Képes Ifjúság, 1988. (43. évfolyam, 1859-1896. szám)

1988-01-06 / 1859. szám

Téli n­yugi Jo, jó. Tudjuk, hogy közületek csak nagyon kevesen dicsekedhetnek hajtási jogosítvánnyal saját kocsiról nem is szólva. A tél alkalmából most mégis az autóvezetőknek akarunk segíte­ni. Velük is törődnünk kell, elvégre céklézésük­­kel nemcsak a saját, hanem valamennyiünk tes­ti épségét egyaránt veszélyeztetik. Különösen akkor, ha nem tartják magukat az alábbi sza­bályokhoz! Elég a legkisebb karcolás, és a karosszériát kikezdi a hideg idő vasfoga. A sérült festékré­teget ki kell kozmetkázni, a lakkot pedig viasz­­szal lehet a helyén tartani. A sarokvasakra a glicerines olaj a jó, a zárakra és a csavarmene­tekre pedig a WD—40-es spray. Zlozsdásodásnak indult kocsifenékkel vagy kipufogóval kár a legrosszabbat kockáztatni, mert biztos bekövet­kezik. Az akkumulátor nem lehet öt évnél régebbi. Ha nincs benne elég folyadék vagy feszültség, akkor utána kell önteni, illetve tölteni. Az aku felső részét meg kell tisztítani, hogy a csatla­kozás tökéletes legyen. Gondoljatok a gyertyákra, vezetékekre, köté­sekre és a gyújtás beállítására! Ellenőrizzétek őket, mint ahogy a hűtőfolyadékot is. Ennek legalább mínusz 25 fokot ki kell bírnia. Ha a légszűrőt át lehet állítani nyári üzemről télire, akkor tegyétek ezt meg! A dízelüzemanyaghoz adjátok hozzá a sűrűsödést gátló szereket, a hű­tőt pedig fedjétek be, mert a motor így is ne­hezen melegszik. Minden lámpát (a műszerfalon is) ellenőriz­ni kell, és ha elégedetlenek vagytok a fényhatás­sal, az égőket ki kell cserélni. Ez a tartalékra is vonatkozik. A kopott ablaktörlőket el lehet dob­ni. Ha a fűtés gyenge, az ablakok befagynak. Akkor is, ha a lemosó vizébe nem tesztek fa­­gyásgátlót. A kocsi csak négy egyforma gumin halad biztosan. Rövidebb portyákra elég a négymilli­­méterig profil, hosszabb túrákra azonban téli kell. Hólánc, kislapát és meleg ruha, kesztyű nélkül egy tapodtat se! Homokzsák sem árt ne­hezeknek. Azt már talán sejtitek, hogy az ab­roncsokban uralkodó­ nyomásra éppen annyira ügyelni kell, mint a sebességre. Ha fékezéskor az autó mégis húz, az egész rendszert át kell vizsgálni. A fékolajból nem hiányozhat egy csepp sem, és két év után ok­vetlenül ki kell cserélni. A parkolókon ne hasz­náljátok a kéziféket, mert befagyhat. Végül ta­nuljatok meg finoman és „részletekben” fékez­ni. Síkos talajon csak így lehet megőrizni a ha­ladás eredeti irányát, továbbá a közösség nyu­galmát és biztonságát. Még valami. Csússzatok át a vizsgákon, al­sóbb osztályból felsőbbe — de ne az út szembe­jövő sávjára, vagy ne adj isten a járdára. Kösz. Automo­bili

Next