Képes Sport, 1943. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1943-07-27 / 30. szám

A filmszakma rákfenéje a protekció mondja báró Podmaniczky Félix fimrendező A Newyork kávéház egyik márványasz­tala mellett ül az újságíró a legszilajabb magyar filmrendezővel, Podmaniczky Félix báróval. Az újságíró jegyez, míg a rendező élénken, megszakítás nélkül beszél... — Üldöz a balszerencse, ahová megyek, utánam fut, de nem hagyom magam. Egy­más után rendeztem a jó filmeket, és ha egy-egy nem is sikerült, ez még arra, hogy ne engedjenek dolgozni,nem ők Nem véletlenül lettem filmrendező. Ifides­­apám gárdatiszt volt és az édesanyámat — a bécsi Burst Színház művésznőjét — a szín­­padról vitte haza feleségnek. Nagyapám bátyja, Podmaniczky Frigyes a pesti Ope­raház és a Nemzeti Színház intendánsa volt. A véremben van a művészet. Huszon­három éves koromban kezdtem foglalkozni a filmmel. Szerzett jogaim vannak, nem vagyok betolakodott, mégsem engednek rendezni. Én azonban türelmes vagyok és kivárom az időt, amikor majd rájönnek arra, hogy elsősorban azoknak kell helyet adni a filmgyártásban, akik ezt élethivatásnak tartják, nem pedig kenyérkereseti forrásnak.­­ És ha nem következik be gyökeres változás a magyar filmszakmába, akkor a háború után kimegyek külföldre olyan helyre, ahol többre értékelik a tehetséget mint a protekciót. — Milyennek látja a rendező szerepét a magyar fimgyártásban? — kérdezzük gyor­san, felhasználva a pillanatot, amíg ciga­rettára gyújt. — Sajnos, nálunk a rendezőnek van a legkevesebb beleszólása a gyártásba. Arra viszont, hogy művészileg is foglalkozzék a filmmel, nincs ideje Ezzel szemben az a kötelessége, hogy tíz,tizennégy nap alatt befejezzen egy filmet, mert kevés a műterem­­ és mindenkinek sorra kell kerülni. Még azoknak is, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy voltaképpen mire való a celluloid szalag.­­ A filmszakma egyik rákfenéje, hogy azokat az elemeket is felszívja, akik más pályán letörtek, itt viszont minden különösebb előtanulmány nél­kül protekcióval esetleg vezető szerep­hez jutnak. Jellemző példát is mondhatok. A na­pokban levelet kaptam egy ötvennégy esz­tendős statisztától, aki arra kér, legyek segítségére, mert rendezőgyakornok sze­retne lenni. Elfelejti, hogy abban a pilla­natban, amikor a filmkamera elé kerül, megszűnik minden protekció és csak a te­hetség érvényesülhet. — A másik baj, hogy olyanok is ren­dezni akarnak, akik a rendezést iskolában tanulták. Pedig ezt megtanulni csak a mű­teremben lehet. Nincs szükség kétszáz-há­­romszáz pengős gyakornokokra, akiket csak a protekció nyom be a filmszakmába, s nem kellenek az ösztöndíjasok sem. Gür­cöljenek ők is évekig, keserves akarással, mint ahogyan mi is kínlódtunk. Tanulják meg a fiatalok, hogy a filmszakmát is a »zsemlyehordásnál« kell kezdeni és nem az előkelő nagybácsinál vagy a boka összecsapásnál... — A klikk­rendszer is átka a filmszak­mának. Ezt tűzzel-vassal kellene irtani azonban egyelőre még vígan burjánzik. — Ha majd ezek a súlyos hibák meg­szűnnek, akkor talán beszélhetünk a ma­gyar filmgyártásról és a művészeti pro­dukcióról. — Színészeink egy része — sajnos — po­litizál. Mire való ezt Miért kell a színész­nek politizálni? A színésznek az a hiva­tása, hogy a tis­zta művészetnek éljen és az alakítása gyönyörködtessen. — A most induló fiatal színészutánpót­lást őszintén sajnálom. Szerintem a háború tartamára nincs jövőjük. Drága a nyers­anyag és igen nehezen beszerezhető, tehát takarékoskodni kell vele. A tőke pedig nem szívesen kockáztat és a legjobb esetben öt­hat mondatos szereppel intézi el a még is­meretlen színészt. Pedig ebből a néhány mondatból nem lehet elbírálni valakinek a tehetségét. Állami segéllyel színészképző interná­­tust vagy kollégiumot kellene felállí­tani, ahol azután