Képes Újság, 1974. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1974-07-06 / 27. szám

. Az ember hatalmas vállalkozá­sokkal igazítja magához a termé­szetet. Ma már hegyek omlanak, folyók elterülnek, mocsarak szik­kadnak ki és tavak születnek a parancsára. Nem is kell messze menni, hogy bepillanthassunk ebbe tudatos teremtésbe: elég végigutazni a Tisza völgyén - Ti­­szalöktől Kisköréig, onnan meg Törökbecséig. Kedves folyónk sodrása ember alkotta műveken fut át, hogy szolgáljon bennün­ket, dolgozzon nekünk természe­tes erejével, áramot csiholjon, tó­vá szelídüljön, mezőket öntözzön és hajókat cipeljen. Katonás rendben sorakoznak már a vízlépcsők a Tiszán: fönt kettő dolgozik, a csongrádi tájra most álmodják a tervezők a harmadi­kat, Szeged és Titel között, úgy középtájt pedig a munka legkö­­zepén tartanak jugoszláv szom­szédaink. Törökbecsére (Novi Becsei), a nagy építkezés színhelyére men­tünk szomszédolni, hogy meglás­suk az Alsó-Tisza arculatának közeli változását, az ember al­kotta mű roppant szerkezetét, mielőtt a betont körülölelné a víz. Egy óriási katlan látszik a gát­ról. A Tiszából szakították ki, a víztől rekesztették el, medernyi szélességben, és több száz méter hosszúságban. Előbb a medret kiszélesítették, azután valósággal elfelezték, és „acélkerítéssel” fogták körül a vízlépcső helyét. Gátat építettek a mederbe, s az­tán emberek és gépek ereszked­tek a sárba, hogy munkahelyet csináljanak maguknak, 15—20 méterrel a vízszint alatt. Hiszen a vízlépcső alapja még öt mé­terrel az egykori mederfenék alatt nyugszik. Félelmetes, ám nagyszerű lát­vány: körül a víz, a mestersé­ges gát acéllemezei zengenek a sodrásban, középen pedig már négy betonkapu és a hajózsilip szürke betontömbjei emelkednek a magasba. Egy-egy nyílás 24 és fél méter. S minthogy már négy épült meg és mellettük balról a hajózsilip, könnyű kiszámolni, hogy több mint 120 méterre me­részkedtek be zárógátjukkal a mederbe! Hamarosan fordul egyet a be­cses kép: nemsokára ezeken a zsilipeken fut majd át a Tisza, s a jobb oldalon „falazzák el” a vizet, hogy itt is megépíthesse­nek három duzzasztó kaput. Aleksander Velicki, a nagyszerű munka fiatal főmérnöke és Ni­kola Milovanovics, a közép­bácskai vízügyi szervezet igaz­gatója fogyhatatlan türelemmel válaszol a kérdéseinkre. Az épít­kezést 1970 végén kezdték a me­derszélesítéssel meg a körgát építésével, s két éve láttak az alapozáshoz. Most már csak fél esztendő, s a jelenlegi építkezés helyét újra elfoglalja a víz, hogy a másik oldalon mindent elölről kezdjenek. Itt három nyílás ké­szül, s 1976 elejére csaknem 200 méteres szélességben teljes lesz a mű. Velicki főmérnök teljes hosz­­szában ismeri a Tiszát. Tanul­mányozta a kiskörei építkezést, sokszor járt ott, és sokszor fo­gadott magyar szakembereket ő is. Állandó konzultáció, folya­matos tapasztalatcsere volt és van a jugoszláv és a magyar szakemberek között, bár más­más módszert választottak az építkezéshez. Kiskörén új med­ret nyitottak — itt a régiben dolgoznak. Az együttműködés mindig példásan baráti. A sze­gedi vízügyi szakemberekkel pe­dig szinte mindennapos a kap­ A BECSEI V12 Betonozás a Tisza medrében

Next