Képes Újság, 1985. január-július (26. évfolyam, 1-27. szám)

1985-04-27 / 17. szám

Sztárparádé — gyurmából Auguszta és a többiek A gyurma feltehetően egyike azon anyagoknak, amelyekből a legtöbb műa­lkotás készül. Eze­ket a műveket — miután ifjú al­kotóik az óvodában vagy az álta­lános iskola első osztályaiban produkálják — többnyire újra­gyúrja az idő, s szinte vala­mennyiből csak a kellemes em­lék, vagy az sem marad. Varga Csaba valószínűleg az egyetlen az­­országban, akinek gyurmáiból készült műveit tízezrek élvezhe­tik, sőt, néhány hete egy­­televí­ziós szórakoztató műsor önálló blokkjaként milliók látták. A Pannónia Filmstúdió rendezője továbbá — majdnem bizonyosan — az egyetlen művész, akit „gyuximafilmjeiért” Balázs Béla­­díjjal jutalmazták. Varga Csaba évekkel ezelőtt egyik alapító tagja volt a stúdió pécsi műhelyének. Mostanában sokat ingázik Pécs és a főváros között,­­mert­­mint mondja: már régóta szeretne Budapesten dol­gozni. — Úgy tűnik, végre ez az ügy is rendeződik. Éppen itt volt az ideje, hogy megállapodjam. Mi­után diplomát szereztem, három évig tanítottam, majd voltam földnyilvántartó, raktáros és ra­kodómunkás. Aztán teljesen vé­letlenül megláttam­­egy imatróz barátom majzan­t, és annyira meg­tetszettek, hogy elhatároztam: én is megpróbálom. Kezdetben a magam szórakoztatására készítet­tem amatőr filmeket,­­majd ami­kor 1979-ben sikerült tető alá hozni a pécsi stúdiót, már szer­vezett keretek között forgattam. Eddig húsz filmet készítettem. — ... közöttük olyan sikerese­ket, mint a Walter, az Ebéd és az Auguszta szépítkezik. Ez utób­bi egy bohókás hölgy története, és arról szól, hogy miként visel­kedik az, aki azt hiszi, hogy nem látják. Szeret „kukucskálni”? — Kukucskálni egyáltalán nem, a megfigyeléseimet tovább­adni azonban igen. Az Auguszta­­sorozat Ötletek füzére, és hiszek abban, hogy a burleszk nemcsak kinevettethet, hanem meg is ne­vettethet. Természetesen állandó segítőkkel dolgozom, az ötleteket pedig Kiss Istvánnal felváltva szállítjuk, a Balástyán él, ama­tőrfilmes, és egy művelődési ház igazgatója. — A nézők is nyilván megfi­gyelték, hogy a gyurma nem tar­tozik a könnyen kezelhető anya­gok közé... — Nemcsak nehezen ke­zelhető, hanem csúnya is. Mégis, egy olyan anyagot találtam ben­ne, ami­t talán egy kicsit oldhat­ja az animáció, mint műfaj me­revségét. Úgy gondolom, hogy eh­hez a rút, számomra viszont na­gyon kedves anyaghoz a burleszk illik a legjobban. Áldom az esze­met, hogy annak idején matema­tikát is­­tanultam. A burleszk ugyanis — kockáról kockára — pontosan annyira megtervezett logikai építmény, mint egy egyenlet. Nem biztos, hogy egész pályafutásom alatt gyurrmafilme­­k­et fogok készíteni, egyelőre azonban ezzel az anyaggal azt csinálhatom, amit­­élvezek, és kü­lön szerencse, hogy talán a né­zőknek is tetszik. — Amíg az Auguszta-epizódok általában egy habókos nőről szól­nak, eddigi leghosszabb filmje, a Sztárparádé nagyon is konkrét személyekről: a múlt és a közel­múlt színészcsillagairól. Nem félt, hogy valakit, vagy valakinek az emlékét megsérti túlontúl kari­­katurisztikus ábrázolásával ? — A Sztárparádé nemcsak a leghosszabb, hanem a legmunka­igényesebb filmünk is volt, több min­t­­két hónapig forgattuk. La­­tabár Kálmán, Kiss Manyi, Mály Gerő, Karády Katalin és a többi szereplő filmjeit néztük meg, elemeztük, szinte kockáról koc­kára. Miután Markó Nándor el­készítette az agyagszobrokat, megcsináltam a figurák mozgás­tervét. A gyurma, a burleszk és a mi eredetiségünk együtt is kevés volt ahhoz, hogy megfogalmaz­hassuk az érték­­és az értéktelen­ség közötti különbséget, de volt egy másik célunk is: tíz perc mulattatás. Ligeti Nagy Tamás Fotó: Bohanek Miklós

Next