Képes Ifjúság, 2010 (65. évfolyam, 2567-2586. szám)

2010-02-17 / 2573. szám

­­r.uHv.fv­lajunguk­. A zenekar hét év szünet után megjelent ötödik lemeze olyan, mint egy zenekar ötödik lemeze. Pedig a Mas­sive Attack eddig soha nem készített ilyen tipikus al­bumokat: vagy teljes műfajokat alapított meg, vagy pedig gonoszul cserbenhagyta a hallgatókat. Nem tudom, mik voltak a várakozá­saim az új Massive Attack-lemezzel kap­csolatban, ha voltak egyáltalán. Pedig annak idején megvolt a Protection ere­deti kazettán (ami nagy szó, mert kor­társaim túlnyomó többségével együtt lel­kesen gyilkoltam a zenét kazettamásolás által), aztán visszafelé felfedeztem a Blue Linest is, és a Mezzanine is nagy lelkese­déssel töltött el - még ha egyébként in­kább portisheades voltam is, ha lett volna ilyen háborúskodás, de sajnos nem volt. Aztán a 100th Window-t nagyjából háromszor bírtam meghallgatni, a 2003-as koncert a Szigeten szomorúság­gal töltött el, a 2008-as a Balaton Soundon pedig olyan mértékben hagyott hidegen, hogy magam is meglepődtem. 1/1 Az esély arra, hogy a Massive Attack normálisan működő ze­nekar legyen, valószínűleg a Mezzanine idején szállt el. Mert az egy dolog, hogy a nagyon erős első lemez után a második egyene­sen stílust teremtett - azért innen még azzal együtt is rá lehetett vol­na állni a szokásos pályára, hogy három-öt éves szünetekkel adott ki valamit a zenekar. A harmadik album azonban megint nemcsak újat hozott, de egyszerre volt nagyszabású és intim, fullasztóan nyomasztó és slágeres, vala­mint magába zárt egész, ami mégis ze­nekarok ezreit inspirálta (hazánkban még egy évtizeddel később is). Hogyan lehet ezután azt csinálni, amit szokás: al­bumról albumra fejlődgetni, a rajongó­kat kielégíteni, egyeseket talán elvesz­teni, másokat megnyerni, a kialakult hangzást csiszolgatni, kissé vagy jobban megújulgatni? A 100th Window után úgy tűnt, sehogy­­ erre, nocsak, azután hét évvel, a Mezzanine után tizenkettő­vel itt a Heligoland, az ötödik lemez, ami pont olyan, mint egy ötödik lemez, en­nek minden előnyével és hátrá­nyával együtt. Az örömök közé tartozik, hogy sikerült a táncosabb korszak né­hány eredményét áthozni, példá­ul a kevés eszköz felhasználásával jól működő alapokat, amik úgy képesek valamiféle lazaság megterem­tésére, hogy közben a hangulatot alap­vetően a Mezzanine-ról ismert ború és nyomottság uralja. Továbbá van néhány erős szám a lemezen, bár nem igazán ön­állóan megálló slágerek: a Heligoland in­kább album, bár nem a szó nagyon erős értelmében, de abban igen, hogy a leg­több dal jobban működik a többi között, mint külön. Ilyen például a tavaly őszi megjelenése­kor kifejezetten jellegtelennek tűnő, a le­mez harmadik számaként viszont jóleső, vicces és nyomott, „minimalista jamai­kai szintipop” Splitting The Atom. Lehet örülni Martine Topley-Bird dalainak is (Babel, Psyche), bár ezek nem rázzák meg a világot; a Paradise Circus ellen­ben, amelyben Hope Sandóval (Mazzy Star) énekel, nem elsősorban miatta jó, hanem az olyan apró részletek miatt, mint például a meghatóan szépen és szellemesen felhasznált taps. Leginkább a csúcspont áll meg magában, a Flat Of The Blade, amiben fenyegetően bugyogó szintikre, csúszós ritmusokra és parádés érzékkel elhelyezett zenekari és fúvós részletekre énekel-dúdol Guy Garvey (Elbow), mintha csak saját magának, és mégis nekünk (a szívnek) címezve. Beállítódástól függően örülhet vagy nyafoghat az ember amiatt, hogy a Heligoland egy tipikusan Massive Attack-es lemez, pedig ilyen eddig nem volt, de most lett. Szerencsére nem olyan a zenekar, mintha önmaga klón­ja lenne, mert még mindig sokkal jobb ezeknél (meg hát nem is olyan fölösle­ges), tényleg messziről felismerhető, hogy ezek azok a groove-ok, basszusok, hogy ugyanaz a zenei gondolkodásmód van a loopok mögött - másfelől viszont nem egy nélkülözhetetlen, pláne kor­szakalkotó darab, hanem amolyan „a ra­jongóknak sok örömet fog okozni” kategória. Itt van például a Girl I Love You, Horace Andy itteni juta­lomdarabja például egyértelműen a Mezzanine-t idézi fel, és nyilván­valóan nem is olyan jó, mint arról az Angel, de így is képes megbor­zongatni - fene tudja, hogy men­­nyire önértékénél fogva, és men­­nyire működtetik az emlékek is. Végül a hátrányok közé tarto­zik, hogy van néhány töltelékszám, például azok, amikben 3D énekel, valamint van kettő, amik nem iga­zán Massive Attack-számok, olyan erősen rájuk telepszik a vendég­énekes. Tünde Adepimpe (TV On The Radio) a tőle megszokot­tat hozza, Damon Albarn pedig jobb saját átlagánál, viszont az ő számaikban nem sikerült a zenekarnak és az énekesnek valami közöset létrehozni, az előbbi eltűnik az utóbbi mögött. Pedig korábban is voltak ugye erős énekesek, mégis sikerült velük Massive Attack-szá­­mokat létrehozni, sőt, ezen a lemezen is több példa van erre. Persze az, hogy az ötödik Massive Attack-lemez egy tipikus ötödik lemez, nem jelent semmit a jövőre nézve; most örüljünk visszafogottan, korábbi rajon­­gási foktól függően, szeressük a jó szá­mokat és viseljük el a nem olyan jókat, a várakozásokat pedig felejtsük el. A mai fundrás (Quart.hu)

Next