Képes Magyarország, 1961 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1961-05-01 / 5. szám
NEMZETKÖZI RANDEVÚ ígéretesen és kellemesen cseng fülünknek a randevú szó, amely akkor is vonzó, ha nem kettesben töltjük, hanem többedmagunkkal. Az ország kirakata Kellemes találkozónak ígérkezik a Budapesti Ipari Vásár, amelyet az idén még egyik legszebb parkunkban, a Városligetben tartanak május 19—29. között. Fedi-e a randevú fogalmát a hazai és külföldi látogatók, kiállítók körében igen jó hírnévnek örvendő nemzetközi ipari seregszemle? A legteljesebb mértékben. Régi ismerősök, új barátok, a látogatók százezrei ismerkedhetnek meg a magyar nehézipar, a kohó- és gépipar, az építőanyagipar, a könnyűipar, az élelmiszeripar, továbbá a tanácsi és szövetkezeti ipar újdonságaival, nemzetközi téren is elismert cikkeivel és ugyanekkor láthatjuk a külföldi kiállítók új termékeit. Egyik kiváló tudósunk az ország kirakatának nevezte a Budapesti Ipari Vásárt. A kirakatot — tudjuk — a szakértők nagy műgonddal tervezik és rendezik. Az ország kirakata előkészítő munkálataira is jellemző volt a gondosság, a lelkiismeretes munka, elmélyülés, hiszen nem mindegy, hogyan vizsgázik a hazai és nemzetközi közvélemény előtt Az idei ipari vásár két fő irányban nyújt be tájékoztatást. Hangsúlyozza az ipar szerepét a külkereskedelemben, bemutatja az ipar várható fejlődését a második ötéves tervben és ennek kapcsán a nagyközönség megismerkedhet a távlatokkal is. Óriás pókháló — alumíniumból A Városliget ősfái között 26 hektár kiállítási területen vonul fel a magyar ipar termékein kívül 20 külföldi állam ipari produktuma. A Nehézipari Minisztériumot a bányászat, a kőolaj- és villamosenergiaipar képviseli. Az idei ipari vásár egyik legmagasabb építménye a 16 méterre nyúló — tehát négyemeletes modern lakóház magasságának megfelelő — és kb. 1600 négyzetméter alapterületű kupolacsarnok. Ez a szép épület jelképe a korszerű technikai módszerek gyors alkalmazásának. A pavilont ugyanis a HEGAL nevű alumíniumszerkezetből és bordázott poliészter műanyaglemezből készítik. Az alumíniumszerkezetet a szovjet segítséggel épülő Székesfehérvári Könnyűfémmű, a műanyag fedőlapokat pedig a Veszprém megyei Colorchemia Gyár dolgozói készítették. Ugyancsak a nehézipar pavilonjában láthatják a vendégek a Szovjetunióból kiinduló, 5000 kilométer hosszú Barátság Olajvezeték szemléltető ábráit. A jövő autóbusza Mindenki szeret utazni és gyorsan, kényelmesen célhoz érni. A városi és távolsági autóbuszközlekedésben fő követelmény ez. A jövő autóbuszának a szakemberek azt a járművet tartják, amelynek motorját az autóbusz padlója alá helyezik. Az ilyen járműben kényelmesebb az utazás, több a hely és az utastérbe kevesebb zaj jut. Nálunk ilyen járművek még nem közlekednek, de kitűnő kutatóink és tervező mérnökeink együttes erőfeszítése nyomán hamarosan megszülethet az első padlómotoros autóbusz. A Járműfejlesztési Intézet ugyanis kiállítja az eddig bevált diesel-motorcsalád legújabb tagjait. Ezek között szerepel a hathengeres fekvő motor, amelyet az úgynevezett „hernyóbuszhoz”, továbbá a 100 személyes városi és távolsági autóbuszhoz lehet alkalmazni. A négyhengeres új fekvő motort a középnagyságú új