Képes Magyarország, 1961 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1961-05-01 / 5. szám
Budapest a Kapui Az országutak a szélrózsa minden irányából futnak Budapest felé. Ahány országút, annyiféle táj küldi üzenetét és annyiféle kép fogadja az érkezőt. Az 1-es műút, a Bécsi út északnyugat felől vezet Budapestre. Győr, Komárom, Dorog, a forgalmas városok, gyárvidékek, bányák érintése után ér az utas a főváros kapujába, majd a régi Óbuda sokszázéves viskói, szűk sikátorai után tízperces autóúttal jut el az Árpád-hídhoz. Itt már az újuló Budapest köszönti, a széles, gyönyörű híd, amely összeköti a két fontos munkáskerületet, Angyalföldet és Óbudát. A 2-es országút a baráti Csehszlovák Szocialista Köztársaság felől Balassagyarmaton, Vácon keresztül fut Budapestig. Aki erre jön, a történelmen fut végig. Vác néhány évtizeddel ezelőtt a munkásmozgalom hős fiainak szenvedését jelképezte, Alsógöd, Felsőgöd csónakházai illegális találkozókról beszélnek. Ma a munka, a vidám kirándulások, , sokezer színes, új nyaraló tája ez, hogy azután az érkező Újpestnél átlépje Budapest északi kapuját. Újpestnél, amely nem poros, elhanyagolt kisváros többé, hanem Budapest fejlődő, forgalmas IV. kerülete. A 3-as országút kapuja a Kerepesi úton van. Fontos országút fut ide: a borsodi iparvidéket köti öszsze a fővárossal. Budapest kapuja itt a régi nagyvárosok és a szocialista új nagyváros ismérveit egyszerre mutatja. A régi, szürke gyártelepekhez, kopott régi lakótömbök. És az új?ó, az új sokkal hatalmasabb és jellegzetesebb. A Népstadion óriás lelátói, a Nagy Lajos király úti lakónegyed vidám színű, modern tömbjei, neonfény, új üzletsorok, óriási forgalom. A 4-es országút a Szolnok—debreceni műút. Aki erről érkezik, Vecsés után éri el Budapest kapuját. Itt, Vecsés határában áll Steinmetz kapitánynak, a békekövetnek a szobra. 1944. decemberében a béke zászlaját hozta a főváros népének, és a náci gonosztevők gyilkos golyójától esett el. A Tiszántúl felől kanyarog ez az országút, és a Szovjetunió felől. A város kapujában a szobor nemcsak a történelmet idézi, hanem figyelmeztető jelkép is. Az 5-ös kapu, az 5-ös országút torkolata Csepel-sziget mellett van. Ez a Duna—Tisza közének fővonala, Kecskemétet, Szegedet köti össze a fővárossal. Az utast itt gyárak, gyárak és újra gyárak fogadják. Látszólag olyan ez a táj, mint öt-tíz-húsz évvel ezelőtt volt De aki jobban körülnéz, Pesterzsébet határában gyönyörű, új lakónegyedet, a gyárak között modern új épületeket, bölcsődéket, iskolákat láthat. A 6-os és 7-es országutak Budapesten kívül, Érdnél egyesülnek. A 7-es, a Balatoni országút, a 0-os pedig legifjabb országos főútvonalunk, Pécset és két szocializmusteremtette városunkat, Komlót és Sztálinvárost köti széles, modern betonúttal az ország szívéhez. Aki itt lépi át Budapest kapuját , az elé tárul a legszebb kép. Nem külön házsorokkal, nem gyámegyeddel, némi zakatoló vonattal, híddal találkozik először, hanem a dombtetőre, a szép Panorámához felérve, egyszerre tárul elé az igézően szép város, a gellérthegyi Szabadság emlékmű, a Duna ezüstcsíkja, a hidak, a messzi tornyok ... Budapest kapui már sokszor változtak a történelem folyamán. Helyüket is változtatják: kijjebb kerülnek, ahogy növekszik a város. De változnak a főváros kapui a közlekedési formák változásaival is. Ilyenkor új városkapuk születnek. Ilyen új városkapu Budapest egyik legforgalmasabb pontja, a város szíve: az Engels téri autóbusz-pályaudvar. Nagyvárosokból és kicsiny falvakból, — olyan helyekről, ahol tegnap még villany és országút se volt, — jönnek az utasok. És aki az autóbuszból kilép, egyszerre a nagyváros közepében találja magát: neonfények, nagy házak, kirakatok, vidám játszótér, szökőkút, emberforgatag középpontjában. Mintha az Ezeregyéjszaka meséjéből, repülőszőnyegen pottyant volna ide. Nemes László Autósok és motorosok pihenője a Panoráma eszpresszó előtt Autó és autóbusz sor a szálloda előtt (MTI — Fényes Tamás, Járai Rudolf és a szerző felv.) Az Engels téri MAVAUT pályaudvar 5