Képes Újság, 1984. július-december (25. évfolyam, 28-52. szám)
1984-11-24 / 47. szám
lb. P@gÁZ Dg, A SZÁMOK TÜKRÉBEN Magyarországon jelenleg mintegy 76 000 szovjet traktor, tízezer gabonabetakarító kombájn, több mint 20 000 különböző mezőgazdasági gép, 63 000-nél is több teherautó, 90 mezőgazdasági helikopter dolgozik. VÁLASZTÉK BŐVÍTÉS Magyarország és öt KGST állam — Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, az NDK és Románia — közötti külkereskedelmet mindjobban növekvő arányban egészíti ki a belkereskedelmi és a szövetkezeti választékcsere, a határmenti kereskedelem és az áruházi csere. Ezeken a kiegészítő csatornákon a múlt évben 350 millió rubel értékű áru cserélt gazdát, s ebből 177 millió volt a behozatal. IPAR ITT ÉS OTT A Központi Statisztikai Hivatal nemcsak hazai, hanem külföldi adatokat is közzétesz. Az összehasonlításra lehetőséget adó számok elgondolkoztatóak. Az ipari termelés növekedésének üteme Magyarországon 1971 és 1975 között átlagosan évi 6,3 százalék volt. Ugyanebben az időben az NDK-ban 6,5, Bulgáriában 9,1, Csehszlovákiában 6,7, a Szovjetunióban évi átlagban 7,4 százalékkal növekedett az ipar termelése. (Az NSZK- ban 1, Olaszországban és Belgiumban 1,6 százalékos volt a növekedés.) 1981 és 1983 között a magyarországi mutató 2,3 százalék. VASÚTJAINK Vasúthálózatunk 44 százaléka olyan jó minőségű, hogy rajta a szerelvények 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak. Miskolcról például alig több mint 2 óra alatt lehet a fővárosba érni, Nyíregyházáról három óráig tart az út Budapestig. Az utóbbi években, illetve évtizedekben ha nem is látványos, de mindenképpen figyelemreméltó fejlődés következett be a vasúti közlekedésben. A gőzösök eltűntek, általánossá vált a diesel- és villamosvontatás, az a bizonyos 44 százalék a pályakorszerűsítések eredménye. Az idén 6 milliárd 450 millió forint jut vasúti beruházásokra. A közúti tömegközlekedés is sokat fejlődött; a helyközi autóbuszközlekedésbe szinte az ország valamennyi települését bekapcsolták. Ma háromszor annyi Volán-busz szállítja az utasokat, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Valamennyi az Ikarus 200-as család tagja, tehát korszerű, ám a kocsiállomány lassan elöregszik, mert nincs elegendő pénz újak beszerzésére. Autópályáink, illetve félautópályáink hossza 251 kilométer. Helyi közlekedés 200 településen van, de kiterjedt hálózat csak 37-ben. A közlekedési vállalatok napi üzemideje Budapesten eléri a 20 órát, vidéken 14—15 óra. A lakosság 80 százaléka külterületen 500 méteren, belterületen pedig 300 méteren eléri valamelyik közlekedési eszköz megállóhelyét. A taxizásban a maszekok megjelenése hozott nagy fordulatot. Budapesten 2800 vállalati taxi mellett 3300 magántaxi fut. Vidéken a Volán üzemelteti a taxikat, szám szerint 960-at; a személyszállító kisiparosok száma itt 1500. A BALATON GYÓGYÍTÁSA A Balaton környezetvédelmével foglalkozó szakemberek három fokozatban határozták meg a tó állapotának javítását. Az elsőben, amely 1990-ig tart, a vízminőség további romlásának megakadályozása a cél. A második — az ezredfordulóig tartó — szakaszban már fokozatos javulásnak kell bekövetkeznie. A kétezres évek elejére, a harmadik fokozatban kell visszaállítani azt a vízminőséget, amely a hatvanas évek elején jellemezte a Balatont. A „helyreállítás” tehát tovább tart, mint a romlás. És menynyi pénzbe kerül! 