Képes Újság, 1982. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1982-10-16 / 42. szám

Bölöni igazság és szépség is új és új érvényességet szerez magá­nak, ahogyan múlik az idő. És az idő múlásában ott állt — s ha jobban megnézzük őt —, ott haladt, lépdelt, de nagyon biztonságosan a hívő és harcos és ember és bátor: Bölöni György. 1934-ben megírta „Az igazi Ady”-t Párizsban. Mert akkor emigrációban volt: távol ha­zájától, de hazája szívében rendületlenül. Ady hitében mely a változót hitte, a meg­­változtatandót, a megváltoz­­tathatót hirdette: forradalmas, szent, igaz és emberi hitével, erejével. Bölöni a Tanácsköztársaság leverése után vonult emigrá­cióba. És a Franciaországot megalázó, lealázó német meg­szállás idején a franciaországi Magyar Függetlenségi Mozga­lom egyik vezetője lett, és mint ilyen, távol hazájától is harcolt a magyar függetlensé­gért, szabadságért, demokrá­ciáért. Hitét nem törte meg semmi, őt magát nem győzte le sem­mi, senki. Erős vár a hit. 1958-ban nagy munkát alko­tott önmagát szintén megújít­va: „Hallj a kend Táncsics” címmel. 1959-ben, halála évében, „Magyarság, emberség” cím­mel. De ugyanilyen jelentős — ha ugyan nem jelentősebb —, munkája a „Tiszta vizet a po­hárba” című publicisztikai írása. Mely ma is érvényes. Hiszen a pohárban mindig tiszta víz­nek kell lenni. Éppúgy, aho­gyan ma is szólítanunk kell kendet, Táncsics Mihályt. És keresni kell, hogy erőt merít­sünk hatalmas hitéből és döb­benetesen óriási erejéből: fel­mutatni az igazi Adyt. Bölöni mindig másvalaki­ben kereste az igazságot, szép­séget, embert, emberiséget... De igazán azért, hogy önma­gában megtalálja. A megbi­zonyosodásért kereste mások­ban az igazságot, mely vég­eredményben a saját magáé volt, és olyan megbizonyoso­­dottan erős, hogy sugárzik be­lőle ránk is, ha feléje fordu­lunk. Ez a mostani az alkalom nekünk erre, legalábbis az egyik: a kezdő, az újra lendí­tő, a megbizonyosodást segítő, követelő. Simon Gy. Ferenc regényéről felnőttebb, remekműveire is ve­vő, gyermetegen bájolgó könyve­ket undorral — vagy tenyérbe­mászó kacagással — tol el magá­tól. Békés József ifjúsági regényt írt, hiszen történetének főhőse egy tíz év körüli fiúcska. Ám ami tör­ténik körülötte, az úgy vagyon megírva, hogy sihedert és aggas­tyánt egyaránt érdekelhet. Azazhogy nem is a kisfiú körül történnek a legfontosabb dolgok, hanem a kisfiúban. A cselek­ményt ugyanis egyetlen mondat­tal el lehet mesélni: a 30-as évek nagy válsága idején Kreybig Je­romos szerény kis bútorüzemének maroknyi munkásállománya me­leg ebédet igényel egy vasárnapi durchmars alkalmával a közülük kivaskaródzott kiskapitalistától. Ennyi. Látványos összeütközé­sek nincsenek a könyvben. Krey­big Jeromos kurta ideig tartó fel­­fortyanás után rááll a dologra s a kisüzem mind a negyven dol­gozója finom birkapaprikásban részesül, méghozzá fröccsel meg­tetézve. Kreybig egyáltalában nem az emberevő kizsákmányolók közül való, munkásai között sem nagyon akad tartásosan öntuda­tos, válaszkész forradalmár. Bi­zony, egy-egy emeltebb „kereszt­kérdéstől” hamar elbizonytalano­dik nála a legjobb asztalos is. A tétova akció mégis sikerrel jár — s ez akár idillikussá is tehetné a befejezést, hiszen Kreybig ma­ga is együtt falatozik végül — méghozzá vidám hangulatban — az embereivel. Ám a főhős, a kis kifutófiú munkanélküli édesapjá­nak látomásszerű felbukkanása a kerítés mögött alaposan belekoz­­mál az idillbe, pedig meg sem szólal, egyszerűen csak felrémlik néhány másodpercre. És máris tudjuk újra: egy fecske nem csi­nálhat nyarat, egyetlen úri gesz­tus, negyven éhes gyomor pilla­natnyi megtömése még nem tehet rendet a szétesett világban. Az embereket viszont ráébresztheti: ha egységesen akarnak valamit, akkor nem kell kérni — már kö­vetelni is lehet... Ha a középiskolás korosztály elolvassa ezt a könyvet, rögtön érzelmi köze is támad a tananyag egy fontos fejezetéhez: a magyar munkásmozgalom történetéhez. S ha ez a korosztály egyszer majd nemcsak megtanulja, ha­nem át is érzi apái-nagyapái har­cait, felismervén ezzel a saját kor­szerű küzdőtereit is — akkor Bé­kés József sem élt hiába. Baranyi Ferenc Inkább egy veréb? Ha fiatalokkal beszélge­tek, gyakran eszembe jut a mondás: „Adj uram isten, de most mindjárt.” Sajnos csodák nincsenek. Nem is voltak. A