Képes Magyarország, 1961 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1961-05-01 / 5. szám

NEMZETKÖZI RANDEVÚ ígéretesen és kellemesen cseng fü­lünknek a randevú szó, amely ak­kor is vonzó, ha nem kettesben töltjük, hanem többedmagunkkal. Az ország kirakata Kellemes találkozónak ígérkezik a Budapesti Ipari Vásár, amelyet az idén még egyik legszebb parkunk­ban, a Városligetben tartanak má­jus 19—29. között. Fedi-e a randevú fogalmát a hazai és külföldi látoga­tók, kiállítók körében igen jó hír­névnek örvendő nemzetközi ipari seregszemle? A legteljesebb mér­tékben. Régi ismerősök, új barátok, a látogatók százezrei ismerkedhet­nek meg a magyar nehézipar, a ko­hó- és gépipar, az építőanyagipar, a könnyűipar, az élelmiszeripar, to­vábbá a tanácsi és szövetkezeti ipar újdonságaival, nemzetközi téren is elismert cikkeivel és ugyanekkor láthatjuk a külföldi kiállítók új ter­mékeit. Egyik kiváló tudósunk az ország kirakatának nevezte a Budapesti Ipari Vásárt. A kirakatot — tudjuk — a szakértők nagy műgonddal ter­­vezik és rendezik. Az ország kiraka­ta előkészítő munkálataira is jellem­ző volt a gondosság, a lelkiismeretes munka, elmélyülés, hiszen nem mindegy, hogyan vizsgázik a hazai és nemzetközi közvélemény előtt Az idei ipari vásár két fő irány­ban nyújt be tájékoztatást. Hangsú­lyozza az ipar szerepét a külkeres­kedelemben, bemutatja az ipar vár­ható fejlődését a második ötéves tervben és ennek kapcsán a nagykö­zönség megismerkedhet a távlatok­kal is. Óriás pókháló — alumíniumból A Városliget ősfái között 26 hek­tár kiállítási területen vonul fel a magyar ipar termékein kívül 20 kül­földi állam ipari produktuma. A Nehézipari Minisztériumot a bányá­szat, a kőolaj- és villamosenergia­­ipar képviseli. Az idei ipari vásár egyik legmagasabb építménye a 16 méterre nyúló — tehát négyeme­letes modern lakóház magassá­gának megfelelő — és kb. 1600 négyzetméter alapterületű kupola­­csarnok. Ez a szép épület jel­képe a korszerű technikai módsze­rek gyors alkalmazásának. A pavi­lont ugyanis a HEGAL nevű alumí­niumszerkezetből és bordázott poli­észter műanyaglemezből készítik. Az alumíniumszerkezetet a szovjet segítséggel épülő Székesfehérvári Könnyűfémmű, a műanyag fedőla­pokat pedig a Veszprém megyei Co­­lorchemia Gyár dolgozói készítették. Ugyancsak a nehézipar pavilonjá­ban láthatják a vendégek a Szovjet­unióból kiinduló, 5000 kilométer hosszú Barátság Olajvezeték szem­léltető ábráit. A jövő autóbusza Mindenki szeret utazni és gyorsan, kényelmesen célhoz érni. A városi és távolsági autóbuszközlekedésben fő követelmény ez. A jövő autóbu­szának a szakemberek azt a jármű­vet tartják, amelynek motorját az autóbusz padlója alá helyezik. Az ilyen járműben kényelmesebb az utazás, több a hely és az utastérbe kevesebb zaj jut. Nálunk ilyen jár­művek még nem közlekednek, de ki­tűnő kutatóink és tervező mérnöke­ink együttes erőfeszítése nyomán hamarosan megszülethet az első padlómotoros autóbusz. A Járműfej­­lesztési Intézet ugyanis kiállítja az eddig bevált diesel-motorcsalád leg­újabb tagjait. Ezek között szerepel a hathengeres fekvő motor, amelyet az úgynevezett „hernyóbuszhoz”, to­vábbá a 100 személyes városi és tá­volsági autóbuszhoz lehet alkalmaz­ni. A négyhengeres új fekvő mo­tort a középnagyságú