1981-től 1985 végéig csupán környezetvédelmi kutatásokra 150 millió forintot fordítottak, illetve fordítanak. Az előző ötéves tervben erre a célra mindössze 18 millió forint jutott. LEMOSOTT BÉLYEG Rossz szellem, földesúr, gazdag paraszt, ellenforradalmár ... Ilyen megbélyegző jelzőiktől mintegy 80 ezer kínai szabadult meg nemrégen, jelentette be a kínai közbiztonsági minisztérium. A megbélyegzés megszüntetése már öt éve, 1979-ben megkezdődött. Az utolsó, 79 504 fős csoportból 78 327 emberrel közölték, hogy a megbélyegzés megszűnt. MAGYAR SIKER Nagy sikert aratott a franciaországi Nizzában Temesi Mariann, operaházunk fiatal szopránénekese, aki A szicíliai vecsernye című Verdi operában Elena szerepét énekelte. Nice-Matin kritikájában a következő olvasható: Temesi Mariann neve kétségtelenül híres lesz. Lágy, bársonyos hangja, és magasfokú énektudása, merész megoldásokat is lehetővé tesz, anélkül, hogy vakmerőségre csábítaná, vagy hatásvadászatra törekedne. Gratulálunk! GÁZAUTÓ, KIS AUTÓ A szovjet autóipar gyártmányfejlesztési tervei szerint üzemanyagtakarékos teher- és személygépkocsik újabb típusainak gyártását készítik elő. Egyebek között a jövő évben gyártott új teherautók 30 százalékát már dízelmotorral látják el. A moszkvai és a gorkiji teherautógyárban pedig megkezdték a sűrített és a cseppfolyósított pb-gázzal működő járművek sorozatgyártását. A Lihacsov és a zaporozsjei személygépkocsigyár elsőkerék-meghajtású járművek gyártására tér át. A többi nagyüzemek még főként a hagyományos megoldásokat alkalmazzák, bár a legújabb Lada-modell már ugyancsak elsőkerék-meghajtású. Megkezdték a szovjet miniautó kifejlesztését is. A tervek szerint ez kisebb lesz a Zaporozsec típusnál: két felnőtt és két gyermek számára ad helyet, és kéthengeres, 30 lóerős motorral szerelik fel. IKARUS BUSZOK Tavaly 14 ezer IKARUS hagyta el a szerelőszalagot. Ennek 80 százalékát exportálták, egyedül a Szovjetunióba 7000, a többi szocialista országba további 3000 buszt szállítottak. A gyár 2500 buszt 50 más államban értékesített. Magyarországon a járműgyártás adja az ipari össztermék több mint egytizedét. GÉPKOCSI Magyarország személygépkocsi-állománya jelenleg 1,3 millió. 1960- ban még csak 18 490 személykocsi futott útjainkon. A nagyobb arányú növekedés 1964-ben kezdődött. Húsz év alatt majdnem négyszeresére növekedett a benzinár, és majdnem duplájára emelkedett a gépkocsik ára, mégis folyamatosan növekedett a kereslet. Az új kocsit igénylők száma 1978-ban érte el a rekordot, több mint félmillió megrendelő várakozott gépkocsira. Végül is az árak növekedése, az ár 50 százalékának előzetes befizetése és a bérek stagnálása csökkentette az igényeket. Ma már csak 180 000 megrendelő várakozik új gépkocsira. Az igényeket mégsem lehet kielégíteni, mert évente csak 45—50 000 gépkocsi behozatalát tervezzük. Gépkocsi állományunk az ezredfordulóra így is eléri a 2 milliót. SZAVAZÁS VÍZÖBLÍTÉSSEL Az amerikai elnökválasztás előtti napon eredeti, ám meglehetősen tiszteletlen közvélemény-kutatást végzett az USA Iowa állama Emmersburg városának helyi rádióadója. Felszólította a hallgatóit: aki másnap Reaganra akar szavazni, húzza le a vécét. Néhány perc múlva azoknak kellett megtenni ugyanezt, akik Mondalet szerették volna az elnöki székbe juttatni. Mindkét alkalommal lemérték, mennyivel csökkent a hálózat vízszintje. Reagannál 5750 gallon volt a hiány, Mondalenél 6325. Vagyis Emmersburg lakói az utóbbit részesítették előnyben. Tudjuk, az országos eredmény más lett. KUBAI KUBALI Kubában az ország legnagyobb beruházása a Punta Gorda-i nikkel- és kobaltkombinát építése. A Szovjetunió gazdasági és műszaki támogatásával a Moa város közelében épülő kombinát első részlegét a tervek szerint ez év októberében helyezik üzembe, összesen három üzemegységet építenek, amelyek majd évente 30 ezer tonna dúsított nikkelt és kobaltot termelnek. Az új lelőhelyek kiaknázásával és a korszerű kombináttal Kuba a világ legjelentősebb nikkel- és kobalttermelői közé emelkedik. ROBOTOK A robottechnika fejlődési ütemét a KGST-országokban az alábbi számok szemléltetik. 1975-ben a Szovjetunióban 250 ipari robot segítette a termelést, 1980-ban számuk már kereken 6600 volt. A KGST-országokban 1990-ig mintegy 200 ezer ipari robot kerül a termelésbe.