Képes Újság, 1971. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1971-04-17 / 16. szám

FŐHELYEN: A FAZEKASKORONG A várostól kapott nagyméretű műtermé­ben, történelmi és mitológiai figurák, em­beri és állati alakokat őrző használati tár­gyak, fazekak, kancsók, vajzák között be­szélgetünk Németh János keramikussal. A terem közepén, a főhelyen a legjobb segítőtárs, egy lábbal hajtható fazekas­korong áll. Pedig Németh János nem fa­zekas, csak annyit lehetne rá mondani, hogy: is. Keramikus, aki a fazekas szak­ma ismeretére, a korongozott formákra építi művészetét. Bár azt vallja, hogy iga­zi énjét a népművészeti hagyományok­ban találta meg, mégsem köti meg kezét és fantáziáját a nagyapjától és apjától örö­költ fazekas szakma. Túllép az egyszerű formákon. Az az elve, hogy a népművé­szetet felfogásban és alkalmazásában kö­zelebb kell hozni a mához. Nem egysze­rűen másol, hanem gazdag fantáziával sti­lizál és így alkotja kedves, megnyerő fi­guráit: a kentaurokat, pánokat, juhászo­kat, dragonyos katonákat, török pasákat. S hogy milyen sikerrel? Mindjárt írjuk is ide: munkásságáért tavaly Munkácsy-díjat kapott. 1958-ban végzett az Iparművészeti Fő­iskolán, majd mint ösztöndíjas, még egy évet dolgozott ott. 1960-ban került visz­­sza Zalaegerszegre. — A legelső dolgom az volt, hogy elhe­lyezkedjem valahová, hiszen a frissen vég­zett főiskolásnak is pénzért adnak min­dent a piacon — mondja mosolyogva. A helyi cserépkályhagyárban kapott munkát. Kilenc évig dolgozott ott, s ek­kor már annyi megrendelést kapott, hogy „másodállásban” nem győzte. — A kályhagyárban éltem át a művé­szi kísérletezések, az útkeresés időszakát. Szinte csak ösztönösen különböző mitoló­giai és egyéb alakokkal díszítettem a kály­hacsempéket. Akkor még mindennel pró­bálkoztam, különböző figurális tárgyakat készítettem, használati érték nélkül. Nem elégített ki ez a munka, bár tulajdonkép­pen a kályhacsempékből, majd később a fali díszítőelemekből alakult ki az, amit ma legszívesebben csinálok, a nagyméretű fali kerámia. — Első bemutatkozásom nagyméretű ke­rámiafiguráimmal, a IV. Országos Iparmű­vészeti Kiállításon volt. Önálló kiállításo­mat viszont 1961-ben Zalaegerszegen ren­dezték meg. Örültem neki, de magamnak nem tetszett, amit láttam. Úgy érzem, hogy igazi fejlődésem 1967-ben indult meg, ek­kor találtam meg önmagamat. Ezt bizo­nyította kiállításom is, a Göcseji Múzeum­ban. Itt láttam először kibontakozni, ami­re törekedtem, amit már magaménak érez­tem. Időközben jó néhány nemzetközi kiállí­táson vett részt, Olaszországban, Jugoszlá­viában, és az NSZK-ban. A mai magyar kerámiák siklósi kiállításán különösen megtetszett a látogatóknak és a szakembe­reknek munkái meseszerűsége, játékossá­ga. Ekkor érkezett el az igazi sikerhez: megrendelést kapott, hogy Harkányfürdő részére egy nagyméretű korongozott kerá­mia faliképet készítsen. Az „Ördögszántot­ta hegy” baranyai népmese motívumait nyolc táblaképen azóta már a helyszínen láthatják a kirándulók. Így kezdődött tehát, s most elismeréssel nyilatkoznak a rédicsi határátkelőhelyen felállított, ugyancsak korongozott elemek­ből készített Zala megyei térképéről. Sok munkája van most is, s ha az alkotás szünetében pihenni akar, a saját gyűjtésű néprajzi tárgyakban gyönyörködik. Ezek­ből meríti az újabb ötleteket, elképzelése­ket. Erről egyébként egy kiállítási elősza­vában így nyilatkozott: „Vallom és hi­szem, hogy munkásságom éltető ereje a magyar nép kerámiaművészete. Ehhez sze­retném hozzátenni a magam üzenetét.” Kapalyay Imre korongozott falikerámiája a rédicsi határállomáson Kancsó. A korongozott formákra építi művészetét (MTI Fotó: Kovács Sándor felvételei) Meseszerűség és játékosság... Németh János, műtermében

Next