autóbuszokba akarják beépíteni. Távirányítású törpehajók és zsebgarázs Érdekes látványosság várja a látogatókat a Kohó- és Gépipari Minisztériumhoz tartozó hajóipar Városligeti tavon épített pavilonjában. A tóparti épület és a Vajdahunyad vára között a tavon, illetve cölöpökön nyugszik a könnyűfém szerkezetű csarnok, amelyet 60 méter hoszszú hídon lehet majd megközelíteni. A csarnok közepén három méter átmérőjű körben hajómodellek cirkálnak a víz felületén. A parányi hajókat a csarnokból távirányítással működtetik. Néhány lépéssel odébb az Építésügyi Minisztérium vállalatai állítják ki új lakásépítő anyagaikat, köztük a különleges műanyagfestékeket, mosható tapétákat és műanyag padlóburkolatokat, amelyeket a 15 éves lakásépítési tervben már alkalmaznak. A gépkocsi tulajdonosokat bizonyára érdekli majd a „zsebgarázs”. Perlitből és keramzitból — a hazánkban hatalmas mennyiségben található könnyű anyagokból — és cementből könnyű betonelemeket készítettek és 36 ilyen kisméretű elemből egy nap alatt összerakható a 4,5 méter hosszú és 2,2 méter magas garázs. A külföldi »negyed« A Kohó- és Gépipari Minisztérium fő pavilonja előtt elhaladva jutunk a külföldi ,negyedbe”. A Szovjetunió — a külföldiek közül a legnagyobb kiállítási területen — sok újdonságot mutat be az idén is. Ezek között szerepel 11 féle szerszámgép. A mezőgazdasági gépek közül kiemelkedik az 1961-es típusú traktor, bemutatják az új, nagy teljesítményű gabonakombájnt, a négy személyes Zaporozsec kisautót, több televíziós készüléket, kozmetikai cikkek egész sorát, önálló kiállítási területe lesz az idén is a Csehszlovák Szocialista Köztársaságnak. Itt láthatjuk majd az új típusú járműveket, például a továbbfejlesztett Felicia luxusgépkocsit, az új Octaviát és a Tatra 603-as nagy luxusautót. A Skoda Touring autónak az az érdekessége, hogy Felicia motor hajtja, karosszériája pedig a továbbfejlesztett Octavia típusú gépkocsiké. A nagy gyorsaságot kedvelők kívánságára alakították ki ezt az érdekes járművet a Skoda Autógyárban, Mladá Boleslavban. A Budapesti Vásárrendező Iroda az idén orosz, német, angol és francia nyelvű, ízléses kiállítású prospektusát 50 000 példányban küldte szét a világ minden részébe. Sorra jelentkeztek a kiállítók külföldről. Kollektív kiállítása lesz az említetteken kívül Kínának, Lengyelországnak, a Német Demokratikus Köztársaságnak, Bulgáriának, Jugoszláviának, Franciaországnak, Ausztriának. Hivatalos kiállítóként először szerepel Marokkó, Anglia, Hollandia, Olaszország és a Német Szövetségi Köztársaság. Különböző cégek vesznek részt a Vásáron Svájcból, Svédországból, Moniacóból, Belgiumból és Dániából. Érdekes színfoltja az idei Budapesti Ipari Vásárnak a külföldiek klubja a Műjégpálya épületében, ahol a vendégek kellemesen tölthetik majd szabad idejüket. A vásár idején kereskedői napokat és nemzeti napokat tartanak Az IBUSZ és a Fővárosi Idegenforgalmi Hivatal a látogatók részére színvonalas és igen gazdag utazási és szórakozási programot dolgozott ki. Az idei Budapesti Ipari Vásár tartalomban gazdagabb, sokrétűbb, sok tekintetben újszerűbb lesz az elmúlt évinél is. Vígh István A Budapesti Ipari Vásár egyik érdekes új járműve, a Skoda Felicia típusú gépkocsi .