Képes Újság, 1985. július-december (26. évfolyam, 28-52. szám)

1985-09-14 / 37. szám

14 Máté Judit Fotó: Gárdos Katalin Kertész Klára kerámiái Humor és szeretet Kertész Klára kerámiáit nem véletlenül szokták az eltűnt gyermekkor tündérvilá­gával rokonítani. Kedvenc témája: az álla­tok. Állatfigurái furcsa-bájos ötvözetei a valóságnak és a képzeletnek. Egy kiállítá­son azt mondták: „emberszabású” állatfi­gurák kerülnek ki a keze alól. Hogy ez mit jelent? A művész saját sza­vai szerint: „legszimpatikusabb emberek az állatok”. Az ő kutyája, kendermagosa, bi­kája és sorolhatnánk a megannyi kedves, tenyerünkbe simuló állatformát, mind hor­doz magában valami, az emberre utaló gro­teszket, humort. Az érett-gömbölyű Euró­pa olyan biztonsággal helyezkedett el az őt elrabló bika hátán, amely szemmel látható­lag türelmes megadással viseli „leigázását”, hogy egy percig se kétséges. Kertész Klára látásmódjában nem a mitológiai történet drámaisága a döntő. Ellenkezőleg, mintha a visszájára fordulna a legenda és Európa he­lyett szegény, balga bikát szánjuk. Embert ábrázoló művein, mint például a bibliai paradicsomi jelenet megörökítésé­ből végtelen szeretet, megértés sugárzik. Ezt az emberpárt a suta naívság jellemzi, ők még kis bűnökre sem képesek, oly ár­tatlanok. Hát milyen igaztalan őket kiűz­ni a Paradicsomból! Az illem szabályai szerint művészeket, különösen a hetedik X-en túl csak „súlyos­komoly” tisztelettel szabad emlegetni. Ta­lán nem haragszik meg Kertész Klára a ha­sonlatért, ha azt mondom: maga is olyan, mint egy bájos groteszk kis mesemanó. Hadd áruljam el, évek óta ismerem, szere­tem és tisztelem Kertész Klára keramikust művészként, emberként egyaránt. Követke­zetesen és hosszú ideje járja a maga útját. Nem kacsingat divatáramlatokra, nem akart sosem „bizniszt” csinálni tucat­ tárgyakkal. Szerzés helyett adakozott. Szülőföldje Szat­­már megye, Tiszakóród. 1978-ban a Nyír­egyházi Múzeumnak ajándékozta azóta is egyre bővülő életművét. A Brüsszelt, Hel­sinkit, Moszkvát, Rómát bejárt alkotások­ról írta akkor Koroknay Gyula: életműve „olyan, mint az élet. Csalódások és sikerek váltakozása, van benne valami szomorú, de felemelő is, s ugyanakkor Kertész Klára felmutatta a szívét is, egy érző, gyermekien tiszta szívet.” Sete­suta Ádám, Éva esendőségü­nket pél­dázza Szegény bika most már mit tegyen? Szomorúan, rászedetten elballag, hogy valamiképp megfeleljen a róla szóló történetnek. A művésznő belvárosi otthonában. Szeme és mosolya olyan emberé, aki lélekben sosem öregszik A hétköznapok művészete: párás gyertya­­tartó Ártatlan harmóniát, idilli békességet árasz­tó emberpár

Next