Képes Újság, 1971. július-december (12. évfolyam, 27-52. szám)

1971-08-14 / 33. szám

REPÜLŐ NŐVÉREK \f­o­ r Légi bravúr Fotó: Ifj. Soproni Béla A starthelyen ! J V A nyolcadik században, tehát akkor, amikor eleink talán éppen csomagoltak, hogy több száz éves honfoglalói útjukra induljanak, — a krónika szerint — néhány svájci férfi megleste a varázslókat, akik a meleg levegő segítségével, szájukkal lefe­lé fordított­­vedreket eregettek a magas­ba. E svájciak készüléket szerkesztettek, amely hasonló módon a levegőbe emelke­dett. Szegény, nincstelen földműveseket kényszerítettek a léghajó őlébe, hogy ki­próbálják. A Svájci Mészkő-Alpok egyik csúcsáról, a Pilátus-hegyről indultak, és Lyonban értek földet. Az ottaniak felhá­borodva és megdöbbenve fogadták a fel­hőkből aláereszkedőket. Tüstént elfogták és rövid tanakodás után tűzhalálra ítélték a jámbor, ám nem kevésbé reszkető sváj­ciakat. Csak Agolard püspök közbelépésé­nek köszönhették, hogy a kivégzés elől meg­menekülhettek. A hihetőleg első légi jármű eme kény­­szerített utasai mind férfiak voltak, mint ahogyan a repülés első, mondás hőse, Ika­rosz is fiatalember. Ám a nők a repülésben is helyet követel­tek maguknak. A két Tóth lány, Éva és Katalin már nem tartozik az elsők, az úttörők közé. 1971 egy nyári napjának délutánján száll­nak le, húszperces gyakorlatuk után a bu­daörsi repülőtéren. Ám mégis akad vala­mi, amiben nevezetesek: a kevés számú magyar műrepülőcsoport versenyzői. A női pilóta ma is ritkaság. Az utasszál­lító repülőgépek vezetői között a világon alig akad néhány. A sportrepülősök táborá­ban többen képviselik a „gyengébb nemet”. Tóth Katalin már nyolc éve vezet moto­ros gépet, előtte vitorlázó repülő volt. Ti­zenöt éves korától ez a szenvedélye. Még húgát is elcsábította. Éva tizennégy éves korában ment ki először a repülőtérre. Ma már a két Tóth lány együtt gyakorol. Közösen készülnek a versenyekre is, kü­lönösen a jövő évi világbajnokságra, ahol mind a ketten szeretnének elindulni. Vajon mit szól az édesanyjuk ehhez a nem mindennapi szenvedélyükhöz? — Édesanyánk, valahányszor kijövünk a reptérre — meséli Katalin —, figyelmez­tet. Csak alacsonyan és lassan repüljetek kislányaim! A pilótanő nevet. Alacsonyan és lassan repülni a nehezebb és veszélyesebb. Abban a pillanatban, amikor a gépbe szállnak, mintha átalakulnának! Nem ké­nyelmes a pilótaülés. A legfeszültebbek a felszállás előtti percek. Ám a legfeleme­­lőbb és semmi máshoz nem hasonlítható érzés — vallják egyhangúan — a felemel­kedés. — Csodálatos pillanat, amikor egyedül ülve egy vékony bádoglemezek­kel határolt kis gépben, az ember elsza­kad a földtől és a magasba tör. — Csodálatos — mondja kicsit emeltebb hangon Tóth Katalin. — Hirtelen minden földi baj, gond, nyomasztó érzés egyszerre eltűnik és csak maga a végtelen levegő, a határtalan mindenség létezik. A rövid beszélgetés után ismét gépre szállnak. A gépek lassan gurulnak a start­helyig. Aztán fölbúg a motor, és a benne ülő is feszülten várja az indító zászlólen­­getését. Szinte észrevehetetlenül emelkedik el a zöld pázsittól a gép, és máris a levegőben úszik. Műrepülő-gyakorlatok. Körvonalak, pörgés, egyenesen, a földre merőlegesen fölfelé, majd újra lefelé, közben forog a tengelye körül a gép, majd bukfencet vet. Estefelé a gépek begördülnek a hangár­ba. Az úton visszafogottan pörög a légcsa­var, alig érezhetően remeg a levegő kö­rülötte. Fojtott, erővel teli a hangja. A pi­lótanők elfogódottan kászálódnak elő a kormány mellől. Nem olyan jó a földön. Repülni kell. Föl, a magasba! Hajduska János A magyar műrepü­lő-válogatott egyik fele a földről árgus szemekkel figyeli a gyakorlato­kat

Next