Képes Újság, 1982. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1982-09-25 / 39. szám

Három művész egy udvarban Dombrafutó utcában áll a­­ pi­lisboros­jenői kovács háza. Ta­lálgatom lentről, melyik lehet. Aztán teljes a bizonyosság. Má­sik épületbe nem tudom bele­képzelni őt, ötvös feleségét, fa­faragó öccsét. Csak abba a fe­hérre meszelt homlokzatú, szép kapujú, szép kerítésű kis házba. Kiválik a Szőlő utcai környezet­ből, ahol már csak az utcanév őrzi az egykori szőlőskertek em­lékét. — Meg a házunk. Présház volt valamikor — folytatja Bartha Ágnes, a feleség. — Még a szüleim kapták, a háború után. Mindketten festők, és nekik is juttattak az elhagyott porták­ból hétvégi házat, hétvégi mű­termet. Apám nem azt nézte, hogy minél nagyobb, minél gaz­dagabb legyen az épület. Végig­járta a falut, itt megállt. Azt mondta, itt a legszebb a kilátás a hegyre. Nyaranként itt gyere­­keskedtünk. Nekem már a nagy­apám is művész volt, szobrász, el sem tudtam képzelni, hogy másfajta foglalkozást válasszak, ötvös akartam lenni. Jelentkez­tem a főiskolára, de valahogy nem éreztem vonzónak a légkö­rét. Néhány hónapig Engelsz Józsefnél tanultam, és sok min­denre magamnak kellett rájön­nöm. Nagyon kemény tíz évem­be került, míg úgy éreztem, megtanultam a szakmát. Min­dent kézzel csinálok. Ezt az er­délyi rekeszzománcos technikát már igen kevesen értik. Életem első kiállítására készültem, ami­kor megkértem egy nagyon jó barátomat, segítsen. Láttuk, hogy milyen jól tudunk együtt dolgozni, együtt maradtunk, összeházasodtunk. A férj, Takács Zoltán, Pécs­ről került Pilisborosjenőre, az ötvösségtől kanyarodott el a ko­vácsmesterséghez. — Művészeti gimnáziumot vé­geztem, ötvös szakon. Volt egy díszműlakatos tanárom, aki el­indította a kovács szakot, tar­tott is egy évig, aztán megszün­tették. Én már akkorra megsze­rettem ezt a munkát, érettségi után, szüleim megrökönyödésé­re, kovácsmestert kezdtem ke­resni, akihez beállhatnék. Azt tudtam, a legjobbak a patkoló­kovácsok, a díszművesek már elfajzottak, eltávolodtak a mes­terség ősi módszereitől, így ju­tottam el Kelemen Sándor pat­kóié és szegkovácshoz. Aztán fél évig lánckovács voltam egy szövetkezetben. Eljöttem Pilis­szántóra, egy öreg kovácshoz, belefáradt már a munkába, én végeztem helyette mindent. Cse­rébe magamnak is dolgozhat­tam. Vagy tíz éve vagyok itt, a saját műhelyemben. Patkolok is, a boros­jenői lovasiskola lo­vait. Készítek mindent, ami a mesterséghez tartozik. Legkésőbb, három esztendeje, Takács Árpád, az öccs került ebbe a fenyveserdő alján, ha­talmas kert közepén álló házba. — A gimnázium után két évig faszobrászatot tanultam Pécsett. A Janus Pannonius múzeumból felkerültem a pesti műemléke­sekhez, faszobrász restaurátor­nak. Közben dolgoztam együtt Ágnessel, Zoltánnal. Három éve önállósodtam. Népi tárgyakkal kezdtem. Asztallal, székekkel, padokkal. Ma is szeretem, ma is csinálnám a keményebb, vassal egybeszerkesztett, rusztikus dol­gokat, sótartókat, ládikákat. Csak sajnos, hiába volna ennek közönsége, a hivatalos szervek nem vevők rá. Vásárokon kere­sik, elkelnek a rusztikus tár­gyak, a lakberendezési butikok is megrendelnék őket. Nincs időm vásározni, nincs időm bu­tikoknak szállítani. A népmű­vészeknél azt mondják az ilyen tárgyakra: nem kell, iparművé­szet. Az iparművészeknél: ez népművészet. Addig kellett fino­mítani, másfajta fákat keresnem, amíg az iparművészek gyomra bevette. Csillogóbb, nikkeles a díszítés, így már egyértelmű, szobába, nem konyhába vagy pincébe illőek a munkáim. Kovács és fafaragó, két népi mesterség, ötvös, amely sosem volt népi foglalkozás, hogy fér meg egymás melletti műhelyek­ben, egy udvarban? Hogy tud­nak együtt dolgozni, sőt, közös munkákat készíteni, közösen ki­állítani? Bartha Ágnes század­véget idéző órái, finomművű ék­szerei mellett mit keresnek Ta­kács Zoltán ősi technikával, a forró vasat egymáshoz hajlítva­­kovácsolva készülő lámpái, vas­pántokból álló ládái? Takács Árpád sótartói, ékszeres ládikái, tálcái, varrókészletei? Ha mindenáron akarunk, ta­lálhatunk azonosságokat. Az öt­vösmunkákon sok a virág, tuli­pán, sok a madár. Népi motívu­mok. De inkább az egymáshoz­­közelítés a fontos. A tárgyai jól mutatnak az fafaragó ötvös készítette díszítésekkel és a ko­vács munkálta vaspántokkal is. Kelendő, szép tárgyakat készí­tenek együtt és külön-külön. Si­kerük van ezeknek a tárgyak­nak, elkelnek itthon és külföl­dön. Leginkább az évről-évre megrendezett közös franciaor­szági kiállításokon. Az egyéni jegyek mellett sok közös van ezekben a munkákban, mint ahogy sok egyezés van a három emberben, a három művészben. Ezért tudnak megférni az ott­honná szelídített présházban, a sötét erdőig tartó kertben. Jó helye van itt a gyerekeknek, mert természetközelben élhet­nek. Jó helye van a három pu­linak, a komondornak, szamár­nak, kecskének, cicáknak, mert kedvelik őket. Kedvelik az ál­latokat, szeretik egymást, a mes­terségüket. Békében élnek a vi­lágban, a világgal. Tóth Ildikó Ősi kovácsmódszerekkel dolgozik Takács Zoltán A fafaragó, Takács Árpád az állatokat is szívesen gondozza Ezek az órák nemcsak szépek, pontosan is járnak (Fotó: Gárdos Katalin) Fafaragó, ötvös, kovács közös munkája a tükrös Barta Ágnes, az ötvös 30

Next