harminc-negyven te­hetséges növendéket a színművészet minden ágára kiképezhetnének. Ez ugyan fejenként legalább húszezer pen­gő­be kerülne, de megérné, mert a végzős növendékek tehetségükkel és tudásukkal behoznák az államnak a rájuk költött ös­­­szegeket. — Sajnos, tudom, hogy hiába Eszembe jut a német közmondás, beszélek. »Leben und leben lassen«. A mi filmszakmánk jó részében viszont a »Leben und nicht leben lassen« elv uralkodik... * Szédülten állunk fel a kávéházi asztal mellől. Lehetséges volna, hogy valóban úgy állnak a dolgok a magyar filmszak­mában, ahogy azt Podmaniczky Félix film­rendező elkeseregte­... JM­ÍtUVICAi ÖXóeZOéa A rendőr életének és kötelességteljesítésének apoteózisa ez a film. Gyönyörű elgondolás volt celluloid szalagra vinni. Hamza D. Ákos írta és rendezte. Sokszor megírtuk már róla, hogy legjelentősebb filmrendezőink egyike, ezzel a filmjével még jobban megerősítette ezt a véle­ményünket. A meggyőzően, realisztikusan ren­dezett külvárosi le­iaj-jelenetek a francia isko­lát éreztetik. Mostani filmje után nem csodál­koznánk, ha elhalmoznák Hamzát hasonló mű­vészi filmek rendezésével. A film fényképezése is jó munka. A főszerepet játszó Karády Kata­lin varázslatos hangjával elbűvöl. Nagy István a próba­rendőr szerepében lelkes alakítást nyújt. Toronyi csupaszív rendőraltisztje erőtel­jes, róla is több ízben megírtuk, hogy a leg­szebben beszélő magyar színészek közé tarto­zik. Csortos Gyula lezüllött figurája kabinet­alakítás. A többi szereplőt is magával ragadta a nemes cél és tehetségük javát adták. A min­dig új utakon haladó Lénáékat ezért a filmért őszintén meg kell dicsérni. Caz ingoacuuf finglya Gyenge meséjű, de jól kidolgozott olasz film. Rendezésben tökéletesen művészi és így az sem baj, hogy a finoman felépített jelenetek néhol a cselekmény rovására­ mennek, miáltal helyen­­kint vontatottá teszik a filmet. £. Pratelli egyik legjobb rendezője az olaszoknak. Az álomszépen fotografált olasz tájképek élmény­­szerűek. A színészek jók. (L 6űn cvun­/éáááan Senki se tudta megállapítani a bemutatón, hogy ez a film tulajdonképpen milyen műfaj­hoz tartozik? Azt ellenben egyöntetűen leszö­gezték, hogy kár az ilyen filmek bemutatásával rontani az olasz filmgyártás hitelét, még in­kább pedig ilyen gyenge külföldi filmet impor­tálni. Semmi szükség arra, hogy ezek a filmek amúgy is kevés számú premier színházaink helyét és idejét lefoglalják. Staii, a daCday&ág­­­ szigete Csodálatosan szép expedíciós film, melyet a német Rex-filmgyártó cég készített. A bennszü­löttek mindennapi életének, szokásainak, munká­jának és örömének a keresztmetszetét láttuk. Szinte irigyeltük a szigeten kultúrálatlanul, de boldogan élő bennszülötteket. A Bali-sziget ős­lakói szerencséjükre nem tudják, hogy néha mi­lyen nagy baj a civilizáció . . . FILMHÍREK Ranódy László dr. újból dolgozik A rendezői utánpótlás egyik legtehetségesebb tagja, Ranódy László dr. másfél évig tartó betegségé­ből felépült és munkáját új­­ból megkezdte. A huszon­négy éves, ösztöndíjat nyert fiatal rendezőasszisztens Hamza Ákos, Balogh Béla és Ráthonyi Ákos mellett tanult. Legutóbb Móra Fe­renc »Ének a búzamezők­ről« cím­ű, regény forgató­­könyvét írta, amelyet azon­ban a filmbizottság politi­kai szempontból filmesítésre nem engedélye­sent. ..* Az Ufa berlini anyaintézete Güttler Lajost, a budapesti székház kölcsön-osztály igazgatójává nevezte ki. A magyar filmszakmában közkedvelt Güttler Lajost kollégái őszinte jókívánságokkal halmozták el. Mindenki főszereplő a most elkészült korszerű magyar filmújdonságban, a Kí­vánság hangverseny-ben. A magyar mű­vészek színe-java szerepel ebben a szín­­pompás, tarka műsorú filmben. Az össze­kötő mesét Babay József írta és Legenyey József konferálja be az egyes számokat. A filmet Balogh István rendezte.

Next