zombori mezőgazdasági kö­zépiskola növénytermesztési szaká­ra. Sípos Ferenc Bezdán­újvár utca 48. (A FÉLÉVI SZÜNET ALATT KAPTUK AZ ALÁBBI LEVELET AMERIKÁBÓL) Világűri üzenet a diákírókban? Columbus, Ohio, 1084. december vége Háromhasábos cikk jelent meg A helyi újság tudományos rovatában. Columbus város peremén, ahol a legszélső lakótelepet golfpályák vá­lasztják el a farmoktól, több száz méterre elrnyúló­­antennahálózatot építettek majd egy évtizeddel ez­­előtt. Az itteni OSU (Ohio State University, azaz a helyi egyetem) hallgatói az „egyetem nagy fülé­nek” nevezik tréfásan ezt a furcsa „szerkesztményt”, amely a világűrt pásztázva az onnan jövő rádióhul­lámokat érzékeli, mint említettem, immár vagy tíz éve. Az űrből rengeteg jel érkezik hoz­zánk, tel­jes biztonsággal eddig csak az égitestek természetes kisugárzá­sát tudták megkülönböztetni. Ám lehetséges, hogy a Sok jel között egy magasabb civilizáció üzenete is rejtőzik. De hogy találjuk meg? Ilyen antennarendszerek nemcsak a Columbusban épültek, hanem USA-szerte,­­sőt a világ minden tá­ján is, s a tudósok ezrei próbálnak rájönni, mi­ben is lehet egy ilyen üzenet, vagy egy évek (évtizedek) óta kószáló jeladás, amit talán egy elveszett, kóválygó világűri szonda bocsátott ki. Hiszen olyan problé­ma ez, mint amikor egy kereszt­­rejtvényt akarnánk megfejteni, ami­nek sem az alakját, sem a nyelvét nem ismerjük!! ! Sőt, még azt sem tudjuk pontosan, mikor bocsátot­ták ki!? Valaki időzh­­tte hogy komputer se­­gítségével te­lán hamarabb meg lehetni találni, csakhogy az is költséges. Egy aztán az eddig észlelt sajátos jelek­­nek alig 1—2 százalékát analizálták. És most következik a helyi lap ötle­te: egy kis maszek vállalat felvásárol­ta az ilyen megfigyelő állomások mag­nószalagjait melyek a 24 órás felvé­teleket rögzítik, évekre visszamenőleg. Ezeket negyedéves részletekre bontva komputerdiszkekre tette át, mellékelve a már meglevő lehetséges megoldáso­kat, valamint az eddig használt ana­lizáló — matematikai és logikai — rendszereket. Az ilyen diszkeke­ mest darabonként 6 dollárért, karácsonyi ajándékként árusították. Nagyon sokan vettek belőlük komputerbolond gyer­mekeiknek. Itt, az USA-ban az iskolás gyerekeit az ábécével szinte egyidejűleg a kom­puterhasználatot is tanulják. A gyere­kek milliói szabad idejük nagy részét azzal töltik, hogy a diáksarokban a házi számítógépeket bütykölik naphosz­­szat. Most legalább van értelme ennek a „bütykölésnek”. Abból indulnak ki ugyanis, hogy a fiatalok nagyobb lel­kesedéssel és előítélet nélkül fognak hozzá mindenhez, ami új, nem úgy, mint sok felnőtt, vagyis az idősebb nemzedék. Nem lehetetlen tehát, hogy egy nekünk szóló világűk­ (»senkiet­­* ha ilyen létezik — egy diákszobából fogunk először megtudni, és nem hatalmas csillagvizsgáló-intézetből.­­ ha üzenet egyelőre — nincs rá, «vár* ható, hogy az amatőr „csillagfülelők*» száma rohamosan megnövekszik. Az bizonyos, hogy az említett kis vállalkozás nagy üzletet csinált. . • Kovács Béla, mérnök

Next