Képes Sport, 1985. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)

1985-01-22 / 4. szám

— Stimmel, de a királyfigu­ra persze Homolya Józsi bácsi volt. A Pléhfogú. Egy százhúsz kilós nehézsúlyú, váloga­tott, aki már az első menet kö­zepétől szakadatlanul gőzöl­­gött. Mesélek ... Már nem is kérdi. (Szóval Homolya Józsi bácsit imádtuk. Sofőr volt a húsipar­ban, az egész ificsapatnak ő lopta a kaját. Pacalt, májat, absniclit. Egyszer majdnem le­bukott. A vágóhídról kifelé jö­vet a rendész megállította. — Leszóltak, hogy motoz­zam meg magát. — Akkor csak rajta —mond­ta a Józsi bácsi. — Megkérem, hogy rakja ki a zsebét. Józsi bácsi kirakta. Egy teljes rúd szalámi, egy teljes kerek disznósajt, egy ki­ló töpörtyű. — Ez van. — Helyes. Akkor most hív­nom kell a bizottságot. — Hát ha kell, akkor csak hívja. A rendész rázárta Józsi bá­csira az ajtót, aztán pár perc múlva visszatért a háromtagú bizottsággal. — Jegyzőkönyvet kell fel­vennünk — mondta a főnök. — Nyugodtan. Sose szégyell­jék magukat. — Beismeri, hogy lopott? Homolya Józsi bácsi a száját is ellátotta ámulatában. — Méghogy én? Dehogyis loptam ... — Ne vicceljen. A rendész most kobozott el magától egy teljes rúd szalámit, egy egész disznósajtot és egy kiló töpör­­tyűt. — Igazán? Hát, ha elkoboz­ta, akkor itt kell annak lennie valahol, nem igaz? A bizottság tűvé tette a szo­bát, de semmit sem talált. Homolya Józsi bácsi megette a bűnjelet. Istenkém, négy kiló hús­áru ... mi az egy nehézsúlyú­nak?­ — Hogy ért véget ez a bu­nyós­ karrier? — Akkor már Rózsahegyi Kálmán színiiskolájába jártam, s egy verseny után cipóra vert fejjel jelentem meg az órán. Kálmán bácsi nézett, nézett, „hát veled mi történt, ides­­öcsém? Nekiszaladtál az omni­busznak?” Mondtam, hogy meccsem volt, és az ökölvívá­s olyan, hogy nem csak ad az ember. „Hát idesöcsém, ak­kor neked választanod kell. öklész akarsz-e lenni, vagy színművész?” Lehet, hogy rosszul választottam?! — Majd az utókor eldönti. — Annyi viszont bizonyos, hogy a színipályán is az ököl­vívás indított el. Meséljem? — Majd én. — Miért te? — Kell egy kis változatosság is az olvasónak. Tehát 1957 nyarán Sas Jó­zsef lőtt medveként járta a vá­ros utcáit. Uram bocsá’ már tizennyolc éves is elmúlt, és még mindig nem kapkodtak utána a színházak! Simonyi Magda, minden színészpalán­ták nagy és jóságos mamája egyik reggel izgatottan várta a Fészekben. — Józsi, akarsz színházhoz kerülni? — Mást sem akarok. — Mindegy, hogy minek? — Micsoda beszéd, Kandúr­nak is elmennék, egeret fogni. — Jó, mindjárt jön ide va­laki, te csak figyelj rám és mindig helyeselj nekem. Somlay István jött, a győri Kisfaludy Színház koreográfu­sa. Az egyik táncosuk elment a színháztól, utánpótlást kere­sett a férfikarba. — Tessék — mutatott Sas Jóskára Simonyi Magda. — Ő lenne az. — Helyes — mondta a ko­reográfus. — Tudsz táncolni? Sas Józsiban felbuzdult a bu­­nyós-brahi. — Jó kérdés — mondta. — Nyolc évig tanultam. Remek. Itt nincs hely, hogy kipróbáljuk, de lekopogok egy ritmusképletet az asztalon, ko­pogd vissza. ötesztendős homokzsák-tré­ninggel ez semmiség volt Sas Józsinak. És egy álmatlan, hi­deglelős hét elteltével ott resz­ketett a színház nyolctagú tánckarában — balról a har­madik! — várta, hogy te jósá­gos ég, most mi lesz? Semmi sem lett. A Csárdás­királynőt adták, hősünknek egyetlen kis táncocskában kellett domborítania. Bóni gróf és Fe­ri bácsi kettőse mögött — „A lányok, a lányok, a lányok angyalok” — nyolcat jobbra, fordulás, nyolcat balra, ennyi volt az egész, meg lehetett ta­nulni, hiszen a ringben is tán­­cikál az ember. Aztán Pápán, a szabadtéri színpadon beütött a krach! A nótának óriási sikere volt, is­mételni kellett. És Józsinak gőze sem volt arról, hogy ilyen­kor melyik lépéssel szokás kezdeni. Rémülten ugrándozott jobbra-balra, próbálta lelopni a többi frakkos ember mozgását. Bóni gróf és Feri bácsi a lel­két kiénekelte, de a közönség kizárólag Józsit figyelte, mit művel az az ütődött arisztokra­ta ott hátul. A siker frenetikus volt, ötszáz ember zokogta te­le a zsebkendőjét jókedvében. Fegyelmi lett a vége. Bűn­bánat és felmentés. — Ha egy svihák ennyire szereti a szakmát — mondta Gáti Pipi, a direktor —, an­nak színháznál a helye. — De a bunyót érzöm ma­gamban — mondja címszerep­lőnk. — Próbálok színészként is ökölvívó módjára élni. Mert az a legtisztább játék. Ezer trükkel, furfanggal, ötlettel, de mindig csak szemtől szembe. Illetve... — Illetve is van? — Igen, egy illetve azért akadt. Meséljem? — Úgy is meséled ... (Mint afféle mazsola, órák hosszat figyeltem Homolya Jó­zsi bácsi edzését. A zsákot pü­­fölte, a maga különleges mód­ján. Bamm-bam... zutty. Két balegyenes, aztán egy gyors jobbhorog. De ez a jobbhorog, ez valami nagyon furcsa do­log volt. Úgy csinálta, hogy a kesztyűje félcentivel a zsák előtt suhant el, hanem aztán a könyökével úgy telibetalálta a nehéz bőrkolbászt, hogy a sze­mescsavar majdnem kiszakadt a mennyezetből. Egy idő után összeszedtem a bátorságomat és megkérdeztem, ezt ugyan miért csinálja? — Tudod öcsi — fújtatott —, ha a bíró balra áll tőled, nem mindig veszi észre.­ Az ember örökké tanul va­lamit . . .

Next