Képes Újság, 1982. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)
1982-07-03 / 27. szám
.Az ötlet, mint a jó ötletek általában: Kolumbusz tojása. Évente fogadunk Magyarországon 14—15 millió vendéget külföldről, külföldre utazik évente 4—6 millió hazánkfia, s a belföldi turizmusban is részt vesz néhány millió magyar. Tájékoztatni kell őket. Ez a „kell” adta az ötletet az Országos Idegenforgalmi Hivatal vezetőinek, az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalatnak és a Magyar Postának: legyen olyan nemzetközi jellegű országos tájékoztató szolgálatunk, amely minden idegenforgalommal, turizmussal kapcsolatos kérdésre válaszolni tud. Ennyi hát az ötlet. Vagy mégis több? Mert hogy leírom a nevét és a számot, hirtelen, a régi beidegződéssel ellenőrzöm magam: kinek csinálok reklámot, s csinálhatok-e? S mert minden utazó érdekében született az ötlet, mert a szolgáltató tevékenység ingyenes, mert segítséget jelenthet mindenkinek ... Oldódnak a fékek. Tetszik nekem ez a TOURINFORM. Éppen egy évvel ezelőtt alapították. Egy évvel ezelőtt, amikor a nemzetközi idegenforgalom ki tudja már hányadszor, ismét felfedezte Magyarországot, amikor már köztudott volt itthon az ötnapos munkahétre való áttérés, amikor sok idegenforgalmi feladatunk közül különös hangsúlyt kapott az idegenforgalmi szolgáltatás és a belföldi turizmus fejlesztése. Na de hát egy telefonszám, az a bizonyos 179-800, amelyen szinte minden kérdésre válaszolnak, ami az utazni készülőt érdekli, megoldhatja-e ezeket a feladatokat? Túl egyszerű lenne. De segítsége a megoldásban egyértelmű. — A napi telefonhívások száma naptól, időjárástól, évszaktól, eseményektől függően 200 és 1200 között mozgott az elmúlt évben — mondja Padányi Ágnes, a TOURINFORM munkatársa. — Az érdeklődés folyamatosan emelkedik, s gondolom ez összefügg azzal is, hogy mennyire ismerik az emberek szolgáltatásainkat. — És mennyire ismerik a szolgáltatásokat? — A többség tudatosan érdeklődik nálunk, de vannak olyanok is, akik először tanácstalanságukban érdeklődnek. — Először. És aztán? — Azután, ha megismertek, már más a helyzet. Visszatérnek, vagyis hát, ha kell, újból telefonálnak, érdeklődnek. A pesti belvárosban az új postaépület első emeletén levő irodában beszélgetünk a lexikonok, könyvek, menetrendek, prospektusok és gépek között. Igen, gépek között, hiszen már itt áll a hamarosan folyamatosan működő, ma még kísérleti adású teletext, a számítógépes adatbank kijelző képernyője, a mikrofilmleolvasó berendezés, a telexgép és természetesen a telefonok. — Mindenre tudnak válaszolni? — Igyekszünk. Ha esetleg azonnal nem tudjuk megadni a választ, vagy visszahívjuk az érdeklődőt, vagy levélben tájékoztatjuk. Egyébként szolgáltatásunk egyedülálló Európában. „Puskához” kell folyamodnom. Vagyis, ha a szolgáltatások teljes sorát fel akarom sorolni, hát kell egy prospektus, olyan, amelyből nyolcmillió darab szerte Európában tájékoztatja az utazókat, hogy mit ajánl, mit tud a TOURINFORM. Egy évvel ezelőtt 40 ezer, ma 70 ezer információ az adatbankban, útlevél-, vám-, deviza-előírásokról, rendeletekről, vízumelőírásokról, határátkelőhelyekről, azok forgalmáról, legrövidebb útvonalakról, országutak állapotáról, utazási irodák programjairól, idegenforgalmi hivatalok ajánlatáról, szállodavállalatok hétvégi szabad szobáiról, országos programokról. Az adatbank tárolja múzeumok programjait, adata van természetvédelmi területekről, műemlékeinkről. Természetesen mindent „tud” gyógyfürdőinkről, a nyitvatartástól a gyógyhatásig. Külön témakör, de hát az utazáshoz legközelebb eső szolgáltatás a MÁV-, VOLÁN-, MALÉV-menetrendi információ — egész Európára kiterjedően. Szívem szerint azt mondanám, hét nyelven beszél ez a szolgáltatás, de hát csak ötön beszél. Magyar, német, angol, orosz és francia nyelven adnak tájékoztatást a TOURINFORM munkatársai. A telhetetlenség beszél belőlem: — Milyen speciális szolgáltatásaik vannak? — Volt valaki, aki sztrapacskát akart enni, azt kérdezte, melyik étterembe menjen. — Tudtak segíteni? — A nagyobb éttermektől megkaptuk állandó ételspecialitásaik jegyzékét. — Más? — Érdeklődtek az iránt, hogyan lehet feljutni a Mont Blanc-ra, milyen gyakran jár kishajó If várához, hogyan lehet kikerülni legrövidebben az európai pénzdíjas autópályákat és alagutakat... — A legkülönösebb? —• Valaki gésát akart bérelni, hát ezt nem teljesítettük. Beszélgetés közben a telex zakatol mellettünk — időjárás-jelentés. — Hétvégén általában az időjárási előrejelzés iránt érdeklődnek, s egyre többen nemcsak a napsütés, hanem a szél iránt is — sok a széllovas. Az első év mindenképpen a TOURINFORM bevezetése volt. Minden szolgáltatásnak szüksége van egy időre, amíg megismerik és elfogadják úgy, hogy igénylik is. Reggel héttől este kilencig egyre folyamatosabban csengenek a telefonok, egyre több a kérdezz-felelek.Bennem a kíváncsiság: ellenőrzöm inkognitóban a szolgáltatást. Telefonon érdeklődöm: autóval, legrövidebb úton és leggyorsabban, hogyan jutok el Stockholmba. Útvonalat ajánlanak, szálláslehetőségeket, megmagyarázzák, hogy a lehetséges utak közül miért éppen ezt ajánlják, közlik a komp menetrendjét, a viteldíj árát és jó utat kívánnak. Hát ennyi. Mondom, jó ötlet volt ez a TOURINFORM. Próbálják ki. S. Boda András Öt nyelven kívánnak jó utat! Halló, itt Tourinform! Padányi Ágnes, a loiu inform munkatársa Oiafilinna/ információbázis (Fotó: Kiss Vera) Tíz kérdés — tíz kerékpár mi. Ismeri Ön hazánkat? Történettermészeti nevezetességeit, idegenforgalmi látványosságait? Legközelebbi számunkban Tourinform kérdez: 10, a fentiekkel kapcsolatos kérdés jelenik meg lapunkban. A kérdésekre — akár a totóban — 1, 2 vagy x jellel lehet válaszolni. Azok között, akik a legtöbb találatot érik el, tíz kerékpárt sorsolunk ki augusztus 7—8-án Pusztavacson, az ország közepén, a Képes Újság fesztiválon. Figyelje legközelebbi számunkat, keresse benne a Tourinform-fotót, s jöjjön az ország közepére szerencsét próbálni! 21