csodála­tos dolgokat emberek csi­nálták sok-sok fejtöréssel, fáradságos munkával. Aki csodát akar művelni, an­nak a monda szerint meg kell járnia a kálváriát. Másodéves egyetemista abbahagyta a tanulást, el­ment a maszek zöldséges­hez árubeszerzőnek, mert ott sokat lehet keresni. A gyerek elvégezte az általá­nos iskolát, tanulhatna to­vább — a szülei is szívesen taníttatnák —, de nem sze­ret tanulni, elmegy inkább segédmunkásnak, mert ke­resni akar. Fiatalember kí­nálja közlésre verseit; lá­tom, érzem, hogy tehetsé­ges, de képzetlen, művelet­len. Tanulnia kellene to­vább, hogy elfogadhatót al­kosson. Biztatom is — Pe­tőfi, Ady műveltségére hi­vatkozom —, de ő csak in­gatja a fejét. Nem hajlan­dó tovább tanulni, elegen­dőnek érzi a szakmunkás bizonyítványát. Veres Pé­ternek is csak hat elemije volt — mondja — mégis nagy író lett belőle. A kis­lány tanulmányi versenyt nyert a középiskolában, ta­nulhatna tovább, mehetne egyetemre, de inkább el­megy manekennek, mert az csillogóbbnak látszik, mint a pedagógus pálya. „Jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok” — vallják ezek a fiatalok. Ta­lán nem is sejtik, hogy el­adják a jövőjüket a jele­nért. A perceknek élnek, pedig az évek többet érnek a perceknél. Persze, aki fiatal, aki még nem tapasztalt — nem tapasztalhatott — eleget, az nem tudhatja, mennyivel jobb felkészülten, megala­pozottan nekimenni az életnek, mint meggondolat­lanul elpazarolni a fiatal éveket és idősebb korban siratni a múltat. Amit az ember fiatalon elmulaszt, azt később na­gyon nehéz pótolni. Hány és hány ember kínlódik, tanul felnőtt fejjel, munka után, éjszakánként, mert rádöbbent, hogy tudás nél­kül nem lehet tovább lép­ni, előbbre jutni. És há­nyan keseregnek amiatt, hogy tanulhattak volna, de nem tanultak­­ és nem lett belőlük semmi, pedig ben­nük volt a talentum, a te­hetség, csak csiszolni kel­lett volna. És akik tanulás nélkül dicsőségre, hírnévre tettek szert — sportolók, fölkapott, divatos énekesek — mennyi keserűséggel emle­getik, amikor már elmúlt, ami volt. Ne add el a máért a hol­napot! Tudom, hogy kelleme­sebb a kényelem mint a harc, a küzdelem. Csábító a pénz, a könnyű siker, a csillogó élet. De ne hidd, hogy a boldogságot meg le­het venni egy tál lencséért. Ne hidd, hogy tanulás nél­kül és munka nélkül fel le­het jutni a csillagokba. Ab­ban is hiába reménykedsz, hogy te akkor is tudsz, ha nem tanulsz, mert a tehet­séged pótolja a tudást. Ha­mis illúzió! Jó volna, ha az ember feje már a születése pilla­natában tele lenne tudo­mánnyal; nem kellene egy életen át a könyveket for­gatni; nem kellene örökké félni a lemaradástól, de senki sem születik prófétá­nak, legfeljebb lehet belő­le próféta. Kétségtelen, hogy van­nak született tehetségek, de ma már a tehetség önma­gában kevés ahhoz, hogy értékes alkotás szülessen belőle. A tehetséget is csi­szolni, művelni kell. A te­hetséges embernek is ta­nulnia kell, hogy a tehetsé­ge a tudásával párosulva maradandó sikert hozzon. Nem lehet megfelelő alap nélkül erős várakat vagy magas tornyokat építeni. Az életet, a jövőt is meg kell alapozni. És az élet kezdetén kell lerakni azo­kat a szilárd alapokat, amelyek biztosítják majd a talpon maradást egész életen át. Örök érvényű mese, amely szerint a hangya egész nyá­ron át szorgoskodott, élelmet gyűjtött, amíg a tücsök énekelt. Télen aztán a nagy hidegben a tücsöknek nem volt ennivalója. „Adj egy kis búzát” — kérte a han­gyát. „Nem gyűjtöttél ma­gadnak a nyáron, mit csi­náltál?” — kérdezte a han­gya. „Énekeltem” — vála­szolta a tücsök. „Nahát ak­kor most táncolj” — mond­ta a hangya. Persze mindig voltak és ma is vannak olyan embe­rek, akik viszonylag kön­­­nyen érnek el látványos si­kereket. De ha tartani akarják amit elértek, ak­kor harcolniuk, küzdeniük kell a fennmaradásért. Utólag pótolniuk kell azt, ami a tudásukból hiányzik. Vagy meg kell állniuk fél­úton és vállalniuk kell a visszaesést. Harc nélkül, küzdelem nélkül nincs győzelem! A pillanatnyi siker — a tiszavirág életű boldog­ság — pedig nem sokat ér. A szivárványhidak bármi­lyen szépek, színesek is, nem tud rajtuk a magas egekbe feljutni az ember. Itt a Földön kell élnünk. A földi élet pedig küzdelmet kíván — ma is, holnap is, holnapután is. És nem biztos, hogy jobb ma egy veréb, mint holnap egy túzok! IS

Next