Képes Sport, 1979. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1979-08-07 / 32. szám

— Te ... te ezt feltételezed ró­lam? ... Hogy én téged fölad­jalak? . .. Hogy kiszolgáltassalak ennek a vérszomjas dúvadnak?! Köre Zsuzsannát majdnem meghatotta az elemi erejű mél­­tatlankodás. — Jól van, Lacikám, hülye kérdés volt, bocsáss meg, spon­­gyát rá. De most meséld el, ho­gyan reagált a beismerésedre. Nagy cirkuszt csinált? — Semmi különös. Csak ke­resztre fog feszíteni. Aztán ka­róba húz. Aztán földaraboltat, és testrészeimet elrettentő pél­da gyanánt fölszögezteti Micske főbb közlekedési pontjain. — Ne butáskodj! — Nem butáskodoim. Nyíltan megmondta, hogy személye el­leni merényletnek tekinti, to­vábbá hivatali tisztsége és te­kintélye szándékos aláaknázásá­­nak, és nem nyugszik, amíg le nem tiltat az ország valamennyi tanintézetének katedrájáról... És amit ez a monstrum egyszer a fejébe vesz, és ami­lyen összeköttetései ennek van­nak ... És amilyen könyörtelen, ha a hiúságán esik csorba ... Köre Zsuzsanna lehajolt az új­ságért, aztán indult kifelé. — Hová? — kérdezte Darida Lőrinc. A lány bal keze mutatóujjá­val a mennyezet felé bökött. * * * A színhely ismét az igazgatói szoba, most is ketten vannak benne, de ezúttal elveti Pál és Köre Zsuzsanna. Az igazgató az íróasztala mel­lett áll, kezében a Képes Sport­híradó­ szeme átszalad a fotó­kon. — Derék — jelenti ki —, min­dig örülök, ha iskolánk jó mun­kája kap egy kis sajtóvisszhan­got .. . Köszönöm, hogy megmu­tatta a ciket. De azért legköze­lebb előbb hozzám hozza be az újságírót, az iskolai rendtartás szerint tudnom kell az effajta látogatásokról. Zsuzsannának már repdesnek a szempilláit, jaj istenem, csak nem követtem el súlyos hibát?! — Fel a fejjel, kollegína, nincs semmi baj — nyugtatja meg a nagyúr, látván szegény­kének a kétségbeesését. — Óhajt még valamit? Mert van néhány sürgős elintéznivalóm. ENDRŐDI ISTVÁN ILLUSZTRÁCIÓI — Csak egy apróság — mond­ja a látogató, és kéretlenül he­lyet foglal egy karosszékben. — Az a bizonyos jatagán, az az én ötletem volt. Elcsépelt irodalmi kép, de öl­veti valóban sebzett oroszlán­ként ugrik föl, bődül nagyot. — Micsoda?! Egész összeeskü­vés?! Villámlik a tekintete, de a lá­togató állja keményen, szempil­lája most már nem rezdül. Ölveti Pál számol magában tí­zig, hogy megnyugodjon kicsit, lassan visszaereszkedik a szé­kére, aztán tigrismosollyal kér­di, hogy a nagyvadaknál marad­junk. — És ugye maga sem hajlan­dó magyarázatot adni, hogy miért tették, amit tettek? — Dehogynem — dől hátra kényelmesen a lány. — Hisz én terveltem ki az egészet, szövet­ségesnek én nyertem meg Da­rida Lőrincet, a végrehajtásban is tevékenyen részt vettem. Tes­sék csak kérdezni bátran. A pimaszság teteje! Bátorság­ra ösztökélni a rettenetes elve­­tit! De ez most elsi­klik e fölött az apróság fölött, a­ lényeg izgatja, a merénylet oka, indítéka, célja. — Kezdem ott — fog a ma­gyarázatba Köre Zsuzsanna —, hogy a tanmedence ötlete nem akkor született meg az agyam­ban, amikor ki lett ásva az a hatalmas gödör, fordítva volt. A gödör azért lett kiásva, mert én meg akartam tanítani úszni a gyerekeket. És ehhez uszoda kellett. Még ha olyan primitív is. Meglovagoltam Micske vitéz legendáját. A jatagánt az apám­mal hozattam, aki egy hétnapos IBUSZ-úton vett részt, Isztam­bulban is jártak, ott vette a ba­zárban ... Nem volt egészen kor­rekt eljárás az egész móka, de a cél szentesíti az eszközt, mi­ként Machiavelli megállapí­totta ... Egyszerűen nem volt más választásom. — Nem volt?! — horkant föl a nagyúr. — Nem lehetett volna fondorlatos megtévesztés, csalás és hazudozás helyett az egyenes utat választani? Bejönni ide hoz­zám, mint ahogy most is bejött szabadon, nem állta útját sen­ki.. . Bejönni és előadni ennek a nejlon­medencének a tervét, segítséget kérni hozzá? Mosolyogva rázta meg a fejét a lány. — Ez a gondolat még csak fel sem ötlött bennem. Mert nem lett volna semmi értelme. Számolni kezdett az ujjam. — Először is, a testnevelés eb­ben az iskolában huszadrendű dolog, főleg az ön hibás szem­lélete folytán. Itt, az ország egyik leggazdagabb községében nincs