Képes Ifjúság, 1989. (44. évfolyam, 1897-1934. szám)

1989-04-12 / 1908. szám

ULTÚrV« KULTURÁZKULT­U I­S ANNA NŐVÉR: - De miért van az, hogy most, a mi korunkban így kell véget érnie mindennek? Azelőtt másként volt. WALPURG: - Azelőtt nem kerestek a formában kielégülést, nem volt perver­zitás a művészetben. S az élet sem volt lélektelen automaták céltalan mozgása. A társadalom mint gépezet, nem létezett. Szenvedő barmok alaktalan tömege volt, melyből a vágy, a hatalom, az alkotás és a kegyetlenség pompás virágai nőttek ki...” (Witkocy: Az őrült és az apáca)­­ így kétségessé vált, s amíg nem egyeznek meg magasabb szinten, a bemutatóról semmi bizonyosat sem tudok mondani. • A színinövendékek e csoportjának művészi fejlődését Ön négy éven ke­resztül követte figyelemmel. Mit hoztak magukkal az akadémiára, s most mit visznek el útravalóul? Várady Hajni: Tiszta szívvel, odaadás­sal jöttek, és úgy érzem, nem hiába. Ke­mény munkát végeztek, s ezért valóban látványos volt a fejlődésük is. Hiszem, hogy megállják majd helyüket a pályán. • Szeretném, ha a tanárnő mondaná el: milyen színészalkotókat kapunk ez­zel a nemzedékkel? Tekintve, hogy ná­lunk pillanatnyilag az ún. mozgásszín­ház dívik, azt is érdekes volna lejegyez­ni, hogy ők mit fejlesztettek inkább: a színpadi mozgást vagy a művészi be­szédtechnikát? Várady Hajni: Növendékeiből az aka­démia sokoldalú színészeket szeretne ne­velni, s ezért az oktatás folyamán min­dent érintettünk, ami csak a hasznukra le­het. A mozgásszínház most valóban túl­súlyban van, legalábbis itt, Vajdaságban. Hogy ezt minek tulajdonítsuk, nem tudom, tény azonban, hogy divatját még nem si­került „áthidalnunk”, és diákjaim is valahol inkább a látványos színházat kedvelik, él­vezik. • Sajnos, rég nem láttunk már jóféle, hagyományos színjátszást, hagyomá­nyos színpadi művet. Várady Hajni: Sajnos, nem. De Peter Brook mondta egy alkalommal, hogy ő annyit kísérletezett életében a színházzal, hogy eljutott egy holtpontig: nem tudja töb­bé, mi a színház. Valóban, mi is? Ez a kér­dés foglalkoztat ma mindenkit. Meggyőző­désem szerint fogalmába belefér a moz­gásszínház, a klasszikus theátre és általá­ban mindenféle próbálkozás, amely hittel és nagy mondanivalóval készül. Úgy gon­dolom, erre a nemzedékre a kaotikus vi­lághelyzet és a kilátástalanság nagyon rányomta a bélyegét: talán innen fakad a formabontás, innen fakadnak szokatlan megnyilvánulásaik. Az én időmben vala­hogy másképp volt. A problémáink talán kisebbek voltak. Színhelycsere: a végzős színésztanon­­cokkal egy elegáns belvárosi pizzasütöde udvarában üldögélünk. Érkeznek a sörök és a kérdések. • Mi mindent tanultatok az akadémi­án? Esetleg soroljátok fel a tantárgya­kat. Giric Attila: Hát, ez elég hosszú volna.­­ Legalább az izgalmasabbakat. Ami kedvet csinál a szakmához. Ami csalo­gató. Mézesmadzag. Giric Attila: Politikai gazdaságtan! ön­igazgatás! Szociológia! Honvédelem! • Nahát, nektek is jól beadagoltak. Mi az, mégis, ami miatt a felsoroltak elle­nére is színészek maradtatok? Girli Attila: Olyan gyönyörű tantárgya­ink is voltak, amilyen a színészet, a be­szédművészet, a hangtechnika, a balett, a színpadi mozgás, az akrobatika és a ví­vás, illetve a színpadi harcok. • Lovaglás? Giric Attila: Az sajnos nincs. • Ki az, aki a tanárok közül igazán emlékezetes marad számotokra? Giric Attila: Hát, Várady tanárnő, tudni­illik őtőle tanultuk a legtöbbet. De nagy hasznunkra voltak Ivan Klemenc és a ma­gyarországi Bánky Zsuzsa előadásai is. Klemenctől színpadi mozgást, Bánky ta­nárnőtől beszédtechnikát tanultunk. • Ez a kérdés mindannyiatokhoz szól: megbánta valaki közületek, hogy a színészi pályán keresett boldogulást? - Nem. - Még nem. - Egyáltalán nem. - Nem volt időnk megbánni. - Volt elég időnk, de mégsem bántuk meg. • Munkahelyre van kilátás? Kákonyi Tibor: Az Újvidéki Rádió ösz­töndíjasai vagyunk, mind az öten. Sze­mély szerint nagyon szeretnék a rádiónál dolgozni - egyrészt, úgy vélem, bizonyos időt hasznos ott tölteni, másrészt a rádió­nál kiváló légkör alakult ki, s a fiatalokat