Képes Újság, 1984. július-december (25. évfolyam, 28-52. szám)

1984-11-24 / 47. szám

l­b. P@gÁZ Dg­,­ A SZÁMOK TÜKRÉBEN Magyarországon jelenleg mintegy 76 000 szovjet traktor, tízezer gabonabetakarító kombájn, több mint 20 000 különböző mezőgazdasági gép, 63 000-nél is több teherautó, 90 mezőgaz­dasági helikopter dolgozik. VÁLASZTÉK BŐVÍTÉS Magyarország és öt KGST állam — Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, az NDK és Románia — közötti külkereskedel­met mindjobban növekvő arányban egészíti ki a belkereske­delmi és a szövetkezeti választékcsere, a határmenti kereske­delem és az áruházi csere. Ezeken a kiegészítő csatornákon a múlt évben 350 millió rubel értékű áru cserélt gazdát, s ebből 177 millió volt a behozatal. IPAR ITT ÉS OTT A Központi Statisztikai Hi­vatal nemcsak hazai, hanem külföldi adatokat is közzétesz. Az összehasonlításra lehetősé­get adó számok elgondolkoz­tatóak. Az ipari termelés növeke­désének üteme Magyarorszá­gon 1971 és 1975 között átla­gosan évi 6,3 százalék volt. Ugyanebben az időben az NDK-ban 6,5, Bulgáriában 9,1, Csehszlovákiában 6,7, a Szovjetunióban évi átlagban 7,4 százalékkal növekedett az ipar termelése. (Az NSZK- ban 1, Olaszországban és Bel­giumban 1,6 százalékos volt a növekedés.) 1981 és 1983 között a ma­gyarországi mutató 2,3 száza­lék. VASÚTJAINK Vasúthálózatunk 44 százaléka olyan jó minőségű, hogy rajta a szerelvények 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak. Miskolcról például alig több mint 2 óra alatt lehet a fővárosba érni, Nyíregyházáról három óráig tart az út Budapestig. Az utóbbi években, illetve évtizedekben ha nem is látványos, de mindenképpen figyelemreméltó fejlődés kö­vetkezett be a vasúti közlekedésben. A gőzösök eltűntek, ál­talánossá vált a diesel- és villamosvontatás, az a bizonyos 44 százalék a pályakorszerűsítések eredménye. Az idén 6 milliárd 450 millió forint jut vasúti beruházásokra. A közúti tömegközlekedés is sokat fejlődött; a helyközi autóbuszközlekedésbe szinte az ország valamennyi települését bekapcsolták. Ma háromszor annyi Volán-busz szállítja az utasokat, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Valamennyi az Ika­rus 200-as család tagja, tehát korszerű, ám a kocsiállomány lassan elöregszik, mert nincs elegendő pénz újak beszerzésére. Autópályáink, illetve félautópályáink hossza 251 kilométer. Helyi közlekedés 200 településen van, de kiterjedt hálózat csak 37-ben. A közlekedési vállalatok napi üzemideje Buda­pesten eléri a 20 órát, vidéken 14—15 óra. A lakosság 80 szá­zaléka külterületen 500 méteren, belterületen pedig 300 méte­ren eléri valamelyik közlekedési eszköz megállóhelyét. A taxizásban a maszekok megjelenése hozott nagy fordu­latot. Budapesten 2800 vállalati taxi mellett 3300 magántaxi fut. Vidéken a Volán üzemelteti a taxikat, szám szerint 960-at; a személyszállító kisiparosok száma itt 1500. A BALATON GYÓGYÍTÁSA A Balaton környezetvédel­mével foglalkozó szakembe­rek három fokozatban hatá­rozták meg a tó állapotának javítását. Az elsőben, amely 1990-ig tart, a vízminőség to­vábbi romlásának megakadá­lyozása a cél. A második — az ezredfordulóig tartó — szakaszban már fokozatos ja­vulásnak kell bekövetkeznie. A kétezres évek elejére, a harmadik fokozatban kell visszaállítani azt a vízminő­séget, amely a hatvanas évek elején jellemezte a Balatont. A „helyreállítás” tehát tovább tart, mint a romlás. És meny­nyi pénzbe kerül! 