Képes Sport, 1982. január-június (29. évfolyam, 1-26. szám)

1982-01-05 / 1. szám

Év vége a számvetés és az új elhatározá­sok ideje. Ilyenkor visszapillantunk a múltba, felmérjük helyzetünket, lehetősé­geinket és erőt merítünk a jövő feladatai­nak meghatározásához, kialakításához. Szeretnék néhány gondolattal hozzájá­rulni a sportolók, edzők, sportvezetők, tár­sadalmi aktivisták jövőt formáló, jövőt be­folyásoló elhatározásához. A világ versenysportjáról megállapíthat­juk, hogy — bár sportáganként differen­ciáltan és különböző ritmusban — szín­vonala töretlen dinamizmussal fejlődik. A színvonalemelkedés mellett az élmezőny szélesedése, erősödése tapasztalható. Az év során a kiemelkedő nemzetközi versenye­ken részt vevő országok többsége fiatal, új tehetségek kipróbálására, új egységek, csapatok kialakítására törekedett. Ez a tény nem befolyásolta hátrányosan az ese­mények színvonalát. A moszkvai olimpiá­ról távol maradt országok 1981. évi sze­replésüket presztízskérdésként kezelték, ez is hozzájárult a nemzetközi színvonal emelkedéséhez. Érzékelhető volt az év nagy világversenyei kapcsán, hogy a ver­senysport élvonalába tartozó nemzetek nagy erőfeszítéseket tettek annak érdeké­ben, hogy minél tö­bb sportágban és ver­senyszámban növeljék eredményességüket. A sportolók teljesítményének, a sike­res nemzetközi szereplésének meg­határozója: a tehetség, a felkészü­lés, a szorgalom és a pillanatnyi diszpozí­ció. Ebből következnek a nemzetközi helyt­állás sarkalatos feladatai, amelyek nap­ról napra új követelményeket állítanak a munkánkban. 1. Egyre több és nagyobb adottságokkal rendelkező tehetséget kell felkutatnunk, kiválasztanunk és az utánpótlás nevelésé­ről mind erőteljesebben, mind nagyobb körültekintéssel kell gondoskodnunk. A tehetség megítélése nem könnyű fel­adat. Ki a tehetséges? Hogyan határoz­hatjuk meg a sportágra alkalmasságot? A pályaválasztáshoz hasonlóan megmondha­­tó-e, ki milyen sportágat válasszon? Kér­dések, amelyekre nehéz egyértelmű vá­laszt adni. A kiválasztás legközpontibb és legbonyolultabb része az előrejelzés, an­nak megítélése, hogy kiből, melyik sport­ágban, milyen szintű sportoló válhat. A feladat: meglátni a gyermekben a felnőtt bajnok ismertető jeleit. A kérdés megközelítésénél figyelembe kell vennünk, hogy az embernek vannak olyan jellem­zői (testmagasság, a test arányai, az ideg­­rendszer sajátosságai stb.), amelyek ke­vésbé befolyásolhatók edzéssel és vannak a rendszeres edzéssel fejleszthető, a sport­ban kiemelkedő teljesítményt befolyásoló képességei (erő, ügyesség, hajlékonyság stb.). Sok évi kutatás kellett ahhoz, hogy megállapítsák: a tehetséget a „saját sport­ág” eszközeivel nem szabad kizárólagosan megítélni. A technikai, taktikai felkészült­ség ugyanis néha zavar abban, hogy az igazi tehetséget felismerjük. A sportban a kiválasztást nem lehet egy alkalommal végzett felméréssel megoldani. A kiválasz­tás folyamat. Átgondolt, több szakaszos rendszerre van szükség, amelynek alapja a fiatalok sokoldalú felkészítése, fejlődé­sük rendszeres felmérése. Sportmozgalmunk utánpótlás-nevelése egységes rendszerének szerkezeti és szer­vezeti keretei adottak. A tagozatos test­­nevelési iskolák és osztályok, a sportis­kolák, a kollégiumi rendszer, a megyék és Budapest utánpótlás-áramoltatási rend­szere, a nagy sportegyesületekkel szembeni utánpótlás-nevelési igény, mind-mind a lehetőségét adják annak, hogy a tehet­ségek útja nyitott és folyamatos legyen. A baj a megvalósítással, az utánpótlás­nevelés adott lehetőségeinek nem kellő ki­használásában van. Mindenekelőtt a tar­talmi munka vár javításra, kíván meg az eddiginél odaadóbb, körültekintőbb figyel­mességet. Széles körű összefogással kell kibonta­koztatnunk az elmúlt időb­en feltűnt és a nemzetközi ifjúsági versenyeken sikere­sen szerepelt fiatal, utánpótláskorú ver­senyzők tehetségét. Nagy gondot kell for­dítanunk arra, hogy egyetlen tehetség se vesszen el. Egy-egy tehetség eltűnése után fel kell tárni eltűnésének okait, s mindent el kell követnünk az okok megszünteté­sére. Nem rendelkezünk a tehetségek nagy számával, ezért a meglevőkre különös gonddal kell vigyázni. versenysport alapjainak bővítése, szélesítése érdekében a sportszer­vezeteknek mindent el kell követ­niük, hogy a szakosztályok száma ne csökkenjen tovább és az alsóbb szintű versenyrendszerek erősödjenek, stabilizá­lódjanak. A sportegyesületeknek, szak­osztályaiknak a kiválasztottak oktatásán túl, törődniük kell a fiatalok foglalkozta­ PÁDER JÁNOS, AZ OTSH ELNÖKHELYETTESE A tegnapi elég, holnap már kevés!­ ­

Next