Képes Újság, 1982. január-június (23. évfolyam, 1-26. szám)

1982-06-05 / 23. szám

Apró termetű, törékeny lány. Tinédzsernek gon­dolná az ember, pedig már öt esztendő tel el az­óta, hogy diplomát szerzett az Iparművészeti Főiskola szilikátipari tanszékén. És hogy mi történt Pagony Ri­tával ebben az öt évben? Azt mondja, nem volt könnyű idő­szak ez az életében. Főiskola után nem várták őt tárt karok­kal. A filmgyárnak dolgozott, korhű díszleteket tervezett, ha kellett, festményeket másolt. Aztán anyagi kényszerből, a rendszeres jövedelem kedvé­ért, mégiscsak elhelyezkedett az iparban. Egy porcelángyár­ban matricákat festegetett naphosszat. — Annyi giccset még éle­temben nem láttam, mint ott, s legszomorúbb az volt, hogy én is ontottam az ízléstelen­séget. Ezért és csakis ezért fi­zettek. Harmatos rózsaszálakat másoltam rendelésre, s közben a sírás fojtogatott. Nem erről álmodtam, nem erre készül­tem főiskolás koromban. Egy évig bírtam, aztán otthagytam a gyárat. Mostanában találtam meg a helyemet. Másfél éve, hogy Veszprémbe költöztünk férjemmel és én a városlődi majolika gyárban helyezked­tem el. Itt dolgoztam egészen kislányom születéséig. De nemcsak gondokat, az út­keresés gyötrelmeit hozta az utóbbi öt esztendő Pagony Ri­tának, hanem az alkotás, a kí­sérletezés örömét és jelentős sikereket is. 1978-tól találkoz­hatunk alkotásaival országos kiállításokon. Egyebek között szerepelt 1979-ben az Iparmű­vészeti Múzeum Határesetek, 1980-ban pedig a Műcsarnok A kéz intelligenciája c. kiállítá­sain is. Az igazi nagy sikert azonban az 1981-es év hozta, amikor az olaszországi Faen­­zában neves nemzetközi művé­szek társaságában mutatták be alkotását, és plasztikájával dí­jat is nyert. A különleges tech­nológiával készült plasztika nagy feltűnést keltett a kriti­kusok, műgyűjtők és -értők körében. A technológia lénye­ge, ahogy Pagony Rita fogal­mazta: „Energiával, és hővel A pásztorfaragó Róth József pásztorfara­gó, népi iparművész már rég nem a pusztán, hanem egy kamrányi helyiségben dolgozik Debrecenben. Az udvaron apró kis lakások húzzák össze magukat, fél vállukkal egymáshoz tá­maszkodnak. A legutolsó­ban egy repedezett falú, nehezen kifűthető, parányi szobában készülnek a be­­rakásos nyelű ostorok, a pásztorélet, a hajdanvolt be­tyárélet jeleneteit idéző ké­pek. — A Hortobágyon pász­­torkodtam, kanászkodtam. Harmincnyolcban kezdtem a gulyásságot. Ettem a tész­talevest meg a száraz ke­nyeret. Aztán a balmazúj­városi földön gulyáskod­­tam tovább. Akkoriban még kicsi volt az igény, de csak úgy csavarintottam, hogy minden gyereknek meglegyen a ruha, a cipő őszire. Amint felnőtt a négy gyerek, egy se szerette az én „hivatalomat”, elkezd­tek az asszonnyal beszélni, mindenki beköltözik a vá­rosba, írjuk ki mi is, hogy a ház eladó. Addig-addig, míg kiírtuk. Ezt a lakást kaptam a pénzért, azt ígér­ték, bontják. Dehogy bont­ják, műemléki negyed ez itt! — Már idebent, Debre­cenben kezdett el faragni? — Még kinn tanultam, a sógoromtól, R. Tóth Pistá­tól az ostorkészítést, ő meg Balmazújvárosban tanulta el. Van kinn a Hortobágyon néhány csikós, aki ma is készíti az ostort, a nyelet, játszom, hogy mesterséges úton elérjem azt a változást az agyagban, amely a termé­szetben évezredek alatt ké­pes.” — És mivel telnek most a fiatal iparművész napjai? — Az idei faenzai kiállítás­ra is meghívást kaptam és egy ötméteres plasztikát szeretnék addig elkészíteni. Munkahelye­men támogatnak: anyagot, ke­mencét, teret kapok a munká­hoz. Ha ezzel elkészültem, újabb feladatok várnak rám: a Dorottya utcai kiállító te­remben önálló kiállításom lesz. Életem első állami meg­rendelését is nemrég kaptam meg: Veszprém belvárosában egy műemlék ház udvarába tervezek egy különleges kutat. Hogy jut idő minderre? Gon­dolkodni, tervezni, rajzolni gyerek mellett is lehet. Ami­kor a kivitelezésre kerül a sor, segít a férjem, a család. Kép és szöveg: Árokszállási Éva „Energiával és hővel játszom” 30

Next