tornaterem az iskolában. Rossz idő esetén az osztályban meg a folyosón mozgatjuk át kicsit a diákok izmait, és ezt mindenki vagy majdnem min­denki rendjénvalónak tekinti. Másodszor... — Semmi másodszor! — sza­kította félbe a dili. — Már az első állítása is szemenszedett rágalom. Ennek az iskolának már akkor sem volt tornater­me, amikor megépült! Amikor még nem én voltam az igazga­tója! A látogató egyetértően bólin­tott. — Így igaz, megérdeklődtem. Csakhogy azóta eltelt húsz év. És min­den elődöm, valamennyi testnevelő, aki ez alatt a két évtized alatt egy tornaterem vagy tornaszoba megépítését kérte az igazgató kartárstól, sü­ket füleikre talált. Pedig utóbb már azt is elintézték Drávucz bácsival, a téeszelnökkel, hogy egy toldalékszárny építéséhez bontási anyagot kapnak, sőt, hogy egy könnyűszerkezetes volt raktár elemeit, csak hivatalosan kérje az iskola vezetősége a téesztől... — Lári-fári! — intette le in­dulatosan elveit. — Hadd szá­moljak én is. Először is: nem engedem, nem engedtem elcsú­fítani az iskola épületét -holmi toldaléképülettel. Másodszor: nem leszek lekötelezettje annak a Drávucznak, a téeszelnöknek. Harmadszor: ekkora beruházás ügyében amúgy sem én mond­tam volna ki a végső szót, még­­csak nem is a községi tanács, hanem a járási, a megyei. Mint­hogy a pénzt neki­k kell biztosí­taniuk. Negyedszer pedig ... — Negyedszer pedig — vágott közbe most Köre Zsuzsanna —, önt ez az egész ügy nem ér­dekelte különösebben. De ezt el­ső, alapmagyarázatnak kellett volna kimondania. Mert az ön tekintélye, kapcsolatai, szervező­­készsége teljesen feleslegessé tették volna a kilincselést a fel­sőbb szerveknél, ön meg tudta volna győzni a micskeieket, hogy áldozzanak a gyerekek egész­ségéért forintot is, munkát is, hogy saját erőből teremtsenek meg egy tornatermet. Váratlanul szelíd hangon fe­lelte erre az igazgató. — Ez így nem áll- Maga fél éve van itt, én itt születtem, én ismerem jobban a helyzetet. Először is, a micskeiekből pénzt kihúzni, emellett Heraklész bár­melyik hőstette eltörpül. Ráadá­sul csakugyan minek forszírozni a tornát ott, ahol a gyerekek mozognak, dolgoznak épp eleget a gyümölcsösökben, és olyan egészségesek, mint a makk. Fölsóhajtott a lány. — Hát ez az. Aki kövér, az az egészséges. Aki pufók, az a szép. A fizikai munka fölösle­gessé teszi a testedzést, a test­nevelést, a sportot. Csupa túl­haladott, bibliai szöveg... De hát hagyjuk ezt most, ne merül­jünk el szakmai kérdésekben, én egy ajánlatot szeretnék ten­ni. Az igazgató ikartárs nem in­dít fegyelmit ellenünk az ásatá­sok miatt, cserébe pedig én most már egy valódi kincset ajánlok föl. Nem olyat, mint Micske vi­téz, aki vagy v­olt, vagy nem volt. Hanem olyat, aki biztosan van, aki nagyobb dicsőséget fog hozni az iskolának, nagyobb el­ismerést személy szerint önnek, mint akár egy vagon hódoltság­kori cu­cc vagy várrom. — Maga — kérdezte egészen elámulva elvett Pál —, maga alkudozni akar velem?! A lány nyugodtan bólintott azzal a kerek macskafejével. — így is meg lehet fogalmaz­ni. Bár én szívesebben beszél­nék kölcsönös előnyöket jelentő baráti megállapodásról, ahogy a diplomáciai hírekben olvas­ható. A vágy, hogy kitekerje ennek a szemtelen nőnek a nyakát, rö­vid tusát vívott az igazgató lel­kében a civilizált neveltetéssel, a pedagógus etikával, a várható­­ bűnvádi következmények latol­gatásával, no meg a kíváncsi­sággal. Ez utóbbi lett a győztes. — Miféle kincsről fecseg itt a kartársnő? Apró jegyetfüzetet húzott elő a válltarisznyájából a lány. — Most fölolvasom — közöl­te —, hogy tavaly az NDK-bak­ a 9—10 éves leány gyerekúszók kategóriájában, két számban milyen eredményt ért el a győz­tes, hozzátéve, hogy az ő gye­­­­rekúszásuk általában a spiccet jelenti az egész világon. Szóval, mellen, 100 méteren egy perc,­­ huszonnégy másodperc. Háton, száz méteren egy perc tizen­nyolc egész öt tized másodperc. A versenyt ötvenméteres uszo­dában rendezték. Namármost, ha az úgynevezett Stammfeld­­egyenlet alapján összevetjük a különböző méretű uszodákban elért időeredményeket, a fordu­lók számának különbözőségéből adódó eltolódásokat és így to­vább ... Folytatjuk .

Next