Képes Újság, 1982. július-december (23. évfolyam, 27-52. szám)

1982-07-03 / 27. szám

.Az ötlet, mint a jó ötletek általában:­­ Kolumbusz tojása. Évente fogadunk­­­­ Magyarországon 14—15 millió ven­déget külföldről, külföldre utazik évente 4—6 millió hazánkfia, s a belföldi turizmus­ban is részt vesz néhány millió magyar. Tájékoztatni kell őket. Ez a „kell” adta az ötletet az Országos Idegenforgalmi Hivatal vezetőinek, az Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalatnak és a Magyar Postának: legyen olyan nemzetközi jellegű országos tájékoztató szolgálatunk, amely minden ide­genforgalommal, turizmussal kapcsolatos kérdésre válaszolni tud. Ennyi hát az ötlet. Vagy mégis több? Mert hogy leírom a ne­vét és a számot, hirtelen, a régi beidegződés­sel ellenőrzöm magam: kinek csinálok rek­lámot, s csinálhatok-e? S mert minden utazó érdekében született az ötlet, mert a szolgáltató tevékenység in­gyenes, mert segítséget jelenthet mindenki­nek ... Oldódnak a fékek. Tetszik nekem ez a TOURINFORM. Éppen egy évvel ezelőtt alapították. Egy évvel ezelőtt, amikor a nemzetközi idegen­­forgalom ki tudja már hányadszor, ismét felfedezte Magyarországot, amikor már köz­tudott volt itthon az ötnapos munkahétre való áttérés, amikor sok idegenforgalmi fel­adatunk közül különös hangsúlyt kapott az idegenforgalmi szolgáltatás és a belföldi tu­rizmus fejlesztése. Na de hát egy telefonszám, az a bizonyos 179-800, amelyen szinte minden kérdésre vá­laszolnak, ami az utazni készülőt érdekli, megoldhatja-e ezeket a feladatokat? Túl egyszerű lenne. De segítsége a megoldásban egyértelmű. — A napi telefonhívások száma naptól, időjárástól, évszaktól, eseményektől füg­gően 200 és 1200 között mozgott az elmúlt évben — mondja Padányi Ágnes, a TOUR­INFORM munkatársa. — Az érdeklődés fo­lyamatosan emelkedik, s gondolom ez össze­függ azzal is, hogy mennyire ismerik az em­berek szolgáltatásainkat. — És mennyire ismerik a szolgáltatáso­kat? — A többség tudatosan érdeklődik ná­lunk, de vannak olyanok is, akik először ta­nácstalanságukban érdeklődnek. — Először. És aztán? — Azután, ha megismertek, már más a helyzet. Visszatérnek, vagyis hát, ha kell, új­ból telefonálnak, érdeklődnek. A pesti belvárosban az új postaépület el­ső emeletén levő irodában beszélgetünk a lexikonok, könyvek, menetrendek, prospek­tusok és gépek között. Igen, gépek között, hiszen már itt áll a hamarosan folyamatosan működő, ma még kísérleti adású teletext, a számítógépes adat­bank kijelző képernyője, a mikrofilmleolva­­só berendezés, a telexgép és természetesen­­ a telefonok. — Mindenre tudnak válaszolni? — Igyekszünk. Ha esetleg azonnal nem tudjuk megadni a választ, vagy visszahív­juk az érdeklődőt, vagy levélben tájékoztat­juk. Egyébként szolgáltatásunk egyedülálló Európában. „Puskához” kell folyamodnom. Vagyis, ha a szolgáltatások teljes sorát fel akarom so­rolni, hát kell egy prospektus, olyan, amely­ből nyolcmillió darab szerte Európában tá­jékoztatja az utazókat, hogy mit ajánl, mit tud a TOURINFORM. Egy évvel ezelőtt 40 ezer, ma 70 ezer in­formáció az adatbankban, útlevél-, vám-, deviza-előírásokról, rendeletekről, vízum­előírásokról, határátkelőhelyekről, azok for­galmáról, legrövidebb útvonalakról, ország­utak állapotáról, utazási irodák program­jairól, idegenforgalmi hivatalok ajánlatáról, szállodavállalatok hétvégi szabad szobáiról, országos programokról. Az adatbank tárolja múzeumok program­jait, adata van természetvédelmi területek­ről, műemlékeinkről. Természetesen min­dent „tud” gyógyfürdőinkről, a nyitvatartás­­tól a gyógyhatásig. Külön témakör, de hát az utazáshoz leg­közelebb eső szolgáltatás a MÁV-, VOLÁN-, MALÉV-menetrendi információ — egész Európára kiterjedően. Szívem szerint azt mondanám, hét nyel­ven beszél ez a szolgáltatás, de hát csak ötön beszél. Magyar, német, angol, orosz és fran­cia nyelven adnak tájékoztatást a TOUR­INFORM munkatársai. A telhetetlenség beszél belőlem: — Milyen speciális szolgáltatásaik van­nak? — Volt valaki, aki sztrapacskát akart en­ni, azt kérdezte, melyik étterembe menjen. — Tudtak segíteni? — A nagyobb éttermektől megkaptuk ál­landó ételspecialitásaik jegyzékét. — Más? — Érdeklődtek az iránt, hogyan lehet fel­jutni a Mont Blanc-ra, milyen gyakran jár kishajó If várához, hogyan lehet kikerülni legrövidebben az európai pénzdíjas autópá­lyákat és alagutakat... — A legkülönösebb? —• Valaki gésát­ akart bérelni, hát ezt nem teljesítettük. Beszélgetés közben a telex zakatol mellet­tünk — időjárás-jelentés. — Hétvégén általában az időjárási előre­jelzés iránt érdeklődnek, s egyre többen nemcsak a napsütés, hanem a szél iránt is — sok a széllovas. Az első év mindenképpen a TOURIN­FORM bevezetése volt. Minden szolgáltatás­nak szüksége van egy időre, amíg megisme­rik és elfogadják úgy, hogy igénylik is. Reggel héttől este kilencig egyre folyama­tosabban csengenek a telefonok, egyre több a kérdezz-felelek.­­Bennem a kíváncsiság: ellenőrzöm inkog­nitóban a szolgáltatást. Telefonon érdeklő­döm: autóval, legrövidebb úton és leggyor­sabban, hogyan jutok el Stockholmba. Út­­vonalat ajánlanak, szálláslehetőségeket, meg­magyarázzák, hogy a lehetséges utak közül miért éppen ezt ajánlják, közlik a komp me­netrendjét, a viteldíj árát és jó utat kíván­nak.­ Hát ennyi. Mondom, jó ötlet volt ez a TOURINFORM. Próbálják ki. S. Boda András Öt nyelven kívánnak jó utat! Halló, itt Tourinf­orm! Padányi Ágnes, a l­oiu inform munkatársa Oiafilinn­­a/ információbázis (Fotó: Kiss Vera) Tíz kérdés — tíz kerékpár mi. Ismeri Ön hazánkat? Történet­természeti nevezetességeit, idegenforgalmi látványosságait? Legközelebbi számunkban Tourinform kérdez: 10, a fentiek­­­kel kapcsolatos kérdés jelenik meg lapunkban. A kérdésekre — akár a totó­ban — 1, 2 vagy x jellel le­het válaszolni. Azok között, akik a legtöbb ta­lálatot érik el, tíz kerékpárt sorsolunk ki augusztus 7—8-án Pusztavacson, az ország közepén, a Képes Újság fesztiválon. Figyelje legközelebbi számunkat, keresse benne a Tourinform-fotót, s jöjjön az ország közepére szeren­csét próbálni! 21

Next