új autó­buszokba akarják beépíteni. Távirányítású törpehajók és zsebgarázs Érdekes látványosság várja a lá­togatókat a Kohó- és Gépipari Mi­nisztériumhoz tartozó hajóipar Vá­rosligeti tavon épített pavilonjában. A tóparti épület és a Vajdahunyad vára között a tavon, illetve cölöpö­kön nyugszik a könnyűfém szerke­zetű csarnok, amelyet 60 méter hosz­­szú hídon lehet majd megközelíteni. A csarnok közepén három méter át­mérőjű körben hajómodellek cirkál­nak a víz felületén. A parányi hajó­kat a csarnokból távirányítással mű­ködtetik. Néhány lépéssel odébb az Építés­ügyi Minisztérium vállalatai állítják ki új lakásépítő anyagaikat, köztük a különleges műanyagfestékeket, mosható tapétákat és műanyag padlóburkolatokat, amelyeket a 15 éves lakásépítési tervben már alkal­maznak. A gépkocsi tulajdonosokat bizonyára érdekli majd a „zsebga­rázs”. Perlitből és keramzitból — a hazánkban hatalmas mennyiségben található könnyű anyagokból — és cementből könnyű betonelemeket készítettek és 36 ilyen kisméretű elemből egy nap alatt összerakható a 4,5 méter hosszú és 2,2 méter ma­gas garázs. A külföldi »negyed« A Kohó- és Gépipari Minisztéri­um fő pavilonja előtt elhaladva ju­tunk a külföldi ,negyedbe”. A Szov­jetunió — a külföldiek közül a leg­nagyobb kiállítási területen — sok újdonságot mutat be az idén is. Ezek között szerepel 11 féle szerszámgép. A mezőgazdasági gépek közül ki­emelkedik az 1961-es típusú traktor, bemutatják az új, nagy teljesítmé­nyű gabonakombájnt, a négy szemé­lyes Zaporozsec kisautót, több tele­víziós készüléket, kozmetikai cikkek egész sorát, önálló kiállítási területe lesz az idén is a Csehszlovák Szocialista Köztársaságnak. Itt láthatjuk majd az új típusú járműveket, például a továbbfejlesztett Felicia luxusgépko­csit, az új Octaviát és a Tatra 603-as nagy luxusautót. A Skoda Touring autónak az az érdekessége, hogy Fe­licia motor hajtja, karosszériája pe­dig a továbbfejlesztett Octavia típu­sú gépkocsiké. A nagy gyorsaságot kedvelők kívánságára alakították ki ezt az érdekes járművet a Skoda Autógyárban, Mladá Boleslavban. A Budapesti Vásárrendező Iroda az idén orosz, német, angol és fran­cia nyelvű, ízléses kiállítású pros­pektusát 50 000 példányban küldte szét a világ minden részébe. Sorra jelentkeztek a kiállítók külföldről. Kollektív kiállítása lesz az említet­teken kívül Kínának, Lengyelország­nak, a Német Demokratikus Köztár­saságnak, Bulgáriának, Jugoszláviá­nak, Franciaországnak, Ausztriának. Hivatalos kiállítóként először szere­pel Marokkó, Anglia, Hollandia, Olaszország és a Német Szövetségi Köztársaság. Különböző cégek vesz­nek részt a Vásáron Svájcból, Svéd­országból, Moniacóból, Belgiumból és Dániából. Érdekes színfoltja az idei Buda­pesti Ipari Vásárnak a külföldiek klubja a Műjégpálya épületében, ahol a vendégek kellemesen tölthetik majd szabad idejüket. A vásár ide­jén kereskedői napokat és nemzeti napokat tartanak Az IBUSZ és a Fővárosi Idegen­­forgalmi Hivatal a látogatók részére színvonalas és igen gazdag utazási és szórakozási programot dolgozott ki. Az idei Budapesti Ipari Vásár tar­talomban gazdagabb, sokrétűbb, sok tekintetben újszerűbb lesz az elmúlt évinél is. Vígh István A Budapesti Ipari Vásár egyik érdekes új járműve, a Skoda Felicia típusú gépkocsi .

Next