Képes Ifjúság, 1988. (43. évfolyam, 1859-1896. szám)
1988-01-06 / 1859. szám
Téli nyugi Jo, jó. Tudjuk, hogy közületek csak nagyon kevesen dicsekedhetnek hajtási jogosítvánnyal saját kocsiról nem is szólva. A tél alkalmából most mégis az autóvezetőknek akarunk segíteni. Velük is törődnünk kell, elvégre céklézésükkel nemcsak a saját, hanem valamennyiünk testi épségét egyaránt veszélyeztetik. Különösen akkor, ha nem tartják magukat az alábbi szabályokhoz! Elég a legkisebb karcolás, és a karosszériát kikezdi a hideg idő vasfoga. A sérült festékréteget ki kell kozmetkázni, a lakkot pedig viaszszal lehet a helyén tartani. A sarokvasakra a glicerines olaj a jó, a zárakra és a csavarmenetekre pedig a WD—40-es spray. Zlozsdásodásnak indult kocsifenékkel vagy kipufogóval kár a legrosszabbat kockáztatni, mert biztos bekövetkezik. Az akkumulátor nem lehet öt évnél régebbi. Ha nincs benne elég folyadék vagy feszültség, akkor utána kell önteni, illetve tölteni. Az aku felső részét meg kell tisztítani, hogy a csatlakozás tökéletes legyen. Gondoljatok a gyertyákra, vezetékekre, kötésekre és a gyújtás beállítására! Ellenőrizzétek őket, mint ahogy a hűtőfolyadékot is. Ennek legalább mínusz 25 fokot ki kell bírnia. Ha a légszűrőt át lehet állítani nyári üzemről télire, akkor tegyétek ezt meg! A dízelüzemanyaghoz adjátok hozzá a sűrűsödést gátló szereket, a hűtőt pedig fedjétek be, mert a motor így is nehezen melegszik. Minden lámpát (a műszerfalon is) ellenőrizni kell, és ha elégedetlenek vagytok a fényhatással, az égőket ki kell cserélni. Ez a tartalékra is vonatkozik. A kopott ablaktörlőket el lehet dobni. Ha a fűtés gyenge, az ablakok befagynak. Akkor is, ha a lemosó vizébe nem tesztek fagyásgátlót. A kocsi csak négy egyforma gumin halad biztosan. Rövidebb portyákra elég a négymilliméterig profil, hosszabb túrákra azonban téli kell. Hólánc, kislapát és meleg ruha, kesztyű nélkül egy tapodtat se! Homokzsák sem árt nehezeknek. Azt már talán sejtitek, hogy az abroncsokban uralkodó nyomásra éppen annyira ügyelni kell, mint a sebességre. Ha fékezéskor az autó mégis húz, az egész rendszert át kell vizsgálni. A fékolajból nem hiányozhat egy csepp sem, és két év után okvetlenül ki kell cserélni. A parkolókon ne használjátok a kéziféket, mert befagyhat. Végül tanuljatok meg finoman és „részletekben” fékezni. Síkos talajon csak így lehet megőrizni a haladás eredeti irányát, továbbá a közösség nyugalmát és biztonságát. Még valami. Csússzatok át a vizsgákon, alsóbb osztályból felsőbbe — de ne az út szembejövő sávjára, vagy ne adj isten a járdára. Kösz. Automobili