Képes Sport, 2008. január-március (6. évfolyam, 1-13. szám)

2008-01-02 / 1. szám

­­ EREÉGIÍTSÉG3 Ahogy a pezsgő és a konfetti, ugyanúgy a Dakar-rali is szerves része a szilveszteri mulatságnak. A sivatagi verseny az idén csak jóval az óévbúcsúztató buli után, január 5-én rajtol. Egyetlen alkalommal ,úg­y fordult elő, hogy nem lomásokat rögzítő útitervet 1.-at kaptak az indulók. A 13 379 kilométeres távot tizenhat , pQBv a legkitartóbbak, a párizsi mWWi befutónál az autósok közül a .2. Hmm legboldogabb a francia kar- MIS­­ tigue, Perin duó volt (stílszerű-­n 15 - en hazai márkával, Citroennel is versenyeztek), a motorosoknál pedig a honfitárs Edi Orioli győzött, méghoz­zá egy Cagiva Elefant nyergében.­­ Csak két olyan legény található a dűnéken, akik képesek voltak motorral és autóval egyaránt megnyerni a Dakart. A történelmi hőstett Hubert Auriol nevéhez­­ fűződik, a francia 1981-ben , és 1983-ban motorral már diadalmaskodott,majd 1992-ben autóval is i­s a leggyorsabbnak bizonyult. Stéphane Peterhansel szintén előbb a motorosoknál bizonyított, 1991 és 1998 között összesen hatszor bizonyult a legjobbnak, majd az autósoknál is célba vette az élmezőnyt, jelenleg három győzelemnél (2004,2005,2007) tart. francia Schlesser-Buggy, a Range Rover és a Porsche két-két győzelmet könyvelhetett el. A Volkswagen, a Renault és a Mercedes pedig egyszer-egyszer bírta legjobban a sivatagi kiképzést. * 1| Az elmúlt évekhez, évtizedhez is hűen az idei verseny sem indulhat el magyar résztvevő nélkül, január 5-én két motoros (Varga Ákos, Szilvási Péter), négy autós (Szalay, Bunkoczi; Kis, Czeglédi; Palik, Darázsi; Liszi, Fenesi) és négy kamionos . [ .­­. ] ... ott, nagy kérdés, az MBP elszántsággal és a felkészüléssel egyik oldalon sincs gond, de azt senki sem tudja előre, a sivatag kit enged át...­­­ Egy pihenőnappal megszakítva is tizenöt reggel ébred majd úgy a mezőny (napról napra kevesebben), hogy a gyors reggeli után bizony muszáj beülni az autóba. A tizenöt szakaszból az első és az utolsó a legrövidebb (486 km, illetve 304 km), míg a legtöbbet az ötödik napon kell melóval tölteni, ekkor Ouarzazate és Guel­­mim között 834 km vár a versenyzőkre. H­a A nagy elődökhöz hasonlóan a fó sivatagba is '96-ban érkeztünk meg, csak éppen ezerszáz évvel később, és némileg több egy főre eső lóerővel. A Szalay Balázs, Frank Papp páros 1996-ban hat napig bírta a megpróbáltatásokat, és akkor sem ők, hanem az autó (a gömbcsukló) adta fel a küzdelmet. Szalay az idén már tizedik alkalommal megy vissza a dű­nék közé, a legjobb magyar eredmény mégsem­­ hozzá, hanem a Palik László, Darázsi Gábor kettőshöz fűződik, amely rá 2005-ben a 18. hely f ért be egy JE­ ' Nissan Pickuppal. -onWR­F* 22 részvétellel, a harmadik ...dobogós helyen Franciaor­szág és Mauritánia osztozik meg testvériesen 21-21 „fellépéssel". Jövőre azonban Afrika egyeduralkodó lesz, mivel a franciáknak 2009-ig biztos, hogy csak a tévében jut a Dakar-ratiból, azoknak, akik vissza akartak get jelentette az osztrák márkának. A csúcs- JIOUMI ■t tartó azonban még ___________ így is a Yamaha, amely kilenc elsőséget­­ számlál, köztük a történelmi első kiírás * “*^§ győzelmével. A másik japán motorgyár, ám a Honda is összeszedett öt elsőséget az ■ÉL évek során, míg a BMW-nek és a Cagiva Elefántnak kettő-kettő jutott a közös T/ tortából. JA Az 1979-es első kiírás óta nem telt Jv el év Dakar-rali nélkül, azaz röpke fejszámolás után kiderül, hogy az idei viadal a harmincadik sivatagi verseny.­ Az eddigi 29 versenyen kilenc autógyár adott győztes gépet,­­­­ a csúcstartó a Mitsubishi, tizenkétszer IP7 örülhetett olyan pilóta, aki Pajeróval száguldott-ugratott át a homokdűnéken. A maradékon nyolc márka osztozik: a két francia nagyágyú, a Citroen és a Peugeot egyaránt négy-négy elsőséget szerzett, a saját építésű I A nagy Dakar-térké- mii­ben eddig 27 ország „színesítette" be magát. Legtöbbször természetesen A kerek évforduló us ra a szervezők nem is készültek különösebb fó meglepetéssel, csak a szokásossal: por, küzdelem, hőség, fáradtság - azért ez is több annál, mint amennyit az átlagember kíván magának. Dakar­,­­M | poroltak keresztül­­ a versenyzők Amasnin­k, némi meglepetésre Mali J Szenegál jggÉ|^É(fővárosa: Ja BMFahol 28 fl 4 JJ&wr dlkalo a FOTÓ: BJROPRES, IMAGO, RINGIER/ARCHÍV

Next