is felkarolják­­, de őszintén szólva a színpad az, ami mágnesként vonz. Ezért merem remélni, hogy a deszkákon is alkalom adó­dik időről időre megjelennem. Kovács Etelka: Szeretném, ha munkát kapnék a rádiónál, de azért a színpadról sem szívesen mondanék le. Azt hiszem, e tárgyban mindannyian hasonlóan gon­dolkodunk. Simon Mihály: Szintén a rádió ösztön­díjasa vagyok, december 1-jétől június 30- áig azonban meghatározott időre az Újvi­déki Színháznál alkalmaztak. Ha sikerül idejében megszereznem az oklevelet, ta­lán e munkahely is állandósul. A színpad, az színpad, mégis. • Ha választanátok lehetne, melyik színházban játszanátok szívesebben: az újvidékiben vagy a Ristió-féle sza­badkaiban? Girlc Attila: Bárhova, nagyon szívesen. Kákonyi Tibor: Teljesen mindegy, hogy hová. Csak színpad legyen, ahol ját­szani lehet. Vicéi Natália: Ha Risticnek lenne szín­háza, akkor szívesen mennék oda. Ha szükség lenne rám az Újvidéki Színház­ban, oda nagyon szívesen mennék. Attól tartok azonban, ilyesmire nincs lehető­ségem. Színház tulajdonképpen akkor van, ha az ember csinálja. Úgyhogy most csináljuk: színházat teremtünk az újvidéki Petőfi Sándor Művelődési Egyesületben. Zalán Tibor Azután megdöglünk című színművét készítjük, Hernyák György ren­dező vezetésével. A trupp tagjai: Szilágyi Nandi, Bicskei István, Bakos Árpád nép­zenész és jómagam. Meggyőződésem az, hogy valakiből színész lesz-e vagy sem, az nem egy intézmény, vagy az intézmé­nyen belüli személyek rokonszenvén mú­lik. A döntő: kikkel dolgozik együtt a szí­nész, s van-e elég energiája ahhoz, hogy keményen megdolgozzon valamiért. A H- csoport próbáin - mert így hívják az alkal­mi társulatot - olyasmi történik, amiért is­mételten elmondhatom, nem bántam meg, amikor a színészi pályára esett a választá­som. A színész egy-egy produkción belül is érezheti, hogy tartozik valahová. • Vajdaságban kevés a színház, így nehéz munkát találni. Magyarország milyen lehetőségekkel kecsegtet? Kovács Etelka: Magyarországi szerző­dést persze mindenki szívesen aláírna, de erre a közeljövőben előreláthatólag aligha kerül sor. Tavaly itt jártak, videofelvétele­ket készítettek rólunk, s így Misinek jutott is egy kis filmszerep. Ennyi volt az egész. És mivel jövetelükről még csak nem is ér­tesítettek bennünket, sokan ott sem vol­tunk a „ki mit tud”-on. Simon Mihály: Magyarországon is évente két-három tagozat kerül ki a szín­­művészeti főiskolákról. Rengeteg a mun­ka nélküli színész. • Nyilván kapcsolatba kerültél már magyarországi színinövendékekkel is. Miben különbözik az ottani munka? Simon Mihály: Azt hiszem, lényegét te­kintve nem különbözik. Az azonban tény, hogy az oktatást odaát jobban megszerve­zik. Nagy gond, hogy nincs saját tanter­münk, és nem tudunk akkor gyakorolni, amikor erre a legnagyobb szükségünk vol­na. A másik probléma abból adódik, hogy Újvidéken a szaktantárgyakra kevés óra jut. A szakma fortélyait azt hiszem, mi ugyanúgy elsajátítjuk, mint a pestiek. Hogy aztán kiből lesz igazán jó „bohóc”, az már rajtunk múlik. László Sándor színművész véletlenül csöppent a végzősök közé, mert a vizsga­előadáshoz segítségre volt szükségük. A profiszínésznek nem „derogált” kezdők mellett statisztálni. László Sándor: Mindig idegesített, hogy azok, akik esetleg segíthetnének ezeken a gyerekeken, a fülük botját sem mozdítják. • Kikre gondolsz? László Sándor: Hát én bizony nem is­merem az illető elvtársakat, akik a kultú­ráról ott fönn, a tartományi „izében” dönte­nek, nem tudom, hogy hívják őket, és tényleg nem tudom, hogy kicsodák. Azt azonban tudom, hogy tőlük függ a dolog. • Mennyire ismered a végzős nemze­déket? László Sándor: Ja, hát ismerem őket eléggé. • Milyen színészeket kapunk szemé­lyükben? László Sándor: Van, aki nagyon lelkes és nagyon dolgos, van aki kevésbé. Hogy ki mennyire tehetséges közülük, korai volna véleményt mondani. • Szerinted milyenek a kilátásaik? László Sándor: Bizony elég szomorú­ak. De a mieink is lehagolóak voltak, mint ahogy mindenkié manapság. Az ember nem a kilátások miatt lesz színész. ■

Next