1981-től 1985 végéig csupán környe­zetvédelmi kutatásokra 150 millió forintot fordítottak, il­letve fordítanak. Az előző öt­éves tervben erre a célra mindössze 18 millió forint ju­­tott. LEMOSOTT BÉLYEG Rossz szellem, földesúr, gazdag paraszt, ellenforradalmár ... Ilyen megbélyegző jelzőiktől mintegy 80 ezer kínai szabadult meg nemrégen, jelentette be a kínai közbiztonsági miniszté­rium. A megbélyegzés megszüntetése már öt éve, 1979-ben megkezdődött. Az utolsó, 79 504 fős csoportból 78 327 emberrel közölték, hogy a megbélyegzés megszűnt. MAGYAR SIKER Nagy sikert aratott a fran­ciaországi Nizzában Temesi Mariann, operaházunk fiatal szopránénekese, aki A szicí­liai vecsernye című Verdi operában Elena szerepét éne­kelte. Nice-Matin kritikájában a következő olvasható: Teme­si Mariann neve kétségtelenül híres lesz. Lágy, bársonyos hangja, és magasfokú énektu­dása, merész megoldásokat is lehetővé tesz, anélkül, hogy vakmerőségre csábítaná, vagy hatásvadászatra törekedne. Gratulálunk! GÁZAUTÓ, KIS AUTÓ A szovjet autóipar gyártmányfejlesztési tervei szerint üzemanyag­takarékos teher- és személygépkocsik újabb típusainak gyártását ké­szítik elő. Egyebek között a jövő évben gyártott új teherautók 30 százalékát már dízelmotorral látják el. A moszkvai és a gorkiji te­herautógyárban pedig megkezdték a sűrített és a cseppfolyósított pb-gázzal működő járművek sorozatgyártását. A Lihacsov és a za­­porozsjei személygépkocsigyár elsőkerék-meghajtású járművek gyár­tására tér át. A többi nagyüzemek még főként a hagyományos meg­oldásokat alkalmazzák, bár a legújabb Lada-modell már ugyancsak elsőkerék-meghajtású. Megkezdték a szovjet miniautó kifejlesztését is. A tervek szerint ez kisebb lesz a Zaporozsec típusnál: két felnőtt és két gyermek számára ad helyet, és kéthengeres, 30 lóerős motorral szerelik fel. IKARUS BUSZOK Tavaly 14 ezer IKARUS hagyta el a szerelőszalagot. Ennek 80 százalékát exportál­ták, egyedül a Szovjetunióba 7000, a többi szocialista or­szágba további 3000 buszt szállítottak. A gyár 2500 buszt 50 más államban érté­kesített. Magyarországon a járműgyártás adja az ipari össztermék több mint egyti­­zedét. GÉPKOCSI Magyarország személygépkocsi-állománya jelenleg 1,3 millió. 1960- ban még csak 18 490 személykocsi futott útjainkon. A nagyobb ará­nyú növekedés 1964-ben kezdődött. Húsz év alatt majdnem négysze­resére növekedett a benzinár, és majdnem duplájára emelkedett a gépkocsik ára, mégis folyamatosan növekedett a kereslet. Az új ko­csit igénylők száma 1978-ban érte el a rekordot, több mint félmillió megrendelő várakozott gépkocsira. Végül is az árak növekedése, az ár 50 százalékának előzetes befizetése és a bérek stagnálása csökken­tette az igényeket. Ma már csak 180 000 megrendelő várakozik új gépkocsira. Az igényeket mégsem lehet kielégíteni, mert évente csak 45—50 000 gépkocsi behozatalát tervezzük. Gépkocsi állományunk az ezredfordulóra így is eléri a 2 milliót. SZAVAZÁS VÍZÖBLÍTÉSSEL Az amerikai elnökválasztás előtti napon eredeti, ám meglehetősen tiszteletlen közvélemény-kutatást végzett az USA Iowa állama Em­­mersburg városának helyi rádióadója. Felszólította a hallgatóit: aki másnap Reaganra akar szavazni, húzza le a vécét. Néhány perc múl­va azoknak kellett megtenni ugyanezt, akik Mondalet szerették vol­na az elnöki székbe juttatni. Mindkét alkalommal lemérték, mennyi­vel csökkent a hálózat vízszintje. Reagannál 5750 gallon volt a hiány, Mondalenél 6325. Vagyis Emmersburg lakói az utóbbit részesítették előnyben. Tudjuk, az országos eredmény más lett. KUBAI KUBALI Kubában az ország legna­gyobb beruházása a Punta Gorda-i nikkel- és kobalt­kombinát építése. A Szovjet­unió gazdasági és műszaki támogatásával a Moa város közelében épülő kombinát el­ső részlegét a tervek szerint ez év októberében helyezik üzembe, összesen három üzemegységet építenek, ame­lyek majd évente 30 ezer ton­na dúsított nikkelt és kobal­tot termelnek. Az új lelőhelyek kiaknázásával és a korszerű kombináttal Kuba a világ legjelentősebb nikkel- és ko­balttermelői közé emelkedik. ROBOTOK A robottechnika fejlődési ütemét a KGST-országokban az alábbi számok szemlélte­tik. 1975-ben a Szovjetunió­ban 250 ipari robot segítette a termelést, 1980-ban számuk már kereken 6600 volt. A KGST-országokban 1990-ig mintegy 200 ezer ipari robot kerül a termelésbe.

Next