Képes Újság, 1984. január-július (25. évfolyam, 1-27. szám)

1984-06-02 / 22. szám

©SALApö DC©es? C­ipőgyáraink évről évre nagyobb mennyiségű és szélesebb minőségű vá­lasztékkal állnak a vá­sárlók rendelkezésére. Most a harmadik legnagyobb magyar cipőgyár, a Duna nyári választé­kából mutatunk be néhányat. Ahogy Morvay László műszaki igazgató és Varga Kálmánná ér­tékesítési osztályvezető tájékozta­tott: a gyár 1984-re összesen négymillió 350 ezer pár lábbeli (19-es mérettől 46-osig) gyártását tervezi. A hazai piacra egymillió 320 ezer gyerekcipő, 553 ezer női cipő és 162 ezer 500 férficipő ke­rül, a többi exportra készül. Évek óta állandó vevőik a Szovjetunió, Lengyelország, Mongólia, Anglia, az NSZK, Líbia, Kuvait és más országok. Képeinken a nyári szandálok sokféle modellkínálatából muta­tunk be néhányat. (Ezek már kaphatók az üzletekben.) Jellem­zőjük a könnyű, parafa utánzatú (de annál sokkal tartóssabb és ol­csóbb) poliuretán talp. Bizonyára keresettek lesznek a színes, puha, bőrpánt felsőrészű szandálok, va­lamint — a fájós lábúak és az idősebb korosztály által kivált­képp keresett — az úgynevezett fussbet betétű kényelmes cipők, melyek a D+E (Divatos és Egész­séges) címkét viselik. Ezeket har­madik éve gyártják (csak belföld­re), eddig összesen 500 ezer pár került az üzletekbe. Kapacitásuk nagyobb mennyiség gyártására nincs, jóllehet a kereskedelem rendelne többet is. Nyári újdon­ságuk még a színes olasz import pánttal készült divatos, kényel­mes papucs is. A Duna Cipőgyár évente mint­egy ötszáz új modellt ajánl a bel­kereskedelemnek, s ezekből vá­lasztják ki azokat, melyek gyár­tásra kerülnek: szandálokat, fél­cipőket és csizmákat. Eöry Éva­Fotó: Karfi István DUNA CIPŐK NYÁRRA Gyerekek a számítógépnél A szobányi helyiségben, a budapesti XV. kerületi Csokonai Művelődési Ház első eme­letén, vagy tízen ülnek a televízió készülékek közül, és nem a műsort nézik. A képernyők­höz kazettás magnetofon csatlakozik, és kis­méretű szerkezetek, amelyeknek billentyűin az abc betűs, angol nyelvű utasítások szere­pelnek. A szer­kezetek kisebb-nagyobb szemé­lyi számítógépek, ezeknek betűin szaladgál­nak az ujjak, mint a zongorán, mint az író­gépen. A tévé­képernyőkön apró emberke szalad, kulcsokat üldöz, vagy őt üldözik, bal­ták, kígyók, lovon ülő indiánok, előlük me­nekülve, ő­ket kikerülve kell eljutni az em­berkének a képernyő legfelső sorába. Leg­alábbis azokon a készülékeken, amelyeket gyerekek kezelnek, márpedig ők vannak többségben a Csokonai Művelődési Ház szá­mítógépes klubjában. Weyer Balázs egy ZX 81-es számítógépet tart a keze ügyében, várva, hátha felszabadul valamelyik tévé. — A számítógépet apu hozta, Kölnből, 215 márka volt. Nagyon szeretek vele játszani, programot írni, a kilencéves testvérem néme­tül tanul, neki készítettem nyelvi programot. Persze hogy megengedik otthon, hogy a tévére csatlakozzak, elég régi, anyi idős, mint én, tizenegy éves. Először beiratkoztam a mű­velődési ház számítógépes tanfolyamára, még egy óra volt hátra, amikor apa hazajött, és hozta a ZX 81-et. Nagyon jó, hogy van, csak egy kicsit keveset tud. — Milyen gépet szeretnél, ha választhatnál? — Spectrumot, Commodore-t, vagy Philip­set. — Biztosan jó tanuló vagy, jó matematikus, ha ennyire érdekel a számítógép. — Jeles szoktam lenni, matematikából né­gyes, ötös, de a történelem a kedvenc tár­gyam. Persze, szeretem azért a matekot, meg az irodalmat is ... Ha nem mondják, sosem jövök rá, hogy a klub vezetője Dömötör László. Oly csendes, oly halkszavú, ki sem tűnik a tagok közül. Programozó matematikus, ő vezette a számí­tógépes tanfolyamot, vállalta, társadalmi munkában, a klub szervezését. — Először meg kell tanulni a gépek nyel­vét. Sokan nem is mernek eleinte hozzányúl­ni a számítógéphez, félnek, nem sikerül bánni vele, kinevetik őket. — Talán a gyerekek hamarabb értik ezt a nyelvet, számukra természetesebb, elámulok, ha látom, milyen ügyesek a játékokban. — Nagyon eltérő, hogy kinek milyen érzéke van hozzá. Van, aki a maximumot megtanulta a megtanulhatóból az öthetes tanfolyamon, van, aki szinte semmit, legyen gyerek vagy felnőtt. — Miért jó, ha a gyerekek számítógépül ta­nulnak?

Next