Képes Sport, 2014. április-június (12. évfolyam, 14-26. szám)
2014-04-30 / 18. szám
I EROS RAJTOKAT a.*. csillapítóját, amely az autó elejét stabilan tartotta a kanyarokban, és amikor a pilóta a kerékvetőket használta. Nem tűnik nagy dolognak, de aerodinamikai szempontból váltalán nem mindegy, hogy az ízett helyzetekben milyen maga van az autó, mert ettől is függ a leszorítóerő. Az újítást 2006-ra megtartotta a Renault, az első három futamon az ő pilótájuk nyert .ötszer a címvédő Alonso, egyszer, a szezon elején kilencből hetet hoztak el a sárga-kék autók. A hockenheimi Német Nagydíjig a mezőny többi csapata is lemásolta a Renault lengéscsillapítóját, de akkor az FIA megtiltotta, hogy mozgó elem legyen ebben az alkatrészben. A Renault nagyjából három tizedmásodpercet veszített ezzel körönként (ennyivel jobban működött az ő eszközük), és előnyük épphogy elegendő volt ahhoz, hogy Alonso megvédje vb-címét. Ilirtminisíjv 2000-ben, 2001-ben, 2002-ben és 2004-ben is parádésan rajtolt a Ferrari, pont az ellentétét mutatta be azoknak a szezonkezdeteknek, amelyeket az elmúlt 6-7 évben produkált. 2000-ben V-motorjában 75 fok helyett 90 fokos szöget zártak be a hengerek, és az erőforrást úgy alakították ki, hogy ez javítson az autó súlyelosztásán, és lejjebb vigye a kocsi tömegközéppontját - ezek következtében több leszorítóerőhöz jutottak. Autójuk már a szezon elején sokkal kiforrottabb volt, mint legnagyobb kihívója, a McLaren MP4/15. Az első három futamon Schumacher nyert, majd fej-fej mellett haladtak Häkkinennel. A különbséget az utolsó négy futam jelentette, amelyet egyaránt a német nyert meg. A 2001 -es autó nyomába sem ért a mezőny, az első öt futamból háromszor Schumacher nyert, és ezt a tempót az idény végéig megtartotta, folyamatosan növelve előnyét. Az F2001 -nek egyik alkatrésze sem volt forradalmian új, egyszerűen a konstrukció egészében volt jobb a vetélytársakénál. A 2002-es idényt Schumacherék még a 2001-es autóval kezdték, az első két versenyen a németnek két dobogó (egy győzelem, egy harmadik hely) jött össze. A 2002-es kocsi, amely az előző évi gép továbbfejlesztett változata volt, szintén nem hozott rosszabb eredményt a harmadik helynél. Az ötödik világbajnoki címét szerző pilóta közel kétszer annyi pontot kapart össze, mint csapattársa, Rubens Barrichello. A kocsi olyan volt, mint az elmúlt évek Red Bullja: nem abban dolgozott a leggyorsabb motor, de aerodinamikailag, benzintakarékosságban és gumifogyasztásban laposra verte a mezőnyt. 2004-ben Schumi tizenhárom versenyből tizenkettőt megnyert, egyen kiesett, és mire a többiek észbe kaptak, már rég eldőlt a világbajnoki cím sorsa. Nem volt, nem is lehetett verseny abban az évben ilyen szezonkezdet után. A tizenhat futamos 1996-os világbajnoki versenynaptár minden egyes állomásán volt Williams az első sorban. Damon Hill és az akkori újonc Jacques Villeneuve remekül bánt az FW18-assal, amelyet a Renault 3,0 literes motorja hajtott, de valójában aerodinamikailag verték meg a nagy rivális Ferrarit. Nem véletlen, hogy a kasztniban volt az ereje, ugyanis Adrian Newey volt a tervezője, aki már akkor is zseninek számított a szakmában. Az évet nemcsak jól kezdték (hat futam, hat győzelem) de Hill tizenkilenc ponttal verte csapattársát, a konstruktőri versenyben több pontot szereztek, mint a második Ferrari és a harmadik Benetton összesen. Ám Annyival előzte meg saját korát, mint egyetlen más F1 -es autó sem a sportág történelmében. Ezvolt az első versenyautó, amely kipörgésgátlót, számítógép által vezérelt aktív felfüggesztést és félautomata váltót használt, kis túlzással saját magát vezette. Nem elég, hogy technikailag a mezőny fölé nőtt, az autó kasztniját Adrian Newey tervezte, ez volt a mester első világbajnok autója (a tíz közül, melyet tavalyig összerakott). Tizenhat versenyen tizennégy pole pozíciót és kilenc győzelmet hozott Nigel Mansellnek, az első öt versenyt zsinórban hozta, az első tízből pedig nyolcat nyert vele, all.. ...jó a vége, ugye? De mi történt akkor, amikor az eleje volt jó az idénynek egy Forma-1-es csapat életében? Lewis Hamiltonék ellenállhatatlan szezonkezdetének apropóján végigvettük a legutóbbi erős kezdéseket, hogy volt-e ezekre válasza a mezőnynek. hungaroringi versenyen szerzett második hellyel megszerezte a világbajnoki címet, öt nagydíjjal az idény vége előtt. A tizenhat versenyből a Williams FWI4B-je végül tízen diadalmaskodott, rZMl mmfTJtrrffoDfKWr 1988-ban tizenhatból tizenöt versenyen a McLaren legendás autója, az MP4/4 ért célba első helyen, a tizenkettedik nagydíjig kellett várni, hogy más csapat is nyerni tudjon. Az 1987-es, csalódást keltő idény után (Prost 4. Stefan Johansson 6. lett, a McLaren konstruktőriben második lett, de feleannyi ponttal, mint a bajnok Williams) világverő autót akartak - Steve Nicholstól meg is kapták. A Porsche motort Hondára cserélték, a japán gyártó pedig az idény legerősebb, 1,5 literes, turbófeltöltős hathengeres motorját szállította Wokingba. Senna és Prost gyakorlatilag csak egymással versenyzett, mindketten több mint kétszer annyi pontot gyűjtöttek, mint a harmadik helyezett Gerhard Berger, a csapat pedig háromszorosát a konstruktőri második Ferrariénak. Ilyen dominanciára biztosan nem számít a 2014-es Mercedes. .. « HIRDETÉS"